Domotica opties woonhuis

Anoniem

Goedeavond,

Sinds maandag heb ik de sleutel gekregen van mijn woonhuis, er moet nog flink wat verbouwd worden dus aan de slag!

Nou ben ik wel weg van automatisering en domotica. Ook zijn PLC sturingen en HMI's niet nieuw voor mij.

Nu ik toch midden in een verbouwing zit, zou ik dit graag meenemen.

Ik heb al een aantal keer klik aan klik uit geïnstalleerd maar ben op zoek naar wat uitgebreiders.

Ik noem een aantal voorbeelden:

  • Verlichting
  • toegangs controle (RFID, vingerscanners, toegangscode)
  • Alarm systeem
  • Sensoren
  • Sturing CV installatie
  • Monitoren van gas,water & elektra verbruik/opbrengst
  • Camera beveiliging
  • Multiroom speaker system
  • Sturing doormiddel van tablet/smartphone

Hier een aantal voorbeelden.
Mijn vraagje ;):

Hebben jullie ervaring met zulk gelijke systemen? Wat hebben jullie tekkies zelf voor automatisering geïnstalleerd? Zijn er complete systemen beschikbaar?

Het liefst modulair en bedraad(lijkt mij?)

Nou vind ik zelf bouwen wel leuk, maar om door het hele huis arduino's en Pi's te plaatsen vind ik een beetje te.

Ben benieuwd naar jullie gadgets.

Ik ben ook met een verbouwing bezig en ben van plan ooit de deuren te openen met een RFID lezer.
In het begin met een kaartje, maar als ik ooit mijn angst voor naalden kan overwinnen misschien met onderhuids geplaatste chippies.

Op het werk hebben we er nu van Paxton en ben van plan er ook zo'n te installeren.
Deze werken heel goed, er zit een batterij in voor tijdens een spanningsuitval en software bij om te controleren wie wanneer binnen mag.
Zo kan je familie en buren ook een kaartje geven om tijdens de vakantie de planten water te komen geven.

De verwarming wordt aangestuurd door een Honeywell Lyric T6. Ieder van ons heeft een app op de smartphone waarmee deze via internet bediend kan worden. Handig als je weer eens de verwarming vergeet uit te zetten.

De aansturing van de verlichting gebeurt nu met teleruptors en dimmers verbonden met druktoetsen.
Daarnaast ben ik aan het bekijken of ik domoticz kan gebruiken voor het opdelen van de verwarming in zones en het bedienen van de rolluiken

[Bericht gewijzigd door nick_elentrik op dinsdag 28 maart 2017 22:08:10 (27%)

klein is fijn

Moderator

Op 28 maart 2017 21:39:18 schreef bertbilnaat:
er moet nog flink wat verbouwd worden dus aan de slag!

Je moet eerst bedenken tot welk nivo je wilt verbouwen. Indien je echt alles openhaalt kan je voor een volledig bedraad systeem gaan. Zoniet dan zal er iets draadloos aan te pas moeten komen. De keuze tussen die twee beperkt het aantal aanbieders al flink.

Anoniem

Op 28 maart 2017 22:13:04 schreef klein is fijn:
[...]Je moet eerst bedenken tot welk nivo je wilt verbouwen. Indien je echt alles openhaalt kan je voor een volledig bedraad systeem gaan. Zoniet dan zal er iets draadloos aan te pas moeten komen. De keuze tussen die twee beperkt het aantal aanbieders al flink.

Alles wordt open gehaald en vernieuwd. Dus een bedraad systeem is een goeie optie!

je hebt snel een stuk of 25 drukkers waar je elke zoveel jaar een batterij van kunt vervangen. met pech heb je ergens slecht ontvangst door wifi of metalen achterwand oid, dan ben je beter af met een bedraad systeem. gaat dat stuk, kun je altijd door de buizen een ander systeem aanleggen. met knx kun je veel, bidirectioneel spul wat bij alle bekende merken schakelmateriaal wel wordt gebruikt. de prijs van de componenten is het probleem, echter daar heeft elk bussysteem last van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Misschien een tip:
Ikzelf heb op iedere verdieping een heel simpel 386 moederbord neergelegd, met een voeding en een ethernetkaart en i/o kaart erop. Meer niet.
Wel een bedraad netwerk toegepast.
De programma's worden via netboot in de betreffende moederborden gezet vanuit mijn server.
Vanuit deze i/o kaarten gaan ,via diverse relais ,kabeltjes naar de diverse sensors en actuators.
Voordeel is dat je maar 1 programma heb draaien, makkelijk als je iets veranderen moet. EN, je kan ook via Internet toegang krijgen.

Succes alvast :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat hebben jullie tekkies zelf voor automatisering geïnstalleerd?

Geen. Thuis ben ik heel tevreden met gewone schakelaars en thermostaatknoppen.
Goedkoop met grote toekomstzekerheid, geen eigenverbruik, ZEER betrouwbaar, geen security issues, en gasten hebben er ook nooit problemen mee..
Ik heb nooit behoefte gevoeld de schakelaars in huis willekeurig door te verbinden, noch om het licht in mijn klushok te checken en uit te doen vanaf de andere kant van het land. Ik red mij wel met wat ouderwetse discipline.

Ik vind dit soort ontwikkelingen in het algemeen ook niet leuk of positief, het voelt vooral alsof bedrijven je vanalles willen verkopen terwijl de (onderhouds-) kosten, risico's en geboden privacy op langere termijn steeds moeilijker zelf te beoordelen zijn.
Ik ben nu eenmaal geen securitydeskundige. Meh.

Bij minder validen, in bedrijven etc. kan ik mij overigens wel voorstellen dat de afweging anders uitvalt en het toegevoegde waarde heeft :) Maar dat zijn andere situaties.

mel

Golden Member

Comfort is ook wel makkelijk.
Als je een raam open zet, gaat automatisch de cv lager.
En de raamsensor is tevens deel van inbraakbeveiliging.
En het is ook wel handig, dat, als er iemand voor de deur staat, en je bent boven bezig, dat de bel ook boven gaat.
Zomaar een paar toepassingen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Persoonlijk heb ik ook geen behoefte aan een domotica systeem. Maar als je het wel van plan bent en de boel gaat toch helemaal open, leg dan in ieder geval ruime buizen van een centraal punt naar alle vertrekken in het huis.

Voor mij allemaal niet van toepassing, ik heb een gepast stevige deurbel, geloof voor thuis niet in inbraakbeveiliging anders dan actueel hang- en sluitwerk en de CV in de woonkamer is hooguit een paar dagdelen per jaar aan.

Ik begrijp heel goed dat het een omstandigheden en perceptiekwestie is, maar het leek zinnig in antwoord op de vraag van TS ook een tegengeluid te laten horen. Dit soort installaties zijn goedkoop noch weinig werk, mij lijkt het op het moment in veel gevallen nog een oplossing op zoek naar een probleem.
Geld zal in verhouding tot een huis verbouwen niet zo relevant zijn, maar ik heb leukere dingen om tijd en aandacht in te stoppen :)

Ik heb wel wat ESP'tjes gebruikt om dingen te loggen, maar dat is alles tijdelijk en experimenteel, voor de lagere termijn doet het energiebedrijf het al..

Eens met Aart en KlaasZ. Ik ben ook bezig met een nieuw huis. Het lijkt me juist veel meer rompslomp geven dan voordeel.

Voor mij zo goed als geen domotica. Redenen:

  • Het wordt hobbyproject waar geen eind aan komt (kan leuk zijn, niet voor mij, geen tijd)
  • Ik wil geen situatie waarin mensen 'vastlopen'. Denk aan logées, oppas, (kraam)zorg, familie en de belangrijkste je vrouw en kinderen.
  • Het gaat veel sluipverbruik genereren, meer dan een paar orientatielampjes die 24/7 branden.
  • Je moet het gaan onderhouden en aanpassen.
  • Er zijn legio situaties waar je absoluut niet wil dat iets automatisch open of dicht gaat. Zelfs aan/uit kan hinderlijk zijn.

Qua energiebesparing: wat is het ergste wat je kan overkomen? Een paar weken in de winter op vakantie met de kachel nog op 22? Het spaarlampje op zolder of in de badkamer zal het zeker niet zijn. Allemaal kosten die je makkelijk kan voorkomen en ze zijn in geen verhouding tot de kosten van zo'n systeem.

Thuis gebruik ik Fibaro (werkt met Z-Wave).
Erg mooi systeem. Werkt vooral draadloos, tot nu toe bij mij 100% betrouwbaar.
Pulsdrukkers/schakelaars kun je wel bedraad op de modules aansluiten, communicatie met de centrale gaat draadloos.
Verder kun je ook van compleet draadloze schakelaars/sensors gebruikmaken.
Voorheen ook gebruik gemaakt van klikaanklikuit i.c.m. met Homewizard, maar daar was ik wel snel klaar mee. Veel te weinig mogelijkheden, en de betrouwbaarheid is gewoon slecht. Nu ben ik ook wel kritisch, ik moet er altijd van uit kunnen gaan dat het werkt, klaar.

Fibaro maakt gebruik van terugmelding, en elke netspanningsgevoede module werkt ook als versterker. Dat zorgt ervoor dat je altijd zeker weet dat iets ook daadwerkelijk is uitgevoerd ja of nee.
Erg gaaf systeem, veel mogelijkheden, onder andere de door jou genoemde opties. Werkt op het Z-Wave protocol, dus in principe kun je alle Z-Wave componenten van andere fabrikanten er ook op gebruiken.
Verder kun je er ook allerlei niet Z-Wave apparaten op bedienen, zoals Phillips Hue, Sonos enz.
Verder is het makkelijk bedienbaar, m'n vrouw, en gasten kunnen het ook gewoon bedienen met de gewone schakelaars/pulsdrukkers, in iedergeval de belangrijkste opties.

Het leuke is dat je componenten op meerdere manieren kunt gebruiken,
Bijvoorbeeld met een bewegingsmelder:
Zo heb ik bijvoorbeeld op de gangen een bewegingsmelder i.c.m. een dimmer.
Overdag (bij voldoende licht) blijven de spotjes uit bij beweging, savonds gaan ze bij beweging op 50%, s'nacht gaan ze bij beweging op 15% als oriëntatieverlichting. Na 2 minuten geen beweging gaan ze uit, kom je binnen deze tijd weer terug gaat de timer van 2 minuten weer opnieuw lopen.
Met de bestaande schakelaars (wisselschakeling) kun je ze altijd op 0% en 100% zetten.
Staat het systeem op alarm en is er beweging dan gaan o.a. deze spotjes knipperen, en stuurt het systeem een berichtje naar mijn telefoon.
Is er langere tijd geen beweging gedetecteerd en staat je cv aan zou je een berichtje op je telefoon kunnen krijgen of het systeem je cv misschien een standje lager kan zetten.

Maar als je toch gaat verbouwen zou ik eerst naar bedrade opties kijken, dat is altijd beter. Die optie had ik niet dus ik ben voor draadloos gegaan.

Bij domotica worden er vaak dingen geroepen als "comfort" en "energiebesparing".
Persoonlijk heb ik daar niet zoveel mee, voor mij is het vooral een hobby.
Energie besparen heb ik nog niet gedaan, ik ben eerder meer gaan gebruiken.
Dat beetje comfort is wel mooi meegenomen, en dat het ook als alarmsysteem/aanwezigheidsimulatie te gebruiken is is wel handig.

Ik heb zelf nooit zo begrepen waarom al die domotica via een externe server moet... Domotica is nu precies iets wat je feilloos binnen je LAN op kunt lossen. Als je persé vanuit buiten iets wilt kunnen doen kun je een gateway toepassen en die helemaal dichttimmeren. Philips Hue heeft dat afaik ook, alles via een server, begrijp het oprecht niet.

Mijn domotica is dermate gemaakt, dat mijn vrouw het niet eens meer opvalt ;). Denk aan automatisch bediende rolluiken / gordijnen op basis van licht / zonsopgang / ondergang. Automatische verlichting, detectie op ramen (raam open, rolluik geblokkeerd), detectie op de garagepoort / deur (zijn ze dicht en op slot?), etc. etc.

Uiteraard ook alles handmatig te schakelen. De schakelaars op de muren zijn software schakelaars geworden. Alles werkt nog zoals het eerst deed, dus voor "anderen" is er niets vreemd. Heb het zo gebouwd dat ik elke ingang of sensorwaarde aan elke of meerdere uitgangen kan knopen. Ik heb daarnaast 23 inch touchscreen op zijn kant in de huiskamer/keuken hangen, vanwaar ik alles ook kan bedienen. De PC die dat ding aanstuurt heeft geen leidende rol. Op dit moment heb ik 11 nodes hangen, met resp. 6In4Out, 6In6Out, en 6In16Out.

Heb alles zelf gebouwd, praat via 100MBit LAN zit verder een AVR controller op, deugdelijke relais / optocouplers gebruiken.

Sine

Moderator

Op 29 maart 2017 13:01:56 schreef Antoine:
Ik heb zelf nooit zo begrepen waarom al die domotica via een externe server moet...

Dat moet dan ook net en is meestal ook niet zo ;)

Hue KAN via de cloud, maar het hoeft absoluut niet.

Op 29 maart 2017 13:09:51 schreef Sine:
[...]

Dat moet dan ook net en is meestal ook niet zo ;)

Hue KAN via de cloud, maar het hoeft absoluut niet.

Gelukkig dan maar. Ik heb alsmaar het idee dat tegenwoordig al die appjes via een server tegen je huis praten en niet direct. Net zoals die webradios het niet meer doen als de server uitgaat. Een van de redenen waarom ik zelf ben gaan bouwen. Google thermostaten en camera's doen dat ook allemaal zover ik het weet.

Op 29 maart 2017 13:01:56 schreef Antoine:
Ik heb zelf nooit zo begrepen waarom al die domotica via een externe server moet... Domotica is nu precies iets wat je feilloos binnen je LAN op kunt lossen. ....

Die externe servers zijn vanuit de techniek geboren omdat je dan makkelijker via het WWW je boeltje kan regelen (geen gedoe met port-forwarding, dynamische IP etc).

Vanuit commercieel oogpunt is het nog mooier. Het systeem blijft afhankelijk van het bedrijf. Een 'pro' of 'premium' account kan goed geld opleveren en je kan je klanten direct bereiken. (Philips wist vroeger echt niet dat jij die wekkerradio kocht, tenzij je braaf dat kaartje invulde).

Ook voor de concurrentie wordt het dan lastiger om compatible systemen te maken of klanten weg te kapen.

Eén keer een datalek bij zo'n partij en je gegevens en sleutel tot je huis ligt op straat.

Op 29 maart 2017 14:42:55 schreef K7Jz:
[...]
Eén keer een datalek bij zo'n partij en je gegevens en sleutel tot je huis ligt op straat.

Precies dit :).

Maar goed. Dat is niet wat TS wilde weten denk ik. Hoewel mijn slot nog een gewoon een ouderwetsch 3 sterren slot is. Is mijn domotica vanuit buiten gewoon niet bereikbaar, klaar. En lekker alles bedraad houden, makkelijker voor de voeding, geen gedonder met betonnen vloeren en muren. Bij voorkeur in een standaard (in mijn geval ethernet) die door goedkope kabels kan (utp).

Zelf heb ik geen domotica systeem, maar als ik rondom mij kijk en naar mensen luister die er een hebben, dan zijn er veel verschillende systemen / bussystemen / aansluitsystemen / ... en is de service niet altijd wat het moet zijn (of zeer duur).

