hoe kan een 74193 verkeerd tellen?

mel

Golden Member

Een schakeling gemaakt.Een up/down teller,een 74193, aangestuurd met relais, welke een flip/flop aansturen.
Een 7400 geschakeld als f/f.
Na iedere puls moet hij in de volgende state komen.,maar dit werkt random...
De pulsen zijn ontdenderd, door de f/f's, de voedingsspanning is ontkoppeld, en ik weet het niet meer.
Misschien kan het ic gewoon stuk zijn..
Iemand een tip?
Het is voor de aansturing van een synthesiser voor een tranceiver trouwens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Geef eens in een tekening weer hoe het nu precies geschakeld is of voeg een foto van de opbouw toe, dat maakt al wat meer duidelijk.

Groeten, Ron.

mel

Golden Member

Tekenen gaat moeilijk, maar het is heel simpel.de up en down ingangen worden aangestuurd door een ontdenderd signaal van de flipflops.
Als je er een ingang laag maakt, en dat werkt . moet hij gewoon 1 stap verder tellen. of af, hangt van de ingang af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Thevel

Golden Member

Ondanks dat een SN74193 oud is telt deze toch zeer snel, hij reageert al op pulsen van ongeveer 20ns.
Het is dus zeer van belang de de clockpuls heel goed ontdenderd is anders krijg je inderdaad random effecten.

Je kunt het schema gewoon met de hand op papier tekenen en scannen of een foto van maken en hier posten, dat maakt het een stuk makkelijker.

Let ook op dat de ontkoppel condensator zo kort mogelijk bij de voedingsaansluitingen (pen 8 en 16) zitten!

mel

Golden Member

weet ik Thevel, en dat zit hij ook...
En de puls komt via een flip/flop. en is heel stabiel. de voedingsspanning is ook stabiel , en de condensator zit er ook kort op.
Het lijkt dat hij pulsen overslaat. de uitgangen heb ik een paar LED jes op gezet om te controleren.Aansturing heb ik met de scoop gecontroleerd..
normaal moet er een code uitkomen , binair,maar hier dus niet.... 8)7

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hou je er rekening mee dat de andere input hoog moet zijn van die 74193?

UP moet 1 zijn als je omlaag wilt tellen op de DWN pin en omgekeerd.

LDmicro user.

Jou schakeling is perfect, het zit goed aangesloten, en je hebt toch problemen.
Je weigert ons
* een schema
* een foto

Dan wordt het echt onmogelijk om je te helpen.

Probeer het zelf ook eens:

Ik heb een schakeling. Hij doet niet wat ik wil, maar ik heb het goed aangesloten. help!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit haalde ik uit de datasheet van de 74192/74193:

While counting with one clock input, the other
should
be held HIGH. Otherwise, the circuit will either count by
twos
or not at all, depending on the state of the first flip-flop,
which cannot toggle as long as either Clock input is LOW.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Thevel

Golden Member

Op 20 maart 2017 13:08:19 schreef mel:
de puls komt via een flip/flop. en is heel stabiel.

Hoe weet je dat hij stabiel is?
Heel korte pulsen waar de 74193 wel op reageert zijn nauwelijks op een oscilloscoop te zien...

Zonder je schema te kennen heb je mogelijk ook pull up of pull down weerstanden gebruikt maar let op, TTL heeft veel meer stroom aan de de ingangen nodig dan Cmos wat je misschien gewend bent.
De weerstanden moeten dan ook laag-Ohmig zijn, bij een SN74193 (dus geen LS) moet je niet hoger gaan dan ongeveer 1KΩ

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 20 maart 2017 20:28:24 (37%)

mel

Golden Member

Ik heb pull up weerstanden van 1k2 gebruikt..
en ik weet heus wel hoe een flip flop werkt..
En tekenen heb ik geen mogelijkheden toe,
en ik heb wel honderden schakelingen gemaakt...
Een flipflop van een 7400 is er juist voor om een stabiele puls te verkrijgen. Die komt gewoon van een drukker met een wisselkontakt..
maar ik ga verder prutsen. word vervolgd....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Volgens mij kun je met een FF geen 74193 doen optellen en aftellen omdat er altijd 1 uitgang 0 is.
Is te zien hoe een en ander geschakeld is, ik denk dat je iets verkeerd doet dat niet met contactdender te maken heeft.

[Bericht gewijzigd door MGP op maandag 20 maart 2017 15:27:11 (38%)

LDmicro user.

Waarom zou je per se een pull-up of pull-down weerstand nodig hebben? De 7400 is geen open-collector type en de fan-out is groot genoeg om wel 10 stuks 74193 aan te sturen. Of heeft het te maken met schakelsnelheid van laag naar hoog van de 7400 output?
@MGP: er wordt neem ik aan maar één 7400 output gebruikt om de 74193 aan te sturen op hetzij de UP, hetzij DWN pin. De andere UP of DWN in wordt op andere wijze permanent High gehouden.

Thevel

Golden Member

Op 20 maart 2017 14:48:09 schreef mel:
Een flipflop van een 7400 is er juist voor om een stabiele puls te verkrijgen. Die komt gewoon van een drukker met een wisselkontakt..

http://instrumentationlab.berkeley.edu/sites/default/files/BSCD1/image007.png

Je verteld nu pas dat je een flip-flop met een SN7400 hebt gemaakt, lekker duidelijk allemaal.
Ik neem aan zoiets als bovenstaand schema, dat zal inderdaad dendervrij moeten werken.
Veel succes verder.

Sommige tellers starten random op en hebben dan een x-aantal clockpulsen nodig om in het juiste ritme te komen. Als dat ongewenst is, moet je de teller bij het opstarten resetten of bij deze teller de waarde 0000 laden.
Voor schakelingen waar continu en/of lang geteld wordt is dit natuurlijk minder relevant.

@Thevel: even ter verdediging van TS, 7400 als f/f stond al in eerste bericht.

Thevel

Golden Member

Sorry, ff overheen gelezen, mijn fout. |:(

fatbeard

Honourable Member

tekenen heb ik geen mogelijkheden toe

Kom op zeg, een potlood, de achterkant van de belastingenvelop en een fotootje of twee met je mobieltje maakt een heleboel duidelijk...

Sommige tellers starten random op en hebben dan een x-aantal clockpulsen nodig om in het juiste ritme te komen.

De '193 is een binaire teller, die heeft geen 'illegale' standen. De inhoud bij opstarten is weliswaar willekeurig, maar de telvolgorde wordt daardoor niet beïnvloed.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op maandag 20 maart 2017 17:37:35 (25%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
mel

Golden Member

Ik ga even een ander exemplaar proberen, het kan best dat dit ic stuk is.
Ik heb alle regelen der kunst toegepast, de niet actieve ingang hoog gezet, en ik begin met een reset via de presetingangen...
Ik ben best aardig op de hoogte van digitale techniek, maar dit snap ik echt niet...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De moeilijke dingen zijn goed. Dan moet een makkelijk ding fout zijn.
Is de voedingsspanning echt 5V en rimpelvrij?

mel

Golden Member

Even een update.
ic vervangen door een ander exemplaar, nu werkt het....
waarschijnlijk toch kapot.. zat toch wel in een ESD kokertje...
maar ja,
ieder bedankt voor het meedenken.
Zal volgende keer eerst een ander ic proberen...
topic mag op slot.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ho ho, nog niet op slot, hoe zit het nu met dat nut van een pull-up weerstand?

[Bericht gewijzigd door aobp11 op maandag 20 maart 2017 19:45:35 (14%)

maartenbakker

Golden Member

Blij dat je de fout gevonden hebt. TTL is eigenlijk helemaal niet statisch gevoelig maarja stuk is stuk.

Op 20 maart 2017 14:48:09 schreef mel:
En tekenen heb ik geen mogelijkheden toe,

Niet om vervelend te doen maar die uitspraak intrigeert me behoorlijk, bedoel je daarmee dat je geen fotocamera of scanner hebt? Want de andere noodzakelijke artikelen (pen, papier, computer) heeft eigenlijk iedereen wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 20 maart 2017 19:47:56 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Was vast een Chinees onderdeel, die tellen in Chinglisch

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Thevel

Golden Member

Mooi dat je het gevonden hebt en dat het nu werkt.
Mogen we ook weten wat je aan het maken bent?

Ik heb zoiets al eens meegemaakt, lijkt verdacht veel op dezelfde setup die we eens hadden echter met maar 3 standen. Ook niet stabiel te krijgen.

De inductie puls van het relais stoorde waarschijnlijk door de lucht heen op de schakeling. Inblikken van het hele zooitje werkte zelfs niet. Ontkoppeling ontstoring noem het maar op: niet aan de gang te krijgen.

Uiteindelijk hebben we het volledig met 11-polige steek relais opgelost. Dat werkte perfect.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.