Hulp met Peltier/Seebeck generator en het opslaan van de stroom.

Hoi allemaal,

voor mijn eindexamen ben ik bezig met het gebruik van energie uit de huiselijke omgeving. Een daarvan is warmte (in de vorm van licht). Deze warmte wil ik gebruiken om stroom mee te kunnen produceren. Hiervoor wil ik het seebeckprincipe toe gaan passen. Omdat ik mijn project zo inzichtelijk mogelijk voor het publiek wil maken wil ik geen kant-en-klaar element kopen maar dit zelf maken met twee verschillende metalen. Een beetje dit idee: https://www.youtube.com/watch?v=gdzRktn7j3A

Ik zal de uiteinden die verwarmd gaan worden bij elkaar bundelen (zonder dat ze elkaar raken;)) en vervolgens zet ik hier het brandpunt van een fresnellens op.

Ik heb op internet goede combinaties gevonden van verschillende metalen voor thermokoppels maar aan deze metalen kan ik moeilijk komen of ze zijn te duur. Wat raden jullie mij aan als betaalbare en goede opties?

Verder zou ik graag willen weten of het mogelijk is om deze stroom op te kunnen slaan in een batterij/accu/condensator en zodra dat er een bepaalde hoeveelheid is opgeslagen dat deze vrijkomt? En ook hoe het zit met de constant verschillende voltages/amperes? Moet daar iets van een soort elementje tussen komen te zitten die ervoor zorgt dat het geen constant wisselende spanning of stroomsterke is?

Ik hoop zo dat jullie mij kunnen helpen want ik weet niet veel van deze materie af! Op de kunstacademie zijn de leraren ook niet opgeleid om deze kennis in te kunnen zetten natuurlijk dus het zou heel fijn als jullie me een duwtje in de goede richting kunnen geven!

En seebeck element bestaat gewoonlijk uit heel veel juncties in serie, aangezien je hooguit 1mV/K kunt halen, en dat is met exotische materialen. Om iets nuttigs te kunnen doen heb je dus al snel vele tientallen of zelfs honderden juncties is serie nodig. Met licht als warmtebron ga je sowieso een zeer minimaal resultaat halen; het temperatuurverschil is daarmee relatief klein.

1V is toch wel het minimum om iets zinnigs te doen; in dat YouTube filmpje hebben ze daar 110 cellen en een gasvlam voor nodig. Ik heb mijn twijfels bij de nietjes die volgens mij een flink aantal cellen kortsluiten.

Een accu laden kun je wel vergeten, zoiets produceert hooguit een paar milliwatt, dus meer dan af en toe een LED laten flitsen zal er niet in zitten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je kunt oude thermokoppels slopen en opnieuw in elkaar draaien, maar ik denk dat daar bij realistische afmetingen alleen bruikbaar energie uit komt als je het echt heet en koud maakt, niet bij een paar K verschil bij 'energy harvesting'.
Ter illustratie; ik kreeg vorige zomer in de volle zon 0,1 W (1V / 100 mA) uit een normaal peltier element met een 25x25 cm spiegel er voor en een CPU koeler er achter. Dat is 0,nogwat % rendement.

Maar laat dat je niet tegenhouden om wat te experimenteren :) Ook weinig energie is nog goed te meten, en met chips als de LTC3108 is er nog wat mee te doen ook.

Een standaard K-type thermokoppel geeft je ongeveer 41uV/K, dus om 1V te maken met een verschil van 10 graden moet je er 2500 in serie zetten...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

Hoe kan het dan dat al die filmpjes op Youtube laten zien dat het heel makkelijk is om gratis energie te oogsten? >:) ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 maart 2017 08:07:42 schreef Aart:
Je kunt oude thermokoppels slopen en opnieuw in elkaar draaien, maar ik denk dat daar bij realistische afmetingen alleen bruikbaar energie uit komt als je het echt heet en koud maakt, niet bij een paar K verschil bij 'energy harvesting'.
Ter illustratie; ik kreeg vorige zomer in de volle zon 0,1 W (1V / 100 mA) uit een normaal peltier element met een 25x25 cm spiegel er voor en een CPU koeler er achter. Dat is 0,nogwat % rendement.

Maar laat dat je niet tegenhouden om wat te experimenteren :) Ook weinig energie is nog goed te meten, en met chips als de LTC3108 is er nog wat mee te doen ook.

Ik begrijp het dat het rendement erg laag ligt. Ik heb gisteren een meting gedaan met de fresnellens en kreeg een temperatuur van ongeveer 170 C in het brandpunt. Voor mijn gevoel is dit toch al best een aardige temperatuur en zou toch een redelijk verschil in temperatuur kunnen krijgen. In mijn uiteindelijke opstelling zal ik geen koelelement gebruiken dus de andere uiteinden van de metalen gaan puur via de lucht gekoeld worden. Dat zal dan het rendement flink laten dalen.

Ik begrijp niet helemaal wat deze chip doet. Deze zet de wisselende voltages om naar een vaste waarde als output? En kan deze ook de stroom opslaan of is dit om tot deze vaste waarde te komen en zodra deze is bereikt, de stroom los te laten?

En hoeveel ampere zou ik kunnen krijgen hiermee? Wordt dat dan ook telkens tot een bepaalde waarde gebracht?

En hoeveel ampere zou ik kunnen krijgen hiermee?

Als je de datasheet gelezen had dan zou je gezien hebben dat je het hier hebt over tienduizendsten van Amperes.
Zet er zo´n 1.000 parallel en je hebt al gauw een bruikbare uitgangsstroom van 0,5 Ampere bij 2,2 Volt.

Ik zou zeggen: ga ervoor !

Op 24 maart 2017 14:26:51 schreef Brainbox:
[...]

Als je de datasheet gelezen had dan zou je gezien hebben dat je het hier hebt over tienduizendsten van Amperes.
Zet er zo´n 1.000 parallel en je hebt al gauw een bruikbare uitgangsstroom van 0,5 Ampere bij 2,2 Volt.

Ik zou zeggen: ga ervoor !

Ik heb het proberen te begrijpen maar ondanks dat ik nu weet dat het dus om tienduizendsten van Amperes gaat heb ik dit nog steeds niet duidelijk kunnen terugvinden in het artikel. Ik zoek puur op getal zelfs. Is het dit?
- LDO: 2.2V at 3mA

want hierbij gaat het over duizendsten (milli) van een ampere,toch?

of dit?

VOUT Quiescent Current VOUT = 3.3V, VOUT2_EN = 0V 0.2 µA
VAUX Quiescent Current No Load, All Outputs Charged 6 9 µA

want dan gaat het weer over honderduizendsten van een ampere toch?

Ik weet heel erg weinig van deze materie af. Dat is ook de reden dat ik op dit forum vraag om hulp! Zodra er in vaktechnische thermen wordt gesproken in zo'n sheet en dan ook nog eens in het engels dan begrijp ik het niet. Ik heb geen elektrotechnische achtergrond ofzo :P

Ik meende ook dat deze chip een soort 'omvormer' was die ervoor zorgde dat het aantal volt dat bij het aansluitend apparaatje kwam constant dezelfde waarde zou hebben. Of is dat het niet?

Het zou fijn zijn als iemand het in jip en janneke taal uit zou kunnen leggen!

[Bericht gewijzigd door sibisammie op maandag 27 maart 2017 15:29:36 (17%)