74xx klok

Hallo allemaal,
Zal me eerst ff voorstellen aangezien ik hier nieuw ben. Ik ben Yannick en had altijd al interesse in electronica maar sinds kort wil ik toch is mijn eerste digitale klok gaan bouwen en daarmee ook gelijk mijn eerste werkstuk.
Alleen ik zit met het volgende ik heb een schakeling op het web gevonden die mij wel capabel leek, na met mijn collega er over gehad te hebben kwam hij er mee dat dit schema nooit gaat werken. Ik zou graag hier jullie mening over willen weten voor dat ik hem in het echt ga bouwen. Overigs kwam ik in multisim ook niet ver.

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=bWFsaW5vdi5…

met vriendelijke groet,
Yannick

chuckie

Honourable Member

Zover als ik het nu in de gauwigheid zie zou het wel kunnen werken.
De 74ls90 's staan als bcd decade counter geschakeld (Ingang 1 door gekoppeld naar uitgang 0) met daarna de bcd naar 7 segment decoders.
Het trucje met de tijdbasis klopt volgens mij ook, maar dit is even snel gekeken.

Misschien komt Sine hier nog voorbij, die is een kei in klokken...

-edit-
Leuk detail is dat ik al die IC's hier nog heb liggen, de verleiding is groot om het in een breadboard te prikken...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Waarom zou het niet werken ? Wat was het precieze commentaar van de collega ?
Ik heb het niet helemaal nageplozen, maar het ziet er uit als een standaard opzet.

Alleen werd indertijd (jaren 70 ? ) meestal de netfrequentie als tijdbasis gebruikt en werden seconden weggelaten, alles was naar verhouding ERG duur, maar led-displays en kristallen met de bijbehorende delerketen zeker. De HCT serie is ook moderner als de rest.
Als je het geheel in stijlt wilt houden zou je een wire-wrap opbouw kunnen overwegen.
Vlak hierna kwamen goedkopere IC's op de markt met de hele klok er in, b.v. de Mosklok van Elektuur.

Voor een eerste project zou ik iets kleiners en actuelers overwegen, maar iedereen vind wat anders leuk - dat is geheel aan u :)

Hugo Welther

Moderator

Zou gewoon moeten werken. Anders deze:
http://www.h-peters.com/ttlklok/eindex.html

Is wel jaren 70/80 techniek. Maar daarom ook weer leuk.
Google TTL klok (TTL clock)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

commentaar van mijn collega was dat hij bij de set-switches rechtstreeks kort gesloten zou worden, hoewel mij dat niet lijkt omdat een 4k7 tussen zit en hoe kan het dat ie op multisim niet werkt?

Verder wil ik die leddisplays vervangen voor nixie tubes van ala 170V. is het dan verstandig hier een transistor tussen te zetten?

Denk dat ik hem dan maar ga bouwen en ben beniwued of een van jullie deze ook gaat testen op een board.

Op 1 maart 2017 21:31:04 schreef Hugo Welther:
Zou gewoon moeten werken. Anders deze:
http://www.h-peters.com/ttlklok/eindex.html

Is wel jaren 70/80 techniek. Maar daarom ook weer leuk.
Google TTL klok (TTL clock)

tnx Hugo voor de term TTL Clock. Kan met dit weer wat meer vinden. De meeste die ik tegen kwam was met een PIC. dan vind dat je al meer richting software gaat dan harde electronica.

Hugo Welther

Moderator

Op 1 maart 2017 21:44:16 schreef yannick90:
commentaar van mijn collega was dat hij bij de set-switches rechtstreeks kort gesloten zou worden, hoewel mij dat niet lijkt omdat een 4k7 tussen zit en hoe kan het dat ie op multisim niet werkt?

Verder wil ik die leddisplays vervangen voor nixie tubes van ala 170V. is het dan verstandig hier een transistor tussen te zetten?

Denk dat ik hem dan maar ga bouwen en ben beniwued of een van jullie deze ook gaat testen op een board.

Voor nixies heb je een 74xx141 nodig als driver of de Russische equivalent, Die is wat makkelijker verkrijgbaar.

