Berekenen waarde van weerstand

Aldus de formule R = U / I

Als ik een LED plaats in serie met een weerstand wordt de formule R = (U - LED) / I.

Nu sluit ik een 9V batterij aan op het breadboard, dus: R = (9V-LED) / I.

Rest de vraag hoe kom ik achter wat de voltage drop is door de LED en hoe kan ik I achterhalen?

Dit is vast een heel eenvoudige vraag maar ik zit nu al een tijdje te zoeken en kan er maar niet achter komen.

LetterHenk

Golden Member

Action expresses priorities LH

Dit is niet zelf te bepalen op een of andere wijze?

En hoe zit dit met de elektrische stroom I?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 22 maart 2017 20:41:40 (52%)

Arco

Special Member

Zet een weerstand van 470 ohm of zo in serie op de 9 volt, en meet wat de spanning over de weerstand is. Dan weet je het.
Spanning varieert per kleur, en kan ook binnen een kleur nog wel een paar tienden van een volt afwijken.
Spanning verandert niet veel bij wat hogere of lagere weerstand, de stroom wel. (die kun je dan ook meten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je een led koopt, moet je die waardes van de fabrikant krijgen.

bv een rode led, 2,0-2,2V
max 20mA
dat wil dan zeggen dat er maximaal 20mA continue door de led mag lopen.
bij 21mA gaat die versneld kapot, bij 19mA leeft die langer.
de licht opbrengt tussen 18en 20mA is nagenoeg nihil. ik bereken mijn leds altijd op een 15-18mA.

die spanningsval over de led is de waarde die de led zal hebben bij die 20mA.
de ene led kan 2,0002V zijn, de andere kan 2,199V zijn

heb je een onbekende led, dan moet je gaan meten. ofwel heb je een stroombron, stel je die in op een 18mA en meet je dan de spanning over de led.
ofwel begin je met je voeding en probeer je verschillende weerstanden uit. neeem een spanningsval van 1,5V voor een onbekende led en neem 10mA. meet dan de boel uit. als je dan in praktijk een stroom van 1mA ofzo meet, dan is je gekozen spanning (1,5V) te laag.
verklein dan de weerstand tot je 10mA ziet lopen en meet de spanning over de led. als je een labvoeding hebt, kan je ook de spanning langzaam opvoeren met diezelfde weerstand er tussen tot je die stroom ziet. maar dan 20mA zou ik door een onbekend ledje niet sturen tenzij dat bij abnormaal lage spanningen gebeurd (bv bij een 1W powerled die 2,2V op 450mA heeft)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Op 22 maart 2017 01:17:35 schreef R.Hermans:
[...]

Dit is niet zelf te bepalen op een of andere wijze?

En hoe zit dit met de elektrische stroom I?

De stroom bepaal je zelf met een voorschakelweerstand of stroombron binnen de grenzen van wat de LED volgens het datablad mag hebben (bij onbekende LED's is de veilige waarde meestal 20mA). Zo bepaal je ook de helderheid. De spanning in het datablad is een richtlijn (rood is meestal 1,6 tot 2,0V, geel en groen wat hoger, blauw en wit nog wat hoger) en wordt door de LED afgedwongen als je zorgt dat de correcte stroom erdoor loopt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
buckfast_beekeeper

Golden Member

Merk en type led, dan de datasheet raadplegen. Er wordt hier uitgegaan van 20mA. Ik heb veel meer Leds van 2mA dan van 20. Ga je dan uit van 20mA is de led bijna zeker veroordeelt te sterven en naar de eeuwige jachtvelden te verhuizen. In deze datasheet wordt 7mA als maximale stroom gegeven en 500mA gedurende slechts 10µs. Vraag even na welke leds je hebt gekocht.

De spanning die je led nodig heeft kan je meten door een veilige weerstandswaarde te nemen en dan met je multimeter de spanning over de led te meten. In diode stand geeft je multimeter ook deze spanning weer zo lang deze doorlaatspanning onder 2V blijft.

edit 1: @shiptronic: Daarom dat ik zeker bij leds goed documenteer welk type het is. Rood 3mm gaat niet zomaar in het bakje met rode 3mm leds. Ze worden echt op typenummer gestockeerd. Van elke nieuwe component die ik bestel wordt de datasheet gedownload.

edit 2: leds worden door mij meestal uitgerekend op nominale toegestane stroom. De gebruikte weerstand is dan de berekende weerstand verhoogd naar de volgende E12 waarde. In de meeste gevallen pas ik daarna PWM toe om de lichtsterkte aan te passen naar het gewenste niveau.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op woensdag 22 maart 2017 10:38:39 (13%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Shiptronic

Overleden

Op 22 maart 2017 03:40:37 schreef maartenbakker:
[...]
(bij onbekende LED's is de veilige waarde meestal 20mA). .

Kleine kanttekening, 20mA is eigenlijk niet een veilige waarde, maar de Max stroom die er door mag. Het is geen goed gebruik om bij een ontwerp om de max te gaan zitten, je moet wat ruimte overhouden. Reken met 10mA , de led zal u dankbaar zijn, en de licht opbrengst is nagenoeg hetzelfde.

[Edit] zie net de post boven me, en bedenk mezelf dat ik ook al een fossiel begin te worden. De 10mA is voor de modere LED blijkbaar al te veel, ik zal mijn vuist regel aan moeten gaan passen.

En zo blijkt maar dat er maar 1 goede manier is, lees de datasheet! Nu is dat bij een LED vaak wel lastig te achterhalen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 22 maart 2017 09:58:15 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Echte componenten hebben een "datasheet" waar je dat soort dingen uithaalt. Suffe "we prutsen maar wat aan" winkels denken dat je zonder kan. Voor een led mag je de stroom zelf kiezen van nul tot het opgegeven maximum. Ik zelf KIES voor de powerleds op de printjes die ik verkoop: 6.5 µA. Zit tussen de nul en de 20mA max, toch? (een factor 3000 onder de toegestane maximum stroom!)

Rode leds, groene en gele ongeveer 1.8V. Maar moderne groene leds eerder 3V. blauwe en witte eerder 3.6V. Dat is een richtlijn voor als je geen datasheet hebt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Op 22 maart 2017 10:43:47 schreef rew:
Rode leds, groene en gele ongeveer 1.8V. Maar moderne groene leds eerder 3V. blauwe en witte eerder 3.6V. Dat is een richtlijn voor als je geen datasheet hebt.

ik neem altijd de laagste stroom die ze opgeven. witte en blauwe zijn bij mij bijna allemaal 3,2-3,4V. ik reken hierbij altijd met de laagste spanning, zodat de hoogste spanning over de weerstand valt en hierdoor de hoogste stroom kan vloeien. als je daar binnen de specs blijft, doet die dat ook als de led een hogere spanning heeft.

ik gebruik ook nooit het maximum. op mijn ligfiets gebruik ik 12V automotieve ledstrips (dingen die dus vlot 15V ook aankunnen). ik heb een 3S li-ion pack van 9,0-12,6V en nog heb ik 2 diodes in serie gezet om de stroom te beperken (met amper verlies van licht-.
ik gebruik liever 2 ledstrips op halve kracht dan 1 op volle kracht en dat geeft me het meeste licht ook

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken