Flowmeters

Hallo,

Voor school werken wij met een groep aan een project. Met dit project zoeken we een flowmeter die PLC gestuurd is en als het kan met een regel klep. Er gaat water doorheen stromen en de debiet moet rond de 0,025 L per minuut zitten. Weet iemand of deze bestaan? Zo ja, welke? En zo niet, weet iemand een goede oplossing?

Groeten

Er bestaan flowmeters voor zulke lage debieten.
O.a. bij Endress+Hauser en bij Krohne Altometer. Maar je zal schrikken van de prijs.
Waarom moet de meter PLC gestuurd zijn? Een meter wordt niet gestuurd, die geeft een signaal af, hetzij analoog, hetzij in pulsvorm.

Op 14 maart 2017 15:55:47 schreef KlaasZ:
Er bestaan flowmeters voor zulke lage debieten.
O.a. bij Endress+Hauser en bij Krohne Altometer. Maar je zal schrikken van de prijs.
Waarom moet de meter PLC gestuurd zijn? Een meter wordt niet gestuurd, die geeft een signaal af, hetzij analoog, hetzij in pulsvorm.

Omdat we een systeem moeten maken waarbij we een bepaalde hoeveelheid water moeten afstaan aan een tank. En de plc meet dan en wanneer er een bepaalde hoeveelheid is moet het buisje afgesloten worden door een afsluitklep

Ik denk dat je dat verkeerd ziet. De PLC meet niet, want als hij wel zou meten, waar heb je dan die flowmeter nog voor nodig?
De flowmeter meet, geeft zijn informatie door aan de PLC en de PLC sluit de klep.

Als je een beetje rondkijkt vind je ze wel, oa. bij C.

LDmicro user.

Welke flowmeter zou ik dan moeten gebruiken? Die ik op een plc kan aansluiten? En wat een goede afsluitklep zijn die plc gestuurd is?

Lambiek

Special Member

Jij weet welk type PLC je hebt, wat voor ingangen dat ding heeft, en welke spanning je PLC moet hebben op de ingangen en uitgangen. En daar moet jij dan een flowmeter en een klep bij zoeken.

Dit is een school vraag, dus je moet zelf ook wat doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Voor een debiet van 25 ml/minuut en dan met een klep regelen zou ik eens kijken naar een pompje welke gewoon zo te sturen is dat je het gewenste debiet stuurt ipv van regelt (met de klep).Een slangenpompje bijvoorbeeld. Ze zijn te krijgen met een stappenmotor, een stap correspondeert dan met een bepaald volume. Je kunt dan zowel volume als debiet sturen. De flowsensors die zijn opgegeven zijn veel te grof voor een dergelijk klein volume.

Ja... en toen ?

Op 14 maart 2017 21:34:19 schreef gradtje:
Voor een debiet van 25 ml/minuut en dan met een klep regelen zou ik eens kijken naar een pompje welke gewoon zo te sturen is dat je het gewenste debiet stuurt ipv van regelt (met de klep).Een slangenpompje bijvoorbeeld. Ze zijn te krijgen met een stappenmotor, een stap correspondeert dan met een bepaald volume. Je kunt dan zowel volume als debiet sturen. De flowsensors die zijn opgegeven zijn veel te grof voor een dergelijk klein volume.

Weet je een site waarop ik die kan vinden?

bedu en prominent vedder hebben deze kleine pompjes, zijn ook schruwlijk duur.

een een voudige puls flow meter zou al moeten kunnen. echter met puls mag je het debiet gaan berekenen.
Endress en Hauser kan je heel veel vertellen over flow meters.

fred101

Golden Member

Op 14 maart 2017 16:08:01 schreef WoutDie:
[...]

Omdat we een systeem moeten maken waarbij we een bepaalde hoeveelheid water moeten afstaan aan een tank. En de plc meet dan en wanneer er een bepaalde hoeveelheid is moet het buisje afgesloten worden door een afsluitklep

Dat kan met elke nivometer. Ik heb zo een caravan deompelpompje in de kelder wat gestuurd wordt door een schakeling die een potmeter leest. Er zit daaraan een stuk lasdraad en een stuk piepschuim als drijver. Stijgt het water en de spanning op de loper van de potmeter boven het ingestelde nivo dan schakelt een comparator de pomp aan (via een dikke mosfet) Heel simpel, draait al weer een paar jaar probleemloos.

IPV de pomp kun je een solenoid/actuator ofzo gebruiken om de klep/kraan dicht te draaien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

misschien is het handig dat je een schema tekent van hoe je gaat doseren, er zijn diverse manieren om dat te doen.

Bij minimale doseringen is een vlotter meting niet erg geschikt

GJ_

Moderator

Op 14 maart 2017 21:34:19 schreef gradtje: De flowsensors die zijn opgegeven zijn veel te grof voor een dergelijk klein volume.

Dat is wel zo. Voor dit soort lagere flowrates hebben ze niks nauwkeurigs bij Conrad. Ze bestaan wel, ik lever je zo coriolis flowmeters die vanaf 400mg/uur nauwkeurig meten, daar hangen alleen ongezellige prijskaartjes aan. En is een beetje met al die lage flowrates. De voorgestelde slangenpomp is denk ik veel handiger. En die zou je bijvoorbeeld pulsje kunnen laten afgeven, dan kan het met een gewoon motortje, of zoals Gradtje zegt, met een stappenmotor, hoewel ik die nooit gezien heb.

Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2017 15:20:21 schreef GJ_:
...., of zoals Gradtje zegt, met een stappenmotor, hoewel ik die nooit gezien heb.

Worden veel in laboratoria toegepast, voor heel nauwkeurig doseren.

http://www.knf-verder.nl/producten/oem-pompen/product/products/doseerp…

Deze pompen hebben ze ook in slangpompen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ah, nooit gezien. Ik gebruik wel veel ernstig nauwkeurige slangenpompen, maar daar zit vrijwel altijd een BLDC motor op en een hele besturing.

jerome

Golden Member

Als met vloeistof, brandstof wordt bedoeld zou ik voor een pulspompje van een mobiele kachel gaan. Bij deze worden ze ook softwarematig aangestuurd. De besturing weet perfect hoeveel brandstof en word verpompt door het aantal pulsen. Ze zijn er in 12 en 24V. Voor een goed doel kan ik die wel schenken, maar opnieuw geen profiel!

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l131…

En als je natte plekken in het ondergoed van je leraren wilt zien(ja moet je net willen natuurlijk) zou je er ook een zelf kunnen printen:
http://www.thingiverse.com/thing:529863

Voordeel van het laatste is natuurlijk dat je dan iets zou kunnen maken wat helemaal 'fit-to-your-need' is en je state-of-the-art technieken gebruikt. (2x buzzword!)

Ja... en toen ?