Hulp gevraagd voor een elektro-motor aansluiting enz.

Op 20 maart 2017 17:25:23 schreef Kaspervlz:
Goed hierbij de foto's van, hoe je de draden aan de motor moet?

You mazzelaar!!

Op de buitenkant heeft een een of andere wederverkoper de optie van de motor om in driehoek op 230V te draaien, verborgen gehouden... Volgens de buitenkant kan wat je wilt niet, maar voor degenen die verder kijken dan hun neus lang is, wel!

Iedere motor die geschikt is voor 230V (zoals deze) zal op dezelfde manier als deze worden uitgeleverd (of op z'n minst: het zou kunnen). Je moet alleen zes schroefjes losdraaien, drie plaatjes een kwartslag draaien, en de schroefjes weer vastzetten. Als je zegt: "Koffie-met-gebak voor diegene die het effe voor me doet!" en zegt waar je (ongeveer) woont, dan denk ik dat je binnen 24 uur een happert hebt.... Zo gaat dat hier. :-)

Edit: om mijn stelling "ze worden vaak in 400V configuratie uitgeleverd" te onderbouwen, eens gezocht op .37kW 230/400V motor, en dan was de eerste site die ik vond: EUR 70 voor een motor, op de tweede site hoefde ik maar 48 euro te betalen voor zo'n motor. Maar mijn doel is niet bereikt: Ik kan niets vinden over hoe ie uitgeleverd gaat worden. Toch vermoed ik: hetzelfde als jou motor.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 20 maart 2017 18:42:49 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Koffie & gebak? Waar kan ik het ophalen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
GJ_

Moderator

Op 20 maart 2017 18:35:31 schreef rew:...Ik kan niets vinden over hoe ie uitgeleverd gaat worden.

Plaatjes los erbij.

Op 20 maart 2017 18:12:45 schreef Kaspervlz:
Dat vind ik best wel tricky. Heb nog een andere motor en kan misschien deze, incl. Freq.regelaar beter maar verkopen ofzo, voordat ik hem verniel.

En wat krijg je dan? Je hebt precies wat je hebben wilt.

Heb je al een woonplaats of iets dergelijks in je profiel? Want nogmaals: het kan best zijn dat er iemand in de buurt is die het even wil aansluiten. Dit is echt een eitje.

Heb m'n profiel aangepast, maar woon in A'dam. Appeltje eitje? ok ga er over nadenken.

Maar zoals gezegd voorheer, deze motor was een extra. Heb nu 2 draaibanken van dezelfde soort, maar net even anders soms, TAIG/Lathe, USA. Ben bezig dat af te stellen/aan te passen zodat alles uitwisselbaar wordt. Maar al wel allebei met reeds werkende motor. De éne 100W (met L en R)en de andere ca 250 W ( maar alleen één kant op, R-om gezien v/d achterkant, stuurboord?? ).

Leuk gezegd, dat appeltje eitje, ben chemicus geweest, nu met pensioen en weet dus wel wat van elektra/elektronica. Maar de finesses???

Zou wel leuk zijn als ie ging werken, hou wel van wat toeters en bellen bij de apparatuur en ja die motor ziet er prima uit.

LiA (Leven is Avontuur)
GJ_

Moderator

OK, gewoon stap voor stap.

STAP 1:
Neem om te beginnen een dop 7 en haal de koperen stripjes los.
De 6 draden die in de motor verdwijnen moeten wel op dezelfde plek blijven zitten.
Gebruik bij voorkeur een dop, verlengstuk, t-greep!
Dus geen ratel en zeker geen steeksleutel!!

Zet de drie plaatjes terug zoals op de onderstaande foto.

Als je klaar bent maak je een foto ter controle.

Noot: De draden die uit de motor komen mogen NIET zomaar gemengd worden. Die zitten PRECIES goed zo, er zijn heel veel (720) verschillende mogelijkheden en er zijn er maar zes die werken. Dus zorg dat ze blijven zitten waar ze zitten. Of, label ze zoals in GJ z'n foto, waarbij het raar lijkt dat U1 niet tegenover U2 zit, maar dat hoort zo!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@GJ, Jouw foto is me helder en ik zie idd 3 plaatjes, nu nog in line en de codering is ook hetzelfde. Dat is idd makkelijk te doen en de juiste sleutel ervoor is ook aanwezig. Ga ik straks doen en stuur wel een foto van stap 1.

@REW,is me duidelijk en 720 is 6!, ook duidelijk. Maar niet allemaal mogelijk met deze plaatjes. Het hoe en wat over U1 en U2 enz.laat ik lekker in de black box.

Plaatjes zijn omgezet, maar nog los er op, want neem aan dat er nog verbindingen gemaakt moeten worden. Ook foto's gemaakt van het inwendige van de freq. regelaar.

.

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op dinsdag 21 maart 2017 12:04:56 (23%)

LiA (Leven is Avontuur)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet dus alleen die 3 plaatjes zo moet aanbrengen.
REW bedoeld dat je de draden die de motor in duiken niet moet verplaatsen maar zo laten zitten als het zit.

Je hebt dan 3 aansluitpunten in je motor. Dan neem je een 4 aderige kabel of snoer. 1 draad (de groen/gele) gebruik je voor de aarde/behuizing. De andere, op elk aansluitpunt 1 draad, maakt niet uit welke kleur waar.

Dan laat je ons maar weer een foto zien.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Stap2:

Zoals Toeternietoe al aangaf: je neemt nu een 4 aderige kabel, liefst afgeschermd.
sluit nu 3 aders als volgt aan:
https://static.circuitsonline.net/camo/3488bcdb502194bfa5220bc8b4faf778f7618f50/687474703a2f2f75706c6f61642e77696b696d656469612e6f72672f77696b6970656469612f636f6d6d6f6e732f652f65312f436f6e6e656374696f6e2d747269616e676c652d6d6f746575722d747269706861732543332541392e706e67
Die drie aders moeten op je drive op de klemmen U, W en V. (dat is de onderste rij klemmen!)
Dan heb je in je kabel nog een vierde ader over, waarschijnlijk een geel/groene. Die moet in de motor en op de drive op de aardschroef.

De 230V zit er kennelijk al op je drive, dat zijn die twee zwarte draden.
Wat op de voeding voor de drive nog ontbreekt is een aarde, die moet er zeker op,anders loop je een zeer grote kans op onprettige verassingen.

Edit:
raar trouwens. Op de bovenste rij vermogensklemmen zit normaal een lusje tussen L+ en DC+.

We gaan op zoek naar een 4 -aderige en liefst afgeschermde kabel.

Heb 5 schroeven in het chassis, maakt toch niet uit welke ik ga nemen?

Maar aarde hier? Bij een renovatie, net voordat ik hier kwam wonen, hebben ze aarde stekkers op aardloze en omgekeerd gezet. Kwam ik eerst jaren later achter. En daarna kwam de omschakeling van 2- naar 1 fase erbij. Oud huis, is een zooitje dus, maar gaat tot nu ok.

Dus wat kan ik verwachten, zonder aarde? Kapotte motor of alleen een uitschakeling? Maar we zoeken er wel één. Dus als een aarde verplicht is, moet ik dat echt gaan vermelden op de motor, voor het geval dat ik bij verplaatsing een verkeerd stopkontakt gebruik, lijkt me.

Wat ik met je edit moet??

LiA (Leven is Avontuur)

Kasper: Als GJ zich daarover verbaast is het verstandig om nog even rustig aan te doen. WEL de aanwijzingen opvolgen over wat nu aan te sluiten, maar nog even niet in het stopcontact.

Dit soort dingen van "raar, je zou toch verwachten dat", kan betekenen dat eea verkeerd begrepen is. Gebruikelijk is om .... maar hier is het anders gedaan. Bijvoorbeeld: "gebruikelijk is het om U1 W2 verticaal boven mekaar te plaatsen. Het gedoe met de plaatjes wordt lastiger als je daar U1 U2 van zou maken, maar het KAN wel." Dus als er een hint zou zijn dat het hier anders zit gaan we even nadenken totdat we het snappen.

Dat van die U1 U2 is hier NIET het geval, maar een voorbeeld van iets wat raar is, waarvan we hints zouden kunnen zien die "even wachten met de spanning er op" wel verstandig maakt.

Dat van dat brugje van GJ, dat zou ik even proberen op te zoeken in de handleiding van dat ding.

Over de aarde: Het is echt erg verstandig om dit soort apparatuur op aarde aan te sluiten. Doe je dat niet, is het erg makkelijk dat je een schok krijgt van het apparaat, en zou hij behoorlijk kunnen storen op de radio en andere apparatuur in de buurt.

edit: zoekend naar de handleiding: hier is ie (wie gebruikt er nog FTP? Moeller!)

Edit2: blz 5: GJ heeft gelijk. Normaliter zit er een linkje tussen L+ en DC+.

Edit3: Blz 9: Dat linkje staat duidelijk aan de BINENNKANT getekend. Zou het kunnen dat hier dat linkje dus IN het apparaat zit? Ik kan me voorstellen dat met grotere apparaten (bij foutzoeken) je de L+ wil (kunnen) testen voorat je de boel doorkoppelt aan de DC+. Hier is dat dus al voor je gedaan. TODO: controleren of ik gelijk heb. Neem een multimeter en meet de weerstand tussen L+ en DC+. (ter controle: Vergelijk die met de weerstand tussel L+ en L+).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 21 maart 2017 13:23:04 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 21 maart 2017 13:00:47 schreef Kaspervlz:
Dus wat kan ik verwachten, zonder aarde? Kapotte motor of alleen een uitschakeling?

Er zal niks stuk gaan alleen krijg je een reuze opdonder als je de motor vastpakt. Is je hart gezond ;-)

Op 21 maart 2017 13:15:35 schreef rew:...Dat linkje staat duidelijk aan de BINENNKANT getekend...

Dat is een beetje verwarrend, maar niet ongebruikelijk om linkjes die gemonteerd worden meegeleverd te tekenen. Je kunt de drive later, als we zo ver zijn, rustig proberen zonder die link, maar ik denk dat ie niet veel zal doen. Dan kan er alsnog een draadbrugje tussen gelegd worden.

Het linkje ziet er normaal zo uit:

ik heb 'm even blauw gekleurd voor de duidelijkheid.

Shiptronic

Overleden

Op 21 maart 2017 13:00:47 schreef Kaspervlz:
Heb 5 schroeven in het chassis, maakt toch niet uit welke ik ga nemen?

?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank voor alle aanwijzingen en er gaat echt geen stekker in als ik niet volledig een ok gevoel heb.

Goed een 4-aderige kabel is gevonden, morgen komen daar de kabelschoentjes aan en wacht dan stap 3 wel af.

Aarde op die schroef, ook ok.

De rest, zoals manual, ga ik ook doorlezen. Ga nu effe iets anders doen, morgen is een nieuwe dag.

LiA (Leven is Avontuur)

OK, de 4-aderige, 1,5 mm 2 kabel is met kabelschoentjes aangesloten. Neem aan op een manier die ok is. En ook de aarde natuurlijk op de juiste bout. Kabel is helaas zonder afscherming, maar daar waar ik hem gebruiken wil, op zolder, zit geen TV enz. De aarde zit daar aangesloten op een waterleiding, maar zal nog wel testen of ik eventueel geen nare schok krijg, als ie echt aan het net komt. Bouw die draaibank toch uiteindelijk in een polycarbonaat behuizing van 1 cm dik, dus veilig, lijkt me. Klaar voor de volgende stap.

@Shiptronic: Wacht op een OK van GJ voordat ik die draden aan de freq.regelaar vast maak. Maar de kabelschoentjes daarvan zitten er ook al. Komt er daarna nog iets, behalve stekker erin? Ja die shunt misschien. Spannend.

[Bericht gewijzigd door Kaspervlz op woensdag 22 maart 2017 13:58:08 (16%)

LiA (Leven is Avontuur)
GJ_

Moderator

De aansluitingen zijn zo goed, nu nog op de FO zoals in de fraaie tekening van shiptronic. De aarde is toch wel van belang voor je eigen comfort ;-)

Als dat klaar is kun je qua hardware draaien Maak vast een draadje klaar om tussen L+ en DC+ te zetten, ik verwacht toch echt dat die er tussen moet. Zo heb je geen verbinding tussen brug en DC bus.

Dan nog de aansturing. Daar heb je een aantal smaken:
1) aansturing met externe knop en potmeter
2) aansturing met externe knop en potmeter op de drive
3) aansturing met knoppen en potmeter op drive

afhankelijk van je keuze zullen er wellicht nog wat parameters aangepast moeten worden.
Hoe is hij voorheen gebruikt? Of is hij helemaal nieuw?
Uiteindelijk zul je ook de motorparameters in moeten vullen.

Ja de tekening van Shiptronic is overduidelijk. (Dank je daarvoor)

Shuntdraadje lijkt me geen probleem en ligt al klaar.

Oeps "Drive?". Wat bedoel je? Wat ik heb is een potmeterknop op de freq. regelaar, bedoel je die? Daar zit ook een display op, zelfs geen idee wat dat weergeeft.

Motor lijkt mij totaal nieuw en ongebruikt, maar of dat echt zo is??????

Welke motor parameters invullen? Maar papier en pen liggen wel klaar? Snap ik dus niet.

Ga het straks proberen, tenminste alles verder maken zoals Shipstronic het getekend heeft en vlak daarvoor neem ik nog wel even kontakt op, voordat ie op het net gaat. Spannend en vooral bedankt voor je stappenplan, of het nu lukt of niet, was klasse. Zowel van jou als de anderen.

LiA (Leven is Avontuur)

GJ bedoeld met drive je FO.
De FO moet ingesteld worden met de parameters die er in zitten.

De FO moet een aantal gegevens weten van je motor zodat hij weet waar hij mee bezig is.
Daarnaast is de vraag hoe wil je de boel bedienen,
display zelf of externe druk knop met potmeter.
Dit wil de FO ook weten

Geen idee hoe ik dat kan of moet doen. Wil gewoon een motor die draait en de kracht/snelheid kan ik regelen via een 6 trap's pully via een V-snaar.
Ben een total leek op dat gebied. Dus hoe? Is er een aanwijzing op mijn foto's waar dat dan kan? Ja er zit nog een "duistere"stekker op.
Geen idee hier. Dus .........

Waar zijn toch de tijden gebleven dat je gewoon een motor aan kon doen met gewoon alleen een stekker. Ja we leven in nu.

Dus een freq. regelaar is een FO of drive, goed. Ook weer wat geleerd.
Maar misschien geeft dat display wel iets aan, weet tenslotte nog steeds niet wat dat daar doet of kan. Heb nog niet de moeite genomen de manual te lezen en haat manuals ook wel een beetje, sorry.

Straks, na het eten, gewoon eerst maar eens de stekker erin en zie wel. Maar dank je.

LiA (Leven is Avontuur)

Die drive is een ingewikkeld ding. Hij kan harder en zachter, vooruit achteruit etc etc.

Hij heeft volgens mij ook voorzieningen voor mensen zoals jij die hem "simpel" willen gebruiken.

Jij hebt het ding NODIG omdat JOU motor anders niet zomaar op 230V kan draaien. Lol is dat deze motor een aantal voordelen heeft over eenvoudigere motoren die direct in het stopcontact hadden gekund.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het zijn soms net wekkers. Met 2 toetsen kan je alles programmeren.
Maar lees je handleiding https://ie.rs-online.com/mobile/p/inverter-drives/4328368/

Rtfm zeggen ze dan toch?

pa3gws

Golden Member

Op 22 maart 2017 12:13:52 schreef Kaspervlz:
De aarde zit daar aangesloten op een waterleiding

Toch even goed controleren die aarde voor er hele ernstige ongelukken gebeuren in huis!!
Is de gehele waterleiding van koper en zit die in de meterkast aangesloten op de aard elektrode.
En ook niet onbelangrijk is de watermeter overbrugd met een draad.
Beter indien mogelijk een aparte aarddraad naar zolder aanleggen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dank voor alle waarschuwingen. Was toch appeltje/eitje? Ik ben nog van de graspietgeneratie, check je schrikdraad ermee. Heb heilig ontzag en heb straks ook echt wel handschoentjes aan. Maar ga er zo in ca 30 min. het net opzetten en..........zie wel. tot zo.

LiA (Leven is Avontuur)

alles gescheckt. Toen bleek tussen unit 1 en 2 geen aarde-draad te zitten, nu wel. Heb nu aarde-verbinding van motorbout t/m stekker en kontakt is ook geaard. De shunt hangt aan L+, dus nog los van DC+. Moet die samen met de draad die er al aan vast zit, van unit 2? Meet een weerstand van ca 400 ohm of zelfs veel meer tussen boven en onderrail. Zeker geen!! echte doorverbinding, lijkt me. Nu zitten alle verbindingen op de onderrail. Dus waar zet ik eventueel die DC+ shunt?

Kan ie of zijn er nog foto's nodig?

LiA (Leven is Avontuur)
Shiptronic

Overleden

Op 22 maart 2017 20:42:19 schreef Kaspervlz:
alles gescheckt. Toen bleek tussen unit 1 en 2 geen aarde-draad te zitten, nu wel. Heb nu aarde-verbinding van motorbout t/m stekker en kontakt is ook geaard. De shunt hangt aan L+, dus nog los van DC+. Moet die samen met de draad die er al aan vast zit, van unit 2? Meet een weerstand van ca 400 ohm of zelfs veel meer tussen boven en onderrail. Zeker geen!! echte doorverbinding, lijkt me. Nu zitten alle verbindingen op de onderrail. Dus waar zet ik eventueel die DC+ shunt?

Kan ie of zijn er nog foto's nodig?

Hier gaat iets niet goed effe wachten ! Foto is welkom.

Wat bedoel je met DC+ samen met een andere draad? op DC+ zit nog niets, dus kan er ook niets samen gaan.

in de regelaar staan U,V,W enz in zwarte tekst op witte ondergrond, dat zijn de buitenste/onderste schroeven.

L+ en DC+ is witte tekst op zwarte ondergrond, en de binnenste rij schroeven ! plaatje volgt.

aardpunt aansluiting wat je gedaan hebt in de regelaar is me ook niet duidelijk, iets zegt me dar dat ook net goed gaat.

eerst de aarde die zou zo moeten lopen:

detail aarde aansluiting regelaar:

Veel knutsel plezier, post maar even een plaatje voor je de stekker erin propt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.