AT89S51 I2C --> RS232

Weet iemand toevallig of een AT89S51 ook i2c'en kan? Als ik search in de datasheet staat er nix in over "I2C" of "SDA/SCl".

Heb ik wel de goede MCU gekozen?

Verder: Kan de i2c port en de Serial port tegelijkertijd werken?

Groet, PascalByThree - Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
KGE

Golden Member

Wanneer je bedoeld of deze MCU ook hardware I2C heeft dan nee, maar in software is het vrij simpel te implementeren (I2C 'bit banging'). Kwestie van de juiste code toevoegen. Kan simpel zijn of complex afhankelijk van hoeveel verschillende I2C apparaten je wilt gaan sturen en of je MCU I2C master of I2C slave moet zijn.

De hele 8x5x serie is natuurlijk al behoorlijk bejaard waarom niet een modernere MCU gekozen?

PE9SMS

Special Member

En als je is zoekt op TWI ?
I2C is een merknaam van Philips, dus Atmel heeft een andere naam voor dezelfde interface bedacht.

This signature is intentionally left blank.

https://www.aliexpress.com/item/USB-ISP-USBASP-Programmer-for-51-AVR-P…

Ik gebruik nu de USBASP van www.aliexpress.nl met intel HEX files van de WWW.TURBO51.COM compiler. Na overgestapt te zijn van www.mikroe.com pascal, want deze programmers zijn te duur indien defect. Tevens te onstabiel.

Ik zit verplicht aan de pascal syntax.

Weet iemand een merk/type MCU in 8051 famillie. Die hardwarematig I2C ondersteund?

Samen met een programmer van AliExpress. Het lieftst in AVRDUDE for linux of pakketje erbij.

Met mijn USBASP lijkt de keus op.

Met vriendelijke groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 28 maart 2017 19:12:39 schreef pascalbythree:
Weet iemand een merk/type MCU in 8051 famillie. Die hardwarematig I2C ondersteund?

Allemaal vrij oud, maar zo uit het hoofd de 80C552 serie had er ook I2C in zitten. Maar dat is met een externe rom en ook niet meer te krijgen denk ik.

Vast wel nieuwere typen in 805x uitvoering te vinden.

Wat selection guides bij de diverse fabrikanten: Atmel/NXP/Dallas/Infineon/Intel hadden zo ik uit mijn hoofd herinner allemaal 80x5x spullen.

-edit-:
AT89C51.. bij Atmel heeft nog diverse varianten met TWI zie ik zo snel.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

kun je micropascal niet zover krijgen dat je een HEX file eruit krijgt?

GMT+1
Arco

Special Member

Een 8051 is simpel te bitbangen voor i2c. Heeft een ideale structuur ervoor door zijn quasi-bidirectionele i/o poorten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 maart 2017 19:12:39 schreef pascalbythree:
Ik zit verplicht aan de pascal syntax.

Nu maak je me wel heel nieuwsgierig.... SM club? :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Progger had gelijk. Je kan de gecompileerde HEX file van MikroE pascal zo in je ATMEL 8051 blazen met een USBASP en AVRDUDE.

Jaren over het hoofd gezien.

Ga ik weer verder met dat Software i2c libary.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

PS: kan je met een AT89S51 wel het Soft_Uart en het Soft_I2C tegelijkertijd gebruiken? Of kan dit met alle MCU's / 8051 fammilie?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
bprosman

Golden Member

Waarom zou je een soft_uart gebruiken als er een hardware versie in zit met bijborende interrupts e.d. ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.