Yamaha cd speler defect: onbegonnen werk?

Hallo,
nu ik de tuner van mijn schoonouders heb gerepareerd doet de cd speler het niet meer :-)
Als je een cd in het toestel stopt dan zie ik dat de motor die de cd moet ronddraaien een klein beetje draait (de cd roteert enkele graden)en dan gebeurt er niks meer.
Ik dacht eerst dat de optische unit stuk was, en deze heb ik vervangen door een unit uit China (KSS210A). Maar het fenomeen blijft identiek na vervangen van de optische unit.
Dus ofwel werkt de Chinese unit niet, ofwel is er iets anders aan de hand.
Iemand nog een voorstel wat ik zou kunnen checken? Het gaat me meer om de uitdaging van dit te kunnen herstellen dan om de prijs, maar ik ga er ook geen weken naar zitten zoeken.
Zelf ben ik totaal geen expert in cd spelers daarom had ik graag wat hulp en suggesties gekregen.
Alvast bedankt,
Roeland

is dit met een schuif waar je de in steekt, of ene waar je de cd op de motor legt en dan deksel dicht doet?

als dit het 2de is, cd erop leggen en al laten ronddraaien, dan deur dicht en op play drukken.
als het dan wel werkt, is je motor niet goed meer (al tal val CDroms gehad zo)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Chinese unit wel netjes van zijn soldeerbrugje ontdaan indien aanwezig?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het typenummer is een yamaha cdx-490. Het is een cd-speler met een schuif. Ik heb inderdaad het soldeerbrugje verwijderd.

Krijgt het motortje die de cd doet ronddraaien normaalgezien een constante spanning? (Ik ben echt een leek op vlak van cd-spelers).
Dan kan ik kijken of de deze motor wel spanning krijgt.

alvast bedankt,
Roeland

Vaak gaat de CD pas draaien als de laser zijn focus punt gevonden heeft. Je zou eens kunnen kijken hoe de laser zich gedraagt zonder dat er een CD in het mechanisme ligt. Als het goed is gaat ie een paar keer op en neer om een focus punt te vinden. Als dat al niet gebeurt is er iets anders niet goed.

Groeten, Ron.

Mechanisme van tracking eens goed schoon maken en heel licht smeren wil ook wel eens helpen.

maartenbakker

Golden Member

Als hij wel focus zoekt en het motortje wil gaan draaien maar komt niet op gang, kan het motortje zelf ook gaar zijn.

Een mogelijke remedie daartegen is om de verbindingen van het motortje los te nemen en het een paar keer flink in beide richtingen te laten draaien op een volle 9V batterij of ene labvoeding met stroombegrenzing (want je wilt het motortje ook weer niet opstoken natuurlijk).

Nou kost een compleet KSM210 loopwerk of iets anders passends soms nauwelijks meer dan een laserkop, dus ook dat is een optie als je een redelijk vermoeden hebt dat de electronica van de speler wel goedis.

En last but not least: Chinese imitatielasers hebben ook wel uitval zo uit de verpakking, dus hij kan natuurlijk gewoon stuk zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 3 februari 2017 01:48:39 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo, ik ga dit weekend even aan de slag (tracking mechanisme smeren en motor laten draaien met 9V batterij).
Ik heb al eens zitten kijken naar een volledig nieuw loopwerk, maar is de elektrische aansluiting van die loopwerken allemaal identiek (ik zou verwachten van niet)? Want het loopwerk van deze cd speler heb ik al eens zitten zoeken, maar bieden ze niet aan in Chinese namaak, en een echt loopwerk was al gauw 80 euro (wat ik teveel vind).

Ik was trouwens fout, het is een yamaha cdx 560.

Semtexx

Golden Member

Deze cd-speler heeft het probleem dat het plateau waarop de CD ligt, langzaam naar beneden zakt. Je kan dit testen door een CD te laden, daarna het toestel uit te schakelen, en de complete cd speler op de kop te leggen. Schakel hem daarna in. Leest hij de cd dan wel, dan heb je het antwoord.

Staar je echter niet blind op de chinese KSS'jes. Ik heb wel eens 3 kapotte 210A's achter elkaar gehad, en de vierde was pas goed.

Ik heb eventueel nog een goed loopwerk voor je liggen. Voor overname van de verzendkosten mag je die van me hebben.

Hallo, ik heb net nog eens naar het typenummer van het loopwerk gekeken. Het is een KSL210 AFM.
Heb jij hiervoor een vervangtype liggen?
Er moeten 4 molex connectoren op de primtplaat worden aangesloten.
Is de signaaluitwisseling hiervoor standaard of heb je een exact loopwerk liggen?
Al erg bedankt voor het voorstel
Roeland

Semtexx

Golden Member

De loader die ik heb liggen is de KSL 2101 ABM. Die heeft als loopwerk de KSM 2101 ADM.

Ik denk niet dat het zonder meer gaat passen. Misschien dat het loopwerk wel past. Dat ziet er zo uit:

Ik kan ook de plateauhoogte voor je opmeten, zodat je kan controleren of jouw plateautje nog ongeveer op de goede hoogte staat.

[Bericht gewijzigd door Semtexx op maandag 6 februari 2017 16:25:06 (24%)

Hallo Semtex,

Oude post, maar wel precies on topic voor mij.

En je weet nooit...

Heb een Yamaha CDX 390 waarvan ik het vermoeden heb dat het plateaa wat moeite heeft om omhoog te komen soms.
Voor de rest lijkt alles in orde, als ie speelt speelt ie. (Wel laser schoongemaakt en asje laser transport licht gesmeerd.

