Luchtdruk regeling

Oke, fijn om te weten.
Dit heb ik namelijk in een volgend project nodig.

Ik heb gekozen voor de Microcontrollers omdat ik wat simpeler berekeningen kan maken als met de logo.
Kan nu bijvoorbeeld mijn programma naar een volgende stap laten gaan als de luchtdruksensor een drukverval meet.

Ik heb de print nog niet geetst en zal het schema even bijvoegen.

Schematic.pdf

Ga je zelf etsen? Dan zie ik zo al een heleboel via's die je kunt laten vervallen (en nog een paar extra als je voor de elco's THD gebruikt).

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Ik zie bij de connector instel dat er 24 V aan komt, en er 2 (analoge) waarden terug komen, een foutje is zo gemaakt, en zou dus de analoge ingangen beveiligen met een clap diode, zodat de ingang nooit boven de 5V kan komen, anders is het snel gedaan met de PIC.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 14 februari 2017 14:06:26 schreef Shiptronic:
Ik zie bij de connector instel dat er 24 V aan komt, en er 2 (analoge) waarden terug komen,......

Dat zijn nog niet eens analoge ingangen ook, dat zijn twee HPWM uitgangen.

Ik weet niet wat de TS daar mee bedoelt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Klopt, zijn inderdaad wat overbodige via's.
Deze zitten er echter zoveel omdat ik een keer wou experimenteren met SMD solderen.

De twee HPWM uitgangen heb ik gemaakt naar aanleiding van de antwoorden die ik kreeg op dit topic.
De 24V zit er op voor de voeding van de ventielen.

Mis ik iets?

Ook al wil je met SMD experimenteren, dan is nog steeds je layout verre van optimaal. Het schema laat ik even aan anderen over, ik hoop niet dat dit in een serieuze omgeving moet gaan draaien.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 14 februari 2017 14:42:40 schreef wouterpw:
Mis ik iets?

Oké, dat komt door de tekst die erbij staat, (instel) ging ervan uit dat het om ingangen ging. Maar dat is dus niet zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Jochem,

Ik denk dat dat ik in korte tijd al veel heb opgestoken over het maken van pcb"s en elektrische schema's.
Uiteraard ben ik alsnog nog maar net begonnen en hier om te leren?

Waarom kan dit schema niet functioneren in een serieuze omgeving?
Dan kan ik er iets van opsteken :)

Bedankt!

Kijk dat ziet er goed uit, bedankt!

Zou iemand mij nog wat tekst en uitleg kunnen geven over mijn schema?
Waarom is deze niet goed, wat ontbreekt er, wat kan ik verbeteren?

Alle hulp is welkom:)

Het punt is dat je niks doet aan protectie/conditionering van in- en uitgangen. Behalve per ongeluk verkeerd aansluiten, moet je ook rekening houden met externe invloeden zoals inductie/inkoppeling op de aansluitdraden, ESD, etc. Een serieweerstandje gecombineerd met iets van een zener helpt al een hoop.

Voor hobbygebruik op de zolderkamer en/of als leerprojectje is het allemaal niet zo'n punt, dan kom je er vanzelf een keer achter.

If you want to succeed, double your failure rate.

Oke, duidelijk verhaal.

Denk dat als ik deze schakeling straks aan het draaien krijg dat ik er een keer goed voor ga zitten om ervoor te zorgen dat hij ook in een professionele omgeving kan draaien.

Als laatste, ik wil deze print eigenlijk toch met SMD componenten gaan maken.
Echter zijn de schroefklemblokjes gewoon Trough-hole.
Hoe kan ik mijn via's minimaliseren.?

Dank voor alle tips!

Zoals gezegd, ik houd jullie op de hoogte.

Dit is toch die PIC met veel pootjes los?

Als het mijn printje was, dan zou ik minstens de helft van de niet aangesloten pootjes even naar een "test pad" of zelfs naar een "uitbreidingsconnector" routeren. Het idee is dat je dan als je later iets meer wilt en een extra pootje op de processor nodig hebt, je niet aan zo'n 0.65mm friemelpootje moet solderen, maar grote kans hebt dat er nog een handige gewone pin vrij is.

Huidig project: afgeleid van een ander project. Groot deel van dat andere project had ik niet meer nodig, dus hup, schaar er in. Blijkt daar toch nog 1 onderdeeltje tussen gestaan te hebben die wel handig was. Oops. Maar ik had wel alle ongebruikte pins naar buiten gebracht. Dus met een eenvoudige patch is nu het voorlopige PCB software-compatible met de volgende versie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 15 februari 2017 09:35:32 schreef wouterpw:
Als laatste, ik wil deze print eigenlijk toch met SMD componenten gaan maken.
Echter zijn de schroefklemblokjes gewoon Trough-hole.
Hoe kan ik mijn via's minimaliseren.?

Heb je nog naar de print gekeken die ik gepost had?, daar moet je toch het één en ander uit kunnen halen lijkt mij.

En ik zou voor een 16F887 gaan als ik jou was, en niet voor een 16F877. De pinning is precies het zelfde, en ik heb betere ervaringen met de 16F887 dan met de 16F877.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heren,

Ik heb veel van de tips die ik heb gekregen gebruikt in het ontwerpen van mijn nieuwe print.

Deze is klaar en word al gebruikt.
De print werkt naar behoren! Nog geen storingen kunnen ontdekken.

Echter, ik zit nu alleen nog met het schrijven van mijn programma.
Met HPWM kan ik netjes een mooi uitgangssignaal maken dus dat is het probleem niet.

Het gaat om het schrijven van het volgende.

1. Druk opwekken d.m.v. HPWM, bijv. de waarde 128 (= 5 bar)
2. Druk op laten bouwen, ( duurt ongeveer 2 seconden.)
3. Uitlezen van de druksensor en waarde onthouden. (mischien Ewrite?)
4. Als de waarde van de druksensor een verlies meet (bijv. 4,5 bar), 0,5 bar extra uitsturen met HPWM. (dus 5,5 bar).
5. Deze druk vasthouden tot verdere insructie's gegeven worden.

Hoe kan ik dit netjes mijn programma laten uitvoeren?

Heb al wat geëxperimenteerd maar ik kom er niet goed uit.

Heren,

Excuus voor de vertraging.

Via deze weg wou ik laten weten dat ik het project van de luchtdrukregeling succesvol heb afgerond.
Bedankt voor alle tips, dit was een erg leerzaam project.

Bijgevoegd staan wat foto's van het eindresultaat.

Ik heb mijn schema hier en daar aangepast en een 887 gebruikt i.p.v. de 877A.

I.v.m. de SMD componenten blijf ik echter veel VIA's houden. Ben er nog niet achter hoe ik deze zou kunnen verminderen.

Ontkoppeling tegen verkeerd aansluiten vind ik ook nog lastig maar wel interessant voor een volgend project.

Wat denken jullie hiervan?
Meer tips voor een volgende keer?