Zekering brand telkens door onkyo A-9511

Goedendag,

Ik heb 3 dagen geleden een versterker op marktplaats gekocht. Deze heeft echter 2 dagen goed gespeeld. Toen ik hem aan wou zetten brande de zekering door. Nieuwe zekering geplaatst zelfde probleem opnieuw. Nu heb ik nameting gedaan op de voeding print en blijkt dat de gelijkrichter kapot is. Nu is mijn vraag kan een gelijk richter zelf zonder reden kapot gaan of kan er verder op in de schakeling iets mis gaan waardoor dit gebeurd. Ik heb de Transistors al nagemeten hier zit geen sluiting in.

Alvast bedankt.

Het is mogelijk dat één of meerdere voedings elco's (door slijtage / ouderdom) niet helemaal lekker meer zijn. Een brugcel kan daarintegen ook spontaan defect gaan, zeker als er geen koeling is toegepast op het ding. Door de jaren heen krimpt en zet het halfgeleider materiaal uit als gevolg van opwarming en afkoelen. Dit kan ervoor zorgen dat een (of meerdere) diode(n) in het ding defect raakt/raken op den duur.

Soms kan het ook zijn dat een fabrikant een brugcel heeft gekozen welke net voldoet aan de spanning van de transformator. Inmiddels is de netspanning ook verhoogt, dus wellicht is het te krap bemeten. Ik heb dit een aantal keren gezien bij hifi trappen.

Na het vervangen, zet bij het inschakelen een gloeilamp in serie met de netstekker. Mocht er weer iets doorbranden zal de gloeilamp de stroom door de trafo en de rest van het apparaat beperken.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Bedankt voor het helpen. Vandaag heb ik de brugcel vervangen. Nu heb ik hem getest met een lamp in serie en lijkt de sluiting weg te zijn. Echter schakelt de versterker helaas de relais niet over. Iemand een idee wat dit probleem kan zijn?

Alvast bedankt.

Jeffrey

DC op de uitgang ?
Hoe zijn de afvlak elco? ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Over de elco's staat bij alle twee 40DC . Helaas heb ik hier geen capaciteit meter die 10000uf te meten. De elco's staan niet bol en lekken ook niet.

Heb je ook getest zonder de lamp ertussen?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

zonder lamp heb ik inderdaad ook getest. Ik kreeg eerst ook maar rond de 27 volt bij de elco's nadat ik de lamp er af haalde werd dit 40 volt. Maar helaas schakelt hij de relais naar de speakers niet los. Momenteel druk naar de oorzaak aan het zoeken helaas is die momenteel nog niet vindbaar.

RAAF12

Golden Member

Er zij 2 oorzaken mogelijk waarom het luidspreker relais uitschakelt, de belasting is lager dan 1 Ω of er staat DC op de uitgang(en) Schema erbij en foutzoeken.

Of er mist ergens een voedingsspanning, of het beveiligingscircuit is defect. Eerste stap is meten of de eindtrap DC of HF oid produceert.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!