433Mhz range

tmdr

Golden Member

Sinds ik enkele Philips Hue lampen heb droom ik er al van om de lampen aan mijn plafond te vervangen door Hue, maar dan kan ik natuurlijk de wandschakelaars niet meer gebruiken. Kan in theorie wel, maar zolang de wandschakelaar de lamp uit zet, kan ik 'm niet meer aanzetten met de Hue app. Veel hierover nagedacht en laatst kwam ik de AWST-8800 van KaKu tegen. Een wandschakelaar die een 433Mhz signaal uitzendt. De doos van de wandschakelaar blijft leeg en de lamp staat altijd aan. Ideaal, want KaKu kan iedereen met een simpele setup opvangen.

Inmiddels heb ik een prototype in elkaar gedraaid met een Arduino en een ethernet module. Met een goedkope 433Mhz van Ebay vang ik het signaal op. Werkt als een trein en met wat aanpassing van de software kan ik zelf met de schakelaar Hue dimmen straks. Echter heb ik een groot probleem met het ontvangen van de 433Mhz signalen. Dit is natuurlijk een bekend probleem binnenshuis, met die goedkope receivers.

Ik heb een 17cm koperdraad als antenne gemonteerd en dat helpt iets. Echter komen signalen niet meer aan op meer dan 50cm van de receiver. Ook dichter bij de receiver komen sommige signalen niet aan. Heb het vermoeden dat dan één van de twee berichten dat KaKu uitstuurt voor confirmation niet of corrupt aankomt. Kortom, belabberde range. Nu heb ik al een (schijnbaar) betere 433Mhz receiver besteld:
http://www.ebay.com/itm/131976502318?_trksid=p2057872.m2749.l2649&…

En ik heb van die helicoil antennes besteld. Hoop dat dat iets gaat veranderen, maar dat is een kwestie van afwachten. Nu mijn vraag: zijn er nog andere mogelijkheden om een betere range te behalen? Ik heb begrepen dat het toch aan te raden is om in ieder geval de 433Mhz op 5v te zetten, dus dat laat ik maar zo (het liefst doe ik alles op 3.3v voor de ethernet module). In principe heb ik geen limitaties wat betreft form factor, dus dingen als een huge antenne is ook een optie. Ik zit hier met heel veel dikke muren waar alles vrij lastig door heen komt. Alle tips en ideeën zijn welkom.

Arco

Special Member

Haal een setje van Action uit elkaar. Voor 9 euro heb je een setje van 3 stuks en die ontvangers werken goed (veel beter dan die van kaku)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Dat is niet mijn vraag.
De Action heeft alleen de losse remotes; geen remotes die als wandschakelaar zijn gecamoufleerd.

Je geeft een linkje naar wat je nu besteld hebt, maar je geeft geen linkje naar wat je nu hebt en waarmee dus de problemen optreden. Dan wordt het koffiedik kijken. ;-)

Arco

Special Member

Die wandschakelaar heb je toch al zeg je?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Op 9 februari 2017 17:34:19 schreef BVZ:
Je geeft een linkje naar wat je nu besteld hebt, maar je geeft geen linkje naar wat je nu hebt en waarmee dus de problemen optreden. Dan wordt het koffiedik kijken. ;-)

Sorry, stom van me. Het gaat om dit soort goedkope prul dingen:
https://cdn.instructables.com/F8T/43EW/HM8DG3Q4/F8T43EWHM8DG3Q4.MEDIUM.jpg

@Arco:
Ja klopt, maar ik wil juist zelf het signaal opvangen en vervolgens adhv verschillende checks over het netwerk het Hue systeem benaderen. Aan die setjes van de Action heb ik dus niks.

[Bericht gewijzigd door tmdr op donderdag 9 februari 2017 17:36:41 (19%)

Ik heb zowel die, als een soortgelijke die je besteld hebt (met een kristal erop), gebruikt en beiden werken gewoon goed. Van een 50cm range is geen sprake. Wellicht heb je gewoon een brakke gekregen.

Arco

Special Member

Action setjes zijn gewoon ontvangers. Als je de decodering toch zelf doet zie ik niet in waarom ze niet bruikbaar zijn...
Je moet ook wel kijken of ontvanger/zender gelijk zijn (AM/FM)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Op 9 februari 2017 17:47:14 schreef BVZ:
Ik heb zowel die, als een soortgelijke die je besteld hebt (met een kristal erop), gebruikt en beiden werken gewoon goed. Van een 50cm range is geen sprake. Wellicht heb je gewoon een brakke gekregen.

Ik heb een stuk of zes verschillende (van de foto) geprobeerd, allemaal slechte zooi. Lees dat ook op internet.
Zijn er nog andere manieren om het bereik te vergroten, los van de gebruikte ontvanger?

Jinny

Golden Member

De juiste band kiezen.
De '70cm' band is absoluut ongeschikt voor dit soort activiteiten.
Je zit midden in een amateurband waar vermogens tot 400 Watt gemaakt mogen worden.
Gaat er iemand in de buurt ATV op 70 doen, ja dat mag, dan gaat je hele zaakje op hut.

Wegflikkeren en iets fatsoenlijks kopen, op 860 MHz oid.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als je er 6 geprobeerd hebt lijkt me de oorzaak ergens anders te liggen. Je hebt toch niet toevallig op dezelfde print de 433Mhz zender onder spanning staan, want als die aan het zenden is kan ik me wel wat voorstellen bij je 50cm bereik.

tmdr

Golden Member

Op 9 februari 2017 18:44:50 schreef BVZ:
Als je er 6 geprobeerd hebt lijkt me de oorzaak ergens anders te liggen. Je hebt toch niet toevallig op dezelfde print de 433Mhz zender onder spanning staan, want als die aan het zenden is kan ik me wel wat voorstellen bij je 50cm bereik.

Hoe bedoel je dit?
Ik heb het nog niet op een print zitten, het zit nog op een breadboard.

Overigens is het bereik van 50cm wat ik noem niet altijd zo klein. Soms is het ook een zeker vier tot vijf meter binnenshuis. Vreemd genoeg..
Dus ze doen het wel, maar ik heb het vermoeden dat er wisselende storingsbronnen zijn hier. Daarom dat ik de boel zo robuust mogelijk wil maken.

joopv

Golden Member

Op 9 februari 2017 17:20:40 schreef tmdr:
Sinds ik enkele Philips Hue lampen heb droom ik er al van om de lampen aan mijn plafond te vervangen door Hue, maar dan kan ik natuurlijk de wandschakelaars niet meer gebruiken. Kan in theorie wel, maar zolang de wandschakelaar de lamp uit zet, kan ik 'm niet meer aanzetten met de Hue app.

Haal die wandschakelaar van de muur af, verbind de draden door en plak dit ding er voor in de plaats.
https://www.shop.philips.nl/verlichting/hue-persoonlijke-draadloze-ver…

Jinny

Golden Member

Nogmaals, de 433MHz is voor een betrouwbare connectie absoluut onbruikbaar.
Er zit van alles en nog wat.
Allemaal 10 mW apparaten en dergelijke op een heel klein stukje band.
Met grote primaire gebruikers in de band.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Voor niet kritische dingen werkt het hier anders verbazend goed met zo'n 30+ apparaten die data rondsturen of ontvangen.

De grootste afstand zal zo'n 30 meter zijn, met een paar muren er tussen.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 9 februari 2017 19:50:47 (24%)

Volgens mij hebben die schakelaars en ontvangers niet dezelfde centerfrequentie.

Die 433Mhz wil niks zeggen, als de centerfrequentie teveel verschilt is uw probleem daar een typisch gevolg van, je moet de zender en ontvanger dan veel dichter bij elkaar zetten.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Meerdere superhet ontvangers dicht bij elkaar gaat ook mis, dus gooi ze niet op een hoop.

Arco

Special Member

Kaku bijv. waarschuwt daar ook voor: afstand tussen 2 ontvangers moet minimaal 50cm zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
tmdr

Golden Member

Op 9 februari 2017 19:50:03 schreef Sine:
Voor niet kritische dingen werkt het hier anders verbazend goed met zo'n 30+ apparaten die data rondsturen of ontvangen.

De grootste afstand zal zo'n 30 meter zijn, met een paar muren er tussen.

Eens, voor dit soort huis tuin en keuken gebruik vind ik het prima. Bovendien kan ik in het geval dat het niet werkt altijd via de smartphone het licht bedienen. Ik heb de schakelaars al in huis, dus ga nu niet meer terug.

Op 9 februari 2017 20:01:43 schreef Sine:
Meerdere superhet ontvangers dicht bij elkaar gaat ook mis, dus gooi ze niet op een hoop.

Ik heb slechts één ontvanger, dat is dus de MCU met de 433Mhz receiver module.

Op 9 februari 2017 19:52:44 schreef MGP:
Volgens mij hebben die schakelaars en ontvangers niet dezelfde centerfrequentie.

Die 433Mhz wil niks zeggen, als de centerfrequentie teveel verschilt is uw probleem daar een typisch gevolg van, je moet de zender en ontvanger dan veel dichter bij elkaar zetten.

Is dit te corrigeren? Of is het een kwestie van de juist ontvanger kopen?
Is er ergens meer informatie te vinden hierover?

