Vervanger voor de BSS83

Hallo,

Voor mijn stage ben ik bezig met een Mifare test systeem. Dit systeem maakt gebruik van de in de NEN-ISO/IEC 10373-6 beschreven test methode. Nu is een onderdeel van de testopstelling een PICC waarmee het veld van een lezer getest kan worden. Bij die PICC hoort een schema. (Figuur 5) En in dat schema wordt de BSS83 gebruikt om de load van de PICC in te stellen. (Geen idee of ik dat schema hier mag plaatsen ivm copyright?)

Het probleem is dat die BSS83 niet meer te verkrijgen is. Ik heb gezocht naar een vervanger, maar geen enkele FET die ik kan vinden heeft een overeenkomende ID/VGS curve. Kan iemand mij hier mee helpen? Wat zou een vervanger kunnen zijn?

De laatste optie die ik me kan bedenken is om het geheel om te rekenen en een andere fet of zelfs transistor te gebruiken.

Datasheet BSS83,
http://www.farnell.com/datasheets/110010.pdf?_ga=1.116604417.689130596…

PE2BAS
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De datasheet is op het eerste gezicht veel belovend, maar hij is helaas ook nergens te koop.

PE2BAS

En de BSS83P ? of is die heel anders?

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Het eerste wat mij opvalt aan de BSS83P is dat die een 22x lagere RDSON heeft. Aangezien ik het schema niet ken, zou ik niet weten of dat niet uitmaakt, handig is of een showstopper....

@Theove, ik heb altijd zo m'n bedenkingen bij dat soort sites. Direct op de link die je opgeeft staan items genoemd met date code 1992. Gasten die dat soort spul op voorraad hebben, weten ook niet meer waar het vandaan komt.

En... Die verkopen dit soort spul omdat ze weten dat er bedrijven zijn die niet (meer) de kennis in huis hebben om een vervanger te zoeken. Dus ze vragen de hoofdprijs voor een "kleine batch" omdat iemand in een hoekje zit. En kleiner dan "kleine batch" zullen ze niet gaan.

Ik beschouw een component als "dood" als ik hem alleen op zo'n site vind.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 16 maart 2017 10:03:32 (61%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Misschien kan/wil Calogic er wel een paar rechtstreeks leveren... http://www.calogic.net/dmos.html
(De SST215 schijnt compatible te zijn; de BSS89 wordt ook vaak BSS89-215 genoemd...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Misschien een instinker: Die 215 achter BSS89-215 kan in geval van Philips of NXP de verpakkingscode zijn (laatste 3 cijfers van de 12NC), in dat geval zegt het weinig.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 16 maart 2017 12:32:28 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor het meedenken, Helaas is het nog niet zo eenvoudig.

De BSS83P is een P channel mosfet dus dat gaat helaas niet werken.

De BSS89 heeft een vele steilere versterking (Vgs / Id)

De SST215 is ook niet te verkrijgen.

Die link naar pegasus zou nog kunnen, we hebben er immers maar een paar nodig. Maar liever een wat bekendere leverancier als farnell of mouser.

Ik denk dat het plaatsen van het schema een copyright probleem is. Het schema staat immers in een NEN norm. (Voor de gene die erbij kunnen, het is de "NEN-ISO/IEC 10373-6") Maar een omschrijving van de functie kan natuurlijk wel.

De FET dient hier al regelbare weerstand om de belasting van de PICC te simuleren. (Kaartje of tag) Het idee is dus dat je met een spanning die belasting kan instellen. Als de (Vgs / Id) curve te stijl is dan wordt het moeilijk om dit goed te kunnen regelen. Kijk maar eens naar de curve van de BSS83.

PE2BAS
fatbeard

Honourable Member

Wat ook wel redelijk essentieel in deze schakeling is: het ontbreken van de diode...

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten, maar vond er gelukkig nog een paar in een stoffig doosje...

Er zijn firma's die kant-en-klare reference-PICCs verkopen, misschien dat er via-via uit te vogelen valt wat die er in hebben gestopt: de BSS83 zoals in de norm vermeld is AFAIK al geruime tijd (>10 jaar) niet meer in produktie.

Een ander idee: een goede 'audio' FET (zoals gebruikt in companders, gestuurde filters enzomeer), daar zijn ook meerdere typen voor bekend.

Die steilheid valt wel te 'temmen' met de weerstandsdeleer aan de gate, enig geëxperimenteer kan noodzakelijk zijn om tot een lekkere regeling te komen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik weet eventjes niet over welke diode je het hebt. Bedoel je de zener?

Ik heb ook nog even op NEN connect gekeken of er een correctie is waar misschien een andere wordt voorgesteld, maar helaas. Wel een beetje vreemd dat een NEN uit 2016 obsolete componenten voorstelt...

De laaste optie is inderdaad om zelf te gaan prutsen met een andere fet, maar eigenlijk wil ik daar niet teveel tijd instoppen.

Ik zal bij pegasus eens een prijs opvragen.

Oja, omdat het schema toch al op CO staat, Het gaat hier om Q2
https://www.circuitsonline.net/forum/file/7456

R8 = 51ohm
R9 = 1k5
R6 = 500k
R7 = 110k

Mocht iemand anders deze nog zoeken, ik heb ze op Ebay gevonden.
http://www.ebay.nl/itm/5-pces-BSS83-NXP-n-channel-MOSFET-transistor-SO…

[Bericht gewijzigd door hardbass op vrijdag 17 maart 2017 12:20:08 (14%)

PE2BAS