Af en toe komt ie niet ver genoeg omhoog en wordt de magneet ook niet ver genoeg omhoog gedrukt. Soms maakt ie geen contact met magneet.
Vaak doet ie het ook wel.
Is er ergens info te vinden over hoe dit plateau naar boievn en naar beneden wordt bewogen?
Nog tips, over e.g. veertjes, de magneethouder o.i.d.? Magneet in magneethouder lijkt schoon en ok.

Dank!

Chris

pa3gws

Golden Member

Dit is wel een erg oud topic misschien beter een nieuw openen.
Maar meestal wordt dat door de CD lade omhoog gewerkt.
Als het snaartje daarvan slipt kan het zijn dat er net niet genoeg kracht is om het voldoende omhoog de werken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Je hebt meerdere varianten. Ik denk inderdaad dat de lade hier goed in zijn eindstand moet staan om de aandrukker te laten zakken. Een slappe snaar kan hier problemen geven.

Het kan ook dat het plateautje waar de CD op ligt, wat gezakt is op de motoras.

Er bestaan ook varianten waar het loopwerk omhoog getrokken wordt door het lademechanisme. Die zijn nog wat gevoeliger voor de staat van de snaar.

P.S. Ik herlas het probleem van de oorspronkelijke TS, en ik denk dat mijn antwoord beter had gekund. Ik had moeten benoemen dat het probleem optrad na een ongerelateerde reparatie, dus op zijn minst de vraag of hij met enige zekerheid wist of het mankement er eerder nog niet was. Maar helaas was de TS een eendagsvlieg en hebben we hem niet meer teruggezien met een eventuele uitkomst.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 januari 2024 15:43:03 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Helder,

Gezien de leeftijd zat ik me al af te vragen of ik de snaar eens moest gaan bekijken.
(raar is dat deze niet voorkomt in de servicehandleiding)

Het betreft idd een type waarin de lade omhoog getrokken wordt (zie foto's) en de aandrukker in een vaste stand in een houder hangt, waarbij ze het laatste deel magnetisch naar elkaar toe trekken. Hiervij wordt de aandrukker iets opgetilt waardoor hij vrij komt van de houder en relatief wrijcingloos kan draaien.
Het komt echter voor dat de aandrukker niet hoog genoeg opgetilt wordt door de lade en als rem gaat werken via een platte rubber ring.
Als de kracht van het optillen van de snaar moet komen, dan heb ik wel een vermoeden..

Bij een lege lade blijft ie af en toe hangen en komt de lade niet naar buiten. Alsof het bewegende deel met laser etc. niet snel of ver genoeg zakt.
Ik ben benieuwd hoe het mechaniek werkt dat het bewegende deel laat zakken, passief of toch ook actief en wat ik dus kan doen om het blijven haken te voorkomen.

Ik heb hier nu geen snaar en bij veel CDs doet ie het ondertussen weer prima, dus ik haal hem nog even niet uit elkaar voordat ik een reservesnaar heb. Wordt vervolgd.

pa3gws

Golden Member

Dat is een bekend loopwerk met een beetje geluk kan je als de lade open is met een pincet de snaar verwisselen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Aha, maar ik zie helaas geen snaar.
Handleiding suggereert ook een soort 'direct drive' of aandrijving via rubber wielen. Nergens een snaar ingetekend of genoemd (zie bijgevoegde blz uit service manual.

Zag wel een aanbieder van een snaar 'voor de Yamaha cdx 390', vandaar dat ik aannam dat ie er wel in zou zitten, maar begin te twijfelen.
Is redelijk makkelijk te demonteren, moet dat toch maar een keer gebeuren. Dan weet ik het zeker.

En BTW: dank voor je reacties!

Nieuwe post: zegt u het maar, weet alleen niet hoe ik dan deze eerste serie berichten moet verplaatsen?

voor zover ik me dat loopwerk herinner zat er een tandbaan onder de lade. de motor zit vooraan, maar heeft wel een snaartje..

https://www.youtube.com/watch?v=aESmfng6bbc&ab_channel=Re-Master

rond 3:28

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De snaar is op Fig. 4 linksonderin zichtbaar.

Posts verplaatsen naar een nieuw topic kan je zelf niet doen. Eventueel kan een moderator dat doen. Tot nu toe zorgt het niet voor verwarring dus nu je het al zo gedaan hebt weet ik niet of het de moeite is om er achteraan te gaan. Zodra er mensen ineens op het oude topic beginnen te antwoorden, zal er wel even een moderator bij moeten komen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 januari 2024 21:49:07 (79%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Snaartje zit inderdaad links vooraan.
Als de lade open is dan kan je hem aan de voorkant net zien.
Ik heb dit soort loopwerken nooit verder hoeven te demonteren om dat snaartje te vervangen.
De lade open doen stekker uit het stopcontact en met een gebogen pincet kan je met wat pielwerk zo het snaartje vervangen. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

@maartenbakker: ok, voor volgenmde keer wellicht dan.

Ah, zie hem nu ook, dank allemaal.
Ga vanavond eens even kijken.

Op zondag 28 januari 2024 21:28:07 schreef testman:
voor zover ik me dat loopwerk herinner zat er een tandbaan onder de lade. de motor zit vooraan, maar heeft wel een snaartje..

https://www.youtube.com/watch?v=aESmfng6bbc&ab_channel=Re-Master

rond 3:28

Zeer inzichtelijk, dank. Is idd hetzelfde mechaniek.

Ook interessant is het stukje over de demping ring omder de magneet. Hij haalt hem weg, maar zo te zien is ie best dik. Bij mij is ie heel plat afgesleten, wat zou kunnnen verklaren waarom de magneet wellicht de lade wat te enthousiast omhoog houdt in het geval van geen disk.

Ik heb ooit een setje met van die snaartjes besteld, bij veel loopwerken is die hetzelfde.
Als ik er één in een envelop naar je op moet sturen hoor ik het wel.