433Mhz range

mel

Golden Member

Een zendamateur kan, en mag, een signaal in de lucht zetten gedurende enige uren(als hij/zij dat wilt).
Daar komt een signaaltje van een low power device echt niet doorheen...
en trouwens er zijn teveel stoorbronnen die roet in het eten gooien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 9 februari 2017 19:43:30 schreef Jinny:
Nogmaals, de 433MHz is voor een betrouwbare connectie absoluut onbruikbaar.
Er zit van alles en nog wat.
Allemaal 10 mW apparaten en dergelijke op een heel klein stukje band.
Met grote primaire gebruikers in de band.

Op de 433MHz band mogen geen continu zendende srd toepassingen zitten.

De kans dat je een actieve atv'er in de directe omgeving hebt is vrijwel 0.

Heeft de TS eigenlijk wel in de gaten dat er hue wandschakelaars bestaan? Ik heb hierboven een link gegeven, maar er is niet op gereageerd.

Vonkenpromotor

Golden Member

Ik heb met de KAKU ook wel eens last gehad dat die niet aan of uit wilde. Deze unit stond vlakbij mij WiFi router. Zelfs als je op zo'n 50 cm de afstandbediening gebruikte werk ie nog slecht. Nu op een andere plaats in huis gebruikt en doet ie het gewoon. Het signaal van de router is blijkbaar te sterk in de nabijheid van de kaku dat deze niet meer werkt.

evdweele

Overleden

Op 9 februari 2017 23:55:50 schreef grotedikken:
Er zijn er alleen al in Nederland meer dan een miljoen autobezitters die 433 MHz gebruiken om hun auto op afstand te openen of te sluiten, en hoeveel keer gaat dit verkeerd?

De laatste 5 maanden heb ik het genoteerd als ik de auto niet open of dicht krijg met de afstandsbediening: 1 op de 6 keer. Meestal als de auto op het parkeerterrein voor mijn flat staat en de overige keren op het parkeerterrein van het winkelcentrum hier in de buurt. Dit al gedurende de 10 jaar dat ik auto's heb met RF afstandsbediening.
Op andere locaties is het nooit gebeurd, zelfs niet op het parkeerterrein bij mijn vroegere werk waar op 20 meter afstand 2 zenders in de 400MHz band met 25W elk stonden te blazen.

Of 433MHz betrouwbaar werkt of niet is volkomen afhankelijk van wat de buren aan rommel in de lucht zetten.

Op 10 februari 2017 06:35:36 schreef joopv:
Op de 433MHz band mogen geen continu zendende srd toepassingen zitten.

Toch zitten daar ook draadloze koptelefoons op.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

De meeste mensen geloven niet , of het interesseert ze niet, hoeveel rotzooi er uit zo'n ding komt.
Routers, power units en dergelijke.
Dit komt dat het zo zuinig mogelijk gemaakt moet worden, en dus zitten er weinig tot geen ontstoorcomponenten in.
Ik heb hier een universeel ladertje, Als ik die in de WCD durft te steken,dan ligt echt mijn communicatie grotendeels plat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
tmdr

Golden Member

Op 9 februari 2017 21:14:26 schreef BVZ:
Heb je nou wel of niet ook een zender op je breadboard staan? (Zo'n klein printje met 3 pootjes). En hou je er rekening mee dat die begint met zenden zodra je er spanning opzet? Oftewel: indien er een zender opzit, trek die er eens af en test dan je ontvangst nog eens.

Nee ik heb slechts de ontvanger van het setje aangesloten.

Op 9 februari 2017 23:55:50 schreef grotedikken:
[...]
Er zijn er alleen al in Nederland meer dan een miljoen autobezitters die 433 MHz gebruiken om hun auto op afstand te openen of te sluiten, en hoeveel keer gaat dit verkeerd?
Akkoord, de 868MHz band is nieuwer en dus minder belast, maar om de 433MHz band als absoluut onbruikbaar te verklaren vanwege het handvol zendamateurs dat er effectief gebruik van maakt is sterk overdreven. Het is natuurlijk een natte droom van dezen om de band voor zich alleen te nebben. Als je het aantal zendamateurs dat in de ether is deelt door het aantal gebruikers van 433MHZ SRD is de kans op storing wel vrij klein. Je moet het probleem niet in de eerste plaats daar zoeken,maar het kan.
De meeste SRD spulletjes zijn niet continue in de lucht, maar sturen een kort pulstreintje uit bij activatie. Draadloze koptelefoons bijvoorbeeld staan vaak wel continue op.
Zit er geen in je buurt? Of bij je thuis?
Bij storingen moet je het principe van de scheten hanteren." De eerste die het ruikt is vaak zelf de grootste stinker. "

