Krimptangen voor adereindhulzen - test

@ Skysoft, ik heb die tang ook, maar ben toch geen fan van het zelf maken van dupont connectoren. (kan ook een kwestie van geduld zijn) Welke draaddikte gebruik jij?

blackdog

Golden Member

Hi Alex P,

De kwaliteit van de adereind hulsjes kan je testen voor jouw toepassing.
Koop wat van verschillende fabrikanten en test b.v. hoe makkelijk ze te breken zijn, na het krimpen.

Bouw je veel kasten, dan is dat zeker nuttig om het aantal storingen/gerantie bezoeken te verminderen.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
GJ_

Moderator

Vroeger waren die vierkante wafelpersingen een drama in combinatie met de oerhollandse (en slechte) Faget klemmen.

Op 19 maart 2017 12:12:08 schreef blackdog:
Gebruik een bewezen goede tang!

Kan je er dan ook bij vertellen waar het bewijs te vinden is?

GJ_

Moderator

Voor tangen die verkocht worden door bv Weidmuller zijn uitgebreide testrapporten opvraagbaar. Bovendien kunnen deze gekalibreerd worden. Voor huis tuin en keukengebruik een beetje overdreven natuurlijk.

blackdog

Golden Member

Hi KlaasZ, :-)

Welk merk/type tang?
Dat zal je aan personen moeten vragen met ervaring met deze tangen.
Ik kan je vertellen door mijn ervaring dat de Radiall tang die ik gebruik voor de RJ45 connectoren goed is.

Deze goede tang kan slechte persingen maken als de gebruiker deze niet toepast.
Mijn ervaring met adereindhulsjes is niet zo groot dat ik je een tang hierin kan adviseren,
dat kunnen anderen hier op het forum beter denk ik, GJ_ heeft hierover al iets aangegeven.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog, ik bedoelde dat "een bewezen goede tang" een nietszeggende aanduiding is. Heb nog nooit op een tang de aanduiding "bewezen goed" zien staan.
Ik heb zelf alleen ervaring met zo'n tang die vierkant perst met ribbeltjes. In mijn beleving voldoet die prima, dus voor mij is hij bewezen goed. Maar ik lees hier dat die in bepaalde branches juist ernstig verboden is.
Kortom, a.u.b. niet zwaaien met zo'n nietszeggende opmerking, want daar heb ik niks aan.

blackdog

Golden Member

Hi KlaasZ,

Is alles goed met je?
Wil je er over praten, over die negatieve houding van je, waarom voel je jezelf aangevallen?

Ik probeer iets duidelijk te maken, andere CO gebruikers geven al aan dat zij heel andere ervaringen hebben dan ik of jij.
Neem de b.v. gebruiker X hier op het forum, deze kan met verschillende merken tangen gewerkt hebben
en van een of meerdere merken kan hij van zeggen dat door het gebruik en testen die er van zijn dat deze bewezen goed zijn.
Is hier enig wordt "Frans" in te bespeuren, De Heer Rutte zou zeggen, doe is even normaal man!

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Met "Een bewezen goede tang" wordt hier bedoeld dat veel mensen hem gebruiken en als goed ervaren.

Mijn ervaringen:

Voor geisoleerde kabelschoentjes mocht ik in de Petrochemische industrie alleen AMP gereedschap gebruiken, kwaliteit is top de prijs echter ook.
Een veel goedkopere "China" tang voldoet ook als je slechts enkele verbindingen in hobby projecten maakt. Wel een tang gebruiken met ratel zodat je zeker weet dat je hem helemaal hebt ingedrukt.

Voor adereindhulzen kleine diameters was Weidmuller de verplichte tang. Deze is ook topkwaliteit en de prijs ook. Geen ervaring met goedkopere varianten.

Voor het zwaardere werk gebruik ik alleen Klauke. Ook hier weer kwaliteit top, prijs ook.

Voor Coax 6 en Coax 12 gebruik ik een tang van Cableprep. Kwaliteit is goed, ik heb geen idee wat deze kosten maar zal waarschijnlijk middenklasse zijn. Voor dikkere kabels had ik alleen mes en inbus sleutel nodig.

Voor kleinere Coax gebruik ik een tang van Radial, kwaliteit is ook top ik vermoed dat deze uit dezelfde fabriek komt als de Weidmuller tangen.

Voor RJ11 en RJ45 en div andere netwerkconnectoren gebruik ik alleen AMP gereedschap. Vooral omdat ik een AMP certificaat heb en AMP claimt dat als ik AMP materiaal gebruikt het altijd goed is. Zelf op een maandagochtend. :)

Voor het lassen van Norm 88 kabel van de PTT ( nu KPN ) gebruik ik een tang die ik heb gekregen van de PTT er staat ook alleen PTT op. Kwaliteit is goed geen idee of die nog te koop zijn en wat ze kosten.

Veel van mijn werk bestond uit storingen oplossen (in Kabeltelevisie, Telefonie, Netwerken, Elektrotechniek en meet en regeltechniek) en het kwam best vaak voor dat een storing veroorzaakt werd door een slechte verbinding al dan niet veroorzaakt door slecht gereedschap. Dus vandaar dat ik hoge eisen stel aan het gereedschap waar ik mee werk. Destijds in loondienst was dat al omdat de opdracht gever het eiste en later als ondernemer wilde ik niet met minder genoegen nemen en ging ik vaak zelfs nog een stapje verder om de door mij gewenste kwaliteit te kunnen behalen.

Als ik even snel uit mijn hoofd reken dan had ik als ik al deze gereedschappen niet had gekocht nu een leuk nieuw autootje kunnen kopen. Ik kan wel begrijpen dat je voor een hobby, zoekt naar een iets betaalbaarder stuk gereedschap als de meeste professionals gebruiken.

de hulzentang voor aderhulzen 10-50mm2 is steeds weg als ie nodig is, nu is er weer 1 aangekocht, een klauke tang. ding ligt lekker in de hand en werkt gewoon fijn. uiteraard moet ik ook die tang in de gaten blijven houden, want iedereen vindt dat wel handig voor in de bus.

een goede tang is belangrijk wil je geen storingen krijgen, dat kan soms wel een paar decennia duren..

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 20 maart 2017 19:18:46 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik gebruik voor aderhulzen een tang van Weidmuller. De PZ3 naar volle tevredenheid. Niet goedkoop maar wel toppie.

http://catalog.weidmueller.com/procat/Group.jsp;jsessionid=88D92D6BA8E…

Er bestaat in die reeks o.a. een andere tang voor aderhulzen : de PZ 6. Een nog betere lijkt me, en goed voor draaddiameters van 0.14 tot 6 mm².

Maar ze kosten wel wat ! De PZ3 heb ik zowat een 140 euro betaald.

Aangezien ik het begin in dit topic niet meer kan uitbreiden met nieuwe foto's moet ik maar een nieuw update in een antwoord schrijven. Misschien dat een MOD deze post nog in het begin kan plaatsen, dan blijft alles mooi bij elkaar.

Zoals ik al schreef heb ik ook de New Engineer PA-09 Red besteld in Japan via eBay. Binnen een week binnen via PostNL. :-)

Hieronder wat foto's van deze tang en de werking.

Tang 3:
Prijs USD 51,20 inclusief verzending.
New Engineer PA-09 http://www.ebay.com/itm/321510401160

Deze maakt de volgende crimping:

Let op: dit gaat in twee fases. Eerst de mantel met aders en dan de aders.

Ik heb de tang niet schoongemaakt dus er zit nog wat vuil op. Dit is de eerste crimping die ik heb gedaan en kan zeker beter. De draaddikte is 22AWG

Alles paste meteen goed in de housing en met een "click" (Helaas heb ik de housing een beetje gemold om de connector er weer uit te krijgen. Alles zat mooi en perfect.

