74xx klok

maartenbakker

Golden Member

Op 2 maart 2017 00:26:24 schreef Arco:

Nixies en andere gasontladings buizen en lampjes kunnen niet tegen pwm met hoge spanning; voor spanningen boven hun brandspanning zijn ze a.h.w. een kortsluiting.

Nou heb je daar in een goed ontwerp een voorschakelweerstandje voor zitten. De PWM bepaalt voornamelijk de dissipatie in dat weerstandje, maar gezond is het niet want je moet overal rekening houden met die piekspanning.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
EricP

mét CE

Men vond het zeker leuk om die kronkelige lijnen te tekenen, wat ook in een rechte lijn had gekund, als de weerstand wat lager was getekend

Wellicht kwam het in de PCB layout beter uit zo?

Ik heb zelf wel wat multiplexed 7-segment displays aangestuurd met een AVR. Tijdens het routeren komt dat wel eens niet leuk uit - en een stuk leuker als je 2 I/O pins wisselt. Nou ja, welk segment waar zit is toch software, dus die aanpassing is in 2 tellen klaar.

Op 2 maart 2017 02:06:03 schreef GerardMonique:
[...]
En wat doen deze dingen dan?[bijlage] We moeten gauw op één oor.
Wel een vreemde tekenwijze van de 74LS47 naar de weerstand-aray en dan naar de uitlezing.[bijlage]
Men vond het zeker leuk om die kronkelige lijnen te tekenen, wat ook in een rechte lijn had gekund,
als de weerstand wat lager was getekend.
MVG Gerard.;)

Als ik het goed begrijp komen de ontkoppelcondensators over de vcc en ground van je ic. Alleen zie ik in het schema niet op alle ICs een geound of vcc zitten.

mel

Golden Member

De voedingsaansluitingen worden meestal niet getekend.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 maart 2017 07:33:57 schreef EricP:
[...]Nou ja, welk segment waar zit is toch software, dus die aanpassing is in 2 tellen klaar.

Dit is in discrete logica, dus daar komt geen software aan te pas.....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 2 maart 2017 14:53:16 schreef Roches:
[...]

Dit is in discrete logica, dus daar komt geen software aan te pas.....

Lezen is een kunst!
Ik denk zomaar dat EricP wist dat de klok opgebouwd wordt uit discrete logica.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 2 maart 2017 18:32:28 (17%)

T'is net hoe je de opm. van EricP leest....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
EricP

mét CE

Lezen is een kunst!

Amen.

T'is net hoe je de opm. van EricP leest....

In jouw geval zou ik het eens met een leesbril proberen... En lees het dan ook wellicht eens 2 of 3 keer, laat het eens tot je doordringen en probeer het dan nog eens :+

Dit is in discrete logica, dus daar komt geen software aan te pas.....

Nu je je leesbril erbij gepakt hebt... Zie je mij ergens beweren dat het wel zo is?

ik was vandaag bij een electozaakje hier bij mij in de buurt. hij zei dat de 74141 niet meer lever baar is en dat ik deze wel zou kunnen vervangen voor een 74145. zou ik deze buiten het vermogen van de nixie om kunnen gebruiken?

dit is het waarheidstabel dat er bijzit en heb gelezen dat ie naar 0 toe schakelt. dus moet vanaf de nixie voeden.

Arco

Special Member

Beter dan een (russische) K155ID1 nemen: https://www.franktechniek.nl/k155id1-nixie-driver-p-214.html
De 74145 mag maar 15v hebben, daar ga je het niet mee redden...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 2 maart 2017 22:44:29 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 maart 2017 22:43:05 schreef Arco:
Beter dan een (russische) K155ID1 nemen: https://www.franktechniek.nl/k155id1-nixie-driver-p-214.html
De 74145 mag maar 15v hebben, daar ga je het niet mee redden...

Dat snap ik dat ik het daar niet mee ga redden, het gaat mij meer om de interne schakeling. Of dat geijk is. Kan er altijd een transistor achter hangen. Ik haal liever mijn spul hier om de hoek ipv uit russistan

EricP

mét CE

Ik haal liever mijn spul hier om de hoek ipv uit russistan

Ik weet niet waar jouw hoek is, maar toen ik afgelopen dinsdag in Lisse was, toen lag het nog in de Bollenstreek. Maar ja, nu is het vrijdag...

Op 3 maart 2017 07:28:38 schreef EricP:
[...]Ik weet niet waar jouw hoek is, maar toen ik afgelopen dinsdag in Lisse was, toen lag het nog in de Bollenstreek. Maar ja, nu is het vrijdag...

Lisse is wel een beetje uit de hoek ?

Arco

Special Member

De 74145 met losse transistoren zal ook wel werken, is alleen onnodig veel extra onderdelen... ;)
(in de 74141 zitten ook nog zenerdiodes om te voorkomen dat de spanning op de kathodes te hoog wordt in 'off' stand, dit voorkomt o.a. 'ghosting')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 maart 2017 11:05:07 schreef Arco:
De 74145 met losse transistoren zal ook wel werken, is alleen onnodig veel extra onderdelen... ;)
(in de 74141 zitten ook nog zenerdiodes om te voorkomen dat de spanning op de kathodes te hoog wordt in 'off' stand, dit voorkomt o.a. 'ghosting')

Dan toch maar bij franctechniek bestellen. Maar die nixie kan er rechtteeks op aangesloten worden met 170v?

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
RAAF12

Golden Member

Op 3 maart 2017 11:54:13 schreef yannick90:
[...]
Dan toch maar bij franctechniek bestellen. Maar die nixie kan er rechtteeks op aangesloten worden met 170v?

Wel met een serieweerstand in de anode van de nixie. De grootte bepaalt de helderheid en daarmee de levensduur van de nixie. Ik heb hier nixies gehad van Philips die meer dan 20 jaar goed afleesbaar bleven met 24/7/365 gebruik.

Arco

Special Member

Die hadden volgens mij ook een opgegeven MTBF van 200.000 uur... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Mijn tubes zijn vandaag netjes aangekomen van uit rusland.
Deze shop is dus safe dus durf het aan om mijn vervolg onderdelen daar te gaan bestellen.

@yannick90:
Jammer dat ze de mooie postzegels van "Kremlin Moskou" zo verminken met de zware stempels en vooral de stikkers.
Verder mooi glaswerk die ze je hebben geleverd, succes er mede.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Deze buizen zijn 170v en heb thuis nig een transfo liggen van 115v en nagelijk richting 161v, is dit genoeg om de tubes te ontsteken?