PC's kunnen ook erg storen in die goedkope weinig selectieve ontvangertjes.
Ik versta niet waarom je je mooie Hue designlampen wilt verknoeien met een afgrijselijk knutselwerkje dat niet alleen armtierig, amateuristisch en lelijk zal ogen, maar tevens een bron van ergernis worden, wat het nu al is.
Alhoewel ik ooit een echte elektronicafanaat was, ben ik niet overtuigd dat zelfbouw in de meeste gevallen de beste oplossing is, omdat de fabrikanten elke mogelijke behoefte proberen te dekken met iets wat mooier, goedkoper en beter werkt dan wat je zelf ooit kan maken.

Tsja. Wat moet ik hier op zeggen?
Hoe kom je er bij dat het amateuristisch en armetierig is? In mijn ogen is het een enorm elegante oplossing. Aan de muur veranderd niks, een vrijwel identiek ogende wandschakelaar wordt terug geplaatst. Dus geen lelijke dimmer switch (ja ik weet dat ze bestaan, maar vind ze helemaal niks). Ik wil het gewoon de look en feel van een normale wandschakelaar, zodat als er bezoek is ze ook nog snappen hoe het licht bij mij in huis werkt.

Jij geeft aan dat de fabrikanten elke mogelijke behoefte proberen te dekken. Totaal mee oneens. Als Philips ook maar een klein beetje inzicht had in de behoefte van haar klanten, hadden ze al lang een dimmer switch in de vorm van een normale wandschakelaar gemaakt. Twee vrienden van mij werken aan de Hue productlijn (software en user experience). Het schijnt een groot drama te zijn; Philips heeft geen idee wat de klanten willen en ze zijn alleen maar bezig met het ontwikkelen van nieuwe lamparmaturen en de focus ontbreekt geheel. Kortom, laat mij lekker knutselen. Ik mis iets dat nog niet bestaat, leuk project dus.

Op 10 februari 2017 06:35:36 schreef joopv:
[...]
Op de 433MHz band mogen geen continu zendende srd toepassingen zitten.

De kans dat je een actieve atv'er in de directe omgeving hebt is vrijwel 0.

Heeft de TS eigenlijk wel in de gaten dat er hue wandschakelaars bestaan? Ik heb hierboven een link gegeven, maar er is niet op gereageerd.

Zeer zeker wel, zie reactie hierboven.

Op 10 februari 2017 08:38:32 schreef Vonkenpromotor:
Ik heb met de KAKU ook wel eens last gehad dat die niet aan of uit wilde. Deze unit stond vlakbij mij WiFi router. Zelfs als je op zo'n 50 cm de afstandbediening gebruikte werk ie nog slecht. Nu op een andere plaats in huis gebruikt en doet ie het gewoon. Het signaal van de router is blijkbaar te sterk in de nabijheid van de kaku dat deze niet meer werkt.

Dank voor de tip. Ik ga de boel eens op andere plekken testen.
Belangrijke update: ik kom al heel wat meters verder. Heb de ontvanger fatsoenlijk gesoldeerd met dikker draad dan die breadboard wires. Bureau opgeruimd (was enorm nodig) zodat er minder zooi van kabels etc ligt die kan storen. Ontvanger iets beter geplaatst. Arduino aangesloten met een USB kabel met ferriet knotsen. Weet natuurlijk niet precies wat de boel heeft verbeterd, maar belangrijkste is dat het nu bijzonder stabiel lijkt.
Ik haal nu zeker 15 meter zonder obstakels en 10 meter door muren etc. In feiten is dat al voldoende. Hopelijk wordt het beter met de helicoil antenne's en de "betere" ontvangers, zodat het nog stabieler wordt.
De eerste klik op de schakelaar wordt niet geregistreerd. Heb het vermoeden dat dit in mijn code zit, of in de NewRemoteSwitch library die het KaKu signaal decodeert. Vanavond eens eea proberen.