Nu kan je vandaag iets helemaal uitzoeken en een prachtig systeem zetten, maar wat als het binnen 10j of 50j plat valt ? Heb je dan nog de kennis ? Hoe zit het dan met de compatibiliteit van de componenten (in je kamers). Wat bij een verkoop van je huis ?Iemand betalen om het uit te zoeken gaat stukken van mensen kosten of leiden tot "Meneer, dat systeem is 20j oud, wij zijn daarmee niet bekend".

Ik weet ook niet zeker of je veel bespaard met allerhande bussystemen. Vaak is de prijs van de componenten ook niet mis.
Het argument is meestal dat het makkelijk te wijzigen en uit te breiden valt, maar hoe vaak ga je dit ook effectief doen.

Misschien ben ik te conservatief, maar mijn mening is:
- Breng alles naar één kast en zet het op klemmen / patch panel. Daar kan iedereen aan uit, is een basis voor alles en vermijdt dat bij een wijziging je kabel te kort is.
Ik bedoel niet dat je enkel klassieke bekabeling moet toepassen, maar wel dat je de dingen gestructureerd moet houden en de logica centraal gebouwd moet worden. 'Intelligente' de-centrale systemen zijn enorm veelzijdig, maar als ze ooit vervangen moeten worden, dan kan je hetzelfde niet meer vinden.
- Trek 2 ethernet kabels naar elke kamer en naar strategische plaatsen.
Een fysiek netwerk is minder storingsgevoelig en hoef je enkel te beveiligen op zijn verbinding met de buitenwereld. Stekker eruit en het systeem is beveiligd.
- Voor systemen die op zich een geheel vormen (en ook in hun geheel zullen vervangen worden) en die niets met de basisfunctionaliteit van je huis hebben te maken, kan je afwijken van bovenstaande en doe je wat je wil. Zorg er wel voor dat je het leven van je huisgenoten niet onmogelijk maakt bij een defect of stroompanne, terwijl jij net voor een tijdje onbeschikbaar bent.

Als ik zelf nog eens een plafond open moet leggen, dan zou ik buizen aanleggen om naast de gebruikelijke 230V ook 24V heb. Maar dit heeft er vooral mee te maken dat ik graag mijn eigen armaturen ontwikkel. LED's zijn ontzettend klein, maar dit wordt teniet gedaan door de omvormers die er voor nodig zijn.

Op dit moment heb ik LED verlichting boven mijn gordijnrails zitten. De voedingskabel komt nu helaas een verdieping hoger.

LED there be light

Op 30 maart 2017 20:22:20 schreef Cojon:
Nu kan je vandaag iets helemaal uitzoeken en een prachtig systeem zetten, maar wat als het binnen 10j of 50j plat valt ? Heb je dan nog de kennis ? Hoe zit het dan met de compatibiliteit van de componenten (in je kamers). Wat bij een verkoop van je huis ?Iemand betalen om het uit te zoeken gaat stukken van mensen kosten of leiden tot "Meneer, dat systeem is 20j oud, wij zijn daarmee niet bekend".

Heb mezelf erbij neergelegd dat als ik zou gaan verhuizen ik de gehele situatie weer herstel. Dat kan namelijk nog steeds. Wellicht ook wel een goede tip. Zorg dat je terug kunt naar een oude situatie. Al was het maar omdat er ergens een stukje domotica stuk gaat en vervolgens twee weken de lamp niet aan kunt maken. Vinden je huisgenoten niet tof.

Ethernet kabels inderdaad overal naar toe leggen. Heb ik in mijn huis ook gedaan, van zolder tot (vrijstaande) garage, overal liggen 2 tot 8 netwerkkabels naar toe. En ik gebruik ze goed :).

buckfast_beekeeper

Golden Member

Misschien ben ik wat dat betreft ook wat te ouderwets. Wat is er mis met uit de luie zetel te komen om het licht aan te doen? Wat is er mis met uit dezelfde luie zetel te komen om de (rol)luiken te sluiten. We hebben allemaal al te weinig beweging.

Wat heb ik er aan dat ik mijn aardappelen op het vuur al kan garen als ze bij thuiskomst aangebrand zijn omdat ik weer eens in een file terecht kwam?

Wat heeft het als nut vanuit Ethiopië de CV te regelen. Een graad minder of meer ga je daar niet voelen. Vorst bescherming? Bijna alle deftige thermostaten hebben een vakantie regeling waar je de data kan ingeven van vertrek en thuiskomst. De meesten, zo niet allen zullen dan ook wel een vorst beveiliging hebben.

Camera's in huis hebben al voor meer diefstallen gezorgd dan ze voorkomen hebben. De gebruikers zijn meestal veel te lui om de standaard paswoorden aan te passen. Voor een technieker is het ook handig dat de standaard paswoorden niet gewijzigd worden. Je kan dan net zo goed je deur gewoon open zetten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@Antoine
Geld voor mij ook. Ik heb het oude schakelmateriaal bewaard, ik heb nu vooral pulsdrukkers.
Mochten we gaan verhuizen kan ik alles binnen een dag weer terugzetten naar de oude situatie. De modules kan ik gewoon meenemen naar een nieuwe woning.
Bij defecten van modules zijn alle modules zo weer te vervangen door een traditionele schakelaar, of is er softwarematig wel een oplossing te maken zodat het binnen korte tijd weer werkt.
Bij modules die bijvoorbeeld RGBW ledstips aansturen is dat wat anders, maar die kan ik wel even missen.
Ik heb de installatie zo opgebouwd dat als op een of andere manier de centrale aansturing plat gaat dat ik in elke ruimte nog voldoende licht kan maken met de wandschakelaars, alleen zijn de mogelijkheden dan een stuk minder.
Natuurlijk word de installatie wel een stuk storings gevoeliger als zonder een domoticasysteem, maar tot op heden heb ik daar nog geen problemen mee ondervonden.
Hooguit als ik een nieuwe programmering heb gemaakt er nog een foutje in blijkt te zitten, waardoor het een en ander niet helemaal werkt zoals bedacht.
Meestal zijn we daar snel achter en is dat zo te corrigeren.

@buckfast_beekeeper
Ik geef je groot gelijk, voor mij is een domoticasysteem niet in de eerste plaats comfort, maar vooral een hobby.
Op school vond ik met besturingstechniek altijd al mooi om te zien dat als ik op de pc op een knop drukte dat er aan de andere kant van het lokaal van alles gebeurde:-)

mel

Golden Member

En je vrouw goed instrueren.. Als ik thuis kom, staat er al een fles bier op tafel :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Op 31 maart 2017 08:47:45 schreef Antoine:
[...]Ethernet kabels inderdaad overal naar toe leggen. Heb ik in mijn huis ook gedaan, van zolder tot (vrijstaande) garage, overal liggen 2 tot 8 netwerkkabels naar toe. En ik gebruik ze goed :).

Toen ik onlangs mijn huis moest voorzien van nieuw laminaat heb ik expres gekozen voor ondervloeren zonder aluminium folie. Ik heb nu in het hele huis een goede wifi verbinding met de ISP router in de meterkast.

Op mijn werk bouwen we kantooromgevingen waar veel of bijna uitsluitend met laptops gewerkt wordt juist met veel minder utp bekabeling dan vroeger, behalve voor de infrastructuur / printers / servers / routers enz. Maar niet meer naar werkplekken, dus.

De laatste wifi technieken zijn zo goed en betrouwbaar dat utp bekabeling voor een heleboel toepassingen niet meer nodig is.

evelo

Golden Member

Als je energie wil besparen: zet een alles-uitknop aan de voordeur en in de slaapkamer.
Die knop is het enige 'kunstje' dat mijn huis kan. Je kan het zelfs geen domotica noemen, uitgevoerd met teleruptors.

Ik ben al in huizen geweest zonder domotica waar ze het toch gepresteerd hebben om de boel zodanig onlogisch te maken dat de bewoners na jaren nog altijd moeten zoeken naar de knoppen om iets gedaan te krijgen.

Mijn tip: denk goed na over de gewoontes van het gezin, de ergonomie, psychologie,... hoe minder knoppen hoe beter.