ic? bestaat het?

Ik heb wel eens een ic gebruikt een CD4067B, om een analoge ingang te multiplexen...

dit IC heeft 4 digitale inputjes, waarmee je kan kiezen welke in/out doorgeschakeld word met de common out/in..

nu vroeg ik me af of er ook een IC bestaat welke ook 4 van die inputjes heb, en dan 1 van de 16 outputjes hoog maakt....

(shit zit me opeens te bedenken...kan natuurlijk een vaste 5V+ op de common zetten?)

maar vraag 2... bestaan er een internet pagina waar alle IC opstaan, met uitleg....

ik was vroeger lid van weka... en daar kreeg je steeds aanvullen over IC.. (je kon je wel de schijt kopen van nieuwe ringbanden :-) )

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Als je weet je de functie heet kun je gewoon zoeken met Google of bij Farnell of zo. Wat jij zoekt heet een demultiplexer. Er bestaan vast wel lijsten van 74- logica IC's, maar er bestaan nog veel meer IC's dan die serie.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 25 februari 2017 18:48:40 (29%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad effe het www doorzoeken, maar ook ik heb het wel eens lastig om de juiste zoektermen te vinden. In dit geval "4 to 16 decoder" en de eerder genoemde 74xx154 staat bovenaan de lijst.

Tweede treffer is de MC14514B, daarin kun je de 4-bit code ook "latchen" oftewel onthouden; alnaargelang de toepassing kan dat handig/gewenst/overbodig zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Hubie

Special Member

@TS idd de 74HC154.
Ik heb hier het rode en het blauwe Elektuur Datasheet boekje.
Daar staan de meest(toen) gangbare IC's in.Opgedeeld in de functie van de betreffende ic's.
MUX-DEMUX- schuifregisters etc etc.

De vraag deed mij denken aan vroeger, zoeken in de gele pagina's achterin de Display catalogus :) ..

Nu zijn er voor die ene keer dat je wat nodig hebt een paar handige lijsten:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_4000_series_integrated_circuits
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_7400_series_integrated_circuits

Voor CMOS dacht ik aan de 4515 (-14), die gebruikte Elex ooit in een Knight-Rider looplichtje.

Let wel op de verkrijgbaarheid, ook van de verschillende behuizingen en families. 4093's 4060's, 4046's en 74HCT595's zullen er nog wel even zijn, maar veel ouder en specialer spul sterft in mijn beleving rap af. Zeker in DIL.

Logisch, afgezien van een paar verdwaalde, oude ontwerpen in kleine niche markten wordt er bijna niets meer nieuw ontworpen met DIL, zeker niet in grote aantallen. Het is dus logisch dat fabrikanten daarmee stoppen, want het handelsvolume is afgenomen tot zo goed als 0. Jammer voor de hobbyisten, maar daar kan zo'n fabrikant niet van leven, want zelfs onder de hobbyisten wordt dat soort logica steeds minder gebruikt.

De 74HCT serie wordt natuurlijk nog wel volop gebruikt als "glue-logic", in SOIC behuizingen. De 1.27mm SOIC behuizingen zijn prima te verwerken zonder bijzondere hulpmiddelen, en als je een beetje creatief bent gaat dat zelfs nog op protoboard. Voor 0.65mm en 0.5mm heb je wel een PCB met soldeermasker nodig, maar dan is het ook goed te doen met een standaard boutje.

TQFN, BGA e.d. is natuurlijk iets heel anders, dat is als hobbyist al veel moeilijker.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Dat zijn allemaal digitale multiplexers. Ik dacht dat TS om een analoge multiplexer vroeg....
Dat kan met het genoemde CMOS-IC, misschien zou dat je kunnen stacken met wat extra stuurlogica.

Heel vaag schemert me ergens iets bij van een MOS-IC dat meer mogelijkheden had en verder was er ook nog een viervoudige programmeerbare OpAmp van Harris dat bruikbaar zou kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 25 februari 2017 21:17:54 (61%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hubie

Special Member

@TS Ik heb hier nog een bakje met 74LS154.
Ik wil je er wel een opsturen.

tja... ik ben ook niet zo thuis in hoe zoiets heet
maar dit bedoelde ik dus....

