hoe kan een 74193 verkeerd tellen?

mel

Golden Member

Op 20 maart 2017 20:07:57 schreef Thevel:
Mooi dat je het gevonden hebt en dat het nu werkt.
Mogen we ook weten wat je aan het maken bent?

Een besturing voor een frequentiesynthesiser voor een Bosch KF161 :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 20 maart 2017 19:46:43 schreef maartenbakker:
Blij dat je de fout gevonden hebt. TTL is eigenlijk helemaal niet statisch gevoelig maarja stuk is stuk.

[...]Niet om vervelend te doen maar die uitspraak intrigeert me behoorlijk, bedoel je daarmee dat je geen fotocamera of scanner hebt? Want de andere noodzakelijke artikelen (pen, papier, computer) heeft eigenlijk iedereen wel.

klopt ik heb geen camera of aaifoon... ook geen tekeningscanner.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Gebruik Paint of AAcircuit... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 21 maart 2017 11:20:38 schreef mel:
[...]
Een besturing voor een frequentiesynthesiser voor een Bosch KF161 :)

Fraai machientje!

Lambiek

Special Member

Op 21 maart 2017 11:23:28 schreef mel:
klopt ik heb geen camera of aaifoon... ook geen tekeningscanner.

Leef je in een grot of zo? :) Wordt het niet eens tijd voor een leuk tekenprogramma dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evdweele

Overleden

In Windows zit standaard het tekenprogramma Paint. Je hoeft er dus niet eens iets voor aan te schaffen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Op 21 maart 2017 17:01:42 schreef Lambiek:
[...]
Leef je in een grot of zo? :)

Zelfs in grotten vindt je mooie oude tekeningen... (en toen hadden ze alleen hun vingers en stokjes om iets te tekenen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ja, dat is waar Arco. :) Maar Mel kan er geen foto van maken, dus het schiet niet op zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Thevel

Golden Member

Op 21 maart 2017 17:17:09 schreef evdweele:
In Windows zit standaard het tekenprogramma Paint. Je hoeft er dus niet eens iets voor aan te schaffen.

Zit er al in sinds Windhoos 95.
Daarvoor heette het Paintbrush.

mel

Golden Member

En Windhoos gebruik ik al meer dan 10 jaar niet meer.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evdweele

Overleden

Tja, dat is jouw fout ;-)
Bij Linux is ook een tekenprogramma te installeren. Gimp heet dat dacht ik.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
eSe

Honourable Member

Bij Linux is ook een tekenprogramma te installeren. Gimp heet dat dacht ik.

...en 10tallen anderen + schematekenpakketten + webcamprogramma's Allemaal gratis :-) Je moet enkel je install software starten, even zoeken in de lijst en word auto geinstalleerd en je hoeft zelfs niet te rebooten. :-p

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Op 21 maart 2017 19:04:13 schreef evdweele:
Gimp heet dat dacht ik.

Gimp is een pixel-plaatje editor. Je zou "inkscape" kunnen gebruiken. Of anders "eagle".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

In Windows zit standaard het tekenprogramma Paint. Je hoeft er dus niet eens iets voor aan te schaffen.

Leef je in een grot of zo? :)

Windows is zo... vorige eeuw.

Maar goed, ook met gimp kun je tekenen. Net zo onbeholpen als met paint toen ik dat voor het laatst gebruikte. Met dit verschil dat gimp er niet voor bedoeld is.

Het lijkt er steeds meer op de TS gewoon aan het trollen is. Die 74193 doet vast wel wat-ie doen moet. Of je moet wat anders met een stempelfoutje te pakken hebben. Maar dan is het geen 74193...

maartenbakker

Golden Member

Je hebt het bericht gemist waarin hij meldde dat de 74193 stuk was en de schakeling het nu doet?

Als je zo begint durf ik niet eens meer een vraag aan iemand te stellen zonder dat er een rare discussie van komt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

En ik ben echt niet aan het trollen, en ik weet best waar ik het over heb..(meestal dan) :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Ik klooi ook maar wat aan hoor. Dom geboren, bijna nooit wat bijgeleerd ofzo. Maar gedoe over 'schema' en 'foto' niet online kunnen krijgen... Dat kunstje had ik snel door :). Zonder schema en indien van toepassing foto... Houdt het snel op met de kristallen bollen.

Ohja... Wat ik in de loop der tijd ook geleerd heb: bijna altijd is het PEBCAK, zo je wilt PEBCAS (waarbij de S staat voor Soldering Iron). Een hele enkele keer een 'oops' in het chippie (nu 3x meegemaakt... 1x was gedocumenteerd... als je weet dat het erin zit, dan vind je de errata ook maar anders niet, 1x een fabrikant die bedankte voor de uitgebreide analyse en die maakte een AN waarin de work-around behandeld werd en 1x een custom made ding met 'f*ck, deze batch kan vernietigd worden'). Voor de rest altijd zelf zitten sufk*tten als het niet werkte.

mel

Golden Member

ik heb geen mogelijkheid om online schema's neer te zetten. Ik ga er wel iets aan doen denk ik, maar geen idee wat eenvoudig werkt in Linux. :)
is ook mijn prioriteit niet. een computer is voor mij een hulpmiddel, geen ding op zich.
Ik hou van elektronika repareren, en soms ontwerp ik ook zelf nog wel eens wat. mijn hobby is gewoon HF , maar soms moet je wel eens iets verzinnen.
Ik ben trouwens ook een tijdje voor mn beroep bezig geweest met HF elektronika repareren, maar ik heb een hekel om te tekenen op de pc :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Mijn ervaring is dat als je eenmaal wat hebt lopen, het per PC doorgaans veel sneller gaat dan op de hand. Je kunt er ook 'dommer' bij zijn: als je iets als Eagle of KiCad gebruikt, heb je ff de leercurve, maar daarna ook een compleet component zonder dat je na hoeft te tekenen op welk pinnetje wat zit. Voor een transistor maakt dat niet zoveel uit. Voor een logic gate-ding wordt het al een ander verhaal.
Als je al geen export kunt doen, dan maak je een screendump - da's tenslotte ook een plaatje en het zit hapklaar in Ubuntu bijvoorbeeld.
En eh... De leercurve voor potlood en papier lijkt me toch niet zo heel erg steil. Die van een 'foto' ook niet, en posten moet ook lukken :)

HF... Gebrek aan tijd, daardoor gebrek aan kennis, dus niet handig in die hoek. Terwijl het me best interessant lijkt. Maar ja...

Anyway... Succes.

evdweele

Overleden

Het grote voordeel van een tekenprogramma op de pc speciaal bedoeld voor het tekenen van elektrische schema's vind ik dat je makkelijk wijzigingen en verbeteringen kunt aanbrengen.
Het wordt daardoor overzichtelijker omdat je veel onnodige kruisingen kunt opheffen door componenten simpelweg te verslepen.

Op papier met een potlood moet je gaan gummen of het hele schema opnieuw tekenen.
Teken je met een balpen blijft alleen doorkrassen of opnieuw tekenen over.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op papier met een potlood moet je gaan gummen of het hele schema opnieuw tekenen. Teken je met een balpen blijft alleen doorkrassen of opnieuw tekenen over.

Ja, plus dat het één grote bende wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Ik heb met balpen geen erg slechte ervaringen en meestal wel goede. 2 keer een schema tekenen (in gevallen dat het een zooitje wordt) is ook niet altijd een ergernis, het helpt ook bij het begrip van de schakeling.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 23 maart 2017 15:18:21 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."