Tia Portal v13 Login

Beste lezer,

Mijn naam is Bas en ik ben nieuw op dit forum. Ik hoop dat ik op het goede gedeelte van het forum ben voor een vraag over Tia Portal V13. Het project waarin ik werk is school gerelateerd.

Voor mijn project wil ik een login (User administration) gaan gebruiken in de HMI. Dit ziet er als volgt uit:

http://i63.tinypic.com/k3vq0p.png

Accounts maken, inloggen, uitloggen en diverse andere opties kan ik al, maar ik wil nog één ding toevoegen maar ik krijg het tot zover maar niet gevonden.

Volgens mijn begeleider zou er een optie moeten zijn om een "lijst" toe te voegen. Momenteel klik je op de tabel en dan kan je naam en wachtwoord invullen (zie foto hieronder). Maar ik wil een lijst hebben met alle account namen en dat ik dan op een naam kan klikken en van dat account het wachtwoord moet invullen.

http://i65.tinypic.com/34r8x95.png

Ik weet nog niet 100% zeker of dit een optie is. Ikzelf heb al geprobeerd een Symbolic I/O field toe te voegen met een Text and graphic list, maar dit werkte helaas niet.

Mocht iemand weten wat mijn begeleider bedoelt en hoe dit mogelijk zou zijn (of met welke zoekterm ik het zou kunnen vinden) dan hoor ik dit graag.

Alvast bedankt!

Op 13 maart 2017 10:03:55 schreef Technicus:
Het project waarin ik werk is school gerelateerd.

Dan is de hoofdregel hier dat het in het onderdeel "schoolvragen" hoort. (kan je nu zelf niet meer veranderen, als een moderator langskomt en het ook vind zal ie het verplaatsen).

Je vraag mist een inleiding. Na het lezen van het hele verhaal begin ik te denken dat "Tia Portal V13" een software pakket is waarmee je IETS kan maken.....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 13 maart 2017 10:09:57 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 13 maart 2017 10:09:16 schreef rew:
[...]Dan is de hoofdregel hier dat het in het onderdeel "schoolvragen" hoort. (kan je nu zelf niet meer veranderen, als een moderator langskomt en het ook vind zal ie het verplaatsen).

Je vraag mist een inleiding. Na het lezen van het hele verhaal begin ik te denken dat "Tia Portal V13" een software pakket is waarmee je IETS kan maken.....

Ik zat al te denken om het bij schoolvragen te plaatsen maar ik zag dat de meeste vragen over hardware of aansluiting gingen, en mijn vraag is software.

Voor de rest met software. Wij noemen het Tia Portal V13. Bij licenties staat nog het volgende: Simatic Step 7 (Step 7 Professional) en Simatic HMI (WinCC Comfort).

Over het project: Met school zijn wij bezig met het maken van een standaard voor een paintball geweer. Aan het einde van het schooljaar willen wij naar een paintball terrein gaan en diverse targets raken door middel van een eigen gemaakte software. Tot zover heb ik alles, maar ben ik nog bezig met het "perfect" maken van de software door mijzelf een "challenge" te geven gezien ik erg geïnteresseerd ben in het maken van software.

Ik heb al diverse dingen toegevoegd en wil graag nog uitbreiden met een inlogscherm zodat ik zeker weet dat mijn project groep aan het project zit en niet anderen. Ik ken mijn klas goed en zie het al gebeuren dat hun op knoppen gaan drukken zonder na te denken over wat het zou kunnen doen. Dit is dus bedoelt als beveiliging tegen nieuwsgierige klasgenoten.

Ik had nog niks gezegd over het project in het begin omdat ik gelezen heb dat software of andere vragen over schietwerktuigen verboden is. Dit is een paintball geweer (houder) en dus (officieel) een schietwerktuig.

Ik heb het even gegoogled:

"Totally Integrated Automation Portal" is een Siemens product dat op hoog niveau werkt.

Jammer dat je school met zo'n specifiek product gaat werken. De kenners hier mogen me tegenspreken, maar ik denk dat je weinig kenners van "TIA" zal tegenkomen. Misschien zelfs niet eens bij je toekomstige werkgevers. Gevalletje kindermarketing denk ik. (Scholen volstouwen met gratis opleidingsmateriaal zodat je later vanzelf Siemens spullen gaat gebruiken.)

Ikzelf vindt het een fijne software of mee te werken. Ook mijn HBO opleiding zal straks deze software gaan gebruiken. Uiteraard hoor ik in mijn omgeving (buiten school) vaak over andere goeie software zoals Rockwell. Hier heb ik helaas nog nooit mee gewerkt en kan dus ook nog niet zeggen welke beter is. Toch heb ik gehoord dat bedrijven geïnteresseerd zijn in studenten die TIA kunnen en ben ik wel benieuwd waar ik eindig straks.

Het kan inderdaad zijn dat er weinig hier overweg kunnen met deze software op hoger gebied. Als ik geen antwoord heb maakt het niet uit, want het valt altijd te proberen.

Op 13 maart 2017 10:54:09 schreef K7Jz:
Ik heb het even gegoogled:

"Totally Integrated Automation Portal" is een Siemens product dat op hoog niveau werkt.

Jammer dat je school met zo'n specifiek product gaat werken. De kenners hier mogen me tegenspreken, maar ik denk dat je weinig kenners van "TIA" zal tegenkomen. Misschien zelfs niet eens bij je toekomstige werkgevers. Gevalletje kindermarketing denk ik. (Scholen volstouwen met gratis opleidingsmateriaal zodat je later vanzelf Siemens spullen gaat gebruiken.)

Dat doe ik dan maar even zolangzamerhand gaat iedereen over van step7 naar TIA. En TIA14 is best goed werken. Siemens isnu eenmaal marktleider in NL en zul vast wel tegenkomen.

GJ_

Moderator

Op 13 maart 2017 10:54:09 schreef K7Jz:....maar ik denk dat je weinig kenners van "TIA" zal tegenkomen. Misschien zelfs niet eens bij je toekomstige werkgevers...

TIA portal kom je vrijwel zeker tegen bij toekomstige werkgevers. Voor iedereen bij wie de topictitel niet gelijk een "aha" oproept is dit topic kennelijk niet bedoeld. ;-) Iedereen die in de industriële automatisering werkzaam is weet direct waar het over gaat.

En verplaatst naar schoolvragen.

High met Henk

Special Member

Zelfs ik ken het inmiddels

Hoewel ik meer zie in codesys ben ik me toch in TIA en S7 aan het verdiepen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Bedank voor het verplaatsen van de topic.

Het is fijn om te horen dat er diverse hier zijn die zeggen dat de vraag naar Tia portal engineers bij bedrijven groeit. Dit geeft mij ook weer een bevestiging dat mijn leraren weten waarover ze praten.

Toch ben ik benieuwd of er iemand hier is die misschien een antwoord heeft op mijn vraag. Mocht het niet zo zijn maakt het uit niet uit want het programma is al werkend.

Ik gok dat je stage begeleider het volgende bedoelt:
In TIA Portal heb je onder je HMI je screens. Daar zou ook ergens iets van user administration moeten staan. Vervolgens kan je groepen en rechten toe voegen.
Bij een user control, bv I/O-field, kan je bij Properties > Security dan weer een groep kiezen die de control kan bedienen.

In praktijk wordt TIA Portal kennis regelmatig gevraagd. Codesys ook steeds vaker.
Maar uiteindelijk doen alle plc's grofweg hetzelfde. Als je er één goed kent, kan je met de andere ook wel uit de voeten.