Op 10 februari 2017 09:31:23 schreef evdweele:
[...]De laatste 5 maanden heb ik het genoteerd als ik de auto niet open of dicht krijg met de afstandsbediening: 1 op de 6 keer. Meestal als de auto op het parkeerterrein voor mijn flat staat en de overige keren op het parkeerterrein van het winkelcentrum hier in de buurt. Dit al gedurende de 10 jaar dat ik auto's heb met RF afstandsbediening.
Op andere locaties is het nooit gebeurd, zelfs niet op het parkeerterrein bij mijn vroegere werk waar op 20 meter afstand 2 zenders in de 400MHz band met 25W elk stonden te blazen.

Of 433MHz betrouwbaar werkt of niet is volkomen afhankelijk van wat de buren aan rommel in de lucht zetten.
[...]Toch zitten daar ook draadloze koptelefoons op.

Interessant! Zouden daar enorme storingsbronnen aanwezig zijn? Of juist te veel auto's met RF remotes?
Ik ben een leek wat betreft radio dingen, maar is de "mate van storing" te meten op één of andere manier?

evdweele

Overleden

is de "mate van storing" te meten op één of andere manier?

De 'mate' van storing (het is meestal hinder van medegebruikers van de frequentieband) is alleen te bepalen door te noteren of en wanneer het wel of niet werkt.
Wat er allemaal aan zenders in de lucht staat kan je zien met een spectrumanalyser.
Autosleutels geven alleen gedurende een deel van een seconde een puls af. Daar zal je alleen last van hebben als je toevallig op precies hetzelfde moment gaat zenden als de buurman/vrouw in de auto wil stappen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 10 februari 2017 09:31:23 schreef evdweele:
Of 433MHz betrouwbaar werkt of niet is volkomen afhankelijk van wat de buren aan rommel in de lucht zetten.
[...]Toch zitten daar ook draadloze koptelefoons op.

In het verleden zijn er enkele fabrikanten geweest die op 433MHz draadloze koptelefoons hebben geproduceerd. Deze zijn daar echter al heel lang mee gestopt. In de band 433,05-434,79MHz mag je voor SRD een vermogen uitzenden van 10mW ERP met een maximale duty-cycle van 10%. Continue modulatie is toegestaan maar dan moet het uitgestraalde vermogen onder de 1mW ERP blijven en verlaagd worden tot een power spectrum density van -13dBm/10kHz bij een bandbreedte groter dan 250kHz.

Koptelefoons die krachtig uitstralen in de 433MHz band zijn niet echt een algemeen probleem, mocht je er lokaal last van hebben dan is het verstandig even de bron op te sporen en de eigenaar van de bron op de hoogte stellen van de overlast die het veroorzaakt.

@TS: met radioverbindingen knutselen is geweldig maar zorg er wel voor dat je een beetje weet waar je mee bezig bent, zodat ander gebruikers minimaal hinderen ondervinden. Een cursus 'zendamateur' kan je hierbij helpen, misschien is dat wat voor jou?

[Bericht gewijzigd door Blackfin op vrijdag 10 februari 2017 10:14:30 (11%)

This is the world we know best, the world of madness
evdweele

Overleden

Het kan ook voorkomen dat de buitensensor van een weerstation een continusignaal gaat uitzenden als de batterijspanning te laag is.
Zie de laatste pagina van het topic Storing door inverter zonnepanelen op lichtnet?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
tmdr

Golden Member

Op 10 februari 2017 10:09:40 schreef Blackfin:

@TS: met radioverbindingen knutselen is geweldig maar zorg er wel voor dat je een beetje weet waar je mee bezig bent, zodat ander gebruikers minimaal hinderen ondervinden. Een cursus 'zendamateur' kan je hierbij helpen, misschien is dat wat voor jou?

To be honest, ik zend zelf niets uit. Ik gebruik bestaande hardware voor het zenden en ik vang slechts dat signaal op.

evdweele

Overleden

ik zend zelf niets uit. Ik gebruik bestaande hardware voor het zenden

Zodra je spanning op die hardware aansluit zend JIJ uit. Zo simpel is dat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ook voor het bouwen van betere ontvangers en het begrijpen van antenne's en propagatie kan zo'n cursus handig zijn.

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Op 10 februari 2017 06:35:36 schreef joopv:
[...]
Op de 433MHz band mogen geen continu zendende srd toepassingen zitten.

