Tuner afstellen,matig ontvangst

Hallo,

Ik heb een oude radio type: aiwa tpr-900 van 1981.
Nu werkt deze prima maar hij houd geen zenders echt vast, op het moment van een zender kiezen tot een kwartier alweer moeten bij tunen.

Nu weet ik dat een tuner kan bijgeregeld worden maar vraag ik mij bij deze waar ik eventueel wat kan aan draaien, ik vind niet veel van deze radio en heb al niet de grootste kennis van tuners.

maartenbakker

Golden Member

Tegen verlopen helpt draaien meestal niet, er zal wel iets stuk zijn (ik weet zo niet direct waar je het moet zoeken bij dit type).

In elk geval erg verstandig dat je vraagt waaraan te draaien, want als je daar op de gok aan begint komt het vrijwel nooit meer goed zonder veel ervaring en/of meetapparatuur.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Aangezien het wel gewerkt heeft, neem ik aan dat door veroudering een of andere condensator langzaam verloopt , door opwarming.En NERGENS AAN DRAAIEN!
Waarschijnlijk een condensator in de oscillatortrap.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

AFC-schakelaar staat toch wel aan?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Alles staat zoals het moet, afc zegt me eigelijk niets?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Er is een schakelaar waar 'AFC' bij staat. Dat betekent automatic frequency control.
De radio blijft dan op de gekozen zender staan.

Normaal laat je die AFC altijd gewoon lekker aan staan. Alleen als je een zwakke zender naast een sterke wilt beluisteren, kan het handig zijn AFC uit te zetten, omdat de radio anders naar de sterke zender toe getrokken wordt. Daarom is er een schakelaar.

AFC werkt op de FM-band. Ik neem aan dat daar je probleem is; weglopen van de afstemming op de middengolf komt niet vaak voor. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Een dikke ferrietantenne lijkt me wel een mooie middengolf :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
RAAF12

Golden Member

Op 8 februari 2017 23:47:23 schreef kevintjeuh88:
Hallo,
Nu weet ik dat een tuner kan bijgeregeld worden maar vraag ik mij bij deze waar ik eventueel wat kan aan draaien, ik vind niet veel van deze radio en heb al niet de grootste kennis van tuners.
[bijlage]

Er kan een condensator gaan driften in de oscillator er zit een 3 voudige varco in voor de FM band. Check ook de spanning op de capaciteitsdiode, die dient voor de AFC regeling.

@mel check aiwa tpr-900

evdweele

Overleden

<Off topic>

Op 9 februari 2017 16:52:18 schreef mel:
<knip en plak> AFC op Middengolf?
Een dikke ferrietantenne lijkt me wel een mooie middengolf :)

Automobilist komt bij de garage: "Wilt u mijn motor nakijken, hij loopt onregelmatig".
Garagemeneer/mevrouw: "Het zullen uw banden wel zijn want ik zie helemaal geen motor". :D

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

De bandbreedte van een middengolfontvanger is zodanig dat je het niet zal merken als hij een beetje drift...
AFC word voornamelijk op de FM omroepband toegepast.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..