Het is zelden dat er bij de Chinezen een goede beschrijving bij het product komt. Dit is bij de Japanners wel anders. Hier zit een goede beschrijving met foto's bij in twee talen, Japans en Engels.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze tang. Nog even meer oefenen om de juiste touch te krijgen en dan komt het zeker goed.

I love it when a plan comes together !

Ik gebruik eigenlijk steedsminder krimphulzen

rijgklemmen tot 6mm2, kleine relais tot 7,5 kW,drukknoppen, lampjes, plc ET200S allemaal verdrukklem en aanstrippen is voldoende.

Echt leuk dat je je resultaten hier post. Dan kunnen we er ook mee van leren.

Heeft er iemand ervaring met de Klauke k507 ?
http://katalog.klauke.com/en/k-507-crimping-tool-with-interchangeable-…

Shiptronic

Overleden

@Ritmeester, wel een krimptang, maar niet voor adereindhulzen waar dit topic over ging :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 maart 2017 18:56:20 schreef ritmeester:
Zoals ik al schreef heb ik ook de New Engineer PA-09 Red besteld in Japan via eBay. Binnen een week binnen via PostNL. :-)
Hieronder wat foto's van deze tang en de werking.
Tang 3:
Prijs USD 51,20 inclusief verzending.
New Engineer PA-09 http://www.ebay.com/itm/321510401160

@ shiptronic: dat wou ik dus ook gaan zeggen. Dat is GEEN adereindhuls-tang.

@ Dratsabylgu: Ik heb nu al 11 jaar een 'China' tang voor kabelschoenen in gebruik op m'n werk. Die heb ik voor 2 of 3 tientjes bij Baco gekocht. Ziet er exact zo uit als de Klemko's of welk merk die van m'n collega's ook zijn, maar er zal vast ergens op bespaard zijn ;)

Desondanks gaat 'ie nu al duizenden, zo niet tienduizenden krimpingen mee en daar sta ik nog steeds versteld van. De ratel wordt wat minder inmiddels, maar hij doet nog steeds prima wat 'ie moet doen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik heb zowel een goedkope als dure krimptang voor kabelschoentjes.
De goedkope lijkt inderdaad veel op de dure merken.

Maar de goedkopere hebben overal iets meer speling waardoor het dus kan gebeuren dat de tang weer los laat voordat de krimpverbinding voldoende vast zit.

Dit gebeurd niet vaak en zelfs als het gebeurd zit de draad nog vast in de kabelschoen, maar als je in een fabriek met honderden motoren en kleppen en ander bewegend en trillend spul je in totaal misschien wel honderdduizend van die kabelschoentjes hebt zitten en er dan na een jaar of desnoods een paar jaar eentje los komt kost dat ineens zoveel geld dat je daar 1000 van de duurste tangen van kan kopen.

Daarom mogen ze niet gebruikt worden op zowat alle grote fabrieksterreinen.

Neemt niet weg dat de goedkope tangen voor velen een stuk gereedschap is dat voor hun prima voldoet.

Ik ga er hier een deel hard tegen de schenen lopen maar ik gebruik voor de aangehaalde kabelschoentjes (eerste foto's) om me te behelpen regelmatig een gewone kniptang. Eerst draad strippen en twisten. Het "juiste" schoentje voor de ader opzetten en dan met wat "gevoel" nijp ik in de schoentjes een 5 a 7 rilletjes overlangs net zoals de tang doet. Dit werkt in geval van nood prima.
Ik heb reeds verschillende malen getracht deze aansluiting te breken, ook in de klemmenstrook en dit lukt niet zonder abnormale krachten. Ik moest gisteren een korte schoen vervangen door een lange ( ze bestaan in verschillende lengtes) maar het lukte me niet om het schoentje terug los te halen.Ik had het schoentje terug wat rondvorm gegeven en trachtte het schoentje van de aders af te trekken. De adertjes binnen het schoentje braken echter af op verschillende lengtes. Ik trok dus de koperadertjes over wat toch intern op een goede verbinding wijst. Daarna moest mijn snoertje dat wat ongelukkig kort geknipt was vervangen worden.
Ik zou het in een bedrijf ook niet willen maar wil er alleen op wijzen dat mits het goed en met gevoel gedaan is voor hobby een prima alternatief kan zijn om je te behelpen. En deze methode is zeker beter dan de naakte gestripte draadjes in de klemmenstrook duwen die dan in alle richtingen wijzen.

