Krimptangen voor adereindhulzen - test

Al jaren heb ik een adereindhulzen tang die de hulzen gewoon plat knijpt. (een combinatietang zou het beter doen vanwege de ribbels)

Maar goed, er moest een andere tang komen en om nu meteen ongeveer €100.- tot €200.- uit te geven is weer wat minder.

Toch maar eens even wezen kijken bij onze geliefde Chinezen en daar heb ik de volgende tangen gekocht:

(Het draad op de afbeeldingen is AWG 16)

Tang 1:
Prijs USD 12,30 inclusief verzending.
Meterk Professional Wire Crimper met bek: X 1601-06

Deze maakt de volgende crimping:

Boven:

Onder:

Tang 2:
Prijs USD 15,75 inclusief verzending.
HSC8 6-4A End-sleeves Crimping Plier

Deze maakt de volgende crimping:

Vierkant:

Met beide tangen ben ik zeer tevreden. Alle adereindhulzen zitten echt vast op de draad. Precies wat ik hebben wil.

Beide tangen liggen goed in de hand en knijpen licht.

Links:

Tang 1:
http://www.ebay.com/itm/371812991153

Tang 2
http://www.ebay.com/itm/262760710655

[-------------]

Voor de Dupont connectors heb ik nog nooit een goede betaalbare tang kunnen vinden. Op aanraden van mede elektronica gebruikers (wereldwijd) heb ik deze gekocht maar is nog niet binnen.

Met deze tang moet je twee handelingen doen maar dan zou je ook een perfecte crimp moeten hebben van een Dupont connector.

Jammer: maximaal vijf uploads (foto's)
New Engineer PA-09 Red

http://www.ebay.com/itm/321510401160

I love it when a plan comes together !
GJ_

Moderator

Die vierkante mag je op veel plaatsen niet gebruiken. Waardeloze persing en kan in sommige klemmen afbreken met alle gevolgen van dien.

Bij beide tangen heb ik zo m'n twijfels over de dichtheid van de persing. Als ik de resultaten zie mag je ze niet gebruiken als je hier bij zou willen klussen. :-)

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 18 maart 2017 19:23:36 (38%)

Zoekopdracht : krimptang.
En het e.e.a is al meermaals besproken :-)

Maar zeker nette krimpingen voor tang 1 (nieuw scrabble woord)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Op 18 maart 2017 19:22:00 schreef GJ_:

Bij beide tangen heb ik zo m'n twijfels over de dichtheid van de persing. Als ik de resultaten zie mag je ze niet gebruiken als je hier bij zou willen klussen. :-)

Voor die prijs, mag je niet klagen, en voor prive gebruik...
Er is veel duurder rommel te verkrijgen, dat nog beroerder krimpt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@GJ

Mijn gevoel zegt ook om niet voor Tang 2 te gaan gezien Tang 1 een mooiere plattere crimping maakt aan twee kanten.

Maar zoals ik al melde, beide hulzen zitten echt vast op de draad. Ik geloof best dat als je de vierkante crimping in een connector drukt, en de schroef aandraait, dat er dan niet veel meer van over blijft.

I love it when a plan comes together !
blackdog

Golden Member

Hi ritmeester,

Kijk eens naar het onderstaande plaatje.
Herken je hem :-)
Knipex verkoopt China tangen onder hun eigen naam?

http://www.bramcam.nl/Diversen/Knipex.png

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

die chinese tang 2 heb ik ook 1, uit de vuilbak gevist omdat de veer uitgerekt was, en het ding steeds blokkeert in het begin. het is een gammel ding in het algemeen, het handvat wiebelt al snel. bij het persen van 6mm hulzen perst hij prima, want de persdruk is dan hoger. bij 1mm2 ziet het er niet uit, met een andere GOEDE tang pers je diezelfde huls veel strakker om de draad heen.

de knipex tang van blackdog gebruik ik op t werk, tot 16mm2, er zit dan een knopje op om te schakelen van 10 naar 16, de persdruk kan niet op max bij 16mm2, gaat veel te zwaar.

m'n klauke k32 perst een 0,75mm2 huls wel goed vast, echter zit er ook wel wat prijsverschil tussen die chinese tang en een klauke..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
KGE

Golden Member

Laat nu eens zo'n adereindhuls zien wanneer deze uit een klem/schroefverbinding komt, ik ben wel benieuwd hoe ze er dan uitzien.

