Draadloze deurbel QH-822AC luistert naar die van buren verderop.

Onze deurbel luistert helaas ook naar eentje een paar huizen verderop. Het is een Grundig QH-822AC. Je moet bij dit type de zender en ontvanger actief aan elkaar koppelen (met knopjes gelijktijdig indrukken). Volgens http://www.quhwa.com/Auto-learning-Code-Chimes-QH-822AC-g-68.html zijn hiervoor 1 miljoen codes beschikbaar. Wel erg toevallig dus als de buren verderop dezelfde code toebedeeld hebben gekregen. Ik heb de indruk dat onze bel op alle zenders reageert omdat ik me niet kan herinneren dat dat koppelen echt nodig was. (Maar kan misschien voorgeprogrammeerd geweest zijn.)
Als je zender en ontvanger moet koppelen, zou je dat dan ook weer ongedaan kunnen maken, en hoe dan wel? Misschien biedt dat een oplossing voor het vergeefs naar de voordeur rennen. Ik verwacht eigenlijk geen concreet antwoord, tenzij iemand dit toevallig een keer heeft uitgezocht.

Albert

Shiptronic

Overleden

Heb je al eens geprobeerd ze opnieuw te koppelen? kan me voor stellen dan ze in de doos allemaal het zelfde zijn.

Als zo wel jij als je buurman niet de moeite hebben genomen om ze te koppelen is er een grote kans dat ze hetzelfde zijn. Bij opnieuw koppelen krijgen ze een nieuwe unieke code en zou je er geen last meer van moeten hebben.

Op 17 maart 2017 15:31:55 schreef aobp11:
Als je zender en ontvanger moet koppelen, zou je dat dan ook weer ongedaan kunnen maken, en hoe dan wel?

Albert

Je moet bij dit type de zender en ontvanger actief aan elkaar koppelen (met knopjes gelijktijdig indrukken)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 17 maart 2017 15:43:20 (34%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Vaak zit er een schakelaartje op de bel en op de AB, waarmee je voor BEIDEN een ander (maar wel hetzelfde!) kanaal kunt kiezen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ga opnieuw koppelen eens proberen. Wie weet.
Er zit geen kanaalkeuzeschakelaar o.i.d. op.

Waarschijnlijk werkt het nadat je de spanning erop zet altijd met code '0000' (werkt altijd, weinig gezeur aan de helpdesk) en moet je een truukje uithalen om een andere code te leren. Knopjes vlak na elkaar indrukken. Ik neem aan dat knopje met de 3 streepjes.

Ik ken ze ook die als enige codering het melodietje hebben. Mocht je er niet uitkomen dan kan je eens kijken of je met een andere melodie het probleem blijft houden.

Anoniem

Opnieuw koppelen werkt ongetwijfeld.
De ontvangertjes staan standaard allemaal in dezelfde fabriekscode voor de eindcontrole.
Normaal merk je daar niks van, maar als je pech hebt dat je buur net dezelfde heeft.
Misschien, maar je bent daarover te vaag heeft je systeem rolling code. Een aantal keer na elkaar bedienen en je ontvanger is niet meer synchroon met die van je buur.
Vroeger had je dat ook. Al die schakelaartjes stonden in dezelfde stand. Op 000000000 of11111111. Als een beetje moderne inbreker kocht je dan ergens zo'n ABtje en je liep de straten af tot je ergens beet had.. Vaak vergat de installateur de fabriekscode te verzetten. en dan was het gewoon zaak van te observeren waneer de bewoners niet thuis waren.

Shiptronic

Overleden

Dat zijn ook vaak dezelfde type's waarde boel standaard staat op admin / admin ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

eerder admin/niks dan :P

het is een grundig bel, dat is niks als stickerplakken, het onderliggend toestel zal een chinese inkoop bel zijn.

heb pas nog aan een systeem deurbel 5 tal draadloze beldrukkers geplaatst langs elkaar. honywell ( voorheen friedland ) beldrukkers die elkaar niet beinvloedden, elke draadloze gong heeft een eigen geluidje gekregen, zodat ze uitelkaar te houden zijn in 1 ruimte. je kunt de bellen wel onderling koppelen als je dat zou willen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de suggesties! Opgelost.
Ik heb 2 bellen (ontvangers). De bijna-buren waren niet thuis. Daar aangebeld en mijn vrouw laten luisteren. Het bleek dat de ene bel reageerde maar de andere niet. Bij die ene heb ik vervolgens het koppelproces uitgevoerd en daarna hield ook die zijn mond. Waarschijnlijk heb ik na de aanschaf slechts één bel gekoppeld en toen gehoord dat de andere het al deed. Dan luistert een bel kennelijk naar alle drukkers zolang de bel niet expliciet gekoppeld is aan een of meer drukkers.
In de door Grundig bijgeleverde handleiding staat niet dat er 1 miljoen codes zijn, wel dat een bel aan maximaal 4 drukkers gekoppeld kan worden. Mijn eerdere link verwijst volgens mij naar de Chinese fabrikant.

Albert

Mooi!

Technisch gezien luistert alles op de betreffende 433MHz naar elkaar, dus ook de weerstationnetjes, autosleutels en elektrisch verstelbare bedden.

Doordat de eerste 'vaste/fabrikant' bitjes herkend worden gaat de bel niet rinkelen als iemand z'n auto opent. Door ook de laatste bitjes te koppelen met elkaar zal er alleen op je eigen drukker gereageerd worden.

Zit je bijna buurman uitgebreid zijn bed te verstellen dan zou het wel eens kunnen zijn dat je auto niet open gaat of je deurbel niet werkt. En dan wordt het listig: Als je buurman in jouw bed ligt met je vrouw en je auto gaat niet op slot dan weet je hoe laat het is als je auto niet dicht gaat en je deur niet open ;)

mel

Golden Member

Als de draadloze camera dan maar werkt >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Grrr... het probleem blijkt toch niet verholpen te zijn. Ik had, om de koppeling uit te kunnen voeren, de bel bij de voordeur aangesloten. Daarna in de gang neergelegd en bij de (bijna)buren gebeld: geen reactie. Maar op zijn gewone plek heeft de bel bijna zichtcontact met de drukker van die buren en we werden toch weer voor piet snot opgeschrikt. Ik denk dus dat het een kwestie van slechte ontvangst was waardoor de bel niet reageerde.
Ik ga het t.z.t. beter uitzoeken.
Albert

gong ergens anders neerzetten? waar er minstens muren tussen de beldrukker van de buren en jouw gong zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Koppel de bel los en fix een apparaatje welke bij regelmaat op het knopje gaat drukken. De buur wordt na een paar dagen bijna gek en gooit zijn bel buiten en dan is jou probleem opgelost :-).

@Jerome, dan moet ik eerst weten of de buren ook omgekeerd last van mijn bel hebben...