De set switches bedienen reset/set flip/flops. Daar wordt niet kortgesloten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 1 maart 2017 21:57:22 schreef Hugo Welther:
[...]
Voor nixies heb je een 74xx141 nodig als driver of de Russische equivalent, Die is wat makkelijker verkrijgbaar.

De set switches bedienen reset/set flip/flops. Daar wordt niet kortgesloten.

wat is er dan anders aan die driver, heeft dit met het voltage van de tube te maken?

en kan iemand vertellen of deze schakeling het europese 24 uurs schakeling is of een amerikaans AM PM?

Arco

Special Member

Die mogen 60v hebben op de uitgang, daar wordt een gewoon ic nogal zewnuwachtig van... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

De 74141 is inderdaad een nixie driver die de hoge spanning aan kan. Een 7441 kan ook maar die is helemaal niet meer te verkrijgen

http://neonixie.com/ic/index.html

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
maartenbakker

Golden Member

En anders zet je er een transistortrapje in open collectorschakeling tussen. Met wat pech moet je het signaal dan eerst nog inverteren (hangt ervan af of je LED's common anode of common cathode zijn).

Transistoren die hier in de klassieke schakelingen vaak voor gebruikt werden, zijn BSS38, BSX21 of MPS-A92 maar er zijn er meer die zulke spanningen met alle plezier schakelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

MPSA92 is het makkelijkst. Kost maar een paar dubbeltjes. Maat je moet inderdaad dan wel inverteren

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op woensdag 1 maart 2017 22:11:39 (27%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Thevel

Golden Member

Een klein detail:
Als je toch kiest om de klok te bouwen met LED displays ipv nixie buisjes dan kun je voor de decoder ook een 74LS247 gebruiken.
De 74LS247 heeft bij de 6 een bovenliggend en bij de 9 een onderliggend streepjes, persoonlijk vind ik dat ook mooier.
De 74LS247 is vaak ook iets goedkoper.

Op 1 maart 2017 22:09:35 schreef maartenbakker:
En anders zet je er een transistortrapje in open collectorschakeling tussen. Met wat pech moet je het signaal dan eerst nog inverteren (hangt ervan af of je LED's common anode of common cathode zijn).

Transistoren die hier in de klassieke schakelingen vaak voor gebruikt werden, zijn BSS38, BSX21 of MPS-A92 maar er zijn er meer die zulke spanningen met alle plezier schakelen.

dit was dus ook dat wat ik in gedachten had

Op 1 maart 2017 21:44:16 schreef yannick90:
commentaar van mijn collega was dat hij bij de set-switches rechtstreeks kort gesloten zou worden, hoewel mij dat niet lijkt omdat een 4k7 tussen zit en hoe kan het dat ie op multisim niet werkt?

Deze constructie is dé klassieke opzet van een ontdender circuit wat nog altijd het beste werkt. (althans de minuten/uren switches).

Op zich vind ik het schema er best netjes uit zien, niks mis mee zo op het oog.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 1 maart 2017 22:27:19 schreef henri62:
[...] Deze constructie is dé klassieke opzet van een ontdender circuit wat nog altijd het beste werkt. (althans de minuten/uren switches).

Op zich vind ik het schema er best netjes uit zien, niks mis mee zo op het oog.

Bedankt voor jullie berichtgeving. ik denk dat ik van de week de componenten maar is ga bestellen. De nixies zijn al onderweg van uit rusland.

verder zit ik nog met het probleem is dat de tubes werken op 170V en ik ddaar geen geschikte transfo voor kan vinden. Is het een mogelijkheid om te down chopperen? In multisim heb ik het volgende schema gemaakt dat lijkt te werken.

Is overigens wel eerst gelijk gericht.

Arco

Special Member

Meestal wordt daar iets met een 555 of 33063 voor gebruikt (kun je gewoon met een adapter voeden):

https://i.stack.imgur.com/dHhAI.gif

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2017 22:50:13 schreef Arco:
Meestal wordt daar iets met een 555 of 33063 voor gebruikt (kun je gewoon met een adapter voeden):

[afbeelding]

op het feit na dat dit een step up is. Is dit beter of slechter dan een step down? ik probeer een beetje inzicht in alles te krijgen en te vergelijken.

