Rondheid van een collector meten

Ik heb voor mijn eindwerk een project gekregen om de rondheid van een collector te meten met een sensor die tot 2 micron kan meten. Hiervoor moet ik dus een sensor hebben en voorzien van een software om die meetgegevens uit te lezen. Om de rondheid daarvan te bekijken heb ik ook zo'n soort van 'pulsen' nodig die het programma dan tekent en meetgegevens leest, om te bekijken of het wel rond genoeg is, met een plc of dergelijke (zelf te kiezen). Maar ik heb geen idee hoe ik met zo'n een sensor gegevens moet inlezen in een software, welke programma kan ik gebruiken? Iemand een idee?

https://www.sick.com/nl/nl/afstandsensoren/displacement-meetsensoren/o…

Deze wil ik gebruiken als sensor, maar met welke programma kan ik die 'pulsen' die hij opmeet uitlezen?

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Dit is eigenlijk een schoolvraag.

Heb je al in de datasheet van de sensor gekeken, daar staat toch echt in wat het uitgangsignaal is van dat ding.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Welkom,

Moet je met deze sensor werken? Of heb je vrije keuze?
Lijkt me niet de beste sensor om op 2 micron te meten.
Zou een digitaal signaal niet beter zijn als output?

En daarbij:
Reproduceerbaarheid: 6 micron
Lineariteit: +-8 micron

Meten is weten

Dit is wat zij eerder hebben gekozen maar niet verder op in zijn gegaan, nu is het aan mij om het verder uit te zoeken. Een laser sensor zou beter zijn om elke lamellen van een collector nauwkeurig te meten.
Kan ik zo'n sensor zomaar aansluiten op een plc of dergelijke?

Je gekozen sensor is een laser.
Zo'n sensor kan op elke PLC met een analoge input worden aangesloten. Wel eens rekenen ivm je resolutie van je PLC input, 8 bit conversie? 13 bit conversie?
Edit:
Contactloos meten op 2 duizendste is niet niks. Google eens op meetklok.

Meten is weten

Wat voor collector bedoel je eigenlijk?

Een sensor met analoge uitgang zou je inderdaad met een plc kunnen binnenlezen. Bijv s7-1200 van siemens. Daarin kan je dan een programma schrijven wat een stappenmotor aanstuurd voor de rotatie en op elke hoek de meetwaarde opslaan. Via ethernet zou je dan die meetwaarden naar een pc kunnen sturen, waar de data geanalyseerd word. Daar zou je zelf een programma voor moeten maken denk ik dan.

Bedoeling is eigenlijk om met zo een sensor diepte van elke lamel te meten van een gelijkstroommotor, elke lamel opmeten eigenlijk. Sensor moet tot 2 micron kunnen meten. Gelijkstroommotor moet een volledige toer maken en sensor moet dat dus opmeten.

Je kunt hieronder ook zien wat hij moet uitkomen als hij een volledige ronde heeft gemaakt. Zo iets wil ik dus opmeten met een sensor en via plc of iets anders zo een tekening willen hebben en meetgegevens hoe diep elke lamel is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 3 maart 2017 22:33:20 (36%)

De grote vraag is natuurlijk of het een mobiele opstelling moet worden die je bij de klant zelf kunt gebruiken of een die vast opgesteld staat in een werkplaats.

Als hij mobiel zou moeten zijn zou ik niet kiezen voor een PLC maar voor raspberry oid. Wat wil je overigens met 2 micron bereiken? Hoe groot zijn de motoren waar het over gaat?

Wij lieten collectoren van gelijkstroommachines weleens op locatie meten als we dachten dat ze verdacht waren (Garbe Lahmeyer, Smit Slikkerveer, BBC met vermogens van 500, 600, 900 en 3300 kW). De BBC's waren van dit formaat:

Motor

Afdraaien van de commutator collector en kantentrekken aan de lamellen.
http://www.ips.ca/new-images/repair-motor-commutator-profiling.jpg

Je zal moeten rekening houden met de afwijking bij de opstelling.
Het te testen object zal het beste tussen twee centerpunten worden geklemd.

Gegevens van een gebruikelijke draaibank ,Kenmerken:......

......
Inductie geharde en precisie geslepen prismabed geleidingen....

*Gegarandeerde rondloop nauwkeurigheid van de spilneus beter dan 0,009 mm

*Rondloopnauwkeurigheid klauwplaat beter dan 0,05mm

.............
Hoge en precieze afwerkingsgraad
Rolgewalste trapezium leispindel wordt ondersteund door 2 gesinterde lagers.......

Lees alleen de * gemerkte regels.
Bij de start kan je dus al te maken krijgen met een fout van 9µm.

2 micron nauwkeurigheid, of 2 micron resolutie?
Ter vergelijking, een haar is 40 tot 140 micron.
De collector aanraken kan zelfs voldoende zijn om 2 micron uit te zetten.
Daarnaast zit je nog met bewegende delen, dus speling op lagers en dergelijke. Eveneens weer de uitzetting bij temperatuur, trillingen,...
Om een mooi tekeningetje te maken moet je ook de verdraaiing van de collector nauwkeurig meten. Eerst bepalen hoeveel stappen je moet hebben in 360 graden. Afhankelijk daarvan kan je bepalen of een stappenmotor voldoende is, of dat je een encoder nodig hebt.

Betreft oplossingen kan het nogal uiteen lopen. Alles hangt af van de nauwkeurigheid.

Nog wat sensor boeren:
http://www.heidenhain.be/
http://www.keyence.eu/
https://www.sensorpartners.com/

2 micron ? zet er maar een microoscoop boven met meet functie. een laser geeft waarschijnlijk ongewenste reflecties en meet resultaten op je collector.

Dit is wat ik graag wil hebben, maar ik weet niet of dat ook zo eenvoudig gaat zijn.

Op 23 maart 2017 09:20:29 schreef kamikaze:
Dit is wat ik graag wil hebben, maar ik weet niet of dat ook zo eenvoudig gaat zijn.

Anders moet je eens kijken naar een coördinaten meet machine (CMM). Deze zijn bedoeld om allerhande vormen mee op te meten. Let wel op dat de nauwkeurigheid van een CMM niet 100% is daar deze niet voldoet aan het Abbe meetprincipe.

Tweede opmerking. Indien je met een resolutie van 2um gaat meten zit je eigenlijk tegen de ruwheid die je kan verwachten van een normaal gedraaid stuk. Dus ben je misschien geen rondheid aan het meten maar de oppervlakteruwheid.

Op 23 maart 2017 09:43:50 schreef Kridri:
[...]

Anders moet je eens kijken naar een coördinaten meet machine (CMM). Deze zijn bedoeld om allerhande vormen mee op te meten. Let wel op dat de nauwkeurigheid van een CMM niet 100% is daar deze niet voldoet aan het Abbe meetprincipe.

Tweede opmerking. Indien je met een resolutie van 2um gaat meten zit je eigenlijk tegen de ruwheid die je kan verwachten van een normaal gedraaid stuk. Dus ben je misschien geen rondheid aan het meten maar de oppervlakteruwheid.

Deze metingen moeten contactloos gebeuren, daarvan dat ik gekozen heb voor een 2d-laser sensor. Deze kunnen meten tot 2μm, ik moet een nauwkeurigheid hebben van min 1μm, maar dit is nu een eenvoudige opstelling dat ik heb gemaakt, ik zou niet weten wat de controller mij als uitgangspuls gaat geven. Ik denk ook dat deze dure toestellen zijn?