Vragen die gesteld worden als elektromechanisch onderhoud

GJ_

Moderator

Ik zie het in NL ook te vaak gebeuren. In België meegemaakt dat mijn mechanische collega, die wat tijd over had, nog even hielp met het aansluiten van motoren. Die werd door de Belgische E-monteurs op de vingers getikt. Toen er later getest moest worden brandden de motoren die die zelfde Belgische E-monteurs hadden aangesloten af.

hallo
ik kan wel boren enzo he
boren, tappen, en conventioneel draaien en frezen enzo
maar het gaat over riemen vervangen en motoren enzo he

sorry ik moest mijn vorige vraag juist vragen

chuckie

Honourable Member

Tja, de moderne storingsmonteur dient nu eenmaal all-round te zijn.
Ik heb de afgelopen 7 dagen al het volgende moeten doen;

Een besturingskast revisen en er E-plan tekeningen van maken.
Een set sleepringen vervangen en daarbij een Allen Bradley drive vervangen en geprogd.
Een analoge sturing voor 2 compressoren met 2 Altivar drive's gemaakt.
Een motor koppeling aan een spindel gelast met vlamboog.
Een drukstang aan een wagen gelast met TIG.
Aan de hand van een S7-300 plc een rotte draad aan een geleidbaarheidsmeting opgespoord.
Een diode en pcb relais vervangen op een print voor beugelbewaking.
Op 20 meter hoogte een aardlekstoring te lijf gegaan.
De niveauregeling van een besturingkast bij een riool kolk opnieuw ingesteld nadat die verkeerd ingeregeld was.
En verder nog wat terreinverlichting (gasontladingslampen) vervangen voor LED streetlights (voornamelijk boor en tap werk)....

Maak je geen zorgen, alles is te leren en je leert het best in de praktijk, als je maar bereid bent vragen te stellen en fouten durft te maken.
Een beetje basis kennis is evenwel onontbeerlijk...

En natuurlijk je VCA (het liefst VOL), hoogwerker en heftruck certificaat halen.

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

hallo
bedankt chuckie
ik moet volgend jaar ook voor mijn vca gaan en heftdruk daar kan mee rijden maar heb geen rijbewijs dus dat kan ik ook halen eventueel

en bedankt iedereen heb nu een beter zicht over onderhoudstechnieker

Grtjs

vca halen is niet zo'n punt, ik leerde de avond voor de cursus steeds. vca diploma is 10 jaar geldig, er zijn 2 versies van. heftruck rijbewijs is bij grotere bedrijven normaal, zeker ivm verzekering en aansprakelijkheid.

storingen oplossen is voor het overgrote deel logisch denken, en ervaring. diploma's en een cursus foutzoeken zeggen niet veel, ben ook al vaker bij storingen gehaald die collega's met scholing er niet uit konden halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
chuckie

Honourable Member

Hoogwerker is ook best handig, ik kom veel bij grote bedrijven en heb ze regelmatig nodig...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
mel

Golden Member

Onderhoud is trouwens heel wat anders dan storingen..
Ik had nooit tijd om eens lekker een kast te reviseren, er komt gegarandeerd een storing tussendoor,waar je dan heen moet.En er staan dan 10 productiemedewerkers in je nek te hijgen...
Alleen met een revisie kon ej een kast onder handen nemen.. Niet dus, want dan staan er allerlei stellingen omheen...
Ik heb het eens meegemaakt, hadden ze een trap voor een besturingskast gemaakt.. Had ik een storing, normaal 5 minuten, nee dit duurde 4 uur, moest eerst de trap wegslijpen >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Ik zit zelf in de weegtechniek (30kg -> 100t). Een basistechniek in onze economie maar je leert er niets over in school, je leert het al doende.

De ene dag is het software communicatie terug aan de praat krijgen en de dag er na sta je tot aan je knieën in het water onder een weegbrug om die op te krikken om een weegcel te vervangen of mechanische breuk te herstellen.

Afwisselende job en je komt nog eens ergens. Maar bijna niemand te vinden die het wil doen; te lastig, te vuil, te onregelmatig,...

Zoals reeds gemeld: bij een storing nergens aankomen maar eerst een klapke doen met de operator en vragen om zijn machine te bedienen zoals hij die altijd bedient en gewoon mee volgen.

pino heeft helemaal gelijk eerste zaak is laat je niet gek maken door niemand jij staat daar toch ook omdat ze het allemaal beter weten