KRK studio monitor defect

Hallo allemaal!

Een tijdje geleden heb ik mijn oude monitor speakers aan iemand uitgeleend en nu is er 1 teruggekomen met een defect.
Zodra je hem aanzet, komt er knal uit of een soort van raar sweep geluid. Er komt wel muziek uit maar heel zacht en vervormd met een zoem.

Weet iemand van jullie waar ik als eerste moet gaan zoeken om dit probleem te verhelpen?

De driver ziet er nog best goed uit (zie foto) en ik zie geen componenten die beschadigd zijn. Ik heb ergens gelezen dat het misschien de diodebrug is maar ik hoor graag als iemand een betere plek weet om als eerste te gaan zoeken.

vriendelijke groet,

Wout

kan de afvlakking van de voeding zijn, maar de eindtrap die is gehemeld is ook zeker 1 van de mogelijkheden.

je hebt 2 dezelfde speakers, ruil de print met eindtrap eens om om te zien of het niet in de ingangsprint zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie wel wat onduidelijks tegen de koelplaat. In ieder geval een hoop pasta, maar is die module daar wel goed? Zit hij goed tegen de koelplaat?

Je brugcel zijn 4 losse diodes helemaal rechts vooraan.

Type-nummer van de monitors is echt handig om te melden.

Wat is het type IC dat tegen het koelblok zit, en wat gaat er links daarvan schuil in die 'wolk' warmtegeleidende pasta?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
pa3gws

Golden Member

Zo op het eerste gezicht zitten er twee eindversterkers in.
Als dat zo is koppel dan om de beurt de speakers los te beginnen met de woofer.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik heb de subwoofer losgekoppeld en de hoge tonen doen het gelukkig nog.
Er zit een diode brug die hopelijk de boosdoener is (niet zichtbaar op de foto).
Dit is de KBL406G

Het versterker component (de grote) op de koelplaat is voor de subwoofer. Dit is de TDA7296.
http://www.datasheetdir.com/TDA7296+Audio-Power-Amplifier

Ik zie nu 3 mogelijkheden:

Elco's defect
Dioderbrug defect
Mosfet defect

Het gaat trouwens om een KRK Rokit RP6CL!

Plan B is een aparte versterker module maken voor the subwoofer maar daar wil deze arme student liever niet aan beginnen haha

alvast bedankt:)!

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Als ik moest raden is het ergens richting de ingang mis gegaan, want een kapotte eindtrap zou m.i. spectaculairdere problemen geven. Maar dat is puur op gevoel.

Het is zo te zien allemaal lineair, geïntegreerd en trough hole, en daarmee niet moeilijk te repareren.
Over hoe je dat systematisch aanpakt is al veel geschreven, maar als je geen kennis en apparatuur in huis hebt en het vooral gerepareerd wilt hebben lijkt het beste advies om te zien naar hulp die dat wel heeft, en natuurlijk goed de kunst afkijken :)

Ik gaat even wat nuttigs doen!

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Ik heb laatst een Mackie en een Ion gehad met een raar probleem. Bij alle 2 was er niets stuk maar meer kwestie van lostrillen/ belabberd soldeerwerk.

Print uitbouwen en onder flinke loeplamp leggen engoed nalopen. Een foto maken op hoge resolutie met goed licht kan natuurlijk ook.

pa3gws

Golden Member

Trek die TDA er maar uit grote kans dat die om zeep is.
Komt heel regelmatig voor bij dergelijke speakers.
En natuurlijk de raad van Peter112 opvolgen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik ga als eerste een nieuwe mosfet erin gooien, bedankt voor het meedenken!
ik laat asap iets weten zodra er vooruitgang is geboekt:)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Knap hoor, zelf een link naar de datasheet geven en die dan niet lezen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!