pickit-3 defect

ik heb dit weekend mijn pickit-3 gemolesteerd. alles aangesloten, inclusief meetapparatuur. op een gegeven moment de laptop leeg en de voedingsadapter aangesloten, waarschijnlijk groundloop en einde verhaal.

de pickit leest nog wel maar programmeert niet meer. enig idee waar/in welk component ik dat zou moeten zoeken?.
mvg Anne

Arco

Special Member

Het hangt er vanaf wat je opgeblazen hebt (welke pin(nen). De ZHCS1000 Schottky diode gaat wel eens kapot.
Paar maanden terug heb ik een Pickit2 plus PC opgeblazen. Daarom heb ik deze er tussen zitten (galvanische scheiding):

https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/31SMkMDsBYL._AC_US174_.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 13 maart 2017 22:05:44 (50%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Waar heb je die vandaan Arco? En werkt dat goed?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Werkt prima, is er in 2 versies (1W en 2W op de 5v uitgang): http://muc89.com/usb-isolators.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Oké, bedankt voor de tip en de link. :) Ga ik ook maar eens aanschaffen denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Onze Chinese vriend Ali heeft ze ook regelmatig.
Maar ja, waarschijnlijk wel zonder CE logootje, dus die zijn naast een stuk goedkoper ook levensgevaarlijk natuurlijk.

Overigens zijn al die 'isolators' die ik ken voorzien van hetzelfde chippie - waarvan het nummer me nu uiteraard niet te binnen schiet. Daarnaast een ingegoten 5V DCDC convertertje, en 'that's it'.

Arco

Special Member

ADUM4160 chip van Analog en een DC/DC van Murata:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nieuwe pickit besteld, met zo'n arco-galvanische scheiding. ik zal nog wel een keer vergeten dat de meetapparatuur en de laptop eraan hangen.

gr A

Arco

Special Member

Je hebt geluk dat de PC nog heel is; bij mij was het moederboard gefrituurd. (USB chips en de standby voeding)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat is mij ook een keer gelukt. Logic analyxer en laptop in rook op. Ben daarna eerst maar een kopje koffie gaan drinken.
al doende leert men

Frederick E. Terman

Honourable Member

arco-galvanische scheiding

+1

Goede tip trouwens, dank.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Yep, als je iets doet met schakelende niet geaarde voedingen is zo'n isolator een aanrader.

Ik gebruik deze al een tijdje, werkt perfect met de atmel ISP mk2

En je kunt er (stout!) uc's mee proggen die aan direct net gevoede bouwsels hangen.

ondersteunt die isolator usb2?
Etienne

Arco

Special Member

Die in mijn link ook. In te stellen voor low speed (1.5Mbit/s) of full speed (12Mbit/s).
Voor USB2 of hoger zul je de beurs een flink stuk verder open moeten trekken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 13 maart 2017 21:53:49 schreef Arco:
Paar maanden terug heb ik een Pickit2 plus PC opgeblazen.

Hoe zit je pic/schakeling dan aangesloten, wordt de pic gevoed uit de pickit of wordt de pic extern gevoed? Zelf voed ik de pic/schakeling nooit uit de pickit, altijd extern. Heb de plus niet eens aangesloten van de pickit. De massa van de externe voeding en de massa van de pickit hangen wel aan elkaar natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Schakeling was direct uit het net gevoed, en dan moet je stunts als de pickit erop steken als de netsteker er nog in zit niet uithalen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Daar heb je toch geen last van als je de plus van de pickit niet aansluit op je schakeling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

USB zit aan randaarde via netsnoer. Goed voor een flinke klap, licht uit, en veel kapot... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Klinkt bekend. Ik heb dat ook regelmatig met 24V systemen waar de min wel min of meer aan aarde hangt. En dus ook aan de lapdoos-aarde. Ondanks dat ik daarvoor een voeding zonder randaarde heb gescoord, is het toch gewoonte om ff over te gaan op accu als er geprogrammeerd / geconfigureerd moet worden. Met zo'n isolator... Niet echt noodzakelijk. Maar ja, gewoonte...

ging pas fout toen de laptop "low battery" meldde en ik de voeding erin prikte

gedachteloos zoals je dat ook op kantoor doet

EricP

mét CE

Tsja... Gedachtenloos...
Voor die mensen zijn er procedures, certificaten en meer van dat soort dingen...

Op 17 maart 2017 06:42:59 schreef EricP:
Tsja... Gedachtenloos...
Voor die mensen zijn er procedures, certificaten en meer van dat soort dingen...

arrogant, jammer

Ik blaas mijn Pickit ook wel eens op,en tot nu toe was het telkens de "SN74LVC1T45" die stuk was.(op het ic staat ct1f )
Er zitten er 3 op, en op de MLCR lijn,een op de PGD en eentje op de PGC.
Als je de scoop op de uitgang zet en "check communication"klikt zie je welke uitgang (pgd,pgc of mlcr) niet meer beweegt.