Digitale graden display

Hallo allemaal.

Ik heb een metaal zaagmachine waar een grote schijf opzit welke ik kan verdraaien om onder een hoek te zagen. Echter is de aflezing hiervan niet meer echt duidelijk.

Nu zit ik er aan te denken om dit digitaal te maken.

Maar hoe? Potmeter, digitale display, encoder?

Misschien kan iemand mij op weg helpen? Het mooiste zou zijn van -90 naar 0 naar 90 graden met een nauwkeurigheid van het liefste 0,1 graden. En anders 0,5 graden. Kwa componenten wil ik het zo simpel mogelijk houden.

Alvast bedankt voor het meedenken!

marcob

Golden Member

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Dat is niet zo eenvoudig als je op het eerste zicht zou denken.
Een controller of plc is onvermijdelijk.
Ik zou gaan voor een absolute encoder, dan moet je niet telkens ijken en zijn robuuster.
De controller of plc moet dan de stand inlezen en de berekening maken, afhankelijk van de overbrenging en de waarde van de encoder.

Een potentiometer is goedkoper maar stoorgevoeliger.

Als je voor 0.1 gr. gaat hebt je voor 180 gr. al minimum 1800 verdelingen nodig op die afstand, een 10bits adc kan dat niet.

Iemand vinden in de hobbysfeer zal heel moeilijk worden wegens de hoeveelheid aan werk.

De vraag is natuurlijk weer, wat ken je van elektronica en programmeren als je er zelf zou aan beginnen?

edit: wat Marcob toont kan natuurlijk ook... of zo'n waterpas met inclinometer.
Nog een voorbeeld http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?c=&p=57056&cat=1,240,41064

LDmicro user.

Dat soort hoekmetertjes waren pas ook bij de Aldi te krijgen voor een klein bedragje. Die kan men dan demonteren en aanpassen aan de eigen wensen :)

Zelf iets maken is niet zo simpel; als TS handig was met het programmeren van microcontrollers was de vraag anders gesteld, en digitaal discreet moet je dit niet meer willen lijkt me.
Wat overblijft is analoog, als je een geschikte potmeter kunt vinden kan de uitlezing wel met een ICL7106, dat is goed zelf te maken hoewel ik dan denk ik een compleet DVM module'tje zou nemen.

Bedankt voor de reacties.

Echter de getoonde meters heb ik al. Maar is niet wat ik bedoel.

Ik heb een grote ronde schijf met een sleuf in de middel waar de zaag in omhoog komt. De schijf kan ik rond draaien. Hierdoor verdraai ik de hoek. Dus als de sleuf dan recht tegenover mij staat is dat 0 graden. Door hem verder naar links of rechts te draaien krijg ik -45 of +45

Dus aan zo'n hoekmeter heb ik niets. Het gaat om de hoek verdraaiing.

wtt

Golden Member

Het idee achter het gebruik van die hoekmeter is om er iets mee te bouwen zodat 'ie jouw hoek van verdraaiing meet. Leuke constructieve uitdaging om dit goed (spelingvrij) voor elkaar te krijgen.
Dat wordt dan weer goedgemaakt door het 'kant en klaar' aanwezige stukje elektronica dat reeds aanwezig is;-)

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 9 maart 2017 10:10:44 schreef robscheenen:
Dus aan zo'n hoekmeter heb ik niets. Het gaat om de hoek verdraaiing.

Wat versta jij dan onder 'hoekverdraaiing'?
En langs welke as wil je het blad draaien?

Een tekening/foto zegt een boel.

De getoonde inclinometers meten de hoek van de meter tov de verticaal.
Als je zaagmachine waterpas staat dan zal deze overeenkomen met de hoek van het blad tov de zaagmachine.

U zou een lineair meter kunnen gebruiken die 0-10V uit geeft of 4-20mA.
Deze sluit u aan op een display die ingesteld is op -45 en +45.

Lineair zet u aan de onder kant van de schijf en bepaal wat zijn maximale hoek lijnen zijn.

Zo zie ik dit voor me.

Ik zal kijken om van het weekend wat foto's te posten ter verduidelijking.

meestal zit er een bout in het midden, door de constructie zo te maken dat deze meedraait kan aan de onderzijde een encoder gemonteerd worden.

Aan de onderzijde omdat het geen vriendelijke omgeving is. Eventueel in rubber ophangen / doosje / enz...maar dat is mechanisch.
Probleem is de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid, nauwkeurigheid kost geld.....heel nauwkeurig veel geld...

Afgebeelde encoder wheel heeft maar 100 lijntjes en kost dus ook weinig (1.50- 3.00 euro).
Om nauwkeuriger te meten kun je er een tandwieltje tussen zetten (wieltje 4x rond of 20 keer kan ook, enz) en deze met een arduino met display uit lezen. Snelheid is misschien een probleem voor de Arduino ?

Vraag: hoe nauwkeurig kun je nu aflezen / hoe nauwkeurig is je zaag ? Hoeveel speling is er nu enz...hoe wordt die 0.1 graad nu afgesteld / gecontroleerd / nagemeten ? Zaagmachine 5 kW ?

alles wat ik maak, kan beter.

Dus een soort van digitaal kompas in graden waarbij je een nulpunt kan vastzetten.

https://www.aliexpress.com/item-img/4-In-1-Digital-LCD-Compass-Thermom…

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Zaag met blad blijft veticaal staan ,dus je draait horizontaal. Om een hoek van 45 graden link of rechts te zagen zit er normaal aan de voor zijde een aflees steep met de rand van de tafel die draaid.
Zeer eenvoudig.
Waarom niet een eenvoudig 0-10 v signaal of mA zeer betrouwbaar ook

hex173, ik heb het fout, een wheel encoder werkt niet, je hebt een absolute encoder nodig, of wat anders.
zoiets: https://www.youtube.com/watch?v=MKZLD6b8guE

[Bericht gewijzigd door hex173 op donderdag 16 maart 2017 22:09:55 (20%)

alles wat ik maak, kan beter.