Domotica opties woonhuis

Op 31 maart 2017 11:48:40 schreef joopv:
[...]
Toen ik onlangs mijn huis moest voorzien van nieuw laminaat heb ik expres gekozen voor ondervloeren zonder aluminium folie. Ik heb nu in het hele huis een goede wifi verbinding met de ISP router in de meterkast.

Op mijn werk bouwen we kantooromgevingen waar veel of bijna uitsluitend met laptops gewerkt wordt juist met veel minder utp bekabeling dan vroeger, behalve voor de infrastructuur / printers / servers / routers enz. Maar niet meer naar werkplekken, dus.

De laatste wifi technieken zijn zo goed en betrouwbaar dat utp bekabeling voor een heleboel toepassingen niet meer nodig is.

Eens, echter door de vloerverwarming in huis heb ik het wel nodig. Anders blijft er niks over van de vloer. Daarnaast had ik nog een 20 stuks ethernet modules over, dus waarom niet. In huis alleen twee telefoons en de laptop van de vrouw via wifi. Tablet hebben we niet en ik werk zelf altijd op een desktop vanwege de prestaties (en het feit dat ik dat ding nu eenmaal heb). Goede CAT6 bekabeling overal naar toegelegd, ideaal, centraal geregelde voeding over POE (Power Over Wifi moeten ze nog bedenken :)).

Op 31 maart 2017 09:08:19 schreef buckfast_beekeeper:
Misschien ben ik wat dat betreft ook wat te ouderwets. Wat is er mis met uit de luie zetel te komen om het licht aan te doen? Wat is er mis met uit dezelfde luie zetel te komen om de (rol)luiken te sluiten. We hebben allemaal al te weinig beweging.
....

Sterker nog het is juist het meest praktische die dingen te bedienen als je al uit je stoel (of bed) bent. Lampen bedien je meestal als je de kamer in of uitgaat. Rolluiken en gordijnen eigenlijk ook. Hoevaak zit je nou uren op een stoel zodat je na wat schemer bedenkt om de lichten vanuit je stoel te bedienen.

Neemt niet weg dat ik het onzettend cool vind als mijn licht een beetje aangaat als ik uit bed stap terwijl het donker is. Dat er een vorm van alarm afgaat als de vriezer of koelkast zonder stroom komt te zitten.

Dat mijn plantjes automatisch water krijgen. Niet omdat ik het niet handmatig kan maar omdat ik het heel erg gaaf vind.

Maar praktischer... Een thermostaat in elke kamer die je verwarmd wilt hebben in plaats van 1 centrale bediening. Dat geeft het grootste genot.

LED there be light
evdweele

Overleden

Ik lees dit topic met geamuseerde belangstelling :-)
Het is vooral het uitleven in de hobby die het voor de meesten aantrekkelijk maakt. Bij het praktische nut zet ik net als BfBk mijn vraagtekens.

Op 31 maart 2017 09:08:19 schreef buckfast_beekeeper:
Misschien ben ik wat dat betreft ook wat te ouderwets. Wat is er mis met uit de luie zetel te komen om het licht aan te doen? Wat is er mis met uit dezelfde luie zetel te komen om de (rol)luiken te sluiten. We hebben allemaal al te weinig beweging.

Alleen voor iemand met een handicap kan ik me voorstellen dat sommige handelingen vergemakkelijkt kunnen worden.

Op 31 maart 2017 17:00:52 schreef Joeri de Man:
Neemt niet weg dat ik het onzettend cool vind als mijn licht een beetje aangaat als ik uit bed stap terwijl het donker is. Dat er een vorm van alarm afgaat als de vriezer of koelkast zonder stroom komt te zitten.

De verlichting in de slaapkamer gaat aan als ik aan het touwtje trek dat boven het bed bungelt.
En hoe vaak komt het voor dat de diepvriezer of de koelkast uitvalt? Sinds 1972 is het mij 1 keer gebeurd dat de diepvriezer het had begeven. En toen viel er niets anders meer te doen dan het water op te dweilen, en zoveel mogelijk eten in de koelkast te proppen.

Maar praktischer... Een thermostaat in elke kamer die je verwarmd wilt hebben in plaats van 1 centrale bediening. Dat geeft het grootste genot.

Daarvoor zijn er radiatorthermostaatkranen. Zonder tijdklok voor een euro of 12 en met tijdschakelaar voor het dubbele van dat bedrag. Daar hoef je geen LAN-bekabeling en µP gestuurde elektronica voor aan te leggen.

Bij veel technische oplossingen bij elkaar denk ik terug aan de 50 jaar dat ik aan de onbetrouwbaarheid van de techniek een goede boterham heb verdiend. Elektronica gaat op een ongelegen ogenblik kapot, dus valt er voor een reparateur weer wat te verdienen >:)
Maar als ik ergens een hekel aan heb is het wel dat de techniek die mij persoonlijk raakt me in de steek laat ;(
Daarom geen geavanceerde elektronische systemen voor het in- en uitschakelen van lampen of toestellen in mijn huis; de schakelaars die al meer dan een eeuw hun betrouwbaarheid hebben bewezen en die je met de hand moet bedienen zijn goed genoeg.

Daarmee wil ik niemand afhouden van het installeren van een systeem om vanaf de andere kant van de aardbol de wc door te spoelen of het broodrooster in te schakelen :-)
Het blijft een leuke uitdaging.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 31 maart 2017 17:00:52 schreef Joeri de Man:
Neemt niet weg dat ik het onzettend cool vind als mijn licht een beetje aangaat als ik uit bed stap terwijl het donker is. Dat er een vorm van alarm afgaat als de vriezer of koelkast zonder stroom komt te zitten.

Dat mijn plantjes automatisch water krijgen. Niet omdat ik het niet handmatig kan maar omdat ik het heel erg gaaf vind.

Maar praktischer... Een thermostaat in elke kamer die je verwarmd wilt hebben in plaats van 1 centrale bediening. Dat geeft het grootste genot.

Sorry dat ik je droom in de grond trap :D

Het is ook allemaal heel gaaf. Tot op een dag, dan zie je het licht! Dan hoeft het niet zo mooi te zijn als een iPhone, B&O of Tesla, maar dan wil je "back to basic". Geen piepjes van collega's, geen stress omdat je neefje je tweeters indrukt en geen zorgen over je 'state-of-charge'.

De tijd die je kwijt bent aan het bijhouden, installeren en wegwerken van die waterdruppelaars is vele malen hoger dan wanneer je op een zomeravond eens lekker met de slang een beetje rondsproeit, of gewoon zo'n tikkertje neerzet. Kinderen vinden dat ook veel leuker bijvoorbeeld.

En vrouwen vinden het altijd te koud, hoeveel thermostaten je ook ophangt. En als het winterzonnetje dan een klein beetje schijnt dan laten ze alle ramen openstaan tot het weer 16 graden in huis is als de zon ondergaat. :D

evdweele

Overleden

Op 31 maart 2017 21:21:40 schreef K7Jz:
De tijd die je kwijt bent aan het bijhouden, installeren en wegwerken van die waterdruppelaars is vele malen hoger dan wanneer je op een zomeravond eens lekker met de slang een beetje rondsproeit

Klinkt bekend...
De plantenbakken op het balkon verdienden wel wat meer aandacht. En Gardena had net een "fantastisch" systeem op de markt gebracht met druppelaars, sproeislangetjes, tijdklokjes en regelaars.
Een jaar later was het allemaal weer weg.
De druppelaars en sproeislangetjes verstopten om de haverklap, de slangen en die knaloranje druppelaars sprongen veel meer in het oog dan je zou wensen en het sproeide op tijden dat het hard regende. Op tijden dat de zon scheen druppelde het weer net veel te weinig.
Een gieter en een tuinslang waren toch een stuk eenvoudiger.

Er gaat toch niets boven menselijk inzicht en ingrijpen op de tijd en plaats waar het nodig is.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@evdweele : soms is het gewoon fijn of zelfs onmisbaar als je dingen met de hand kan regelen. Er zitten niet voor niets zoveel knopjes in een vliegtuig of raket.

Zelfs in de auto zou het wel eens fijn zijn als je de parkeerpiepers uit kon zetten als er kinderen in de auto slapen of dat de radio niet volluit gaat blèren als je een keer hoofdpijn hebt.
(Soms weet je het maar je kan hem niet eerder zacht zetten vanwege de digitale volumeknop).

evelo

Golden Member

Ik heb thuis twee regenvaten van 1000L. Als het onderste vat, waar de pomp zit, bijna leeg is dan moet ik het bovenste vat laten leeglopen in het onderste.

Ik zou dit kunnen automatiseren. Maar ik zal daar toch een tijdje mee bezig zijn en de kans dat het langere tijd goed blijft werken lijkt mij klein (voor een redelijk budget).
De kans dat ik op een dag 1000L regenwater kwijt ben door een programmeerfoutje of een ventiel dat een beetje lekt is relatief groot.

En zelf de kraan open zetten, een paar minuutjes staan kijken totdat het onderste vat vol is en de kraan weer dicht draaien heeft mij weer het gevoel dat ik die dag iets nuttigs gedaan heb :)

Anoniem

Zo.. Dat zijn een hoop meningen.

Het zet me inderdaad wel aan het denken of het wel zo ideaal is.

evdweele

Overleden

Leuk hè, al die verschillende ideeën :)

Ik ben in de jaren 50 opgevoed met de bromstem van mijn vader: "Licht uit", "Deur achter je kont dicht".
Dat werd een automatisme. Ik hoef niet na te denken over het omhalen van een schakelaar.

Op sommige plekken is een meer geavanceerd stuk techniek wél handig.
Op 1 van de radiatoren in mijn woning met blokverwarming heb ik een radiatorthermostaat die via mijn internetmodem/DECT-basisstation wordt bediend. Die radiator zit achter een bureau en de kraan is alleen bereikbaar als ik bovenop het bureau klim. Met het toenemen van de jaren wordt dat steeds moeilijker.
Dus toen ik deze advertentie las hoefde ik daar niet lang over na te denken. Dat was een oplossing voor een probleem.
Via een DECT-telefoon kan de vooraf ingestelde temperatuur makkelijk worden gewijzigd.

Iets anders dat me wel handig lijkt is verlichting in de slaapkamer die aangaat als je 's nachts naar de wc wil gaan en zodanig licht geeft dat degene met wie je het bed deelt niet wordt gewekt.
Maar dat kan ook met een handbediende schakelaar.

Verder kan ik niets bedenken dat ik zou willen automatiseren of op afstand zou willen bedienen.
Het is vooral veel brainstormen en afwegingen maken. Welk voordeel biedt een oplossing, maar vooral, zijn er ook nadelen aan verbonden?
Johan Cruijff is beroemd geworden met zijn uitspraak "Elk nadeel hep se foordeel", maar het omgekeerde is ook waar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 29 maart 2017 11:21:59 schreef avdl:
Thuis gebruik ik Fibaro (werkt met Z-Wave).
Erg mooi systeem. Werkt vooral draadloos, tot nu toe bij mij 100% betrouwbaar.
Pulsdrukkers/schakelaars kun je wel bedraad op de modules aansluiten, communicatie met de centrale gaat draadloos.
Verder kun je ook van compleet draadloze schakelaars/sensors gebruikmaken.
Voorheen ook gebruik gemaakt van klikaanklikuit i.c.m. met Homewizard, maar daar was ik wel snel klaar mee. Veel te weinig mogelijkheden, en de betrouwbaarheid is gewoon slecht. Nu ben ik ook wel kritisch, ik moet er altijd van uit kunnen gaan dat het werkt, klaar.

Fibaro maakt gebruik van terugmelding, en elke netspanningsgevoede module werkt ook als versterker. Dat zorgt ervoor dat je altijd zeker weet dat iets ook daadwerkelijk is uitgevoerd ja of nee.
Erg gaaf systeem, veel mogelijkheden, onder andere de door jou genoemde opties. Werkt op het Z-Wave protocol, dus in principe kun je alle Z-Wave componenten van andere fabrikanten er ook op gebruiken.
Verder kun je er ook allerlei niet Z-Wave apparaten op bedienen, zoals Phillips Hue, Sonos enz.
Verder is het makkelijk bedienbaar, m'n vrouw, en gasten kunnen het ook gewoon bedienen met de gewone schakelaars/pulsdrukkers, in iedergeval de belangrijkste opties.

Het leuke is dat je componenten op meerdere manieren kunt gebruiken,
Bijvoorbeeld met een bewegingsmelder:
Zo heb ik bijvoorbeeld op de gangen een bewegingsmelder i.c.m. een dimmer.
Overdag (bij voldoende licht) blijven de spotjes uit bij beweging, savonds gaan ze bij beweging op 50%, s'nacht gaan ze bij beweging op 15% als oriëntatieverlichting. Na 2 minuten geen beweging gaan ze uit, kom je binnen deze tijd weer terug gaat de timer van 2 minuten weer opnieuw lopen.
Met de bestaande schakelaars (wisselschakeling) kun je ze altijd op 0% en 100% zetten.
Staat het systeem op alarm en is er beweging dan gaan o.a. deze spotjes knipperen, en stuurt het systeem een berichtje naar mijn telefoon.
Is er langere tijd geen beweging gedetecteerd en staat je cv aan zou je een berichtje op je telefoon kunnen krijgen of het systeem je cv misschien een standje lager kan zetten.

Maar als je toch gaat verbouwen zou ik eerst naar bedrade opties kijken, dat is altijd beter. Die optie had ik niet dus ik ben voor draadloos gegaan.

Bij domotica worden er vaak dingen geroepen als "comfort" en "energiebesparing".
Persoonlijk heb ik daar niet zoveel mee, voor mij is het vooral een hobby.
Energie besparen heb ik nog niet gedaan, ik ben eerder meer gaan gebruiken.
Dat beetje comfort is wel mooi meegenomen, en dat het ook als alarmsysteem/aanwezigheidsimulatie te gebruiken is is wel handig.

Heb jij een goede muurschakelaar op batterij gezien voor Fibaro? Gewoon simpel zoals ieder ander huis een aan/uit knop heeft?

Ik heb Z-Wave.me en nog een ander merk geprobeerd maar het werkte waardeloos als ik verder dan 10 meter van de Fibaro zit; vaak drukken voordat het binnenkomt op het Fibaro.

http://www.020it.nl - Industriële elektronica ontwikkeling. - http://www.procircuits.nl

Als je bij de bouw voldoende ethernet kabels trekt, dan kan je nadien eender welk klein projectje starten. Wel alle kabels naar de kast halen, zo kan je later een bepaalde kabel ook gebruiken om enkel digitale signalen en een kleine voedingsspanning te leveren.
Door steeds twee kabels te trekken, hou je één kring voor deftige dingen en heb je een tweede voor fun toepassingen. Zo kunnen problemen met de 'fun' de boel niet verzieken.

Trek je de voeding van lampen en schakelaars naar de kast om van daaruit te sturen, trek dan voor de lampen ook 2,5G. Zet je er later 24Vdc op, dan is de spanningsval lager.

Heb je ideeën om iets te doen op een plaats waar veel planten komen te staan, trek dan ineens ook een extra waterleiding tot daar.
Denk je er aan om ooit ergens een aquarium te plaatsen, trek dan ook nog een extra afvoerleiding.

Dit alles haalt de kost van bekabeling/leidingwerk een pak omhoog, maar is achteraf gewoon niet meer uit te voeren.

Waarom ben ik zo voor ethernet kabel en minder voor wifi ?
T'ja, het is eenvoudig los te koppelen bij problemen en rechtstreeks aan je laptop te zetten, je kan het ook eenvoudig uitmeten, het is intrinsiek veilig, energiezuiniger, ...

[Bericht gewijzigd door Cojon op dinsdag 4 april 2017 10:08:59 (11%)

Op 2 april 2017 21:10:23 schreef bertbilnaat:
Zo.. Dat zijn een hoop meningen.

Het zet me inderdaad wel aan het denken of het wel zo ideaal is.

Als je het puur voor het comfort doet, of je denkt energie te besparen o.i.d. zou ik het niet doen.
De tijd die je bezig bent met het (leren) programmeren/installeren is vele malen meer als de tijd die je bespaart met bepaalde handelingen die je niet meer hoeft te doen, een goed domoticasysteem is vaak niet goedkoop.
En als je thuis energie wil besparen is de truc van evdweele beter:

Op 3 april 2017 00:18:14 schreef evdweele:
"Licht uit", "Deur achter je kont dicht".

Als hobby is het natuurlijk wel een leuke bezigheid vind ik.
De een heeft een treinbaan op zolder, de ander een domoticasysteem:-)

@YachtElektronics
Ik probeer draadloze plakschakelaars te vermijden,
Ik heb vrijwel overal gewoon bedrade schakelaars op de actoren aangesloten. Maar in sommige situaties is een draadloze schakelaar wel erg makkelijk. Er is natuurlijk van alles te verkrijgen, ik heb me nu nog enkel verdiept in schakelaars verdiept die passen qua uiterlijk en bediening met het standaard schakelmateriaal.
Een design schakelaar met ingebouwde led verlichting langs de knoppen of een schakelaar met touchscreen is leuk,
maar past niet bij het bestaande materiaal, en dat komt het bedieningsgemak voor anderen niet echt ten goede vind ik. Maar dat is persoonlijk.

De Z-Wave.me wandschakelaar heb ik ook gehad, en weer teruggestuurd.
Via associatie (dus rechtstreekse aansturing op een actor) werkte de schakelaar goed, behalve dat ik het een goedkoop ogend dingetje vind. Maar voor sceneaansturing werkte het niet.
Ik heb nu 2 POPP wandzenders in gebruik, met B&J frame/afdekkapje nu enkel voor associaties. De werking is prima, geen problemen mee. De bovenste knop is aan, en onder uit. Met inhouden kun je dimmen.
Je zou ook opties achter een dubbelklik kunnen programmeren, maar dat vind ik tegenvallen. De tijd tussen 2 klikken komt te precies waardoor je zon actie soms 2x moet uitvoeren als je te snel of te traag bent.
Binnenkort ga ik een schakelaar van POPP gebruiken voor scene aansturing, ik zal wel even posten hoe dat bevalt.

Op 31 maart 2017 17:00:52 schreef Joeri de Man:
Neemt niet weg dat ik het onzettend cool vind als mijn licht een beetje aangaat als ik uit bed stap terwijl het donker is. Dat er een vorm van alarm afgaat als de vriezer of koelkast zonder stroom komt te zitten.

Ik ook. Zo komt er naast mijn kant van het bed naast de knoppen voor het schakelen/dimmen van de verlichting een nacht stand schakelaar.
Bij het indrukken van deze knop gaat alle verlichting in huis uit, de spotjes op onze slaapkamer dimmen terug naar 10%, en gaan naar een paar minuten uit, heb je je cv ook gekoppeld zou je deze ook een standje lager kunnen zetten.
De verlichting op de gang gaat bij beweging niet meer naar volle verlichtingssterkte, maar dimt dan naar 15% zodat je s'nachts bij een bezoek aan het toilet niet verblind word.

De benedenverdieping gaat dan automatisch op alarm. Nu denk je, dat is onhandig, elke morgen je alarm uitschakelen. Ik heb de programmering zo gemaakt, dat als de overloop boven eerst beweging ziet, en vervolgens de gang beneden, het alarm automatisch uitgeschakeld word.
Als ik de volgende morgen naar beneden loop schakelt het alarm dus automatisch uit. Zie de melder beneden snachts beweging word ik direct gewekt door geluid van mijn telefoon, verlichting die aangaat etc.

Verder kan het systeem als een wekker werken:
De volgende morgen werken de spotjes op de slaapkamer als een soorts wake-up light: de spotjes gaan op een gewenste tijd zachtjes in stappen steeds feller branden. Mijn tablet maakt verbinding met de ingebouwde speakers in het plafond (aangestuurd door een bluetooth versterker) en laat bijvoorbeeld fluitende vogels horen.

Dat bedenken en uitvoeren vind ik een leuke bezigheid.

Uiteraard moet je altijd zorgen dat je altijd met schakelaars in kunt grijpen, want hoe handig een programmering ook lijkt: er is bijna altijd wel een (weinig voorkomende) situatie waar je bedachte programmering minder goed uitkomt.
Kun je dan niet ingrijpen kan dat vervelend zijn.

mel

Golden Member

Fluitende vogels, daarvan val ik in slaap, ik zou eerder een sirene verwachten >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

... Ik heb de programmering zo gemaakt, dat als de overloop boven eerst beweging ziet, en vervolgens de gang beneden, het alarm automatisch uitgeschakeld word.

Dan maar hopen dat de inbrekers niet langs het dakraam binnenklimmen. Of Sinterklaas/Gekleurde Piet.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..