Heb je nou wel of niet ook een zender op je breadboard staan? (Zo'n klein printje met 3 pootjes). En hou je er rekening mee dat die begint met zenden zodra je er spanning opzet? Oftewel: indien er een zender opzit, trek die er eens af en test dan je ontvangst nog eens.

diebobo

Golden Member

Op 9 februari 2017 21:14:26 schreef BVZ:
Heb je nou wel of niet ook een zender op je breadboard staan? (Zo'n klein printje met 3 pootjes). En hou je er rekening mee dat die begint met zenden zodra je er spanning opzet? Oftewel: indien er een zender opzit, trek die er eens af en test dan je ontvangst nog eens.

Dat is niet helemaal waar.. De zender begint weliswaar met zenden als je er spanning op zet maar dat stop na +/- 500ms als je geen data aanbied.. Als je een tijdje niets verzonden hebt moet je m even wakker schudden door wat dummy data aan te bieden, kleine rust in te lassen en daarna de echte data aanbieden. De meeste zenders moet je overigens voeden met manchester gecodeerde data.

Zoek eens op HC-12 module voor Arduino.
Zo een setje kan je gewoon serieel aansturen,en ja gaat een paar honderd meter.
Ik gebruik ze voor de logging van een rijdende cart,wel een betere antenne opgezet.

Op 9 februari 2017 20:57:57 schreef tmdr:
Is dit te corrigeren? Of is het een kwestie van de juist ontvanger kopen?
Is er ergens meer informatie te vinden hierover?

De zender en ontvanger horen bij elkaar.

De ISM band is vrij te gebruiken maar elke wereldregio heeft zijn eigen centerfrequentie.
Veel hangt af wat die chinezen gebruiken als standaard frequentie.

Je kunt die ontvanger wel bijstellen maar zonder meetapparatuur is dat op goed geluk.

LDmicro user.
Anoniem

Op 9 februari 2017 18:33:58 schreef Jinny:
De juiste band kiezen.
De '70cm' band is absoluut ongeschikt voor dit soort activiteiten.
Je zit midden in een amateurband waar vermogens tot 400 Watt gemaakt mogen worden.
Gaat er iemand in de buurt ATV op 70 doen, ja dat mag, dan gaat je hele zaakje op hut.

Wegflikkeren en iets fatsoenlijks kopen, op 860 MHz oid.

Er zijn er alleen al in Nederland meer dan een miljoen autobezitters die 433 MHz gebruiken om hun auto op afstand te openen of te sluiten, en hoeveel keer gaat dit verkeerd?
Akkoord, de 868MHz band is nieuwer en dus minder belast, maar om de 433MHz band als absoluut onbruikbaar te verklaren vanwege het handvol zendamateurs dat er effectief gebruik van maakt is sterk overdreven. Het is natuurlijk een natte droom van dezen om de band voor zich alleen te nebben. Als je het aantal zendamateurs dat in de ether is deelt door het aantal gebruikers van 433MHZ SRD is de kans op storing wel vrij klein. Je moet het probleem niet in de eerste plaats daar zoeken,maar het kan.
De meeste SRD spulletjes zijn niet continue in de lucht, maar sturen een kort pulstreintje uit bij activatie. Draadloze koptelefoons bijvoorbeeld staan vaak wel continue op.
Zit er geen in je buurt? Of bij je thuis?
Bij storingen moet je het principe van de scheten hanteren." De eerste die het ruikt is vaak zelf de grootste stinker. "

PC's kunnen ook erg storen in die goedkope weinig selectieve ontvangertjes.
Ik versta niet waarom je je mooie Hue designlampen wilt verknoeien met een afgrijselijk knutselwerkje dat niet alleen armtierig, amateuristisch en lelijk zal ogen, maar tevens een bron van ergernis worden, wat het nu al is.
Alhoewel ik ooit een echte elektronicafanaat was, ben ik niet overtuigd dat zelfbouw in de meeste gevallen de beste oplossing is, omdat de fabrikanten elke mogelijke behoefte proberen te dekken met iets wat mooier, goedkoper en beter werkt dan wat je zelf ooit kan maken.

Op 9 februari 2017 23:55:50 schreef grotedikken:
[...]
Er zijn er alleen al in Nederland meer dan een miljoen autobezitters die 433 MHz gebruiken om hun auto op afstand te openen of te sluiten, en hoeveel keer gaat dit verkeerd?

En o.a. alle garage/rolluik openers, de KaKu ab's en diverse andere merken.

Alhoewel ik ooit een echte elektronicafanaat was, ben ik niet overtuigd dat zelfbouw in de meeste gevallen de beste oplossing is, omdat de fabrikanten elke mogelijke behoefte proberen te dekken met iets wat mooier, goedkoper en beter werkt dan wat je zelf ooit kan maken.

Integendeel. De fabrikant gaat uit van de grootste gemene deler, take it or leave it zeg maar. Met zelfbouw kun je juist de functies toevoegen die voor jou wel, maar voor de fabrikant niet interessant zijn.