Ik wil een Proxxon Micromot 50 aanschaffen.

Daar zijn 2 modellen van de 50 zonder regeling in de machine en de 50/E of 50/EF met regeling in de machine. (de '/EF' heeft een snel-spantang, de '/E' heeft losse spantangen, verder zijn ze gelijk).

Nou zijn er ook 2 bijpassende netvoedingen. de NG 2/S en de NG 2/E, waarbij de '2/S' geen regeling heeft en de '2/E' wel. Wat ik gelezen heb hier op CO maar ook in de manual is dat de voedingen van Proxxon met een ongestabiliseerde gelijkspanning werken. Bij het aansluiten van gestabiliseerde DC werkt de regeling in de machine niet aangezien die een thyristor regeling heeft. Dan gaat de machine dus maximaal draaien.

>> Klopt het dat de NG 2/E bij de Micromot 50 hoort en de NG 2/S bij de Micromot 50/E of 50/EF ?

>> Kan je een NG 2/E voedingen ook bij een Micromot 50/E of 50/EF gebruiken? Prijs van een NG 2/S of NG 2/E is héél klein, dus lijkt me die '2/E' een betere deal.

Ik heb genoeg voedingen die geschikt zijn, maar wat raden jullie aan?

>>Een Micromot 50 en eigen voeding gebruiken voor de regeling ?
of
>>Een Micromot 50/E of 50/EF en de bijpassende NG 2/S voeding ?

Er is ook nog een kit met een Micromot 50/E + een kleinere voeding, maar die is maar 1A terwijl de NG 2 voedingen 2A zijn. Dus dat lijkt me een slechte keus.

Hopelijk zijn er hier op CO mensen die ervaring hebben met de juiste combo en alvast dank voor jullie advies.

ik heb een 50/e in combinatie met een ng2/s.

En bevalt dat goed?

Heb je toen bij aanschaf ook de 50/E kit versie overwogen?

Het bevalt prima.
Die kit heb ik niet overwogen want die was er toen niet.

Ik heb de 240V versie. In het verleden had ik ook een DC, tevreden over, maar de 240V is toch krachtiger.

@flash2b. Oeps was net nog met wat anders bezig. Ben nl op zoek naar een laser cutter.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (44%)]

@buckfast_beekeeper
Jou link toont een laser engraver, maar je bedoeld zeker het Micromot 230/E model of bedoel je de FBS 240/E of IBS/E ?

Mijn huidige 12V boormachine is aan vervanging toe en mijn Dremel 3000 vind ik geen goed alternatief, te veel power en moeilijk regelbaar. Op lage snelheden is er bijna geen power. Bovendien vind ik hem te groot en lomp.

[Bericht gewijzigd door flash2b op (32%)]

Hi flash2b,

Ik heb de FSB240/E van Proxxon en het is mooi dat hij max. 100Watt is maar het blijft een China prul.
Dit is het tweede proxxon apparaat dat ik gekocht heb en het is de laatste...

Dit ding rammeld alsof er geen enkele balancering is aangebracht en dit samen met de niet goede vorm van de machiene
maakt het en hel om hem vast te houden, hierdoor het nu niet direct een plezier om me te werken.

Vraag mij niet welke je dan zou moeten kopen.

Wat ik laatst heb meegemaakt.
Ik ben ook op zoek geweest naar een kleinere accu boormachine, dat is ook een drama, dit vooral voor het boren van 3mm en kleiner en soms tappen.
Ik heb nu twee stuks van Makita en de kleinste die heeft een speling in de boorkop, dat wil je niet weten.
Ben naar wat bouwmarken gegaan en dit wezen testen, bijna alle accu boormachienes rammeld het lager van de boorkop.
Pas bij boormachines rond de 250 Euro was dit goed, maar deze zijn allemaal te zwaar voor het kleinere werk.

En nu blijkt dat de Ikea van 23 Euro, een lager te hebben zoals het hoort, het moet niet gekker worden...
Als hij rammelt of stuk gaat koop ik een nieuwe voor dat bedrag, leven de wegwerp maatschappij!

Ombegrijpelijk dat metken zoals Bosch, Makita Würth enz. allemaal rammelende lagers hebben.

Proxxon is wat mij betreft nu bij het prulmerk ingedeeld en er zullen er best zijn die wat kwaliteit betreft het nog slechter doen.

Advies, ga er een paar proberen in de winkel.

Groet,
Blackdog

als je naar de bouwmarkt gaat kan ik dat wel begrijpen ja, daar hebben ze alleen huishoudelijk spul op machine gebied, accu's zijn B keuze spul.

tegenwoordig hebben veel machines speling op de kop, zeker na wat jaren gebruiken. van makita heb ik van machines van 1,5 jaar oud al de tandwielkast vervangen omdat de koplagers gaar waren, en die zijn niet los bekombaar. de lager is ook maar 6mm breder als de kopas is, niks waard die kleine kogellagers. in de oude machines werd de kop speling wel groter met de tijd, dat kwam door speling tussen bekapping en tandwielkast, het lager bleef heel, mede omdat men daar een lager had inzitten die buitenmaats veel breder was als de kopas. die machines waren nog uit japan, tegenwoordig komt de B reeks uit china van makita.

de betere machines hebben een metalen tandwielkast en die hebben geen speling op de kop, ook kan hier een dunner boortje in doorgaans. geen plastic boorkop, maar een metalen rohm boorkop.

een losse tol van die goede reeks schroefmachines doet een 100 euro, dan moet je wel al een lader en accu's van die reeks hebben, dan is het goedkoper als een hele set aanschaffen.

Ik heb ook deze http://www.proxxon.com/en/micromot/28472.php?list (zijn voorganger zonder het geel, verder ziet hij er precies zo uit) Die heb ik al heel erg lang (jaar of 20 denk ik) Heel erg veel gebruikt voor van alles. Van modelbouw tot electronica) Wel eens zo heet geworden dat hij afsloeg maar dat is al jaren geleden. Nog steeds niet kapot te krijgen.

Ik heb een jaar of 3 terug de zwaardere frees met standaard en kruistafel van Proxxon gekocht, superding, sterk, stil en precies, maar te groot voor uit de hand gebruiken.

De FSB240/E ziet er van binnen niet indrukwekkend uit:
http://semiengineering.weebly.com/blog/destroyed-proxxon-spindle

Maar dat is voor de Micromot 50 ook zo:
http://reprap.org/mediawiki/images/thumb/f/f9/Micromot_50_Inners.jpeg/400px-Micromot_50_Inners.jpeg

De FSB240/E is meer zoals mijn Dremel 3000, maar dan traploos regelbaar. Hij is 450g en niet handzaam voor mijn toepassing, de Micromot 50 weegt de helft.

Vergelijk FSB240/E en de Micromot 50
http://www.prakticke-naradie.sk/domain/prakticke-naradie/files/blog/proxxon01.jpg

Ook nog gevonden, het schema van de motor regeling van een Micromot 50/E(F)
http://i80.photobucket.com/albums/j177/right13/83_1269271705_zpsee66b3…

Kennelijk was de kwaliteit vroeger beter, als nu.