Gbit ethernet signaal omschakelen tussen 2 uitgangen

Op 14 februari 2017 11:13:01 schreef DJSmiley:
Een mactabel kan wel degelijk vollopen.

Ja, maar een switch dient daar goed mee om te gaan. Niet "half" gaan werken.

99% kans dat er een hoop "oude" bij zitten. Voor mijn part gooi je een willekeurig mac adres er uit als je tabel vol komt te zitten. Voor onbekende adressen heb je een protocol om er achter te komen waar ie zit. Dus mocht het een veelgebruikte zijn die je er uit knikkert: die komt snel genoeg weer terug. Snel zat kom je er 1 tegen die al een dag niet meer gesignaleerd is.

Zo simpel is het om dat mac adres tabel vol op te lossen. Het is Kut apparatuur die daar niet goed mee omgaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Op 14 februari 2017 09:32:31 schreef Mark Stoopman:
... Sterker: ik merk vaker (met name met cisco) dat bijvoorbeeld ARP tabellen vollopen waardoor de switch gaat haperen en een herstart nodig heeft.

Ik denk dat er een fiks design- of implementatie probleem in jouw netwerk zit.

Voordat de discussie opeens gaat over de switches van cisco die een probleem hebben, of kut zijn (wat zeker waar is:)), dit is niet relevant voor het topic wat ik heb gepost. Bovendien heb ik deze switchproblemen bij een grote klant in een datacenter gezien, nog niet eens bij de klant die behoefte heeft aan supersnel (en op afstand) te kunnen ompatchen.

Op 14 februari 2017 10:39:16 schreef blurp:
@rbeckers, Blackfin:

Gigabit over mechanische relais kan gewoon. Ik heb het gedaan, in een fabrieksopstelling. Welliswaar met korte kabels (DUT->relais->ethernettester) maar dus met 1000'den DUTS.
Heeft altijd op gigabit snelheid gewerkt, en zonder bitfouten (daar was immers de tester voor).
Het enige probleem was slijtage van de connectors die op de DUT contact maakten :-)

Of dit voor OP een oplossing is betwijfel ik, inmiddels blijkt uit zijn posts dat hij wel degelijk enige kabellengte heeft, en dan kan je marge snel op zijn.

Met relais moet het ook wel mogelijk zijn mits je de impedantie, overspraak en looptijden goed onder controle hebt. Ik zou er alleen niet voor kiezen omdat het kostbaar is. Zo'n halfgeleider mux kost vrijwel niets, is slijtvast en het is ook nog eens heel makkelijk te ontwerpen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

This is the world we know best, the world of madness

Op 14 februari 2017 12:20:08 schreef Blackfin:
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Omdat TS al besloten had wat hij wil voordat hij hier om raad kwam vragen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 februari 2017 12:20:08 schreef Blackfin:
Met relais moet het ook wel mogelijk zijn mits je de impedantie, overspraak en looptijden goed onder controle hebt. Ik zou er alleen niet voor kiezen omdat het kostbaar is. Zo'n halfgeleider mux kost vrijwel niets, is slijtvast en het is ook nog eens heel makkelijk te ontwerpen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Omdat het ruim 10 jaar geleden was :-) En toen waren halfgeleider muxen fors duurder en slechter (hoge on-resistance, wat relevant wordt als je er 6 in serie hebt) dan nu.

100mbps kan met relais nog wel, maar 1 gbps niet meer. moet je maar eens kijken wat men in een stomme cat5E wand connector heeft gemaakt aan lusjes en dergelijke printsporen om de compabiliteit met cat5E te kunnen waarborgen.

wat ik opperde werkt beter als een relais in een datalijn, die schakelen geen vermogen en hebben snel last van vuile contacten. dat heb je niet bij relais die iets van last ( voeding switch )schakelen zodat de contacten schoon blijven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 14 februari 2017 11:54:53 schreef Mark Stoopman:
Tussen allerlei meningen door lees ik ook handige praktijkervaringen. Dank daarvoor!
Vooralsnog is mijn conclusie dat het schakelen van ethernet signalen op een mechanische manier een hobby-oplossing is die misschien kan werken.
Dat het geen gecertificeerde oplossing zou worden had ik wel verwacht, anders hadden we een dergelijk apparaat wel ergens online kunnen bestellen lijkt me.
Allen heel hartelijk dank voor alle input. Wat een geweldig actief forum is dit!

oh die dingen bestaan hoor,
heb dergelijke dingen weleens gezien voor noodcentrales ofzo,
Blackbox heeft die dingen.
https://www.blackbox.be/en-be/si/1632/13728/Pro-Switching-System-Plus/…
hier voor een voorbeeld.
ik denk dat je de prijs echter niet wil weten.

