LED aan en LED Driver uit

Ik zie het even niet :-)

Uitleg:
RA5 wordt hoog waardoor LED1 aangaat.
RA5 wordt hoog waardoor de DIM PIN van de PT4115 laag wordt en deze uitschakelt en daarmee natuurlijk ook de aangesloten LEDs.

Info:
De DIM PIN van deze PT4115 is hoog wanneer er meer dan 2.5V op staat of floating is. (dus AAN)

Vraag:
Hoe kan ik ervoor zorgen dat de PT4115 tegelijk met LED1 AAN gaat en NIET uitgaat.

Simpel schema:

I love it when a plan comes together !
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat is er mis met het typical application circuit uit de datasheet? Laat de driver de led sturen en je µC de DIM ingang pwm sturen of on/off.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dit begrijp ik maar de PCB is al gemaakt. De PT4115 kwam er naderhand bij. Ik zit dus nu met deze situatie.

I love it when a plan comes together !
buckfast_beekeeper

Golden Member

Mod uitvoeren met enkele draadjes en enkele baantjes te doorbreken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Helaas, de PT4115 is extern van de PCB en staat volledig "los" van elkaar. Enkel de aansturing van de DIM PIN is aanwezig met een draad.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op donderdag 16 maart 2017 19:16:00 (30%)

I love it when a plan comes together !
buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik vrees dat je het dan niet werkende zal krijgen. Het is de bedoeling dat je driver je leds aanstuurt.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Is er niet "iets" wat ik tussen de IRLZ34N en de DIM PIN kan zetten zodat het wel kan werken?

I love it when a plan comes together !
Shiptronic

Overleden

Je kan er toch een transistortje tussen zetten die de boel inverteerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb het nu op deze manier opgelost:

De DIM PIN blijft nu laag door middel van de 10K weerstand. (dus de PT4115 is uit)
RA5 wordt hoog en GND komt op de 74HC04 waardoor deze 5V geeft aan de DIM PIN. (Dus de PT4115 gaat aan)

Nu op zoek naar een enkele "HEX Invertor" en testen of deze schakeling het lang volhoud.

I love it when a plan comes together !

Op 16 maart 2017 19:13:59 schreef ritmeester:
Enkel de aansturing van de DIM PIN is aanwezig met een draad.

Als je die DIM pin draad dan aansluit op RA5 is het toch goed?

Op 17 maart 2017 13:31:51 schreef BVZ:
[...]
Als je die DIM pin draad dan aansluit op RA5 is het toch goed?

Nee, want dan werkt het net andersom.

I love it when a plan comes together !

Op 17 maart 2017 13:45:05 schreef ritmeester:
[...]
Nee, want dan werkt het net andersom.

Volgens mij niet:

RA5 wordt hoog waardoor de DIM PIN van de PT4115 laag wordt en deze uitschakelt en daarmee natuurlijk ook de aangesloten LEDs.

Oftewel: als de DIM pin hoog wordt gaat die led driver aan -> dus gewoon die DIM pin op RA5 aansluiten.

Dit begrijp ik wel, maar de PCB is al gemaakt en de PT4115 zit een behoorlijk eind weg. Zoals ik al schreef kwam de PT4115 er later bij.

I love it when a plan comes together !

ipv daar een ic tussen te steken, had je evengoed een simpele transistor kunnen gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het zal wel aan de vrijdagmiddag liggen, maar ik kan me geen situatie voorstellen waarin je de verbinding tussen DIM-pin en source niet kunt verbreken en er een verbinding tussen DIM-pin en gate van maken. Oftewel: een paar millimeter opschuiven.

Ik ga maar een biertje nemen denk ik. ;-)

led omgekeerd op de print zetten, het spoortje van de led naar VCC onderbreken en draadje leggen naar massa (vanaf die led dus)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken