telefoon accu laden (Samsung S5)

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

ik vroeg mij af,
ik heb dus een Samsung S5 maar merk (en ik denk velen met mij!) dat de accu (de sterkte/kracht) afneemt.
welk merk maakt waarschijnlijk niet uit maar vroeg mij af zit er in die telefoon nog iets van een schakeling die dat laden stopt?
als ik hem bijvoorbeeld de hele nacht laat laden stopt het laden dan op tijd? of overlaad ik hem?
dus kan ik iets verkeerd doen?
of schakelt er wel iets uit?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Telefoons stoppen zelf het laden, anders zou er brandgevaar ontstaan. De accu wordt minder omdat hij gewoon slijt, ook al behandel je hem perfect.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ik heb al heel vaak gezien dat de accu helemaal niet gaar is, maar de app's gewoon de accu leegtrekken, soms na een update.

bij samsung kun je zien welke app hoeveel procent uit de accu heeft getrokken, ook zijn er tegenwoordig energie instellingen per app.

ook het scherm op een lagere lichtsterkte zetten scheelt merkbaar in accuduur.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 26 februari 2017 12:07:26 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

Overigens staat de S5 en de S5 mini er om bekend dat het accu vreters zijn.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

Op 26 februari 2017 11:32:48 schreef rob007:
ik heb dus een Samsung S5 maar merk (en ik denk velen met mij!) dat de accu (de sterkte/kracht) afneemt.
welk merk maakt waarschijnlijk niet uit maar vroeg mij af zit er in die telefoon nog iets van een schakeling die dat laden stopt?
als ik hem bijvoorbeeld de hele nacht laat laden stopt het laden dan op tijd? of overlaad ik hem?
dus kan ik iets verkeerd doen?
of schakelt er wel iets uit?

De telefoon stopt het laden, volgens Samsung op tijd, volgens ieder ander mens te laat. Vandaar dat de accucapaciteit door gebruik merkbaar afneemt. Waar een iets oudere Nokia al bij 4,1V stopt met laden en na 5 jaar nog bijna zijn batterijcapaciteit haalt, stopt Samsung vaak pas bij iets van 4,3V en kan al binnen een jaar gaar zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

de telefoon niet constant aan de lader laten hangen scheelt dan ook, laptop accu's nek je daar ook binnen 2 jaar mee. vooral hp packs met samsung cellen erin hebben ernstige vormen van lekkages uit de overladen cellen, iets wat je bij sony of panasonic cellen amper ziet..

eigenlijk doet elk merk dat wel tegenwoordig, overladen nekt de accu en als 25% een andere gsm/ laptop/ whatever koopt hebben ze weer iets nieuws te verpatsen. de truc is om het overladen zo te maken dat je wel over de garantie termijn heen bent.

ik heb een laptop gekregen van 10 jaar oud, ding heeft een historie van alleen mobiel gebruiken, de originele accu levert nog 45 minuten stroom.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 26 februari 2017 13:38:56 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of 4.3V verantwoord is, kan ik niet beoordelen. De fabrikanten van die dingen beweren van wel. De technologie om 4.3V verantwoord te laten zijn is nog niet zo oud.

Als je een nokia hebt die 6 dagen met een accu doet en een samsung die in 1 dag leeg is, dan heb je na 5 jaar minder cycli op de nokia dan op de samsung na een jaar.....

dit soort dingen kan je als "gewone man" lastig wetenschappelijk beoordelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ongunstige laad/ontlaad cycli tellen mee, maar ook leeftijd heeft invloed bij lithium accu's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 26 februari 2017 13:42:32 schreef rew:
Of 4.3V verantwoord is, kan ik niet beoordelen. De fabrikanten van die dingen beweren van wel. De technologie om 4.3V verantwoord te laten zijn is nog niet zo oud.

Als je een nokia hebt die 6 dagen met een accu doet en een samsung die in 1 dag leeg is, dan heb je na 5 jaar minder cycli op de nokia dan op de samsung na een jaar.....

dit soort dingen kan je als "gewone man" lastig wetenschappelijk beoordelen.

Op zich mee eens, maar zo doen ze het niet of niet altijd bij Samsung (in elk geval niet in mijn beperkte ervaring). Als de 4,3V technologie volwassen is, kiest Samsung een 4,4V laadspanning, dus dat helpt niet (waarom dacht je dat Samsung de Note 7 eerst nog probeerde betrouwbaar te krijgen met een firmware update? Ze weten exact wat voor invloed de eindspanning heeft op de fysiek van de cel). Betreffende Nokia doet 2 dagen met een lading gemiddeld, dus zoveel minder vaak ziet hij de lader niet dan de Samsung. Door een cel niet volledig te laden en te ontladen gaat hij erg veel meer cycli mee, maar je kunt niet adverteren met een lange werking op 1 lading. Nouja, ik neem aan dat jij al die overwegingen heel geod kent dus ik preek voor eigen parochie :P

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob007

Yarr, Matey!

dankjullie wel beste mensen voor jullie antwoorden!
ik en mijn vrouwtje gaan met jullie antwoorden aan de slag,
dat wil zeggen wat er in ons vermogen licht om te kunnen doen gaan we doen of uitproberen!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

mijn ervaring met samsung is dat ze hun accu's opzettelijk overladen.
mijn geteste gsm's stopten op een 4.33-4.35V, veel te hoog. toen ik de gsm nieuw had, kon die 4-5dagen overbruggen. na een paar maand moest ik die dagelijks opladen, na een jaar kwam ik de dag niet meer door.
één van de GSM's had zelf een bolle accu binnen het jaar waardoor de cover niet meer sluitte.
bij mijn 3de samsung heb ik toen een andere rom op gezet (was één met allemaal blauwe knoppen ipv de originele groene). daar in de android files ben ik gaan zoeken wanneer het laden stopt en heb die toen op 4.15v gezet.
ook het uitschakelen bij lege accu heb ik veranderd (dacht van 2.75V naar 3.1V). die accu heeft de gsm overleefd daar.

nu heb ik al 2jaar een huawei en dat ding houd nog altijd 4-5dagen met zijn originele accu. voor mijn geen samsung meer.
teveel samsung software die niet te verwijderen is en opzettelijk slopen van de accu zodat je binnen de 2jaar een nieuwe accu of gsm koopt.

de beste tip die ik u kan geven:
-gsm snachts NIET opladen, laad die overdag op in de auto of op je werk pc. trek die van de lader als je een 85-90% hebt.
-laad die kort bij als je tussen de 30-40% accu zit (ik laad op tot een 75% dan)
-er zijn laders in de handel die vanzelf uitschakelen als je gsm vol is, je gsm MOET dan op eigen accu weer werken zodat smorgens de spanning dan gezakt is naar 4.1V ipv heel de nacht op 4.3V te staan (dit nekt de accu)
hier staat een filmpje van dat soort lader http://bgr.com/2015/11/03/usbidi-intelligent-phone-charger-kickstarter…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rob007

Yarr, Matey!

dankjewel fcapri,

ik leess nog steeds mee!
en jaaaaaaa je moet natuurlijk wel IETS hebben waar je geld mee blijft verdienen.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?