Urms

Hallo,

Voor school moet ik de waarde Urms bij verschillende stuurhoeken bereken. (Thyristoren)
Nu heb ik een tabel in mijn boek staan waar alles in staat behalve Urms.

Urms wordt geloof ik best veel gebruikt in de elektro als ik het goed heb? samen met Uav en Ueff als het goed is.

Verder moet ik ook Uav, Fv en FR berekenen. Ik kan gebruik maken van de gegevens in de bijlage.
(Let op! de phi die ik als grootheid gebruik in de tabel is geloof ik niet de juiste phi. Ik moet een rondje met daar boven een horizontaal streepje hebben maar kan die niet vinden. Het gaat in iedergeval om de doofhoek: phi = alfa + beta)

of kan het zijn dat ze Ursm bedoelen? (hoogst toelaatbare waarde van een periodieke piekspanning in de sperrichting)

Misschien goed om de discussie op gang te brengen: over wat voor schakeling gaat dit eigenlijk? Ik begrijp er weinig van. Je zult toch zelf moeten weten welke spanning bedoeld wordt met U in Urms? Ik heb maar gegokt dat UL staat voor U Load. Maar voor hetzelfde geld was met L een zelfinductie bedoeld. Kennelijk is het geen Ohmse belasting want UL en IL hebben niet steeds dezelfde verhouding.
De getallen onder fasehoek, UL(rms) en UL(av) zijn wel consistent met elkaar (bij sinusvormige voedingsspanning). Maar hoe kan IL(rms) kleiner zijn dan IL(av)?

High met Henk

Special Member

Het zou wellicht helpen als je een schema van je meetopstelling geeft...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ben bang dat dat het schema op een computer op school staat. We werken met een computer programma en een soort schakelbord die je op de computer kan aansluiten. Had gehoopt dat dit standaard formules waren >.< Ik maak in iedergeval gebruik van een M1 mutator en een thyristor. Ook maken we gebruik van een vrijloop diode. (ik begrijp natuurlijk dat dit zonder echt schema vaag is maar mischien helpt het) De spanning over de last staat in de bijlage met blauw gemarkeerd. (De last waar we over gemeten hebben)

Volgens klasgenoten betekent Urms de topwaarde van de amplitude. In mijn geval was dat dus 13V.
U average is de gemiddelde waarde van de sinus. De formule daarvan zou zijn Uav = Urms / √2. Nu vraag ik me af of ik bij deze formule nog iets anders moet omdat we te maken hebben met fase aansneiding.

Dit heeft dus ook effect op Iav omdat we niet te maken hebben met een vloeiende sinus. Op het moment dat de thyristor ontsteekt is er minder spanning als op de top waarde van de amplitude dus loopt er ook minder stroom op dat moment. Iav is het gemiddelde van de stroom die er loopt. De amplitude (lijn, (is amplitude een juiste benaming voor stroomsterkte?)) van de stroomsterkte heeft dan ook de zelfde vorm als die van de spanning

Kan verder niets vinden over dit soort formules op het internet helaas. Als dit niet genoeg is zal ik na het weekend wel met een schema komen.

Op 17 maart 2017 16:14:48 schreef Roy14:
Ben bang dat dat het schema op een computer op school staat. We werken met een computer programma en een soort schakelbord die je op de computer kan aansluiten. Had gehoopt dat dit standaard formules waren >.< Ik maak in iedergeval gebruik van een M1 mutator en een thyristor en een spoel. Ook maken we gebruik van een vrijloop diode. (ik begrijp natuurlijk dat dit zonder echt schema vaag is maar mischien helpt het) De spanning over de last staat in de bijlage met blauw gemarkeerd. (De last waar we over gemeten hebben)

Volgens klasgenoten betekent Urms de topwaarde van de amplitude. In mijn geval was dat dus 13V.
U average is de gemiddelde waarde van de sinus. De formule daarvan zou zijn Uav = Urms / √2. Nu vraag ik me af of ik bij deze formule nog iets anders moet omdat we te maken hebben met fase aansneiding.

Dit heeft dus ook effect op Iav omdat we niet te maken hebben met een vloeiende sinus. Op het moment dat de thyristor ontsteekt is er minder spanning als op de top waarde van de amplitude dus loopt er ook minder stroom op dat moment. Iav is het gemiddelde van de stroom die er loopt. De amplitude (lijn, (is amplitude een juiste benaming voor stroomsterkte?)) van de stroomsterkte loopt eerst gelijk aan die van de spanning. Door de uitloopdiode heeft de spoel de zelfde werking als een condensator. De stroom loopt nog iets door terwijl er geen spanning is. (in mijn oren klinkt dit ook heel onlogisch)

Kan verder niets vinden over dit soort formules op het internet helaas. Als dit niet genoeg is zal ik na het weekend wel met een schema komen.

Op 17 maart 2017 16:14:48 schreef Roy14:
Volgens klasgenoten betekent Urms de topwaarde van de amplitude. In mijn geval was dat dus 13V.
U average is de gemiddelde waarde van de sinus. De formule daarvan zou zijn Uav = Urms / √2. Nu vraag ik me af of ik bij deze formule nog iets anders moet omdat we te maken hebben met fase aansneiding.

Urms is de effectieve waarde, dus hetzelfde als Ueff.
Uav = Urms / √2 klopt alleen maar voor een volle sinus.

RMS betekent root-mean-square oftewel de wortel uit het gemiddelde van het kwadraat.
Je moet dus de golfvorm eerst kwadrateren, daar neem je het gemiddelde van en daaruit bepaal je de wortel.

Ok heb het gevonden. in iedergeval bedankt voor de moeite!

Gr Roy

Op 17 maart 2017 16:33:25 schreef KlaasZ:
[...]Urms is de effectieve waarde, dus hetzelfde als Ueff.
Uav = Urms / √2 klopt alleen maar voor een volle sinus.

RMS betekent root-mean-square oftewel de wortel uit het gemiddelde van het kwadraat.
Je moet dus de golfvorm eerst kwadrateren, daar neem je het gemiddelde van en daaruit bepaal je de wortel.

Dus als je de waarde van punt 1 en punt 2 in het kwadraat doet, die bij elkaar op telt en daar de wortel van neemt begrijp ik?

En wat zegt dat over de spanning?

Bij elkaar optellen is (nog) niet het gemiddelde nemen...
Bij continue verlopende spanningen (zoals zo'n sinus, of zoals hier bij alpha=0 de eerste halve periode een sinusberg en de tweede halve periode nul) is het natuurlijk wat ingewikkelder (integralen nodig).

Ik bedoel als in: A² + B² = C²

Maar goed heb nu de juiste formules hiervoor

Op 17 maart 2017 16:44:30 schreef Roy14:
Dus als je de waarde van punt 1 en punt 2 in het kwadraat doet, die bij elkaar op telt en daar de wortel van neemt begrijp ik?

Wat is punt 1 en punt 2?
Je moet niet uitgaan van 2 punten, je moet de hele golfvorm kwadrateren.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 maart 2017 16:14:48 schreef Roy14:
Kan verder niets vinden over dit soort formules op het internet helaas.

Hoe krijg je dat voor elkaar? Bij mij geeft de eerste (bovenste) hit gelijk alle formules en tekeningen.
Misschien even wat experimenteren met zoektermen. De woorden 'thyristor' en 'rms' zullen zeker helpen.

Maar het kan ook op ruitjespapier: teken de grafiek van het vermogen als functie van de tijd en tel de hokjes onder de curve voor één periode. Dat is de energie per periode. Deel nu door de tijdsduur van de periode en voilà.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org