Voeding stopcontacten via internet bedienen?

Hallo,

Ik zit met een installatie van een 100-tal servers die elk per 3 gevoed wordt. 3 servers per zekering van 16A. Af en toe crasht er een server en moet de voeding onderbroken worden en terug aangeschakeld worden. De servers booten automatisch vanzelf bij stroomonderbreking.

Graag zou ik deze voedingen met een app via een smartphone kunnen vanop afstand aan -en uitschakelen. Is dit mogelijk door gebruik van een PLC of zijn er ondertussen makkelijkere systemen op de markt? Eventueel met mogelijkheid tot SIM-kaart, WIFI of Ethernet aansluiting?
Liefst een makkelijk uitbereidbaar systeem die ik modulair kan bijplaatsen...

Het is al een aantal jaren geleden dat ik nog met PLC gewerkt heb. Als er iemand een systeem kent met een gebruiksvriendelijke handleiding die stap voor stap uitlegt hoe ik zoiets kan programmeren of als er een systeem bestaat die plug & play is... Shoot!!

Groeten Keyan

dat is al mogelijk met klikaanuit acd-1000 stekker modulen en een ics-1000 zendermodule die aan internet hangt. leuk voor wat bitcoin miners, maar voor een echt serverpark is een systeem wat bedraad werkt wel degelijker, en een slag of wat duurder.

idd met knx goed te doen, bijv 8 voudige module sas-8.16.2.1 die je dan 5 nodig hebt als je er 3 servers ineens mee schakelt, of 13x als je elke server apart wilt schakelen..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 2 april 2017 23:14:30 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 april 2017 23:11:13 schreef testman:
dat is al mogelijk met klikaanuit acd-1000 stekker modulen en een ics-1000 zendermodule die aan internet hangt. leuk voor wat bitcoin miners, maar voor een echt serverpark is een systeem wat bedraad werkt wel degelijker, en een slag of wat duurder.

idd met knx goed te doen, bijv 8 voudige module sas-8.16.2.1 die je dan 5 nodig hebt als je er 3 servers ineens mee schakelt, of 13x als je elke server apart wilt schakelen..

Ik zoek dus iets om modulair in de zekeringskast te kunnen installeren. Die stekkers zijn idd makkelijk maar redelijk kostelijk... Is de KNX makkelijk te programmeren? Waar is deze te verkrijgen en hebben die een goede support?

[Bericht gewijzigd door keyan op zondag 2 april 2017 23:34:06 (54%)

Is deze te vergelijken met WAGO? En hoe zit het met de kostprijs? Op de website zie ik niet direct wat staan over prijzen...

[Bericht gewijzigd door keyan op zondag 2 april 2017 23:24:26 (87%)

Je kan een "sonoff" van Seeed kopen. (een zwik dan!). Nadeel: je moet een chinese app installeren op je telefoon die ALLE permissies wil hebben en dan ook nog iets gaat zeggen als: ik heb de nieuwe versie gedownload, zal ik die voor je installeren? Die is niet in de app store geweest, dus kan google niet checken op malware.....

Ik verkoop relais modules die je op een raspberry pi kan aansluiten. Daar kan je dan zelf een kast omheenbouwen met de diverse stopcontacten en zo. Nadeel: zelf bouwen van kastjes.... (hmm. dat moet ook met de sonoff dingen nog).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 april 2017 23:33:02 schreef rew:
Je kan een "sonoff" van Seeed kopen. (een zwik dan!). Nadeel: je moet een chinese app installeren op je telefoon die ALLE permissies wil hebben en dan ook nog iets gaat zeggen als: ik heb de nieuwe versie gedownload, zal ik die voor je installeren? Die is niet in de app store geweest, dus kan google niet checken op malware.....

Ik verkoop relais modules die je op een raspberry pi kan aansluiten. Daar kan je dan zelf een kast omheenbouwen met de diverse stopcontacten en zo. Nadeel: zelf bouwen van kastjes.... (hmm. dat moet ook met de sonoff dingen nog).

