Hotflash, gaat dit werken ?

Diamon

Golden Member

Ben in het bezit van een laptop, waarbij het flashen fout gegaan is en de laptop wil nu niet meer opstarten (emergency flash is niet mogelijk).
Ik heb 2 van deze laptops, de ene werkt en de ander is nu dus een boeksteun geworden.

Nu had ik een brainfart, maar weet niet of dat een juiste was.
Stel dat ik de corrupte bios chip bovenop de werkende bios chip soldeer en dat ik dan de werkende laptop ga flashen, zal het flash proces beide chips flashen of is dit een no-brainer ?

http://i63.tinypic.com/2e1bo87.jpg

Deze laptop heeft 2 chips, de ene is de main chip en de andere is de embedded controller chip.
Weet niet wat de main en ec chip is, zal daarom beide chips bovenop de werkende chips solderen.

Zou deze manier van flashen werken ?

flash2b

Special Member

Dat gaat niet werken.

Het is beter om een flash programmer te kopen en je goede roms uit te lezen en ze in de kapotte roms te flashen.

Eentje zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/CH341A-24-25-Series-EEPROM-Flash-BIOS-U…

maartenbakker

Golden Member

Het wil ook nog wel eens gebeuren dat twee identieke chips ook echt een dual bios vormen. Dan kun je met een of andere noodgreep ook zeggen dat hij van de andere chip moet opstarten. Zorg dat je zeker weet dat dit bij jou niet heet geval is, voordat je ingewikkelde dingen gaat doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Diamon

Golden Member

Op 26 februari 2017 16:06:18 schreef flash2b:
Dat gaat niet werken.

Het is beter om een flash programmer te kopen en je goede roms uit te lezen en ze in de kapotte roms te flashen.

Eentje zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/CH341A-24-25-Series-EEPROM-Flash-BIOS-U…

Zal dan eerst eens beide werkende chips op het defecte bord zetten, kijken wat het bord doet.
Als het werkt, dan opzoek naar een geschikte programmer of iemand die dit even voor mij kan / wil doen.

Op 26 februari 2017 16:59:39 schreef maartenbakker:
Het wil ook nog wel eens gebeuren dat twee identieke chips ook echt een dual bios vormen. Dan kun je met een of andere noodgreep ook zeggen dat hij van de andere chip moet opstarten. Zorg dat je zeker weet dat dit bij jou niet heet geval is, voordat je ingewikkelde dingen gaat doen.

Beide chips zijn niet identiek, ze hebben zo hun eigen functie en heeft zijn eigen software (main en ec functie).

Ik heb daar een programmertje voor. :)
Daarvoor moeten de chippies wel ff van de PCB af, maar da's niet zo'n probleem.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

De botte bijl methode:

Soldeer beide chips los uit de 2 laptops.
Een stukje printplaat waar je baantje's inkrast, soldeer daar de draden van je defecte laptop chips op.
Klem de goede chips met een wasknijper vast op het printplaatje , je kunt nu de laptop opstarten.

Nadat de laptop is op gestart kan je de goede chip vervangen door de niet werkende chip.
Download je bios van je laptop fabrikant en flash je bios .

Deze procedure heb ik al vaker gedaan en ging meestal goed.

Diamon

Golden Member

Op 26 februari 2017 19:27:36 schreef MNM(tm):
Ik heb daar een programmertje voor. :)
Daarvoor moeten de chippies wel ff van de PCB af, maar da's niet zo'n probleem.

Kan alle 4 de chipjes naar je toesturen, maar betwijfel of het gaat werken :)
Een en ander getest, maar denk dat niet alles verteld is (persoon die de "flash" gedaan heeft, is niet meer werkzaam op mijn werk).

Heb beide chipjes van een werkend bord op het probleem bord gezet en bord doet exact hetzelfde als met de probleem chipjes.
Probleem chipjes op het werkende bord gezet en krijg inderdaad het gedrag van een corrupte bios.