Hulp gevraagd voor een elektro-motor aansluiting enz.

Heb deze motor gekregen via een aankoop van een draaibank. Snap er weinig van. Is waarschijnlijk 3-fasig en dat is hier niet aanwezig. Er zit ook een freq. regelaar bij. Dus wordt het me nog duisterder. Alles nieuw enz.
Kan foto's daarvan ook plaatsen, indien nodig.

Dus gaarne hulp hoe je

deze motor aan de praat krijgt.

LiA (Leven is Avontuur)

Dat is een 3 fazen motor 3x230 in driehoek plaatsen en 3x380(400) in ster.

Kan zowel werken op 50Hz en 60Hz.

Zonder 3 fasen thuis ben je er niks mee, tenzij uw frequentieregelaar een 2Fasen in en 3Fasen uit is.

LDmicro user.

ok, welke gegevens heb je dan nodig van mijn freQ. regelaar?

LiA (Leven is Avontuur)

het merk en typenummer, evt een foto van de aansluitingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hierbij wat foto's van de freq.regelaar. Nog meer info nodig? Kan van alles open schroeven enz. Maar ik kom er niet echt uit.

LiA (Leven is Avontuur)
GJ_

Moderator

Even nog het aansluithuis van die motor openschroeven voor de zekerheid. Op het plaatje staat namelijk dat hij in ster is aangesloten. En niet bij alle motoren kun je dat aanpassen.

edit:
het kan handig zijn om je woonplaats in je profiel te vermelden. Voor hetzelfde geld woont er iemand om de hoek die vaker met dit bijltje gekapt heeft en die wil assisteren.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 19 maart 2017 18:47:23 (34%)

U kunt deze motor niet gebruiken voor een 2-fasig net (230 V).
De motor werkt enkel op 400 V.
De getoonde frequentieregelaar levert slechts 230 V- driefasen.

GJ_

Moderator

Dat lijkt me wat voorbarig. Hij is als set geleverd en onder op het typeplaatje staat 220-230-240V in driehoek. Voorlopig gaan we er dus gewoon van uit dat het wel kan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 19 maart 2017 18:53:57 (73%)

LiA (Leven is Avontuur)

Zoals GJ_ zegt:
Als de motor omgezet kan worden naar driehoek, dan zal het geen problemen moeten opleveren.

vergeten

Golden Member

Op 19 maart 2017 18:48:31 schreef Slesseman:
U kunt deze motor niet gebruiken voor een 2-fasig net (230 V).

Een 2 fasig net???? ik weet niet beter dat er 1 fasig (fase/nul) en 3 fasig (R,S,T met nul) bestaat. Of bedoel je 2 fasen van 115v. Wat zeldzaam is geworden. Hoe zit dat?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
GJ_

Moderator

Ja, maak het lekker verwarrend :-)
Er bestaan ook genoeg netten waar gewoon twee fasen "uit het stopcontact komen". In principe maakt het voor deze drive in ieder geval niks uit: daar mag je een enkele, twee of drie fasen in stoppen zolang er maar ongeveer 230V tussen de touwtjes staat.

Wat een beetje jammer is aan de motor is dat er geen echte gegevens op staan voor een bedrijf op 230V. Met deze gegevens zul je het dus nooit echt heel mooi aan het lopen krijgen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 19 maart 2017 19:37:25 (24%)

Waarom heb je gegevens van de fabrikant nodig om hem "mooi lopend" te krijgen?

Stel ik heb een motor en de fabrikant heeft 2 draadjes genomen en die parallel door de motor gewikkeld (*). Stel hij zegt X volt en Y ampere, als ik die draadjes losknip en in serie zet, dan krijg ik toch simpelweg een motor voor 2X volt en Y/2 ampere? de stromen door de draden zijn precies hetzelfde gebleven, alleen extern staat er nu 2X volt waar eerst X volt stond en Y/2 ampere waar eerst Y ampere stond. Gewoon: hier gaat de theorie voor 100% op.

Hetzelfde geldt voor een driehoek-ster omschakeling. De spanningen op de spoelen blijven precies hetzelfde als in de andere configuratie alleen de externe parameters worden met sqrt(3) geschaald.

Wel is het denk ik zo dat je met een "voor ster ontworpen" motor iets slordiger met de wikkelingen om kan gaan dan met een motor die in driehoek moet kunnen. STEL je hebt een motor waar je 35, 36 en 37 wikkelingen in de A- B- en C-fases hebt, dan werkt dat redelijk (ideaal is anders...) in ster, maar in driehoek kan er een rondgaande stroom ontstaan die dodelijk is voor de motor.

(*) het voordeel t.o.v. een dikkere draad is dat je zo het skin-effect vermindert.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Al dat fase gedoe. Sorry gaat me even te ver. Wil die nieuwe motor ook niet kapot maken.

Maar ok had hier in huis ooit ca 110-0-110 V. Dat is dus 2-fasig. Met 3 groepen en 6 zekeringen. Dat is omgezet naar 230-0 V, dus één-fasig en nog maar 3 zekeringen. Zover is me alles duidelijk.

Deze motor snap ik niet en kan hem ook op MP zetten, maar dat ding moet toch ook aan de praat te krijgen zijn. Morgen komt wel een foto van de draden aan de binnenkant. Nu effe niet. En als jullie me niet verder kunnen helpen, effe goeie vrienden, is ok. Was maar een extra en heeft me niets gekost.

Hoor het wel.

LiA (Leven is Avontuur)

Simpel gezegd ja het is bruikbaar de FO en de motor.

Zou u een foto van de klemmenstrook van de motor kunnnen maken.
Dan kan men beoordelen of de motor in driehoek gezet kan worden.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op de F.O heb je in elk geval 3 klemmen met de aanduiding OUT, of MOTOR of iets dergelijks. Deze 3 aansluitingen moet je met 3 draden met je motor verbinden.
De motor moet je in driehoek schakelen, zie ook binnekant van het aansluitkapje.
Vergeet niet de aarde, die is van levensbelang.
Welke klem je met welke aansluiting je verbind maakt niet uit, hooguit is de draairichting verkeerd.
Heb je op je FO ook nog ingangsklemmen, daar zal iets bij staan van IN, of Net (of een duitse variant ervan) Daar zul je moeten kijken welke van de 3 aansluitingen je gebruikt.
Dat moet ergens aangegeven zijn. 1 klem blijft ongebruikt.

P.S. de voeding is al aangesloten, dat zal wel gied zijn???? Of hebbie dat zelluf gedaan?

En dan draaien met het ding.
Probeer een handleiding te vinden, met een FO kun je vanalles. Aangezien het apparaat al ergens gewerkt heeft weet je nooit hoe deze ingesteld is.
Het kan dus maar zo zijn dat je op je stuurklemmen nog een doorverbinding moet maken om de motor te starten.

vergeet niet je aarding! Motor EN F.O. moeten van een deugdelijke aarding voorzien zijn. Hier kun je van alles vinden in de handleiding van de F.O.

Mogelijk dat je F.O een eventuele aardlek laat trippen (uitschakelen)

Het blokje tussen de F.O is een netfilter en dient om om stoorsignalen op de vieding te verminderen. Voor de werking van de F.O. is deze niet van belang. Wel laten zitten ivm storingen

In 2 tellen vind je via goegel een handleiding van dit ding.
L,N en PE inkomende voeding (1fase + N + Aarde 230V)
U, V, W en PE uitgaand naar de motor (3 fasen + Aarde
P24 doorverbinden met 1 of 2 afhankelijk van de draairichting.

Misschien moet er een potmeter voor de snelheidregeling op, als je die niet hebt verbind dan (eventueel tijdelijk) 0 met H de motor draaid dan imet het max toerental

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Motor en frequentie regelaar zijn bijden 0,37 kW.
Op de motor staat conn: sterretje.
Op de freq regelaar staat 1 tot 3 fase in en 3 fase uit.
3 fase draden naar de motor . Op de groene knop drukken en aan het witte knopje draaien

GJ_

Moderator

Op 19 maart 2017 23:57:46 schreef LocutusofB:

Dat is dus onjuist! Negeer deze post aub.

Op 19 maart 2017 20:08:17 schreef rew:
Waarom heb je gegevens van de fabrikant nodig om hem "mooi lopend" te krijgen?

De minimale gegeven op 230V die je eigenlijk wil hebben zijn de nominale spanning met de bijbehorende nominale toerental, de nominale stroom en de cosinus phi.
Anders ben je domweg een frequentie aan het uitbraken in plaats van een toerental aan het regelen.

Gewoon: hier gaat de theorie voor 100% op

Niet dus :-)
edit: ehh, wel dus :-(

Stel ik heb een labvoeding ingesteld op 9VDC. Nu heb ik een verder onbekend schema waarbij uiteindelijk 1 V over R1, 2V over R2, en 3V over R3 komt te staan. Wat verandert er als ik de labvoeding vervang door een 9V batterij? Helemaal niets.

In de STER configuratie op 400V staat er precies een 230V (eff) sinus vormige spanning over fase A. Fase B en C hebben ook een 230V sinus, verschoven over 120 en 240 graden t.o.v. fase A.

In DRIEHOEK configuratie op 230V staat er precies 230V (eff) sinus vormige spanning over fase A. Fase B en C hebben ook een 230V sinus, maar verschoven over 120 en 240 graden t.o.v. fase A.

Als we capaciteiten van kabels en zo verwaarlozen dan is de elektrische excitatie van de spoelen gewoon precies hetzelfde in de twee situaties. Het vectorieel optellen van de spanningen en stromen zorgt voor een factor sqrt(3). Dus de specs worden: 230V, 1330 RPM, 1.85A, cos phi: 0.72.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Ehhhh, je hebt gewoon gelijk.

Eerst maar eens koffie. :-(

Heeft de koffie gesmaakt? Goed hierbij de foto's van, hoe je de draden aan de motor moet? aansluiten. Hopelijk werd dat bedoeld.

.

Hoor het wel.

LiA (Leven is Avontuur)

Zie afbeelding in deksel.
Je hebt de doorverbindingen nu horizontaal zitten Y.
Maar ze moeten volgens de andere afbeelding driehoek.

Aardschroefje zit op de bodem !!

Shiptronic

Overleden

Je zal de motor eerst om moeten zetten van ster naar drie hoek. Dat doe je door de metalen strips die onder de moertjes zitten eruit te halen , en vervolgens gedraaid er weer in te monteren. Voorbeeld staat in het deksel.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat vind ik best wel tricky. Heb nog een andere motor en kan misschien deze, incl. Freq.regelaar beter maar verkopen ofzo, voordat ik hem verniel.

LiA (Leven is Avontuur)

Wat ga je dan kopen? je hebt een standaard motor in handen en een prima frequentieregeling.

Zoek eens iemand die je wat kan helpen, 15min werk om alles aan te sluiten...

LDmicro user.