EricP

mét CE

Dit werkt in geval van nood prima.

Als je in dat soort nood komt, dan ben je gewoon een prutser die z'n werk niet onder controle heeft...

En ja, ik ben ook wel eens zo'n prutser geweest: tang gebruikt, niet opgeborgen (want die K*T telefoon ging weer) en een paar dagen later sta je on-site en denk je 'f*ck'. Nou ja, er is meestal wel een lokale winkel die ze ook heeft. Dus inmiddels 3 tangen voor faston (met ratel) en 2 adereindhuls tangen... Het voordeel is ook dat je tang in je 'koffer' daar ook gewoon blijft liggen en je dus ook niet meer mis grijpt.
Maar me verlagen tot een kniptang? Nee... Dan soldeer ik het wel en kom ik later wel terug om het knap te doen. Mijn fout, mijn kosten...

Ik heb mensen kabelschoentjes zien persen met een hamer of een combinatietang.
Dat het vaak goed lijkt te gaan zal best.

Maar dat het goed kan gaan maakt niet uit als je opdrachtgever gewoon eist dat het met een bepaald type tang moet gebeuren.

En die opdrachtgever heeft groot gelijk dat hij eist om bewezen kwaliteit, tenslotte betaald hij er voor.

EricP

mét CE

Bij betaalt er zelfs voor...

Maar afgezien van wat de opdrachtgever eist (ik heb dat soort opdrachtgevers niet gelukkig... maar ja, ik sta ook vaak de rommel van 'erkende' en 'gecertificeerde' bedrijven op te ruimen, dus ze zijn al lang blij dat er iemand komt die het wel snapt en wat behoorlijks achter laat): wil je zo werken? Voor mezelf niet en voor een klant al helemaal niet.

Oh ja... vaak heel mooie vormpjes in de adereindhulsjes. Vast met een dure, gecalibreerde tang gemaakt. Met calibratie-certificaat natuurlijk, want ander mag je dat nooit op je bus zetten.
Alleen zo jammer dat het adereindhulsje te ruim is voor de ader of dat er een paar draadjes naast zitten. Doe mij dan toch maar de niet-gecertificeerde tang van mijzelf met een passend adereindhulsje wat gewoon goed vast zit en niet afbreekt. Levensgevaarlijk natuurlijk, want er is geen papertrail...

Overigens bedenk ik mijzelf net dat ik ook nog een LeGrand tang heb voor adereindhulsjes. Hulsjes op een sliert die je in een houder in de tang schuift. Tang van glasvezel versterkt plastic, zo lijkt het. Douwt er 3 deukjes in. Zit ook vast. Werkt wel snel als je veel van dezelfde maat moet doen, maar heeft toch niet mijn voorkeur...

Op 22 maart 2017 22:13:22 schreef Shiptronic:
@Ritmeester, wel een krimptang, maar niet voor adereindhulzen waar dit topic over ging :)

Op 22 maart 2017 22:18:48 schreef weardguy:
[...]
@ shiptronic: dat wou ik dus ook gaan zeggen. Dat is GEEN adereindhuls-tang.

Het spijt me, echt waar. Ik zal mijn onbeschoft gedrag op dit forum beteren. Nogmaals excuses aan iedereen die zich belazert voelt na mijn tweede inbreng in dit topic. :-)

I love it when a plan comes together !