De KNX lijkt me dan wel properder en is veel centraler te installeren. Mogelijkheid tot uitbereiding lijkt me ook interessanter. Nu is de vraag hoe hun support en kostprijs eruit ziet...

die knx modulen kosten een 450€ de stuk, je hebt er ook nog een koppelaar van knx bus naar ethernet voor nodig en een knx voeding.

er zijn ook stekkerblokken met die functie, https://azerty.nl/product/gembird/795822/energenie-eg-pm2-lan-stroomre…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 april 2017 23:39:39 schreef testman:
die knx modulen kosten een 450€ de stuk, je hebt er ook nog een koppelaar van knx bus naar ethernet voor nodig en een knx voeding.

er zijn ook stekkerblokken met die functie, https://azerty.nl/product/gembird/795822/energenie-eg-pm2-lan-stroomre…

Ik zit per 3 servers al aan 16A dus die stekkerdozen zullen het niet doen vrees ik.
Hoeveel stekkergroepen kunnen er per module op de KNX aangesloten worden? Als mijn telling klopt zullen dat er 6 of 7 per module zijn?

die knx modulen hebben 8 potentiaalvrije schakeluitgangen, dus kunnen er 8 verschillende groepen per unit op. 2500W per contact schakelbaar, 16A in AC1 mode, een smps van ~1000Va is niet bepaald AC1. per server 1 contact gebruiken is dus wel aan te bevelen..

de uitgangen zijn NO enkelpolig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 april 2017 23:51:53 schreef testman:
die knx modulen hebben 8 potentiaalvrije schakeluitgangen, dus kunnen er 8 verschillende groepen per unit op. 2500W per contact schakelbaar, 16A in AC1 mode, een smps van ~1000Va is niet bepaald AC1. per server 1 contact gebruiken is dus wel aan te bevelen..

Idd zou misschien beter zijn. Hoeven dan geen 3 servers te rebooten als er 1 crasht. Kan KNX ook dusdanig geprogrammeerd worden dat deze automatisch uit -en inschakelt indien het vermogen onder een bepaalde waarde zakt?

dat kun je wrs wel programmeren, maar dan zal er ook net stroom gemeten moeten gaan worden, dat vergt extra input modulen en stroomrelais welke die input geven bijv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 april 2017 23:57:19 schreef testman:
dat kun je wrs wel programmeren, maar dan zal er ook net stroom gemeten moeten gaan worden, dat vergt extra input modulen en stroomrelais welke die input geven bijv.

Hoe meer ik de boel kan automatiseren hoe liever eigenlijk ;)
Waar zijn die KNX modules te verkrijgen in België? Die lijken me zeer interessant!

hier hebben ze die onder andere https://www.elektramat.nl/sas-81621-bj-knx-uitg8x-16a-ac1-din-r/

je dient ze ook te programmeren, dat is van een nieuwe installatie uit alleen met de software te doen, meen ondertussen ets5. heb je de boel eenmaal draaien, kan het bijwerken of aanpassen van schakelactoren, tijdvertragingen, in/uitgangen ook via internet.

een dergelijk stroomrelais : https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/vl/Technische_fiches/Techni…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 april 2017 00:18:36 schreef testman:
hier hebben ze die onder andere https://www.elektramat.nl/sas-81621-bj-knx-uitg8x-16a-ac1-din-r/

je dient ze ook te programmeren, dat is van een nieuwe installatie uit alleen met de software te doen, meen ondertussen ets5. heb je de boel eenmaal draaien, kan het bijwerken of aanpassen van schakelactoren, tijdvertragingen, in/uitgangen ook via internet.

een dergelijk stroomrelais : https://www.eltako.com/fileadmin/downloads/vl/Technische_fiches/Techni…

YOU SAVED MY LIFE!!! :)

Bedankt!

High met Henk

Special Member

hebben die servers geen ILO?
HP heeft dat iig wel: is een aparte netwerkpoort die je alle functies geeft. Wellicht heet het bij anderen anders, maar kun je ook een reboot geven
https://nl.wikipedia.org/wiki/HP_Integrated_Lights-Out

kost weinig tot niets (weet ff niet meer of je er nu een apart software pakket voor nodig hebt)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 3 april 2017 08:00:51 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Je kan ook kleine relais gebruiken naar de resetknop. Relais van een euro. Bedienen via een usb /ethernet controller. Of via elke server kan je 3 'buren' resetten met printerpoort of iets simpels.

