Akai LINEAR draaitafel sleept naald over de plaat

Hoi het gaat om een Akai LINEAR FULL AUTOMATIC PLAYER AP-M313 automatische draaitafel voor "ouderwetse" 33 en 45 toeren grammofoonplaten.
Dit is een tangentiale draaitafel waarbij de arm niet op een scharnierpunt zit maar de de naald haaks op de groef wordt voorgetrokken:

Op de afbeelding heb ik een wit stuk palier gebuikt als plaat omdat er anders geen detail te fotograferen was
Na het vervangen van de oude naald door een nieuwe sleept het mechanisme de naald over de plaat zonder het op juiste moment van verplaatsen te wachten.
Het naaldje blijft keurig in de groef maar de arm reageert blijkbaar niet op het optisch "piloot" signaaltje dat de arm op het juiste moment verplaatst

Dit draaitafeltje heeft jaren perfect gewerkt bij een verstandelijk gehandicapte man die niet met een normale draaitafel of cd speler overweg kan het is dus echt belangrijk dat ik dit weer goed krijg.

Iemand suggesties ?

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

probeer eens de oude naald terug te zetten. miss had die iets speciaals waardoor de pickup de nummers kon vinden. het kan ook zijn dat het wisselen van de naald het mechaniek heeft ontwricht, evt een 0 punt wat gevonden moet worden?

de service manual http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/AKAI/APM31…

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 5 februari 2017 14:28:35 (17%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik het me goed herinner dan schoof de arm op als de hoek van de arm t.o.v. de loodrechte richting teveel ging afwijken doordat de groef uiteraard langzaam de arm meeneemt richting midden van de plaat. Zodra die hoek iets te groot werd schoof hij gewoon een klein stukje op.

Ik denk dat je iets te grof de arm bewogen hebt en er nu een sensor niet helemaal meer op zijn plek zit.

Hoort dat printje wat op de onderste foto rechtsmidden boven de arm zit zo scheef te zitten?

Op 5 februari 2017 14:27:17 schreef testman:
probeer eens de oude naald terug te zetten. miss had die iets speciaals waardoor de pickup de nummers kon vinden. het kan ook zijn dat het wisselen van de naald het mechaniek heeft ontwricht, evt een 0 punt wat gevonden moet worden?

de service manual http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/AKAI/APM31…

Het enige speciale dat die naald heeft is dat het saffiertje weg is en daardoor sloeg ie over als je er maar naar keek .
Het naaldje dat we nu in zit is het voorgeschreven type en onder de loep kan ik geen enkel verschil vinden.
Voor zover ik kan zien is het mechaniek zelf richtend door middel van een omgekeerde keep waar arm inschuift als ie terug gaat naar start gaat of als je de naald omhoog doet met de lift knop.
Bedankt voor die link daar zal ik eens goed door struinen.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Op 5 februari 2017 17:17:03 schreef BVZ:
Als ik het me goed herinner dan schoof de arm op als de hoek van de arm t.o.v. de loodrechte richting teveel ging afwijken doordat de groef uiteraard langzaam de arm meeneemt richting midden van de plaat. Zodra die hoek iets te groot werd schoof hij gewoon een klein stukje op.

Ja dat klopt helemaal en dat gaat telkens met kleine stukjes van een paar millimeter per keer

Ik denk dat je iets te grof de arm bewogen hebt en er nu een sensor niet helemaal meer op zijn plek zit.

Hoort dat printje wat op de onderste foto rechtsmidden boven de arm zit zo scheef te zitten?

Ik ben er uiterst voorzichtig te werk mee gegaan, heb het elementje er uit gehaald (één schroefje aan de zijkant) en toen het naaldje vervangen..
Ik vind het systeem dat de "arm" elke keer bij optillen gericht wordt zeer doeltreffend , de naald wordt ook keurig aan het begin van de groef gezet alleen daarna begint ie meteen te schuiven.

Ik ben niet aan dat printje geweest. ik denk dat daar het sensor ledje(?) en celletje aanzitten.
Er zit aan de zijkant van het armpje een zwart plaatje voor het lichtje schuift, dat is signaal gever maar daar reageert ie dus niet op..

Ik hoop dat ik het wel weer goed krijg want ik vind het een wonderbaarlijk stukje techniek.

zelfs al heb je het gedaan, geven ze je nog de schuld..

Klopt de naalddruk wel? Als dat niet goed is, zal de hoek van de arm ook alle kanten opgaan en de tegenreactie daarop ook.