Dat was te verwachten: Levensgevaarlijke namaak.....

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

NOS:
http://nos.nl/artikel/2163757-duitse-industrie-heeft-last-van-levensge…
Toch maar weer onze eigen productie oppakken? Desnoods met een lagere winstmarge. Lijkt me ook van strategisch belang....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

tja, wat zijn dan nep artikelen?
een stuurkogel voor mijn VW kost iets van 30€, bij mister-auto of andere dergelijke websites vind je ze al vanaf 10€.
bij een duitse onderdelen websites kan je ze kopen aan 6€.

aftermarket is al jaren beschikbaar, dus hoe gaan ze dergelijke 'namaak' uit china gaan controlleren?
alibaba en aliexpress zijn ook geen fabrikekanten maar een soort van ebay waar iedereen dingen kan verkopen.
ik kan morgen in mijn garage ook autoonderdelen gaan namaken en verkopen op ebay.be.

europese bedrijven hebben hun hele productie naar ginder overgebracht inclusief de kennis hoe ze het ding moeten maken, allemaal voor wat meer winst. wel, dit is het gevolg van hun hebzucht

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 18 maart 2017 12:23:18 (16%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

Zolang ergens winst op gemaakt kan worden worden er nepproducten en vervalsingen gemaakt en frauduleuze handelingen verricht.
Er is niets nieuws onder de zon. Toen China nog een ver oord was dat alleen in de beschrijvingen van de reizen van Marco Polo voorkwam bestond het al.
Meer dan 60 jaar geleden nam mijn moeder een andere melkboer omdat zijn voorganger de melk die los werd verkocht aanlengde met water. Bakkers vermengden het meel met krijt om goedkoper brood te kunnen bakken.

Een jaar of 30 geleden was er veel ophef over vervalste bouten in de vliegtuigindustrie die niet aan de specs voldeden.

En niet de fabrikanten of leveranciers zijn de hoofdschuldige aan deze praktijken, maar de consument. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk, kwaliteit is niet belangrijk.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 18 maart 2017 12:06:19 schreef Tidak Ada:
...Desnoods met een lagere winstmarge...

Lagere marge = lager loon. Van minder loon kun je hier niet leven. Huur, verzekeringen, zorg... In China leven de lage-loners in een hutje of bezemkast. Als je ziek wordt ga je dood. Lijkt mij niet direct een optie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
High met Henk

Special Member

Je kunt de komende 20 jaar niet concurreren met china.
Arbeidsloon ligt veel lager.....
Zal pas over 20 jaar bijgetrokkrn zijn met wereld economie....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Vaak zien ze ook niet in (of willen ze dat niet) wat ze verkeerd doen.
Als iemand uit het westen naar ze toe komt met de vraag iets na te maken, dan doen ze dat gewoon, en vinden dat die persoon aansprakelijk is.
Wij hebben een tijdje terug over een Chinese print gevraagd of daar CE op zat. Volgens de maker niet, maar hij zei dat ze er desgewenst alles opdrukken wat we willen... ;)
(we moesten maar een voorbeeld aanleveren van wat we erop wilden hebben...)

Lagere marge = lager loon. Van minder loon kun je hier niet leven.

Hier niet, maar in Amerika werkt het schijbaar wel... ;)
Trump wil alle productie naar Amerika terug halen, de lonen verhogen, en de artikelen even duur of goedkoper houden...
(hij zal wel een Chinees rekenmachientje hebben...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 maart 2017 12:50:02 schreef Arco:
...Hier niet, maar in Amerika werkt het schijbaar wel... ;)

Je bedoelt het misschien niet serieus, maar toch even: wel eens in de US geweest? Daar staan "bejaarden" voor het restaurant om de mensen te verwelkomen, en in de supermarkten. En da's een van hun baantjes, ze hebben er vaak een stuk of 3 per dag. Sommigen wonen in caravans. De kloof tussen arm en rijk is daar enorm.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Kleinere marge is niet inherent aan lager loon. Er kan ook op ander plaatsen bezuinigd worden:

  • Bonussen en topsalarissen
  • Megalomane gebouwen
  • Luxe seminars
  • Minder business class reizen
  • En ga zo maar door. Er zijn legio manieren.

Bovendien kun je ook nog denken aan secundaire effecten als minder importkosten, minder uitkeringen doordat je je eigen mensen aan het werk houdt, minder transportkosten en ga zo maar door....
Vergeet ook het strategisch belang niet: Hoe zat het ook weer met back-doors in Chinese chips?
Alle Chinezen, Turken, N.-Koreanen en Russen zijn reuze blij dat ze de chips voor onze militaire objecten mogen maken. De winst is niet in geld uit te drukken voor die lui; ze besparen op eigen research.

@Lambiek hieronder:
Die maken ze dan ook na. En hoe wil je die code-chip in een gaskoppeling of die stuurkogel van fcapri inbouwen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Code chip inbouwen zodat je kan scannen of het een origineel product is. Je houd het toch niet tegen dat ze alles nabouwen in China, dat is al jaren een probleem en zal nog wel even duren ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Laatst was er op de NPO een korte driedelige serie over de goedkope massaproductie in China. Hier sprak een econoom en omschreef het kopen tegen bodemprijzen als: "Het westen koopt zich economisch werkeloos aan goedkope producten." Met dien verstande dat de goedkope producten uit China er voor zorgen dat in het westen de industrie en zijn toeleveranciers failliet gaan, mensen op straat komen te staan en armoede op de loer ligt.

Dan is er nog het alom bekende gezegde: "Goedkoop is duurkoop." wat niets meer betekend als "Alle waar naar zijn geld." en misschien ook wel "Voor niets gaat alleen de zon op."
Iets is soms te goedkoop om waar te zijn, waardoor een ieder automatisch zijn bedenkingen zal hebben. Maar het is vaak de erg lage prijs waardoor de emotie het toch wint van het verstand. "Ach, als het niets is dan is er ook niet veel verloren, want het kost bijna niks."

Mensen die in hun reviews op de sites van Chinese handelshuizen als Bang Good of Ali Express hun ongezouten ongenoegen uitten over een product van een paar centen, omdat het niet perfect zou zijn, of zelfs helemaal niet goed zou zijn. Tja, wie is hier dan de schuldige..?

Zo zag ik ook op TV dat China een fabriek heeft waar ze Volkswagens compleet namaken, bijna niet te onderscheiden van het origneel. Volkswagen Duitsland was hier in eerste instantie niet blij mee en wilde overgaan tot een flinke internationale rechtzaak. Echter wilde Volkswagen Duitsland zelf een eigen fabriek in China neerzetten omdat de vraag naar de originele Volkswagens hier enorm steeg en dit goedkoper is dan vanuit de EU exporteren.
Je raadt het al; China moetst een productievergunning afgeven aan Volkswagen en die kon men krijgen, mits men afzag van de voorgenomen rechtzaak. En zo geschiedde.

maartenbakker

Golden Member

Op 18 maart 2017 12:06:19 schreef Tidak Ada:
NOS:
http://nos.nl/artikel/2163757-duitse-industrie-heeft-last-van-levensge…
Toch maar weer onze eigen productie oppakken? Desnoods met een lagere winstmarge. Lijkt me ook van strategisch belang....

Oh de ironie. Meer dan 100 jaar geleden was de goedkope Duitse ramsjindustrie de oorzaak van het invoeren van markeringen zoals "foreign made" en "made in ...". Neemt niet weg dat namaak (dat is wat anders dan aftermarket) en onveilig/ondeugdelijk spul natuurlijk bestreden moeten worden.

Op 18 maart 2017 12:48:29 schreef High met Henk:
Je kunt de komende 20 jaar niet concurreren met china.
Arbeidsloon ligt veel lager.....
Zal pas over 20 jaar bijgetrokkrn zijn met wereld economie....

Ik veromed dat dat nog wel wat sneller zal gaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 maart 2017 14:05:58 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 18 maart 2017 12:27:22 schreef evdweele:
Een jaar of 30 geleden was er veel ophef over vervalste bouten in de vliegtuigindustrie die niet aan de specs voldeden.

Waardoor er inderdaad een vliegtuig naar beneden sodemieterde met vele doden tot gevolg...

Op 18 maart 2017 13:59:03 schreef T-sec:

Zo zag ik ook op TV dat China een fabriek heeft waar ze Volkswagens compleet namaken, bijna niet te onderscheiden van het origneel. Volkswagen Duitsland was hier in eerste instantie niet blij mee en wilde overgaan tot een flinke internationale rechtzaak. Echter wilde Volkswagen Duitsland zelf een eigen fabriek in China neerzetten omdat de vraag naar de originele Volkswagens hier enorm steeg en dit goedkoper is dan vanuit de EU exporteren.
Je raadt het al; China moetst een productievergunning afgeven aan Volkswagen en die kon men krijgen, mits men afzag van de voorgenomen rechtzaak. En zo geschiedde.

volkswagen china is een compleet andere tak van VW. de VW jetta wordt hier ook nog steeds jaren geproduceerd net zoals de santana.
net zoals ze in europe ook een hele productielijn van ford hebben die niks te zien heeft met ford usa
de jetta, ik denk zijn dat de deuren van een 30jaar oude jetta uit europa nog steeds in deze auto passen
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/Volkswagen_Jetta_facelift_III_01_China_2012-06-23.JPG/280px-Volkswagen_Jetta_facelift_III_01_China_2012-06-23.JPG
2016 jetta http://cdn.pinthiscars.com/images/volkswagen-jetta-2013-white-wallpape…

een jonge chinees (santana), of een oude passat van bij ons?
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/640/DSCN1282.JPG
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/640/DSCN1076.JPG

of heb je deze VW's ooit bij ons gezien
jonge santana (bij ons is sanatana gestopt ergens rond 1982)
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/640/DSCN1082.JPG
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/640/DSCN1280.JPG

vw cavida
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/DSCN1247.JPG

vw sagitar
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/DSCN1334.JPG
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/DSCN1335.JPG

links de VW magotan, rechts naam vergeten
http://fcapri.homelinux.com/meetings/2016/china/DSCN1336.JPG

namaak denk ik toch niet hoor, VW garages zijn daar met hopen en het overgrote deel taxi's is in shanghai ook gewoon VW. volvo wil daar ook een fabriek bouwen, maar heb er nog geen volvo zien rijden
zo produceerde mexico ook jarenlang de VW kever verder terwijl de productie allang stopgezet was.

je moet ook goed oppassen, chinezen kopen alles over in europa en ze nemen hun kennis allemaal mee. ik denk dat ze daar ondertussen al betere voertuigen maken dan bij ons
ook stikt het daar van de electrische scooters. terwijl wij nu pas pedelecs produceren en ons op de scooter/moto markt gaan gooien, hebben ze ginder wel al 10jaar ervaring met die dingen. ze gaan de markt overrompelen met hun technology.

gooi de vrouw/vriendin buiten en neem een chinese in huis, of je zal zelf chinees kunnen gaan leren om later nog te werken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
rbeckers

Overleden

Gelukkig hebben de meeste CO'ers meer verstand van elektronica. ;)

Zo simpel als sommigen, incl. niet CO'ers, economie beschrijven is het, volgens mijn beperkte kennis op dit gebied, niet.

Een belangrijk deel van de economie kun je niet naar China verplaatsen.
Het produceren kost steeds minder banen. Dat is ongeveer sinds er machines bestaan. (en vormt het bestaansrecht van die machines)

Over productie (en namaak) van IC's:
Wat kost een (IC productie)fab?
Waar heeft intel fabs staan?
Hoeveel mensen werken in een fab?

maartenbakker

Golden Member

Het blijkt inderdaad dat sommige productie hier loont omdat het machinaal gebeurt, maar in China wordt die rekensom ook gemaakt. Veel productie loont daar juist omdat arbeid zo goedkoop is. Gaat men daar noodgedwongen meer mechaniseren dan slaat de balans weer om. De grote magnaten denken daar ook nog wat vaker outside the box. Zo moest Hon Hai het vorige model iPhone in productie nemen, maar de automatische productielijnen haalden de toleranties niet. Dus wat doet Terry Gou? Die zet gewoon een hal neer met de machines waarop de voorseries grotendeels met de hand gemaakt werden. Hier zou de boekhouder er meteen voor zijn gaan liggen, daar kon/moest het gewoon uit totdat de definitieve productie wel goed ingericht was.

@fcapri: ik moet me nog inlezen in wat er precies met VW in China aan de hand was, maar een deel van het probleem / de oplossing zal hem er wel in gezeten hebben dat een buitenlands bedrijf verplicht een joint-venture moet aangaan om in China voet aan de grond te krijgen. Een bedrijf dat al een productielijn heeft ingericht (ongeauthoriseerd heet dat maar het kan ook onderdeel van de onderhandelingen zijn) is dan een logische kandidaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 18 maart 2017 13:02:52 schreef flipflop:
[...] Je bedoelt het misschien niet serieus, maar toch even: wel eens in de US geweest? Daar staan "bejaarden" voor het restaurant om de mensen te verwelkomen, en in de supermarkten. En da's een van hun baantjes, ze hebben er vaak een stuk of 3 per dag. Sommigen wonen in caravans. De kloof tussen arm en rijk is daar enorm.

Daar moeten wij ook naar toe. USA is onze grote voorbeeld. De AOW-leeftijd wordt niet voor niks verhoogd en de jeugd heeft niet voor niks ramsj-baantjes.

evelo

Golden Member

Het moet zijn dat het nog niet echt nijpt, anders zouden de importheffingen wel (weer) meer op de voorgrond treden. China zal dan (weer) 'boos' reageren, blablabla...

Mijn indruk is dat men de elastiek van de inflatie sterk aan het opspannen zijn: transportkosten worden quasi genegeerd, idem voor milieukosten, interesten worden zo laag mogelijk gehouden, politieke navelstaarderij, als je niet leent ben je een sukkel,...

Nu bestellen we een chipje voor 1€ aan de andere kant van de wereld en wordt het aan de voordeur afgeleverd zonder verzendkosten...ben benieuwd hoe lang dit nog zal lukken.

Op 18 maart 2017 13:59:03 schreef T-sec:
Laatst was er op de NPO een korte driedelige serie over de goedkope massaproductie in China. Hier sprak een econoom en omschreef het kopen tegen bodemprijzen als: "Het westen koopt zich economisch werkeloos aan goedkope producten." Met dien verstande dat de goedkope producten uit China er voor zorgen dat in het westen de industrie en zijn toeleveranciers failliet gaan, mensen op straat komen te staan en armoede op de loer ligt.

Op 18 maart 2017 16:26:13 schreef ohm pi:
[...]Daar moeten wij ook naar toe. USA is onze grote voorbeeld. De AOW-leeftijd wordt niet voor niks verhoogd en de jeugd heeft niet voor niks ramsj-baantjes.

En dan wil de VVD uitkeringen 4 jaar bevriezen, de vakantietoeslag in de Bijstand afschaffen en de huur- en zorgtoeslagen verlagen om meer mensen aan het werk te krijgen. Maar dan moeten er ook voldoende banen beschikbaar zijn, anders is het armoede troef!

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Op 18 maart 2017 17:13:12 schreef dawmast:
[...]

[...]

En dan wil de VVD uitkeringen 4 jaar bevriezen, de vakantietoeslag in de Bijstand afschaffen en de huur- en zorgtoeslagen verlagen om meer mensen aan het werk te krijgen. Maar dan moeten er ook voldoende banen beschikbaar zijn, anders is het armoede troef!

Voldoende banen interesseert de VVD geen ene moer. Er moet een zo ruim mogelijke arbeidsmarkt zijn. Dan dalen de loonkosten vanzelf en dat is natuurlijk gunstig voor de winstcijfers van de ondernemers. Maar niet voor het MKB, want die werken voor de gewone man.

rbeckers

Overleden

Als de lonen, en daardoor de loonkosten, dalen, dan hebben de mensen minder te besteden en dat is zeer slecht voor de winstcijfers.

GJ_

Moderator

Op 18 maart 2017 17:19:38 schreef ohm pi:...Maar niet voor het MKB, want die werken voor de gewone man.

Dan snap ik niet waar ze die kiezers vandaan halen: 99,4% van alle bedrijven is MKB.

Overigens is het allemaal wel heel erg off-topic aan het gaan nu. Als het niet snel richting elektronica gaat verhuist het hele topic naar de koffiecormer of gaat het op slot.

evdweele

Overleden

Om on-topic te blijven; alleen vandaag kwam ik al een paar vragen over nieuw aan te schaffen apparatuur tegen waarbij eerst - en mogelijk zelfs alleen - naar China wordt gekeken.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136244
https://www.circuitsonline.net/forum/view/136236
Voeg daarbij de winkels met de goedkoopste prullaria zoals Action, dan is het niet verwonderlijk dat de Europese economie het niet gaat redden. En iedereen maar klagen over de slechte kwaliteit.
Die wordt door de consumenten veroorzaakt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 18 maart 2017 14:02:50 schreef Thevel:
[...]Waardoor er inderdaad een vliegtuig naar beneden sodemieterde met vele doden tot gevolg...

Wat nu helaas nog steeds regelmatig voor komt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 maart 2017 13:59:03 schreef T-sec:
Laatst was er op de NPO een korte driedelige serie over de goedkope massaproductie in China. Hier sprak een econoom en omschreef het kopen tegen bodemprijzen als: "Het westen koopt zich economisch werkeloos aan goedkope producten." Met dien verstande dat de goedkope producten uit China er voor zorgen dat in het westen de industrie en zijn toeleveranciers failliet gaan, mensen op straat komen te staan en armoede op de loer ligt.[....]

Het is feitelijk een vorm van economische oorlogvoering.
Het geldgeile Westen trapt er lekker in, (vooral de Trumps en consorten) en de productie van Philips, Dell, Apple en welke andere nog meer hebben ze al binnen.
Klinkt zuur en het is niet rooskleurig.
Er staan nog een paar landen te trappelen om mee te doen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 18 maart 2017 18:05:49 schreef evdweele:
Voeg daarbij de winkels met de goedkoopste prullaria zoals Action, dan is het niet verwonderlijk dat de Europese economie het niet gaat redden. En iedereen maar klagen over de slechte kwaliteit.
Die wordt door de consumenten veroorzaakt omdat alles zo goedkoop mogelijk moet.

Dat is tegenwoordig een veelgehoord, veel bedacht en veel nagepraat adagium. Alleen is de vraag of het klopt of helemaal klopt. Er zijn natuurlijk niet voor niets ooit warenwetten ingevoerd, ik haalde Duitsland al aan als een van de oorzaken. De vrije markt en het belang van de burger (dat ene belang waar we de overheid voor hebben aangenomen om te behartigen) botsen wel op enig moment, dus zo regelloos als we daar nu mee zijn is misschien ook niet helemaal goed. Al pleit ik dan eerder nog voor kwaliteitseisen dan voor importbeprijzingen.

Philips is in elk geval een voorbeeld van een bedrijf dat er opzich goed op ingericht was (anders waren ze al lang helemaal onderuit gegaan) maar dat de situatie niet ten volle benut. Het gebrek aan visie kan natuurlijk ook deels komen doordat ze de aandeelhouders overdreven willen bevrefigen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 18 maart 2017 19:10:55 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten