Hema fietslampje - Batterij voltage/stroom val

Hoi,

Mijn werktuigbouwkundige achtergrond is even niet toereikend, vandaar dat ik na heel wat keren dankbaar dit forum gebruikt te hebben zelf een vraag heb!

Ik ben momenteel bezig met een schakeling die vrij veel lijkt op zo'n HEMA wegwerp fietslampje. Nu heb ik er eentje uit elkaar gedraaid, super simpel dacht ik, maar nu kan ik op die printplaat toch niet alles verklaren.

Zie bijlage (sorry de foto is van de witte LED en het schema van de rode) ik heb het hier even over die met het rode ledje op het schema. In serie met de LED staat een 75 ohm weerstand. Hierover staat tijdens het branden in totaal 3.6v, maar deze 2x CR2032 leveren 5.8v. Dat meet ik ook over de batterij connectors als de schakeling uitstaat. Zet ik het lampje aan dan zie ik de multimeter gelijk terugvallen naar 3.6v. De enige manier waarop ik dit kan verklaren is dat de batterijen niet meer stroom kunnen leveren. Door die 75 ohms weerstand loopt echter maar (1.4/75)= 18mA. Wat ik begrijp zouden een CR2032's dat makkelijk kunnen leveren. Het batterij voltage loopt ook op zodra het lampje uitgaat. Is dit een normale manier van ontwerpen?

Ook de 100ohm weerstand en 100nF condensator zijn voor mij onduidelijk. Ik dacht eerst dat het een debounce circuit was, maar zag toen ik het schema tekende dat ze niet direct invloed hebben op het switch signaal naar de IC.

Ik heb inmiddels wel met een Attiny85 een zelfde schakeling gebouwd met een condensator voor debouncing en die doet het gewoon. Echter zou ik toch graag een antwoord hebben op bovenste vragen. Die attiny85 kan namelijk ook maar tot max 5.5v (zoals de meeste microcontrollers?), vandaar dat ik dit lampje openende.

Alvast bedankt,

Ja zo'n 2032 heeft wel wat interne weerstand. Twee in serie dubbel zoveel. De R en C zijn denk ik voor onstoring of om de 5,8 V wat te laten zakken, voor dat laatste de R.

Het valt me op dat ze geem PWM gebruiken of wel?

Staat er op het IC geen SMD code?
Met een beetje geluk vindt je een datasheet op het www. Meestal kun je meer te weten komen over de gebruikte schakeling.

dat ledje zal wel op één of andere frequentie staan knipperen en dat zal pulsen leveren over de batterijen waar jouw multimeter moeite mee heeft om te meten.
die R is gewoon stroombeperking, zonder die weerstand zou er teveel stroom gaan lopen uit die 2batterijen (bv 15mA door de led is 3,60V en 25mA door de led is 3,63V. bij dat 2de gaat die sneller stuk.

niet zomaar vertrouwen op de interne weerstand van batterijen. misschien dat dit soort printje/ontwerp ook met andere batterijen gebruikt wordt? bv herlaadbare li-ion

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 25 maart 2017 02:02:34 (19%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt voor de reacties.

@K7Jz
Ik moet zeggen dat mijn multimeter niet fantastisch is (UNI-T UT139C) maar hij geeft 0,0 bij duty cylce als het lampje continue brand en 50% in knipper stand. Ik moet zeggen zodra ik hem in knipperstand zet dan gaat het voltage over led en weerstand omhoog naar ongeveer 4,8v, vandaar ook dat ik dacht dat de batterijen het misschien niet konden maken.

@ Buzzy, ja daar was ik ook al mee bezig geweest. Er staat TS6536B op de IC maar ik kan daar helemaal niks over vinden.

@fcapri

die R is gewoon stroombeperking

Die 100ohms weerstand staat voor de Vcc van de IC. Echter staat er over die weerstand maar 0.009v. Dus naar de IC loopt een stroompje van 90uA. Die 57ohms is inderdaad stroombeperking voor de led. Het zou kunnen dat mijn multimeter te traag is, ik weet niet precies hoe gevoelig dat allemaal is.

Ik blijf met het probleem dat die Attiny officieel niet met 6v overweg kan. Zijn er chips die ook makkelijk te programmeren zijn die dat wel kunnen? Voor het ontwerp is het namelijk wel echt belangrijk dat de batterijen zo efficiënt mogelijk gebruikt worden.

Thanks again,

Dit is een leuk expiriment. Ik moet zeggen dat de officiële wijze van led pwm een veel kortere puls voorschrijft (10 microseconde)
http://cs.stanford.edu/people/nick/led-without-resistor/

tinkerlog.com/2009/04/05/driving-an-led-with-or-without-a-resistor/amp/

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zaterdag 25 maart 2017 21:43:56 (17%)

Op 25 maart 2017 17:59:35 schreef NiekAmsterdam:
Ik blijf met het probleem dat die Attiny officieel niet met 6v overweg kan. Zijn er chips die ook makkelijk te programmeren zijn die dat wel kunnen?

Dan zou ik een gewone diode in serie doen. Dan heb je het nadeel dat je het onderste stuk van de batterijen misschien niet kan gebruiken. Maar als je 6V uit 4x alkaline komt, dan is tegen de tijd dat de attiny er mee ophoud (incl diode) de batterij toch al echt leeg. Dat geldt eigenlijk voor alles.

Als je efficient met je accu-energie wilt omgaan, dan moet je geen serieweerstand bij de led zetten.

Met een spoeltje en een diode heb je zomaar een DCDC converter. En laat je die diode (leD) nu al hebben.....

Alternatief voor de diode truuk om de spanning iets te droppen is de MCP1703. Die kan je in 5V en in 3.3V variant krijgen (die heb ik liggen) En vast nog vele andere. De MCP1703 heeft een lage stroom als er weinig tot niets verbruikt wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/