[Bericht gewijzigd door yannick90 op woensdag 1 maart 2017 23:04:48 (22%)

Arco

Special Member

Je kunt dan met laagspanning werken i.p.v. direct netspanning erop.
(die laagspanning heb je toch al nodig om de ic's te voeden)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 1 maart 2017 23:06:10 (32%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2017 23:05:35 schreef Arco:
Je kunt dan met laagspanning werken i.p.v. direct netspanning erop.
(die laagspanning heb je toch al nodig om de ic's te voeden)

buiten dat om zou mijn schema wel moeten kunnen werken? hoewel die stepup ook wel prima uitziet om toe te passen.

maartenbakker

Golden Member

Jouw schema is een slecht plan omdat het geen step-down is maar een PWM-modulator. De piekspanning blijft gewoon 320V of iets in die richting. Dan zou je er een echte buck-converter van moeten maken maar het blijft netgekoppeld en dat is niet echt handig en veilig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 1 maart 2017 23:11:05 schreef yannick90:
[...]
buiten dat om zou mijn schema wel moeten kunnen werken? hoewel die stepup ook wel prima uitziet om toe te passen.

Yep, maar dan moet alles aanraakveilig zijn ingebouwd. Beter is het achter een nettrafo te gooien. Let ook op de +5V ontkoppeling. Ik zie nergens condensators in het TTL gebeuren.

Die pwm regelaar die jij hebt bedacht werkt vast wel maar daar komt dan een spanning uit die gemiddeld 170 volt is. De top waarde zal iets van driehonderd zoveel volt zijn. En de dalwaarde iets van 150 zoveel volt. De topwaarde is veel te hoog. Resultaat is waarschijnlijk rook uit je schakeling en de dalwaard weer veel te laag om het spul te laten werken.

Ander nadeel is dat jouw hele schakeling met een beetje pech rechtstreeks aan de hete kant van je net spanning hangt. Dat is voor de schakeling niet erg maar voor de foutzoekende knutselaar wel. Het zou zomaar de laatste fout kunnen zijn die hij vind.

Vroeger had je z.g. U-buizen radio's met hetzelfde euvel. Er zijn in die radio's best wel wat zorgeloze knutselaars aan het net blijven hangen.

Het schema'tje dat arco laat zien is veel beter en makkelijker. Er wordt een hoge stabiele spanning gemaakt waar geen vermogen achter zit en dus relatief ongevaarlijk is. Voor nixies, vfd's, neon, lichtplaatjes en soortgelijke glimlichtbronnen is alleen maar spanning en geen vermogen nodig.

En zoals gezegt zijn er geen moeilijke en dure trafo's nodig. Voeden met een kleine twaalf volt adapter is genoeg.

Ook ik mis nogal wat ontkoppel c's in je schakeling. Ook in die voorbeelden van Electuur. Volgens mij zijn die elektuur schema's incompleet. In een hoekje van de tekening meestal bij de voeding stond altijd een rijtje ontkoppel c's ingetekend.

Arco

Special Member

't is bijvoorbeeld veiliger als het glas van een buisje mocht breken en iemand het binnewerk aanraakt, niet erg plezierig...
Nixies en andere gasontladings buizen en lampjes kunnen niet tegen pwm met hoge spanning; voor spanningen boven hun brandspanning zijn ze a.h.w. een kortsluiting.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 maart 2017 00:07:18 schreef RAAF12:
[...]

.... Let ook op de +5V ontkoppeling. Ik zie nergens condensators in het TTL gebeuren.

En wat doen deze dingen dan?

We moeten gauw op één oor.
Wel een vreemde tekenwijze van de 74LS47 naar de weerstand-aray en dan naar de uitlezing.

Men vond het zeker leuk om die kronkelige lijnen te tekenen, wat ook in een rechte lijn had gekund,
als de weerstand wat lager was getekend.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.