Op 25 februari 2017 21:17:23 schreef Hubie:
@TS Ik heb hier nog een bakje met 74LS154.
Ik wil je er wel een opsturen.

tja.. doe er dan 2... :-) nee geintje... ik zag net dat ze bij EOO dat die ze nog gewoon verkoopt....

nog een hele stomme vraag misschien wat is het verschil tussen de 74LS154 en de 74HCT154 .... (1 verschil heb ik al gevonden 1,95 euro)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Hubie

Special Member

Even uit het hoofd, Ik dacht dat HCT sneller was en minder stroom verbruikt dan LS.

Edit\ 2 X 74HCT138 doet hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 26 februari 2017 01:14:21 (19%)

Hubie

Special Member

Op 25 februari 2017 21:13:36 schreef Tidak Ada:
Dat zijn allemaal digitale multiplexers. Ik dacht dat TS om een analoge multiplexer vroeg....
Dat kan met het genoemde CMOS-IC, misschien zou dat je kunnen stacken met wat extra stuurlogica.

Heel vaag schemert me ergens iets bij van een MOS-IC dat meer mogelijkheden had en verder was er ook nog een viervoudige programmeerbare OpAmp van Harris dat bruikbaar zou kunnen zijn.

Hoi Tidak,
idd,ik had er ff overheen gelezen in de eerste post van de TS.
Ik weet eigenlijk niet of de TS een analoge (4066 en dergelijke) of digitale versie wil.

De snelle versie van de 4066 HCT? werd soms ook als quadmixer in ontvangers gebruikt.

KGE

Golden Member

Op 25 februari 2017 18:28:38 schreef Arjan Swets:
Ik heb wel eens een ic gebruikt een CD4067B, om een analoge ingang te multiplexen...

dit IC heeft 4 digitale inputjes, waarmee je kan kiezen welke in/out doorgeschakeld word met de common out/in..

nu vroeg ik me af of er ook een IC bestaat welke ook 4 van die inputjes heb, en dan 1 van de 16 outputjes hoog maakt....

(shit zit me opeens te bedenken...kan natuurlijk een vaste 5V+ op de common zetten?)

Ja je geeft zelf het antwoord al, tuurlijk kan dit IC ook gewoon logische niveaus doorgeven. Je zou hem zelfs als level converter kunnen gebruiken door bijvoorbeeld 3,3 Volt op de common te zetten. Bedenk alleen wel dat wanneer het IC niet doorschakelt de verbinding open is. Je hebt dan een pulldown nodig om een logisch laag niveau te maken.

Volgens de datasheet kan deze 10 to 15 LS TTL poorten sturen.

maar vraag 2... bestaan er een internet pagina waar alle IC opstaan, met uitleg....

Door het enorme aantal van IC's is het ondoenlijk om nog databoeken uit te geven en waarom ook. Zoek bij de fabrikant op de functie die je nodig hebt en kijk wat er aan IC's tevoorschijn komt. Dan de datasheet bekijken en zien of het aan je eisen voldoet.

Verschil tussen de HC en HCT types is de compatibiliteit met oudere (LS)TTL IC's en oudere CMOS IC's. (HCT voor koppeling met TTL en HC voor koppeling met CMOS, heeft te maken met schakelniveaus e.d.)

In tegenstelling to (LS)TTL mag je bij HC(T) en CMOS IC's digitale ingangen nooit open laten ('los' laten hangen).
Ook oppassen want de HC en HCT mogen meestal niet meer dan 5 Volt voeding hebben. Gewoon CMOS (CD... en HEF... bijvoorbeeld) kan tot 15 Volt aan.

De bal ligt nu dus weer bij de TS;
Wil hij een digitaal of een analoog signaal multiplexen?
In de openingspost heeft hij het over een analoog signaal.
Vervolgens heeft hij het over het hoog maken van 1 van de 16 uitgangen.
Dat is dus weer digitaal.
Mijn vraag aan de TS:
Wat wil je precies met je schakeling gaan doen?
Als het een analoog signaal is dan zou ik de 4067 (of 74HC4067) nemen

Maar wat wilde je nu precies, en heb je het gevonden?

Lambiek

Special Member

En het is maar een vier bitter, dus de stappen zijn vrij grof. Zoiets is ook makkelijk in een controller te frotten, kost maar een paar regels code.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.