bprosman

Golden Member

Wat ik niet begrijp is dat de Knipex (toch niet het minste merk) tang zoals Blackdog laat zien je daar bij GJ_ niet mee binnen mag komen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat heeft kennelijk iets te maken met de ribbeltjes die zo'n tang er in drukt. Maar het preciese probleem is me ook niet helemaal duidelijk.

de meeste tangen maken ribbels in een aderhuls, al is het maar aan 1 kant. ik heb meer problemen met trapezium aderhulzen, die passen niet fatsoenlijk in klemmen waar die aderhuls de maximale maat draad is die erin kan.

er zit ook verschil tussen stug en soepel, oa de kastverdelers van legrand geven stugge maten aan, je krijgt er dus geen 70mm2 soepel in, ook al staat er 70mm2 op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

de meeste tangen maken ribbels in een aderhuls, al is het maar aan 1 kant

Doet die Oranje Knipex dat niet ?
Mijn ervaring is juist dat als de aansluting net krap aan is die vierkante krimp juist beter past ondat aansluitingen in automaten e.d. ook vrij vierkant zijn.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 18 maart 2017 23:37:46 (40%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

Bij Chemelot(Geleen) ,mag je die vierkante tangen NIET gebruiken.
Omdat er juist rondom ribbels in komen, en daar kan idd de breuk ontstaan.
Dan lijkt de draad nog onder de klem te zitten, terwijl hij er net tegenaan zit. Lekker storingzoeken dus >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

een tijd terug had ik een berg kasten te bouwen, waar veel aderhulzen in zouden gaan, echter voor de phoenix klemmenstroken niet, want die konden volgens specs ook direct soepel aan. dan klemmen ze beter en is de stroom overdracht ook beter als met hulzen. tevens zitten ze dan altijd diep erin, met hulzen wil het plastic deel klemmen in de railklem, en zit de punt er maar net in als je hulzen met korte pen hebt. oa de hager mks516 kan ook direct soepel aan, handig als je uitvoert naar een klemmenstrook.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 19 maart 2017 09:30:07 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die oranje Knipex wordt ook verkocht door Velleman.
Deze heeft dan alleen een rood met zwarte handgreep.

Hetzelfde type tang is er ook met een hexagonale krimping.
De huls wordt dan van zes kanten geperst waardoor deze "ronde" wordt.
Weidmuller verkoopt die, maar ik heb die van mijn ook uit China voor 1/10 van de prijs die Farnell er voor vroeg.

Beide tangen gebruik ik voor verschillende toepassingen.
Soms past een ronde persing beter en soms een vierkante.
Met de kwaliteit van de persingen heb ik nooit problemen gehad.

met een kleine aanpassing perst ie al veel harder :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb net met de Knipex tang wat testjes gedaan met de grijze adereind hulsje.

Als je de perskracht te ver opvoerd treed er eerder breuk op als ik met een tang de persing buig, wat mijn inziens logies is.
De tang moet je namelijk goed instellen op het type van het hulsje en je draad diameter.

Ik had een soepele draad gebruikt van onveer 0,4mm, bij het flink buigen brak het hulsje maar het bleef toch een eenheid, of hoe zeg je dit goed.
Het geheel valt niet uit elkaar, de aders van de draad houden het geheel bij elkaar.

Ik heb geen info over dikkere draaddikten waar in dit topic ook over gesproken wordt, hier heb ik nooit mee gewerkt.
Het bedrijf waar ik vroeger werkte gebruikte Faget klemmen, geen idee of dit nog bestaat.
Het meeste wat ik aansloot zat beneden de 1mm als draadikte.

De andere tang die hier wert getoond lijkt mij wel intressant om de manier hie gekrimpt wort: de JX1601, en ook omdat de prijs ook veel lager is dan mijn Knipex zetje.
Ik heb echt geen idee of mijn tang van Knipex een "echte" is of ook gewoon uit China komt en we door Knipex flink belazerd worden.

Nu weet ik ook (uit ervaring) dat er zeer veel verschil tussen RJ45 tangen zit die vrij veel op elkaar lijken.
Ik gebruik nu al jaren een Radial setje, dat zo'n 190 Euro kost, nooit last gehad van slechte krimpen, wel last gehad van mijn ogen ;-)
Als ik je tang nog zo goed, als je niet goed kijkt of moe bent gaat het toch mis...

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

dat radiall setje heb ik ook 1, en nog een losse radiall tang die ooit bij het grofvuil lag. dat zijn goede tangen idd, denk dat ze tegen de 18 jaar lopen alweer. utp ook nooit afmonteren bij oranje/geel licht, dan lijken bruin en oranje erg op elkaar :P

idd als een tang te hard perst, dan krijg je sneller breuk op de kerfjes in de aderhuls. dat heb je bij kleine hulzen wel eerder als bij grote, maar de persdruk is bij kleine hulzen ook veel lager.

je ziet tegenwoordig bij aansluitkabels af fabriek vaak van die inductief verharde uiteinden, net zo hard als bij een aderhuls, maar is minder werk in de fabrieken. deze zijn ook zo in de klemaansluitingen te steken van bijv armaturen.

tegenwoordig is klemaansluitingen standaard, minder kans op losse verbindingen denk ik. je komt ooit hele installaties tegen die door 1 persoon zijn gemaakt die schroeven "aandraaien" toch niet helemaal begreep. dermate los dat je spanning voerende snoeren zo uit een armatuur trekt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij mocht die 2de chinese tang door Velleman niet meer in NL verkocht worden ivm namaak uit China.

Op Ebay staat ook een leuk setje van het zelfde merk met meerdere bekken.

http://www.ebay.com/itm/Professional-Cable-Wire-Terminal-Crimper-Ratch…

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik heb zo'n tang:

http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/tang2.jpg

Maar de hulzen laten lastig los (breken zelfs).
Peperdure tang..

Take care to get what you like or you will be forced to like what you get

Op 18 maart 2017 22:07:58 schreef KlaasZ:
Dat heeft kennelijk iets te maken met de ribbeltjes die zo'n tang er in drukt. Maar het preciese probleem is me ook niet helemaal duidelijk.

Het ligt aan die ribbeltjes.
Die zitten zodanig dat de huls met draad en al al snel afbreekt bij beweging.

Op m'n werk hebben we een tijdje LED-lampjes met aangekrompen hulzen vanaf de fabriek gehad die op deze manier gekrompen waren.

Bij ongeveer de helft braken de hulzen af bij het vastschroeven onder een kroonsteen en dan niet eens bij veel kracht.
Bij nog zo'n 20% kon je opnieuw aan de gang als je per ongeluk wat dwarskracht op de vastgeschroefde draden uitoefende.
Nog leuker was dat het soms geen complete breuk was: dan bleef een deel van de huls in de kroonsteen achter en een paar minieme draadjes waren dan nog de enige verbinding met de rest van de draad.

Dan testte je het half-fabrikaat: jep, geen probleem, de LEDs branden prima. Dan monteerde je het halffabrikaat op de kast en bracht je de kast naar de testbank. Daar werd je dan vervolgens bijgeroepen omdat de verlichting het niet deed...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
blackdog

Golden Member

Hi,

Mijn 2 cent.

Gebruik een bewezen goede tang!
Gebruik de goede settings van de tang, behorende bij het hulsje en het draad type.
Zet het hulsje goed onder de klem vast, niet te los en niet te vast!
Routeer de draad netjes zodat er weinig kachten op de klem en draad komen.

En adereindhulsje is niet bedoeld om isolatie waar drie "haren" uit komen, onder een klem te bevestigen wat soms als "draad" benoemd wordt ;-)

Dus zoals bijna altijd...
Goede tang
Goede hulsjes
Goed draad
En natuurlijk optimaal gebruik van die grijze "blob" in de schedel van de monteur.

Einde 2 cent

Prettige zondag,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb de New Engineer PA-09 Red, en ik moet melden : een geweldige tang !

Het vergt even wat oefening, de hoeveelheid druk die je op het handvat zet is belangrijk. Ook het formaat van de krimp luistert nauw.

Ik krimp Dupont connectoren op 1.6 (trekontlasting) en de connectie zelf op 1.4 mm. Dan schuift het makkelijk in zijn houder.

Alex P

Golden Member

Op 19 maart 2017 12:12:08 schreef blackdog:
...
Goede hulsjes
...

Hoe weet ik of hulsjes goed zijn of niet goed? Aan het merk? (afgezien van de juiste maat natuurlijk)

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.

Op 19 maart 2017 20:33:11 schreef Skysoft:
Ik heb de New Engineer PA-09 Red, en ik moet melden : een geweldige tang !...

IK ben benieuwd als deze tang binnenkomt.

I love it when a plan comes together !