te lage U voor mijn tor

microcontroller pin geeft 4,3volt led spanning is 4.1.
(picmicro stroom geen probleem)
Met een weerstand werkt dit uiteraard wel.

Nu wil ik meerdere kathodes van de ledjes met elkaar verbinden.
En meerdere van deze "ledblokken" gaan gebruiken.
Middelst een tor wou ik vervolgens deze afwisselend aan/uit zetten.

Maar een tor (de meeste) gebruiken 0.7 Vce (door interne diode) en dan blijft er toch te weinig spanning over? Heb ik dit goed gezien?

Andere oplossing is een IRLZ44 of IRLZ14 (heb ik veel van).
Maar dan is de frequentie veel te hoog.
Ik vermoed dat ze het een tijdje doen en dan te heet worden.
Heb ik dit goed gezien?

Totaal door tor/hexfet is max 200mA
Snelheid dat deze verander is elke 1.4 mS

De kathodes naar de uC is ook geen optie.
Zelfde probleem 0.7V is dan de min en de spanning is en blijft 5V.

Is er een oplossing?

:edit

Ik denk er over de werk spanning 6Volt te maken en met LM2940-5 de uC's te voorzien. En de ledjes met kathode aan uC en anode via 10x weerstand (10x led) aan tor (PNP).

pa3gws

Golden Member

Plaats om te beginnen eens het schema dat denkt makkelijker mee. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 23 februari 2017 19:13:29 schreef Harrie2:
Maar een tor (de meeste) gebruiken 0.7 Vce (door interne diode) en dan blijft er toch te weinig spanning over? Heb ik dit goed gezien?

Als je een tor goed in verzadiging stuurt is de Vce hoogstens 0,2V

als je met een tor gaat schakelen, mag je op de voedingsspanning gaan aftakken. die is toch hopelijk hoger dan 4,3V?
zowieso ook voor je parallel ledstrings nog altijd weerstanden gebruiken.

zoals al vermeld geld die 0,7V niet tussen collector en emittor, daar zit geen diode tussen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom wil je een zo hoge frequentie halen? Geen enkel oog ziet de frequentie. Als het de bedoeling is PWM toe te passen dan is 200Hz zat. Dat haalt een ULN2803 ook nog wel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 23 februari 2017 19:27:39 schreef fcapri:
zoals al vermeld geld die 0,7V niet tussen collector en emittor, daar zit geen diode tussen

Sparkfun site gelezen over Vce(saturation) en figuurtje in de datasheet van een BC337.
Is inderdaad aanzienlijk lager.

Bedankt voor het wijzen op mijn fout. Ook KlaasZ is gelezen en nu begrepen.

Ga eerst stappen vanavond.
Morgen proefje doen met 2mA op de basis van een BC337.

Anoniem

Sorry, dubbelpost

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 23 februari 2017 22:53:23 (95%)

Anoniem

Op 23 februari 2017 19:22:39 schreef KlaasZ:
[...]Als je een tor goed in verzadiging stuurt is de Vce hoogstens 0,2V

Mja, een beetje te optimistisch.

BC547: bij 10 mA is VCEsat idd 0.25V, maar bij 100mA is dat al 0,6V.

2N3055: Bij IC=3A VCEsat = 1,1V
Bij IC=10A VCEsat = 3,0V

BC337 Bij IC = 500mA VCEsat = 0,7V.
Bij lagere stromen zal het wel minder zijn, maar 0,2V zal het niet worden. Tenzij bij enkele mA.

Enne met 2mA Ib stuur je die transistor niet in verzadiging hoor.

fred101

Golden Member

Op 23 februari 2017 22:51:44 schreef grotedikken:
[...]

BC547: bij 10 mA is VCEsat idd 0.25V, maar bij 100mA is dat al 0,6V.

Dat is wel een beetje zwart wit. Het is niet 0,25 en 0,6, het kan dat zijn in het ongunstigste geval. Als er een aantal hebt van verschillende merken of jaartallen dan zullen de meeste een stuk lager zitten. Je kunt er waarschijnlijk, met wat geluk, zelfs nog 1 onder typical vinden.

Volgens deze datasheet :
Typisch 90 mV bij 10mA en 200 mV bij 100 mA. Natuurlijk is het bij ontwerpen veilig om rekening te houden met de slechtste specs maar als het om een enkel hobby project gaat kun je ook gewoon een goede selecteren.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Een PBSS302NZ van N(e)XP(eria) heeft een Vce van maar 150mV@5A

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De Vce bij verzadiging is inderdaad afhankelijk van de omstandigheden. Maar als ik b.v. een relais aanstuur met een BC547, en ik meet een Vce die hoger is dan 0,2V dan ga ik kijken wat daar aan te doen is.

Shiptronic

Overleden

Is dat misschien de reden dat ik veel sneller en makkelijker een (logiclevel) FET pak ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 23 februari 2017 20:42:59 schreef buckfast_beekeeper:
Dat haalt een ULN2803 ook nog wel.

Goed idee. Daar ga ik er twee van gebruiken.

Op 23 februari 2017 22:51:44 schreef grotedikken:
Enne met 2mA Ib stuur je die transistor niet in verzadiging hoor.

Moest inderdaad wat meer zijn.

Alle testjes die ik heb gedaan zijn geslaagd.
Toch ga ik voor 2x de uln2803a, vanwege ruimte en aantal componenten.

Iedereen bedankt.

Als het af is (weekje) post ik even een foto of filmpje op youtube.

Anoniem

Op 24 februari 2017 09:38:47 schreef KlaasZ:
De Vce bij verzadiging is inderdaad afhankelijk van de omstandigheden. Maar als ik b.v. een relais aanstuur met een BC547, en ik meet een Vce die hoger is dan 0,2V dan ga ik kijken wat daar aan te doen is.

Tjsa, wat valt er aan te doen.

Ofwel heb je een ontwerpfout gemaakt en te weinig basisstroom gebruikt om de transistor volledig uit te sturen, ofwel heb je de verkeerde transistor gebruikt.
In dat geval kun je er één zoeken met betere schakel specs, ofwel kun je het de hard-way doen en je voorraad op tafel gooien, tot je er proefondervindelijk éen vindt die wél geschikt is.

Overigens is een BC547 niet de beste keuze om als schakelaar te dienen. Het is een kleinsignaaltransistor ontworpen om als versterker te gebruiken.

Op 24 februari 2017 15:29:55 schreef grotedikken:
[...]
Tjsa, wat valt er aan te doen.

Dat doet niet ter zake. Je kan diverse dingen doen. Hierboven zegt Harrie iets over meer basisstroom. Als dat binnen de specs blijft: prima!.

Het belangrijke is dat ALS je een VCE meet die hoger dan 0.2V is, dat je dan even achter de oren moet krabben en er overmoet nadenken of je dat wel wilt en wat je er aan kan doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/