Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

pa3gws

Golden Member

Ik ben op zoek naar een fuse van een Pioneer CDJ2000 nexus.
het is een SMD fuse van 750 mA.
Hij meet 1.6 X 3 mm weet iemand de juiste type aanduiding ervoor?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
vergeten

Golden Member

Op 21 maart 2017 19:19:58 schreef pa3gws:
Ik ben op zoek naar een fuse van een Pioneer CDJ2000 nexus.
het is een SMD fuse van 750 mA.
Hij meet 1.6 X 3 mm weet iemand de juiste type aanduiding ervoor?

1206 komt het dichtst in de buurt, is 3,2x1,6mm, de letter G = 750mA maar dat wist je al :) hoe snel, geen idee.
kijk eens hier:
http://nl.farnell.com/littelfuse/0437-750wr/fuse-smd-0-75a-1206-fast-a…

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pa3gws

Golden Member

Die lijkt er verdacht veel op.
Volgens de datsheet fast acting maar is de de letter G 750mA voor zowel fast als slow acting?
In de service dok van de speler kan ik alleen de waarde vinden en het Pioneer bestel nummer.
En dat kan ik wel weer terugvinden bij bijv. DJ repair maar ook daar staat er niet bij fast of slow.
En niet interessant want de levertijd is 10 dagen.:-(
Is er iemand die zo'n fuse in huis heeft?
Want om nou voor € 1,08 bij Farnel te gaan bestellen is ook weer zo wat. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als het snel en goedkoop gemaakt moet worden, zet er gewoon een 800ma 5x20mm glaszekering in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Het moet snel maar hoeft niet goedkoop.
Ik ga er een picofuse inzetten dan kan de speler dit weekeind weer draaien.
Zou er een assorti van die dingen ergens te koop zijn?

Edit
Dit gevonden bij de 0,75A staat 6V betekend dat ze alleen voor 6Volt geschikt zijn?
Dat maakt bij zekeringen toch niet zo heel veel uit?
http://www.ebay.com/itm/10value-100pcs-SMD-1206-Fuses-Assortment-Box-K…

[Bericht gewijzigd door pa3gws op woensdag 22 maart 2017 08:31:49 (46%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Stel ik neem een huis-zekering van 16A.

Nu heeft tennet hier om de hoek een 380kV lijn lopen. Stel ze willen daar max 6mW door hebben lopen, dus schroeven ze er een 16A zekering in. Mwah voltage maakt niet uit, ik heb er thuis nog een paar liggen.

Moet ie er een keer uitspringen omdat er gewoon 32A getrokken wordt, dan springt de zekerening, maar de stroom blijft gewoon lopen door het korte stukje geioniseerde lucht wat bij 380kV gewoon prima blijkt te geleiden.

De relatief lage en omlaag komende maximum spanning bij hogere stromen van die fuses op ebay doen vermoeden dat het PTC fuses zijn. Ga je (voldoende) over de max stroom heen wordt ie warm, loopt de weerstand op, en vermindert de stroom. Los je het probleem op, wordt ie weer koud en werkt het vanzelf weer.

Doordat de weerstand maar een beperkte factor kan toenemen, moet het ding niet kapot gaan van de stroom bij maximale temperatuur en spanning.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Ik zal er eentje testen als ze binnen zijn :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Iemand enig idee waar er tegenwoordig nog miniatuur-elco's (radiaal, geen smd) te krijgen zijn?

En dan bedoel ik niet per 1000 stuks of bij shops waar je minimaal 50 euro moet besteden :) .

Ik heb hier enkele floppydrives en computers uit eind jaren '80 begin jaren '90 met miniatuur elco's van Matsushita en Elna die spontaan hun inhoud aan het uitbraken zijn langs de pootjes met alle gevolgen van dien.

Gezien de compacte opbouw passen reguliere elco's er niet in

Tidak Ada

Golden Member

Misschien hier
Laat even weten welke waarden je nodig hebt. Ik heb hier een hoeveelheid MIL-spec tantaal's Misschien zit er wat bij als je er niet teveel nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 29 maart 2017 16:01:51 (57%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ik begreep dat hij axiaal moest hebben.

Maar die tent heeft nog meer radiale elco's. Stuk goedkoper dan Conrad.

Verder nog kijken bij TME

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Conrad heeft nog een aantal miniatuur elco's in het assortiment, misschien dat daar wat tussen zit.

Kruimel

Golden Member

De vraag is radiaal, maar je linkt naar een pagina met alleen axiale componenten? :S Anyway, wat voor formaat hebben we het hier over? Volgens mij hadden ze in de jaren '80 geen hogere volumetrische efficientie dan nu, dus de elco's zullen alleen een andere vorm hebben (althans, dat neem ik aan). De meeste grote producenten hebben wel miniatuurversies, maar pas als je een beetje een idee hebt over de form factor is het lonend te gaan zoeken denk ik.

Groet,
Kruimel

edit: Even in verdediging van Tidak Ada, in vintage apparatuur zijn axiale elco's veel meer gemeengoed dan tegenwoordig, ik zou meer moeite hebben met het vinden van geschikte axiale elco's. Het klinkt mij ook logischer daarnaar op zoek te zijn.

Thevel

Golden Member

De TS heeft het over eind jaren '80 begin jaren '90 en toen waren er al zat super kleine radiale elcootjes

maartenbakker

Golden Member

Die kleine waren alleen minder betrouwbaar dan net een halve maat groter en men ging al snel over tot SMD, kan best dat ze daarom wat zeldzamer zijn tegenwoordig.

Heb je al bij RS, Farnell, etc. gezocht met de afmetingen als parameter?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Om even aan alle onduidelijkheid een eind te maken;

Ik ben opzoek naar radiale through hole elco's van een fatsoenlijk merk in miniatuur uitvoering.

Je moet dan denken aan bijvoorbeeld 100uf/16V in een afmeting van 7.5mm hoog en 6.45mm diameter of 22uf/50V van 7.5mm hoog en 3,5mm diameter.

Die dingen worden al sinds half jaren '80 toegepast in allerhande audio-, video-, en computerapparatuur en zijn een drama nu ze ruim 30 a 35 jaar oud zijn. Het elektrolyt loopt er in 90% van de gevallen rond de pootjes uit en tast dan uiteraard de print aan.

In de link naar www.tme.eu heb ik er diverse kunnen vinden. Ik zal er vanmiddag nog eens op m'n gemak naar kijken. De kleinere shops als eoo hebben helaas alleen de reguliere modellen of af en toe een miniatuur waarvan je de naam van de fabrikant niet eens kunt uitspreken. Grote C* doe ik geen zaken meer mee en dan kom je al snel op shops als Mouser, Digikey en Farnell uit waar je weer aan een hoog minimum bedrag vast zit maar schijnbaar is het niet anders.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Kijk eens bij Reichelt. Geen minimum order wel verzendkosten.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Farnell en RS hebben geen minimum order. Farnell is handig omdat ze de volgende dag leveren. RS is vaak een dag (of twee) langzamer.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb weleens een philips casettedeck n5581 van nieuwe elco's voorzien waar alleen van die mini elco's inzaten. er was echter ook de ruimte om er gewone elco's in te zetten. die gaan langer mee, grotere behuizing is beter voor de levensduur van elco's, zeker als de temperatuur hoger ligt.

het waren allen signaalvoerende elco's die gaar waren en lekten. vergeet je er een paar te vervangen dan blijft het geluid kraken, volume te laag, geen hoog of midden enz.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 maart 2017 11:23:23 schreef rew:
Farnell en RS hebben geen minimum order. Farnell is handig omdat ze de volgende dag leveren. RS is vaak een dag (of twee) langzamer.

Volgens mij voor een particulier wel (Farnell €50.- ex btw). Zakelijke bestellingen zijn inderdaad gratis en niet aan minimum gebonden.

I love it when a plan comes together !
buckfast_beekeeper

Golden Member

En RS levert niet meer particulier. Farnell werkt via een pro forma factuur dat eerst moet voldaan worden. Vroeger kon je bij Farnell een screenshot van je betaling verzenden naar de boekhouding. Als ik mij goed herinner is dat verleden tijd. In vele gevallen is Mouser voor een particulier sneller als Farnell.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
maartenbakker

Golden Member

Op 30 maart 2017 10:41:37 schreef Dominic:

In de link naar www.tme.eu heb ik er diverse kunnen vinden. Ik zal er vanmiddag nog eens op m'n gemak naar kijken. De kleinere shops als eoo hebben helaas alleen de reguliere modellen of af en toe een miniatuur waarvan je de naam van de fabrikant niet eens kunt uitspreken. Grote C* doe ik geen zaken meer mee en dan kom je al snel op shops als Mouser, Digikey en Farnell uit waar je weer aan een hoog minimum bedrag vast zit maar schijnbaar is het niet anders.

Farnell kun je bestellen via Muxtronics.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Voor mijn zelfbouw LC meter al een tijdje op zoek naar een testconnector alla onderstaand plaatje.
waar zou ik zoiets kunnen krijgen?

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

je zou een test connector kunnen maken van amp schuifjes (mannelijke versie)

Deze kan je op een printplaatje solderen en hieraan kun je krokodillenbekjes aan monteren.

Zoiets heb ik destijds ook gemaakt.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Op 3 april 2017 18:53:44 schreef Paul50:
Voor mijn zelfbouw LC meter al een tijdje op zoek naar een testconnector alla onderstaand plaatje.
waar zou ik zoiets kunnen krijgen?

[bijlage]

Misschien uit een kapotte meter?

zit sinds 2009 in de PV.

Dit topic is gesloten