Groeten
Peter

maartenbakker

Golden Member

Op 14 februari 2017 13:13:13 schreef Jochem:
[...]Omdat TS al besloten had wat hij wil voordat hij hier om raad kwam vragen.

Daar lijkt het wel op, maar zo te lezen is hij er wel realistisch over. Als ik moet kiezen of ik HF-voodoo of ICT-voodoo zo betrouwbaar mogelijk moet fixen, ga ik toch liever voor de ICT-voodoo. De lange weg kan soms echter ook interessant zijn.

P.S. Ik denk dat Cisco ten onrechte een degelijke reputatie heeft. Hun marketing bestaat uit lesprogramma's voor scholen, niet uit het op de markt zetten van ultradegelijk spul. Beetje hetzelfde verhaal als National Instrument (dat zijn nog wat grotere losers, hebben het vast ook afgekeken van Cisco).

@Jochem hieronder: mee eens. Ik zou dit niet aan mijn klanten durven te verkopen zonder een gedegen productontwikkeling, dus dan peperduur en voor de meeste toepassingen zijn doel voorbijschietend.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 14 februari 2017 14:12:20 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Natuurlijk is dat interessant, ik sta bijna al te popelen om een testopstelling met simpele relais te maken en wat eye-diagrammen te genereren (hoewel het even onderaan mijn todo-list komt).

Maar ik lees "klant", "VoIP", "redundant", en dan moet je dit gewoon niet willen als oplossing, zeker gezien de goede alternatieven.

If you want to succeed, double your failure rate.

als de klant betaalt voor een goede en snelle oplossing als er problemen zijn, en die problemen liggen in een voip switch die software problemen heeft, zou je daar op aan moeten sturen. als de klant op een jaar meer aan storingsdienst kilometers en uren ( ook de uren van medewerkers die niet kunnen bellen, als in een callcenter ) dan is een nieuwe voip switch niet eens duur. de oude kan als reserve in functie blijven.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er vanuitgaande dat ik TS ben: (waar staat die afkorting eigenlijk voor? Ik ben pas sinds gisteren beginnend forumlid hier)
Nee, ik heb niets van te voren besloten, misschien dat dit zo overkwam, maar zeker niet mijn bedoeling.
Als iemand een stabiel, haal- en betaalbaar idee heeft dan hou ik me juist warm aanbevolen. Het doel is om op afstand te kunnen ompatchen en bij uitval van het apparaat altijd in een doorgeschakelde ruststand te komen (vandaar dat ik zelf begon over relais. Mijn excuses aan de mensen die vinden dat ik daar een scheldwoord mee heb gebruikt)
Mijn klant weet nog niets van het idee/vraagstelling maar houdt, net als ik, van innovatieve oplossingen. En juist daarom heb ik mijn vraag / idee hier gepost. Gezien de reacties niet geheel ten onrechte :)

TS staat voor topic starter (jij dus).

Voor een stabiel netwerk met een betrouwbare fallback moet je juist geen "innovatieve oplossingen" willen. Daar moet je bewezen oplossingen voor gebruiken.

Begrijp me niet verkeerd, innovatieve oplossingen (out-of-the-box, etcetera) moeten niet zomaar ontmoedigd worden, maar horen thuis op een R&D-afdeling en moeten goed uitontwikkeld zijn voordat je ze in een productieomgeving inzet, zeker waar het gaat om betrouwbaarheid en redundantie.

Het "betaalbaar" aspect is gewoon waar de betrouwbaarheid van jouw netwerkomgeving ophoudt, je moet je realiseren dat een goed doorontwikkeld en bewezen product wat meer kost dan een huis-tuin-en-keuken switch.

If you want to succeed, double your failure rate.
joopv

Golden Member

Deze discussie hoort beter thuis op tweakers.net, daar is een speciale forum sectie voor de netwerking issues die je blijkbaar hebt. "Oplossingen" met ethernet schakelaars zijn m.i. symptoombestrijding.

Op 14 februari 2017 15:11:00 schreef joopv:
Deze discussie hoort beter thuis op tweakers.net, daar is een speciale forum sectie voor de netwerking issues die je blijkbaar hebt. "Oplossingen" met ethernet schakelaars zijn m.i. symptoombestrijding.

Pfff... die safespace dat forum mijd ik als de pest.

This is the world we know best, the world of madness

Over "bestaande oplossingen", volgens mij zijn er Ethernet adapters van Intel die een tweede poort hebben. Als de PC waar ie inzit onvoldoende teken van leven geeft, valt er een relais af en worden de twee poorten doorverbonden. Maar om nu een 24 poort switch te gaan bouwen door intel insteek kaarten in een PC te duwen...

(Deze dingen zijn bedoeld om de tweede server ineens te laten verbinden met "het net" als de eerste server uitvalt.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/