SONY ta N80 es

De onderdelen voor de TAN 80 heb ik allemaal binnen gekregen dus ook 5000 HZ3ALL :)
Helemaal origineel in een doos van HITACHI.
Rest van de onderdelen allemaal Toschiba en NEC dus ik ben niet bang voor het resultaat.
Bij deze wie een HZ3ALL nodig heeft (m.a.w) wie een SONY TAn80 es heeft en diodes nodig heeft van dit type en geen zin heeft om er 5000 van te bestellen, ze zijn bij mij per 10 te koop :)

Hoi Arnold, ik zag geen adres in je profiel staan, maar ik heb een N77 die nog nooit is overleden maar die ik graag tot het eind der tijden zou willen houden. Wat vraag je voor 10 stuks (of meer) en hoe kan ik je bereiken?

Met zeer veel pijn en moeite de Tan 80 weer aan de praat gekregen en waarom? Omdat er blijkbaar geen goede onderdelen meer te krijgen zijn.
Wat is geval: Diverse transistoren , drivers met name besteld op dezelfde site als waar ik de diodes heb besteld bleken NIET goed of vals!
Ik plaats dus 2 2sa1306 welke niet meer is te krijgen maar daar wel zelfs van Toschiba.
Wel ik draai de spanning langzaam op en al snel de ampere meter helemaal rechts de hoek in.
Juist geloof het of niet 1 2sa1306 was GEEN NPN maar een PNP!!!!
OK vervangen voor een NPN (nagemeten) en opdraaien en goed in te stellen maar de drivers werden bloedverziekend heet.
Foute boel en na opnieuw inschakelen trok de versterker weer een berg stroom en was de transistor van het andere kanaal welke ik ook had vervangen geheel in kortsluiting.
Goed toen maar de vervangers van ASWO geplaats en waar mogelijk oude meuk van NEC geplaatst op de pre print.
Aardig in te stellen nu en spelen. Ik geloofde nooit in die verhalen van nep transistoren al ben ik dit wel tegen gekomen met slechte lijn eindtransistors .
Wie kan mij nu serieus vertellen waar je met zekerheid goede onderdelen kan bestellen? Ik ben HEEL blij dat ik trouwens een groot aantal SANKEN eindtorren bij NEDIS heb besteld, deze zijn wel echt en worden nu echt gedumpt .

wat klinkt dat ding trouwens weer vlak nu met al die nieuwe onderdelen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 19 juni 2014 23:14:23 (3%)

Henry S.

Moderator

Van alles wat obsolete is, en dus niet via de officiele kanalen (aka direkt van de fabrikant of via een officiele distributeur) bestelbaar is, kunnen neppers of afgekeurde exemplaren op de markt komen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Heb voor de drivers een goed alternatief gevonden van sanken bij aswo. Probleem is dat deze to220 zijn en ik geen issolatie ringetje,s meer kan krijgen.
Wie heeft er nog 8 in de aanbieding?

Ik heb ze bij Reichelt besteld .
De versterker klinkt trouwens al weer lekker.
De andere TAN heb ik vandaag ook deels onder handen genomen hetgeen inhoudt. Vervangen van de eindtorren en ook de drivers. De instelpotmeters voor meerslagen en de weerstanden voor niet brandbare . Opvallend ook in deze dat de print slecht was op diverse plaatsen. Ziet er nu in ieder geval weer keurig uit .
Ik ga tevens de mod welke op vintage staat uitvoeren en dat is q312 op het koelprofiel plaatsen waar hij ook hoort.
Het schijnt dat dan het probleem van de driftende bias over is.
Ook in dit exemplaar waren de grote elco,s nog helemaal top.
Uiteraard na al die jaren EINDELIJK de cinch delen vervangen voor degelijke waar je een kabel aan kan hangen.
Denk dat ze wel weer even meekunnen na deze herstel/revisie.
Voor hen die er ook eentje hebben instellen bias op 10 mv ipv 25 meer dan zat en niet hoorbaar.

