Bose MA-100 versterker

fred101

Golden Member

Ik heb hier een defecte MA-100 plugin (100W versterker uit een 100V omroepsysteem) En wat passieve plugins maar daar heb ik geen schemas voor nodig.

Ik kan er compleet niets van vinden. De versterker zou kapot zijn (ze hebben modules gewisseld om dat te constateren)

Ik heb eerst even alle torren, zeners en diodes getest. Beetje vreemde constructie, de dikste torren zitten op de rand van het pcb in halve via's. Ziet er niet echt degelijk uit. Verder de 3 opamps en 4 opto's getest. Geen rotte elco's of afgefakkelde weerstanden. Kortom, schiet mij maar lek, dit ding zou eigenlijk gewoon moeten werken.

Weet iemand wat meer over dit soort modules. Bv hoe je hem aansluit zodat ik er wat in kan sturen en aan kan meten als test.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ken deze ook niet, maar zou denken aan muting. Niet alleen van opstarten maar door een eventuele voice over / alarmingang ?

Het zijn een beetje aparte apparaten, heel anders dan gewoon audio (wat nou crossoververvorming ;). Zo had ik er ooit één ter reparatie met als klacht "bromt af en toe". Bij testen bleek dat hij om de paar minuten een paar seconden 20 Hz op de lijn zette om de (impedantie van de-) installatie te controleren.
Dit in verband met gebruik voor ontruimings-alarm-meldingen. Dit stond voor de nieuwe installatie echter veel te hard, met clippen en hoorbare ellende als gevolg.

blackdog

Golden Member

Hi Fred,

Zover ik het heb kunne vinden is deze versterker serie direct 100V aan de uitgang.
Er worden geen transformatoren gebruikt om naar 100V te gaan.

In de PDF die ik vond worden diverse beveiligingen bescheven, dit samen met een overload LED die zichtbaar zou moeten zijn.

Let OP! 100V direct zonder trafo betekend 2x 150V voedings spanning.
Of et kan ook nog een brug versterker zijn, dat heb ik niet kunen vinden.
Dan zou de voedingspanning ongeveer +-75V zijn.

Deze PDF heb je waarschijnlijk al gevonden neem ik aan.
http://pro-info.bose.nl/ftp/Bose%20Pro%20Partner%20Information/Bose%20…

Of even Bose hier in Nederland bellen...

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fred101

Golden Member

Link doet het niet maar ik denk dat ik de zelfde heb.

Weinig aan kunnen doen. Gisteren stopte mijn HMO3522 er ineens mee. Dat heeft natuurlijk voorrang ;-) Reparatie viel gelukkig mee, alleen een diode van de 5V defect. Dus ik kan weer verder met de Bose. Ik zal ze eens mailen voor een schema. Zal ook de eigenaar eens vragen wat hij nu niet of wel deed.

In theorie moet hij gewoon werken maar er zit een relais op en het zou natuurlijk kunnen dat die van de protectie is en onterecht aantrekt

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

bwek bose meuk. geen merk om simpel even te maken of schema's van te krijgen doorgaans.

van andere merken heb ik wel vaker 100V lijnversterkers gemaakt, sommigen met losse modulen. als je de kap eraf haalde liep ie in 20 min warm, ruststroom was een beetje te hoog bij 3 van de 5 modulen bleek het.

die dingen hebben allerlei toeters en bellen als het om ontruimings versterkers gaat idd. er knalt dan in meer talen ontruimen door de speakers heen. dat is dan een klasse A systeem met veel speakers. kabels zijn functiebehoud 1,5mm2 en stug als tyleen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi Testman,

Mijn ervaring met BOSE is ook niet echt goed...
Deze versterkers ken ik niet, toen was ik al uit dat soort werk.
Het meeste geluid uit omroep installaties voorzien van BOSE was trouwens ronduit slecht volgens mijn oren.

Van die 100V zuilen waar je kromme tenen van krijgt als je ze hoort spelen en regelmatig drivers die stuk gingen.
Wat trouwens bijna nooit bij andere merken voor kwam...

Fred,
Was de 5V gekoppeld aan de 5V van de USB en darom stuk gegaan?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

ik ban dan ook geen fan van bose spul. een hoop halfgeleiders in die apparaten welke onbekend zijn en niet bekombaar buiten bose om. men koopt dat spul want het is een bose, maar het klinkt nergens naar met een berg complexe filters en zooi erin.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 11 februari 2017 22:33:53 (62%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Hi Bram, geen idee, ik gebruik de usb nooit.
De voeding is lekker overzichtelijk opgebouwd. Goede componenten en keurig soldeerwerk. De mijne is uit 2009. Geen elco problemen.

230 naar 325VDC, een semi-resonante pwm regelaar stuurt een fors bemeten flyback aan. Secundair wat hulpspanningen met LM2941 regelaars.

Links zitten 3 dikke hele mooie spoelen (van koperstrip)met elk een 6A FAN2106 buck converter. Er zit nog een IC wat ik niet kan vinden (8 pin SOIC met 51C opdruk) Het zit aan de enable en Pgood lijn van de regelaar. De gelijkrichting van de spanning voor die 2106 gebeurd door 10A, 100V diodes. Allemaal heel stevig spul. Ik ben vergeten te meten hoeveel stroom er nu door die 3 regelaars loopt. Volgens mij lang geen 6A. De primaire mosfet is een TO220 die daar vrolijk zonder koelprofiel staat. Er is zowiezo geen koelprofiel te vinden. Het warmste onderdeel na 10 minuten was rond de 35-40 graden. De TO220 8A, 800V BY129-800 diode die er nu ipv de originele SMD diode staat (zonder enige koeling), werd nog geen 25 graden.

Dat was eigenlijk alleen bedoeld om te kunnen testen maar ik laat hem staan. De originele verwijderen gaat alleen met (veel) hete lucht, het solderen trouwens ook (bij gebrek aan pads en pootjes).
Het is tenslotte mijn eigen scoop ;-)

Ik denk dat de gesneuvelde diode een maandag morgen exemplaar was.

Dat Bose ding is qua soldeerwerk etc best netjes gebouwd. Alleen snap ik het nut van die halve vias voor de power transistors niet. Het is geen werk wat ik normaal doe maar een kennis van mij werkt daar.
De andere plugins is alleen maar mechanische schade (corrosie, rotte solderingen, gebroken schakelaars etc)

Van de week een fluxgate magnetometer gerepareerd, (nT gevoeligheid) dat is veel leuker spul.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs