Dat was te verwachten: Levensgevaarlijke namaak.....

Dit topic is gesloten

evdweele

Overleden

Ik heb het niet over importheffingen maar over het (gebrek aan) kwaliteitsbewustzijn van de consumenten.
Als je kwaliteit verwacht hangt daar een prijskaartje aan, en dat willen de meesten niet betalen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 18 maart 2017 18:54:32 schreef evdweele:
Ik heb het niet over importheffingen maar over het (gebrek aan) kwaliteitsbewustzijn van de consumenten.
Als je kwaliteit verwacht hangt daar een prijskaartje aan, en dat willen de meesten niet betalen.

Daarop doel ik met veelgehoord argument. Het ligt volgens jou en vele anderen grotendeels of zelfs allemaal aan de consument.

Ik beweer dat je dat de consument niet kwalijk kunt nemen want dat dat juist een klassieke overheidstaak is (voor zover de beroepseer van de fbrikanten het laat afweten), en dat je dat op 2 manieren op kunt lossen. Met importheffingen of door het terug invoeren van strengere warenwetten zoals ooit ontstaan zijn juist om de consument te beschermen tegen o.a. goedkope rommel. Ik ben voorstander van het aanscherpen van warenwetten, even los van dat de Chinese subsidie op verzenden wat mij betreft wel gecompenseerd zou mogen worden met heffingen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Op 18 maart 2017 18:54:32 schreef evdweele:
(gebrek aan) kwaliteitsbewustzijn van de consumenten.

Men wil vaak wel een kwaliteits-product kopen maar zien van de bomen het bos niet meer.
Veel van de goedkope chinese zooi is niet of nauwelijks uiterlijk verschillend van de betere producten.
En als consument zijnde kan je niet altijd het verschil zien of weten.
Dus aanscherpen van de warenwetten is waarschijnlijk de beste weg.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Op 18 maart 2017 18:54:32 schreef evdweele:
Ik heb het niet over importheffingen maar over het (gebrek aan) kwaliteitsbewustzijn van de consumenten.
Als je kwaliteit verwacht hangt daar een prijskaartje aan, en dat willen de meesten niet betalen.

Ik ervaar het anders;

Ik ben best bereid iets of zelfs veel meer te betalen voor kwatiteit.

Realiteit, koop je iets van een merk en betaald dan dus ook voor, om er achter te komen dat het dezelfde goedkope meuk en dito kwaliteit is , in een dure verpakking = 2x genaaid :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 maart 2017 12:50:02 schreef Arco:
Wij hebben een tijdje terug over een Chinese print gevraagd of daar CE op zat. Volgens de maker niet, maar hij zei dat ze er desgewenst alles opdrukken wat we willen... ;)

En terecht, niet de chinees maar de importeur is verantwoordelijk voor de CE markering (die in het algemeen trouwens niet op een losse print hoort, dat terzijde).

Chinezen zijn uiterst klantgericht: Ze maken precies wat de klant vraagt. En als de klant vraagt het voor een appel en een ei te maken, dan maken ze het voor een appel en een ei.

Op 18 maart 2017 14:15:31 schreef fcapri:
je moet ook goed oppassen, chinezen kopen alles over in europa en ze nemen hun kennis allemaal mee.
.....
gooi de vrouw/vriendin buiten en neem een chinese in huis, of je zal zelf chinees kunnen gaan leren om later nog te werken

Dat hoorde ik 30 jaar geleden over Japan. Inmiddels zouden de Jappanners alles 10 keer gekocht moeten hebben zouden we allemaal allang Japans geleerd hebben. Viel wel mee uiteindelijk....

Iedereen lijkt te vergeten dat de chinese macht vooral gebaseerd is op hetgeen ze aan ons (europa/VS) verkopen. Als wij dat niet meer kunnen betalen, dan hebben de chinezen een groot probleem: de eigen markt is (gemiddeld) nog veel armer.

En het deel van de chinese markt dat wel geld heeft wil juist "echte" (lees: niet in china gemaakte) westerse producten. Waar wij weer goed aan kunnen verdienen.

Op 18 maart 2017 19:37:12 schreef maartenbakker:
Ik ben voorstander van het aanscherpen van warenwetten, even los van dat de Chinese subsidie op verzenden wat mij betreft wel gecompenseerd zou mogen worden met heffingen.

Die wetten zijn streng genoeg. De controle valt alleen nogal tegen. Wellicht zou de overheid wat meer losse pakjes uit china (door consumenten besteld) moeten controleren, en dan inderdaad forse boetes opleggen voor de import van onveilige spullen.
Maar ik denk dat dat heel onpopulair is bij kiezers. En oneerlijk voor alle pakjes die niet gecontroleerd (kunnen) worden door capaciteitsgebrek (lees: prioriteit)

De consument weet vaak niet wat kwaliteit is, prijs is bepalend voor de kwaliteit, niet dus! Bij televisie bepaalt de toegepaste techniek de prijs. Vaak hoorde ik, maar dat mag toch bij een dergelijk duur toestel toch niet voorkomen als er een storing in kwam. Dan zei ik altijd, waarom heeft een vliegtuig 3 computers aan boord? De captain heeft er een, de tweede vlieger heeft er een en dan is er nog een derde als back-up. Die dingen zijn echt duur en als alles met één computer altijd feilloos zou kunnen werken, zou men dat niet nalaten, want kostenbesparing is voor iedere luchtvaart maatschappij van essentieel belang. Soms kijken consumenten alleen naar de prijs, voorbeeld: Neckermann verkocht breedbeeld televisies voor een zeer lage prijs, Palladium. Beeld was niet om aan te zien, nergens kwaliteit verbeterende schakelingen te zien, geen scavem, geen randscherpte correctie, geen focus modulatie en ga zo maar door. Op het chassis, wat nauwelijks zo genoemd mag worden, zaten 2 grote chips, een stuurprocessor en een videoprocessor dat was alles, in elk geval de klant had een breedbeeld voor weinig en dat scheen het belangrijkste te zijn.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
benleentje

Golden Member

IN de middeleeuwen waren de Nederlanders ook goed in het namaken van ander mans producten. Neem nu delfblauw, dat was toch echte namaak van eeuwen oude Chinese vazen die meestal blauwe beschilderingen hadden. Het nieuwe aan delfblauw waren de andere afbeeldingen zoals klompen en windmolens.

En nep artikelen hoeven helemaal niet slechter te zijn dan het origineel. Het kan zelfs ook beter zijn.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Er is echt een groot verschil tussen porselein (China) en aardewerk (Delft). Pas veel later kregen ze in Delft de kennis en het materiaal om porselein te maken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 maart 2017 21:31:14 schreef blurp:
Chinezen zijn uiterst klantgericht: Ze maken precies wat de klant vraagt. En als de klant vraagt het voor een appel en een ei te maken, dan maken ze het voor een appel en een ei.

Dat hoorde ik 30 jaar geleden over Japan. Inmiddels zouden de Jappanners alles 10 keer gekocht moeten hebben zouden we allemaal allang Japans geleerd hebben. Viel wel mee uiteindelijk....

En het deel van de chinese markt dat wel geld heeft wil juist "echte" (lees: niet in china gemaakte) westerse producten. Waar wij weer goed aan kunnen verdienen.

daar zit hem het probleem, zolang hier goedkope rommel gevraagd wordt, zal de chinees goedkope rommel leveren. ikzelf heb veel goed spul uit china, maar ben het er zelf gaan halen. camera, laptop, powerbanks, electromotoren... en dat was ook allemaal best goedkoop. de electromotor voor mijn elec scooter te bouwen kost hier 55€ (controller, gashendels, remhendels, motor, kabelboom), ik kan IDENTIEK dezelfde kit kopen in europa aan +300€, daar is dan een hoop verzending en invoerrechten bij gerekent, maar blijft hetzelfde spul. chinezen rijden er hier masaal op rond en is best goed. de chinese kits die in europa aan 150€ worden aangeboden, dat zijn de spullen die hier 20€ zouden kosten en dat gebruiken ze hier niet, dat is de echte rommel en zuiver gemaakt voor de westerse cheapass webwinkels.

chinezen willen idd alleen het echte spul, zij moeten die namaak niet. en dat zie ik goed aan mijn vrouw haar familie. chinezen hebben ook geld, VEEL geld en het leven in china kost niks.
hoe zouden wij leven als we 10 000€ verdienen per maand en de kosten in be/nl blijven hetzelfde. dat is wat een chinees heeft. met 300-400€/maand kan je daar leven, maar ze verdienen gemiddeld wel 3keer zoveel.

in dat artikel van de startpost spreken ze wel niet over welke 'gevaarlijke' dingen ze het hebben. namaak is er idd al langer geweest, maar nu aanhalen dat de industrie er last van heeft... iemand die goedkope namaak koopt, en het gaat vlot erna kapot, zal daarna toch het echte spul aanschaffen. en als de namaak toch goed blijkt... tja, dan vraagt die EU industrie teveel geld voor het ding.
in onze benz zit zo een klein ding, de stuurhoeksensor. dat onnozele prul kost 381€... ik schat dat er voor nog geen 10€ aan onderdelen in zitten, is enkel een ring met wat ledjes en een plastic ring met inkeepingen. bij VW kost zoiets maar 70€.
dus waarom moet dat spul dan 40keer zo duur zijn? omdat er een benz logo op staat? omdat het betrouwbaar is? het mijne is toch kapot gegaan en heb er slechts 2 condensatoren moeten in vervangen (condensatoren die uit een afbraak samsung printer kwamen). 381€ + garage uren bespaart.

ik wil ook best geld uitgeven voor kwaliteit, maar ze moeten niet overdrijven hé. een samsung gsm van 800€... nah, die huawei van 99€ doet het ook goed hoor. en mijn huawei leeft nu al 2jaar hetgeen mijn samsungs nooit gelukt is. en de eu nokia... was ooit goed en ik was bereid er geld voor te betalen, maar wat ze op het einde maakten... (3 keer moeten inruilen voor ik een goeie had) geef mij maar een chinees dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

@fcapri:
Zo makkelijk is het niet.
Als Farnell en Mouser genept worden (is al eens eerder hierover gesproken) en nu ook Siemens, dan is er toch echt iets mis.

Kortgeleden kocht ik een Energiemeter via eBay, die was na een paar uur al kapot. OK hij was goedkoop, maar na een paar e-Bay mails is me toch een nieuwe toegezegd, in tegenstelling tot wat sommigen hier dachten. Het is oost Azië en daar is de onderhandelcultuur toch anders: Je bent gek als je niet 'tawart'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 18 maart 2017 20:37:22 schreef Shiptronic:
[...]

Ik ervaar het anders;

Ik ben best bereid iets of zelfs veel meer te betalen voor kwatiteit.

Realiteit, koop je iets van een merk en betaald dan dus ook voor, om er achter te komen dat het dezelfde goedkope meuk en dito kwaliteit is , in een dure verpakking = 2x genaaid :(

Dat is ook mijn ervaring. Kwaliteit mag best wat kosten, maar zolang er geen duidelijk onderscheid is wint de goedkope versie het.

Elke idioot mag een tegenwoordig een bedrijf beginnen, en alles draait om geld. Dus er wordt veel troep geimporteerd en als 'origineel' op de Nederlandse markt gebracht.

Hoe moet je als consument het verschil weten tussen stekker X bij bedrijf in NL en stekker X uit China, als bedrijf NL = product china x 10 is kwa prijs en letterlijk hetzelfde.

Bij grotere bedrijven springt er incidenteel ook chinees spul door, maar als consument kun je daar nieteens bestellen meestal.
Zolang er niet echt opgetreden wordt zal de rommel op de markt blijven.
Ibood verkoopt regelmatig imitatie meuk, Bol stimuleert het ook met al z'n verkopertjes. Zolang daar geen maatregelen tegen genomen worden blijven bedrijfjes dit bij bosjes doen.
En dan hebben we het nog niet over de kleine bedrijfjes met een eigen webshopje en 'merken' die Chinees spul relabelen. Nu mag dat icm een goed QC wat mij betreft prima, maar ik zie ook genoeg 'retail' spul van dubieuze kwaliteit.

Tidak Ada

Golden Member

Lees de discussies hier over fake halfgeleiders hier op het forum maar eens. Uitgesoldeerde en fake componenten worden als nieuw verkocht en niet alleen op de bay's

Ik ken trouwens uit de jaren 60-70 ook al discussies over bijv originele 3055's van RCA en licenties. Als je ze open maakt zie je de "zeven verschillen".... Niet dat dat altijd tot slechtere specificaties leidde, maar soms ging een eindtrap genereren omdat er 3055's van en ander merk in zaten.
Ook bij buizenfabrikanten zaten er vaak verschillen tussen gelijke typenummers van verschillende fabrikanten. Dat kwam vanwege het omzeilen van paptenten en octrooien.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik had vroeger enkele verzorgingstehuizen als klant en zij hadden van die broodjes lijn versterkers die weleens stuk gingen. In de eindtrappen zaten 2N3055 transistoren in een darlington schakeling en daarbij moesten altijd beide torren worden vervangen. Zo'n matched-pair kostte 40 gulden destijds. Ik heb eens een aanbieding genomen voor 1.50 gulden per stuk, dat waren er 250 stuks, nieuw dus geen gebruikte. Probeer maar eens om 2 gelijke te vinden, vergeet het maar. Uiteindelijk heb ik ze maar weggegeven aan een hobbyist, in dit geval was goedkoop toch duurkoop!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

broodjes lijnversterkers, ken wel broodjes plafonds :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nu ook mondmaskers ('mondkapjes') uit China:
https://nos.nl/artikel/2328673-honderdduizenden-chinese-mondmaskers-te…

Voer voor "complotdenkers".... !???

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Je graaft er wel een oude koe voor op.

Dit heeft niks met namaak van doen, en eveneens niks met complotdenken.

Dit is het gekende probleem van het gebrek aan kwaliteitscontrole bij productie in China (en dat is dan meteen ook de enige link met elektronica). Daar moet je dus zelf een mannetje op zetten. Liefst daar "naast de band", maar anders hier bij levering. Gelukkig is dat (zij het wat te laat) gebeurd. Helaas was het wel een grote lading waar we hard op zaten te wachten.

Maar had dit niet beter in het Corona en co topic in de koffiecorner gekund?

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

idd, graag verder in de koffiehoek

Dit topic is gesloten