Laatste update, goede vervangers voor de drivers geplaatst van ASWO vandaan welke direct stabiel zonder vreemd gedrag.
Transistor van het main board afgehaald en gekoppeld aan de temp compensatie schakeling zoals beschreven op Vintage en verdomd dat werkt heel goed. Bias blijft nu stabiel.
Van de week de klus helemaal af maken en nog maar hea zien te bestellen voordat ze weer eens in rook opgaan.
Voor wie het wilt weten zal ik de types van vervangende drivers geven welke echt goed zijn en bij aswo te koop.
Zoals al eerder gezegd worden deze transistoren in veel merken gebruikt

maartenbakker

Golden Member

Merk en type van de Aswo drivers zou ik graag vernemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

2SA1930 en 2SC5171 beide van TOSCHIBA.
Werkt uitstekend specs zijn dan ook nagenoeg gelijk of beter dan die van de originele.
Voor wie een TAN 80 of TAN77 heeft raad ik absoluut aan q312 te koppelen aan de transistor welke op de heatsink voor de temp compensatie
Super stabiel nu

Inmiddels weer een brandje gehad en dat door een losse massa ja ja.
Wel diodes genoeg en halfgeleiders ook alleen zijn de metal plate emitter weerstanden dus ook niet meer te krijgen.
Heb nu HOOP ik koolweerstanden van 0,33 ohm 2 watt want dat was alles wat ze nog in Nederland hadden.
De METAL PLATE heeft mijn zoon gevonden , komen hierheen 100 stuks met verzenden 25 dollar alleen komen ze uit FUKUSHIMA .
Ik raad iedereen aan die oude HIFI apparaten heeft halfgeleiders in te slaan want dit gaat echt een probleem worden.
Nedis ruimt op wat ik al zei en JA de SANKEN en TOSCHIBA torren zijn origineel dus ja ik ga er nog een zwik bij bestellen

veel emitter weerstanden zijn metaalfilm of draadgewonden http://www.conrad.nl/ce/nl/product/443792/

kool is niet nauwkeurig genoeg, cq kan niet genoeg stroom hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ach ze zingen het wel even uit denk ik. Ik vermoed dat het trouwens draadweerstanden zijn maar die wil ik niet daar deze niet gelijk onderbreken en zo de print kunnen vernielen.
Even 8 weken wachten, conrad heeft volgens mij geen 0,33 R

Heb de Metal PLate weerstanden binnen uit Japan iets van 22 dollar 100 stuks . Is tegenwoordig echt zoeken waar je bepaalde onderdelen kan krijgen . Fukushima is wel het laatste wat ik had verwacht

Heb ook de zeer lastig te verkrijgen SV 04 diodes (varistors) te pakken weten te krijgen.
Die tan 80 versterkers gaan mij overleven :)

Op 17 juni 2014 19:55:24 schreef Arnold D:
De onderdelen voor de TAN 80 heb ik allemaal binnen gekregen dus ook 5000 HZ3ALL :)
Helemaal origineel in een doos van HITACHI.
Rest van de onderdelen allemaal Toschiba en NEC dus ik ben niet bang voor het resultaat.
Bij deze wie een HZ3ALL nodig heeft (m.a.w) wie een SONY TAn80 es heeft en diodes nodig heeft van dit type en geen zin heeft om er 5000 van te bestellen, ze zijn bij mij per 10 te koop :)

Hoi Arnold D. Ik heb wel belang bij een aantal HZ3ALL Diodes. Kunt u mij miss een mailtje sturen?

Ik heb je een mail gestuurd.
Let wel goed op bij deze versterkers , ze zijn gevoelig :)

ik heb 2x TA-N77ES maar niet echt veel problemen mee tot nu toe. Ik heb nog geen mail voorbij zien komen?

Hallo Arnold,

Ook mijn TA-N80ES heeft de geest gegeven. Ik heb een lijst gemaakt van alle nodige onderdelen maar loop er dus ook tegenaan dat er veel niet meer origineel leverbaar is. Ik heb in ieder geval interesse in het aanbod voor de HZ3ALL diodes. Als je nog meer onderdelen uit je voorraad wil slijten houd ik me ook aanbevolen. De volgende onderdelen zijn iig defect:

- Q405, Q407, Q409 - NPN Sanken 2SC3856-Y 8-729-303-89
- Q406, Q408, Q410 - PNP Sanken 2SA1492-Y 8-729-303-86
- Q403 - NPN Toshiba 2SC3298B-Y 8-729-208-72
? Vervanging - 2SC5171
- Q404 - PNP Toshiba 2SA1306A-O 8-729-208-38
? Vervanging - 2SA1930
- R411, R413, R415 - 0,33 Ohm Fusible Metal Plate 1-217-152-00

- Q401, Q311 - NPN NEC 2SC3514-Q 8-729-104-18
- Q402, Q309 - PNP NEC 2SA1383-Q 8-729-104-91

- Q308, Q312 - PNP Toshiba 2SA1360-O 8-729-209-17

- D312 - Zener HZ3ALL 8-719-942-31
- D309 - Diode SEL1210W 8-719-303-13

Als er nog goede vervangers zijn voor deze onderdelen die geschikt zijn voor de TA-N80ES hoor ik het ook graag.

Zou je me een mailtje kunnen sturen?

Tja een bekend probleem vroeg of laat gaan ze gewoon kapot doordat de ruststroom zo instabiel is als de pest.( loopt ook op met de jaren)
Hz3 heb ik genoeg liggen , 25 euro voor 30 stuks. Lijkt een normale zener maar een test op de componenten tester op de scoop dus laat een ander beeld zien.
De eindtransistoren zijn nog goed te verkrijgen, kosten bij nedis niet veel en ook bij aswo zijn ze goed betaalbaar.
De driver waaronder 2sa1306 is er niet meer maar eerder in deze topic noemde ik daarvoor een uitstekende vervanger welke ook bij aswo te koop is.
De rest van de transistoren lijkt me geen probleem, moeten goede vervangers voor zijn te vinden.
De metal plate 0,33 kon ik niet vinden , heb ik wel liggen , kosten 2 euro het stuk en zou ik alle vervangen.
De fuse weerstanden van 10 ohm 100 ohm en 47 ohm zou ik ook allemaal vervangen, kan metaal film in 0,6 watt ook bij aswo te krijgen.
Grootste probleem kan je krijgen wanneer de SV04 varistor defect is geraakt. Deze zijn echt zeldzaam maar als je op de site van NTE gaat zoeken dan hebben zij een vervanger daarvoor. Ik heb deze nog niet geprobeerd. De leds welke op de spannings versterker zitten kunnen ook defect zijn, doet hij helemaal niets , gaat ook niet verder defect. Kunnen gewone standaard rode leds in. Vervang ook in het bias circuitd e 560 ohm weerstand voor een 0,6 watt metaal film.
Koppel de 2sa1360 uit de bias schakeling aan de heatsink, geeft een absoluut stabielere versterker.
Vervang alle kleine elco,s zonder meer en wanneer de plastic doppen opde grotere elco,s van 4700 uf 80 v bol staan dan allen vervangen voor 100 v types. Het grote capaciteit blok van 4 keer 22.000 uf nameten met esr meter . Ik hoor wel hoeveel weerstanden en hz3 diodes je wilt hebben. Je kan de versterker ook door mij laten herstellen en modificeren. Durf me op het vlak van deze versterkers een expert te noemen :)

2 STUKS SV04 zijn nu nog leverbaar bij aswo, zou ik maar bestellen

Bedankt voor de uitvoerige reactie. Ik zal de SV04 diodes zsm veiligstellen. Ik ben wel geïnteresseerd in je aanbod om de versterker te repareren. Zou je me een email kunnen sturen?