Die frequentieband kent vele soorten toepassingen. ISM, zendamateurs en SRD.
Wat mag voor SRD is niet simpel even aan te brengen. Het toegestane vermogen varieert volgens de toepassing tussen 1 mW en 500mW. Voor audio en video , die in deze toepassing onder SRD vallen is continue uitzenden toegestaan, voor andere equipment moeten bepaalde duty cycles nageleefd worden. Moest elke afstandsbediening van de auto lang continue zenden zou het systeem idd onbruikbaar worden,en tzou ook flink wat aan batterijtjes kosten. vandaar die beperkingen.
Een mooi overzicht vind je op volgende Etsi document Bladzijde 20. http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300200_300299/30022002/03.01.00_20….

De kans dat je een actieve atv'er in de directe omgeving hebt is vrijwel 0.

Mooi dat je dat ook inziet. Ongeacht de opmerkingen van Jinny, werkt de SRD techniek op 433 MHz doorgaans redelijk tot goed, al hebben deze wel eens last van overbevolking.Dat is een deel van het probleem wat we EMC noemen.Je kunt dat niet helemaal voorkomen. Plaatsgebrek is altijd al het radioprobleem bij uitstek.Het vrijkomen van de 868MHz band is al een hele ontlasting geweest, waardoor ook de 433 MHz beter functioneert. Nu nog wat nauwelijks gebruikte amateurbanden vrijmaken en 99% van de bevolking wint er bij. :-)

Heeft de TS eigenlijk wel in de gaten dat er hue wandschakelaars bestaan? Ik heb hierboven een link gegeven, maar er is niet op gereageerd.

ook dat ben ik roerend met je eens.
Bij een kwalitatief systeem bestaan doorgaans vele accessoires ter beschikking om de toepassing optimaal te kunnen gebruiken.
De beste oplossing is natuurlijk om zo'n uitbreiding te kopen. Die zijn doordacht, optimaal aangepast en estetisch passend bij de rest.
Waarom raak je verliefd op zo'n duur systeem? Voor het uiterlijk en het comfort natuurlijk. Als je daar meteen moet aan knoeien om het een beetje bruikbaar te maken kun je al net zo goed naar de **ction gaan shoppen tijdens de solden. Er is trouwens hier in de buurt een winkel van die keten afgebrand. Er was voor 100 Eu schade. :-)
De ervaring leert, dat eenmaal zo'n zelfbedacht schakelingetje min of meer werkt het budget en/of de interesse verdwenen is, en het blijft bij een losse aan de draden hangende print of hoogstens ingebouwd in een schabouwelijk zeepdoosje. Zelfbouw kan soms een specifieke en ongebruikelijke toepassing helpen optimaliseren, maar doorgaans bestaan er betere oplossingen.
Zo ontbreekt op dat zeepdoosje natuurlijk de uiterst belangrijke waarschuwing:
"Niet te hard op het knopje drukken om een ernstige distortio van de wijsvinger te vermijden." :-) ;-)

Op 10 februari 2017 13:18:05 schreef grotedikken:
Nu nog wat nauwelijks gebruikte amateurbanden vrijmaken en 99% van de bevolking wint er bij. :-)

http://www.forumsmileys.nl/smileys/fok/emo.gif

kun je al net zo goed naar de **ction gaan shoppen tijdens de solden. Er is trouwens hier in de buurt een winkel van die keten afgebrand. Er was voor 100 Eu schade. :-)

http://www.forumsmileys.nl/smileys/fok/emo.gif

I love your irony http://www.forumsmileys.nl/smileys/fok/17.gif

This is the world we know best, the world of madness
Anoniem

Op 10 februari 2017 09:51:07 schreef tmdr:
[...]

Jij geeft aan dat de fabrikanten elke mogelijke behoefte proberen te dekken. Totaal mee oneens. Als Philips ook maar een klein beetje inzicht had in de behoefte van haar klanten, hadden ze al lang een dimmer switch in de vorm van een normale wandschakelaar gemaakt. Twee vrienden van mij werken aan de Hue productlijn (software en user experience). Het schijnt een groot drama te zijn; Philips heeft geen idee wat de klanten willen en ze zijn alleen maar bezig met het ontwikkelen van nieuwe lamparmaturen en de focus ontbreekt geheel.

De aloude spreuk over de beste stuurlui, snijdt nog steeds hout. :-) Waar wacht je op? Bied je diensten aan, ontwikkel een klantvriendelijk systeem en je baas zal zeker als beloning toestaan datje al je nieuwe uitvindingen gratis thuis mag installeren als test-user.