AdaFruit level shifter

Hey! kan iemand op CO mijn level shifter schema controleren? Bij de module zit er geen datasheet bij.

Ik ga deze voor 17,50 laten doormeten en checken in de winkel. As Vrijdag.

https://www.adafruit.com/products/757

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op maandag 6 februari 2017 16:44:53 (17%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Shiptronic

Overleden

Welk schema ? Ik zie alleen maar een foto en een layout ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik zie geen schema? (als dat door Adafruit gemaakt is zal het best wel kloppen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Kan iemand dat niet ff snel herlijden aan de hand van de PCB file?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Arco

Special Member

Als je dat zelf eens deed?... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat ga je laten doormeten?

Een printje van $4 (of $0,25 voor een chinese variant) is niet echt 17,50 waard.

Voor dat geld koop je 80 nieuwe

Schimanski

Golden Member

Kan iemand dat niet ff snel herlijden...

Lijden of leiden? Dit topic lijkt weer een lijdensweg te worden, en herleiden mag je zelf doen. Maar 4 Fet's en 8 weerstanden kan weinig fout mee gaan, voor 17,50 het doormeten niet waard.

Als je het hebt herleid, grote kans dat het 4 maal dit circuit is.

https://www.uploadarchief.net/files/download/adafruit-levelshift.png

Trouwens, je PCB file en de foto zijn van niet van dezelfde print. De foto is een levelshifter print, de PCB file???

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

wat een vreselijk ding voor een simpel printje.

je methode is verkeerd. bouw nou eens een keer iets op een breadboard en maak daarna een print.

GMT+1
buckfast_beekeeper

Golden Member

Dit printje koop je gewoon zo progger.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

TS is redelijk goed in het stellen van wazige vragen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@TS en buckfast_beekeeper

ik zal mezelf verduidelijken.

dit is al het 10e printje, van wouter hebben we al gezien:
versterker
IO expander
level shifter
PWM sturing
RasPi interface

sommige zijn meerdere ontwerpen van, en van ieder ontwerp meerdere versies.

ze bevatten allemaal een schakelaar, LM7805, ontkoppeling en led.
iedere keer tekent hij die laatste weer opnieuw en vraagt het te controleren. iedere keer zit er weer een ander foutje in.

nu is het weer een printje van adafruit. ipv dat ding op een breadboard te testen wordt er eerst een print gemaakt speciaal voor dit onderdeel. net als de vorige x ontwerpen zal er een klein foutje inzitten en wordt het weer prutsen.

printen ets je IMHO alleen voor:
SMD onderdelen
grotere oplages
als het project te complex wordt
als het prototype af is
als het als het niet op breadboard werkt (HF enzo)

printen maken om 1 enkel onderdeel te testen is volgens mij gewoon niet zinvol. zeker niet als je je basis niet goed begrijpt.

we hebben het hier niet over high end spul, maar simpele trough hole..

[Bericht gewijzigd door Progger op maandag 6 februari 2017 23:04:23 (25%)

GMT+1

Het zoveelste wazige topic van een topicstarter die advies lakoniek in de wind slaat omdat-ie het toch beter weet, dan zonder blikken of blozen op een ander onderwerp overstapt, en 90% van de posts gewoon negeert.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Inderdaad, ook hier zijn banale dingen als ontkoppelcondensators weer niet in orde.

Van dat Adafruit printje worden ook maar 2 FETjes gebruikt, dus was het niet handiger om gewoon 2 FETjes met weerstandjes op je eigen bord te leggen?

Daarbij: waar zijn die level-shifters eigenlijk voor? In veel gevallen is zoiets helemaal niet nodig; je kunt een 5V signaal dat een 3v3 controller in moet gewoon delen, of zelfs een serieweerstand gebruiken en de ESD diodes het laten oplossen (niet netjes, maar het werkt wel). Een 3v3 signaal kan in veel gevallen gewoon een 5V controller in, maar dan is de ruismarge wat kleiner.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Veel controllers hebben S/T inputs. Bij 5V is het high level dan 3.5v of 4v. Met 3.3V speel je dan wel Russische roulette...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

SparkyGSX: ontkoppelcondensators weer niet in orde

Moet ik nu 2 ontkoppelcondensators gebruiken om de module, of aan de 3.3v kant weglaten?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Doe maar gewoon op zowel in- als uitgang een 100nF, dat hoeft niet altijd maar het is een goede stelregel (en je kunt hem later altijd nog onbestukt laten). Maar de positie van die 100nF C'tjes is belangrijk: vlak naast je regelaar plaatsen.

En verder zou ik geen ringleidingen voor een voeding gebruiken, maar het is in een dergelijk ontwerp gelukkig allemaal niet zo kritisch.

Tenslotte moet ik nog opmerken dat ik niet snap wat je met deze PCB wilt doen, maar dat is een kleinigheidje.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 februari 2017 09:13:26 schreef Arco:
Veel controllers hebben S/T inputs. Bij 5V is het high level dan 3.5v of 4v. Met 3.3V speel je dan wel Russische roulette...

4V als minimale spanning voor een hoog signaal is bij 5V logica in mijn beleving niet echt gangbaar.

De ATMEGA328 (standaard Arduino controller) bijvoorbeeld, heeft 0.6 * Vcc als maximale bovengrens, en dat is bij 5V voeding dus 3V. Toegegeven, met een 3.3V signaal is het wel wat krap, en ik zou het in een professioneel product nooit doen, maar de TS is voorlopig nog niet professioneel aan het ontwerpen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

De (pseudo)standaard levels van CMOS zijn 0.7*Vcc voor input high... (voor S/T inputs zelfs 0.8*Vcc)

http://image.slidesharecdn.com/logicfamilies1-130729083113-phpapp02/95/logic-families-1-24-638.jpg?cb=1375086690

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tja, ik zou naar eBay gaan deze bijvoorbeeld en er dan 5 stuks kopen voor totaal €1.65 en de verzending is gratis.

is inderdaad geen geld en het risico is heel erg klein gezien de zeer beperkte hoeveelheid componenten

Just find out what you like and let it kill you