quad 405 rimpelspanning voeding

Op de elco's van mijn quad 405 meet staat 200mv rimpel is dat een normale waarde?
Gemeten zonder ingangssignaal en in rust gebruikt de 405 24 watt.
Als het even kan wil ik de 2 voeding-elco's handhaven.

De reden om het apparaat te openen is een hoog frequente ratel waarvan ik de oorzaak inmiddels heb gevonden; een oranje elco met een flinke scheur.
groet, Fred

Ik heb geen idee, maar niet onwaarschijnlijk.

Ik heb geen zin om een goed werkend apparaat open te schroeven, maar mocht er ooit de noodzaak zijn, dan zal ik even meten.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
miedema

Golden Member

Ha frednet,

ik denk dat die 200mV rimpel wel normaal is. Een bufferelco staat per definitie een rimpel over. Criterium: hoor je brom uit je luidspreker :-).
Helaas geen tijd om een Quad 405 open te trekken....

Die oranje ROE elcootjes (en hun donkerrood/bruine collega's) zijn inmiddels berucht: meestal ver over de houdbaarheidsdatum.

groet, Gertjan

blackdog

Golden Member

Hi Frednet,

Ik heb geen idee hoe je hebt gemeten betreffende het verbruik in rust.

Maar even met de natte vingen, hier een tip voor je betreffende derimpel op buffer elco's.
1-Ampere bij 50Hz net frequentie en dubbelfasige gelijkrichting bij een condensator capaciteit van 10.000uF geeft 1V rimpel top top.

In jouw versterker zit als het goed is, beker elco's van 10.000uF.
Nu wordt het heel simpel om er achter te komen of jouw elco's nog goed zijn :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Verbruik in rust is gemeten met zo'n velleman verbruiksmeter. wat betreft die oranje caps, dood ja, en die zijn van een revisie uit 1986. de 405 is uit 1976, aldus opdruk op de travo.
De ratel is er inmiddels uit, moet nog even wachten op vervanging van de andere oranje caps en neem aan dat de brom dan helemaal weg is. Voor zover een quad ooit 100% stil is, ik bedoel er staan hier ook een paar 303 tjes en zolang de ruis ongeveer even luid is als het brommetje kan ik er goed me leven. Wie hangt er nu met zijn oor de hele dag op 20 cm voor zijn luidsprekers ;) Er hangt nu tijdelijk in de studio even een Samson eindtrap, die ruist niet en die bromt niet en is verder ...oersaai. straks snel die quad weer op zijn plek. Mijn hersenen zijn in de loop der jaren daaraan zo gewend dat af mixen met iets anders vermoeiend is. Nog even het rekensommetje van blackdog proberen. Als ik het travo verlies even vergeet;de elco staat over de halve voedingsspanning van 50 volt. 25=50*0,5 p=u*i er zou een half ampere lopen, of is het maar de helft omdat het om een halve periode gaat. hmm een half volt of een kwart?
hartelijk dank voor jullie bijdragen, Fred

RAAF12

Golden Member

Op 16 februari 2017 17:36:52 schreef frednet:
een quad ooit 100% stil is, ik bedoel er staan hier ook een paar 303 tjes en zolang de ruis ongeveer even luid is als het brommetje kan ik er goed me leven.

Brommetje in een Quad 303? Ik heb er hier twee staan en die brommen niet. Wellicht is het neonlampje naast de input slecht aan het worden, dat geeft bromverschijnselen. Wordt het een soort relaxy oscillator. Ruis hoor ik alleen met het oor op de speaker. Een 405 en 606 heb ik weer verkocht, maar de 303's zijn de blijvers!

Op 16 februari 2017 18:15:03 schreef RAAF12:
[...]
Brommetje in een Quad 303? Ik heb er hier twee staan en die brommen niet. Wellicht is het neonlampje naast de input slecht aan het worden, dat geeft bromverschijnselen. Wordt het een soort relaxy oscillator. Ruis hoor ik alleen met het oor op de speaker. Een 405 en 606 heb ik weer verkocht, maar de 303's zijn de blijvers!

zou goed kunnen, ik sleep die dingen al bijna 35 jaar met me mee zonder dat er ooit iets aan gebeurt is en dat is toen al tweedehands gekocht, nee geen kwaad woord over quad, zo bedoelde ik het niet :)
Ooit als ik ff niets te doen heb, of als het schip met geld binnenloopt dan ga ik voor revisie.