Zoals highmethenk noemt: Hebben die servers geen watchdog of ilo of iets?

Of gewoon 'smerig' asynchroon rebooten elke xx uur.

je kan ook vanop afstand via uw smartphone af en aansluiten -- doe ik ook -- en als voorbeeld : http://www.remotecontroleverything.com/android-smart-cell-phone-wifi-c…

Je zal dan wel een aparte kast met relais/contactors nodig hebben, dus kan je per groep 1 relais/contactor gebruiken welke je af of aan zet. Kan vanop eender welke plek gebruikt worden zolang ge maar binnen het bereik zit van een zendmast voor uw gsm.
Je kan ook de status opvragen welke al dan niet aan of uit liggen. Bij sommige systemen krijg je zelfs melding als de spanning uit valt, dan krijg je een sms (als uw ontvanger aan een batterij ligt natuurlijk...) en bij het opkomen van de 220 krijg je een bevestiging via sms.
Dit is héél veilig want de ontvanger reageert enkel op uw gsm nummer + paswoord (moest iemand u opbellen die een verkeerd nummer heeft ingetikt reageert de ontvanger niet)

In alle datacenters waar ik ben geweest doen ze dit met APC power switchen.

B.v. deze:

https://www.spareit.nl/ap7921/?gclid=Cj0KEQjw5YfHBRDzjNnioYq3_swBEiQAr…

Idd, normaliter is dit met een switched PDU te doen als ook een IRMC/Idrac/Ilo niet werkt.

Dat is daarvoor bedoeld, ipv in een meterkast met kaku of ander materiaal gaan werken. Zoiezo wil je dat niet draadloos, en al helemaal niet met een open 433Mhz protocol.

Veel PDU's zijn van APC, maar ook genoeg andere merken die dit hebben. Al dan niet in 'lange' PDU achterin het rack, of in 1U vorm.

Alleen
Waarom crashed zo'n bak? Dat ding rebooten is symptoonbestrijding
En waarom met de hand rebooten? Een nagios/zabbix/whatever scriptje die de bak monitored en via snmp de ilo of pdu een reboot laat uitvoeren is een veel nettere oplossing.

joopv

Golden Member

Dit klinkt als back to the 90's. Toen we nog geen virtualisatie hadden, en servers die op NT draaiden op machines zonder ILO / DRAC hardware.

Oef. :)

Op 3 april 2017 11:13:51 schreef joopv:
Dit klinkt als back to the 90's. Toen we nog geen virtualisatie hadden, en servers die op NT draaiden op machines zonder ILO / DRAC hardware.

Ik ben ook wel benieuwd waar dit over gaat, ja. Honderd servers klinkt toch enigzins professioneel. Je verwacht dan 1000 man personeel of een grote ecommerce zaak waar een ton per dag wordt omgezet.

En ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het type servers als er maar 3 op een groep kunnen.

Waarschijnlijk is de voeding iets van 1000 Watt maar daarvan had ik er in het datacenter toch wel meer dan 3 op 1 groep.

Op 3 april 2017 12:39:02 schreef Dratsabylgu:
En ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het type servers als er maar 3 op een groep kunnen.

Waarschijnlijk is de voeding iets van 1000 Watt maar daarvan had ik er in het datacenter toch wel meer dan 3 op 1 groep.

Dan heb je wel een hele dikke server. Tegenwoordig is het stroomverbruik toch wel wat lager, en is het vnl de storage die wat zuipt. Daarnaast heb je in racks anno 2017 minimaal 2x16A per feed zitten.

Zoals Joopv al zegt: Dat lijkt meer een dikke Proliant 6500 ofzo met Pentium Pro en Windows NT en een bulk SCSI disks.

Maar goed, misschien kan TS even toelichten waarom de technieken van de laatste 10+ jaar niet gebruikt kunnen worden.

kijk ook even op deze site.
http://www.thor-dms.com/

Een oud collega maakt deze apparaten. (nee geen aandelen (helaas))

RTFM, dan pas vragen...