Inductiekookplaat op een tafelmodel koelkast

Dit topic is gesloten

Ik wil graag een vrijstaande inductiekookplaat op een tafelmodel koelkast plaatsen.

Kan dit zonder problemen?

Op mijn inbouw inductiekookplaat staat dat ie minimaal 5cm van een oven af moet zitten, maar dat lijkt me voor een los model niet relevant. Ik zou zeggen dat het gewoon moet kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je ziet wel vaker dat een inbouw inductiekookplaat verzonken is in het aanrecht en 5cm er onder een kunstof bestekbak zit.
Inductiekookplaat heeft volgens mij aan de onderkant wel ventilatoren, maar dan zal het niet heel heet worden, anders zou deze constructie niet kunnen.

inductieplaten moeten idd lucht aan kunnen zuigen voor de fans, echt heet worden ze niet van onder, daar zitten doorgaans grote plastic delen in zelfs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Inductie kookplaten moeten lucht kunnen aanzuigen voor de ventilatie.
Ze worden echter ontworpen met componenten voor 85 graden.
Dus de normale bedrijfstemperatuur zal daar onder liggen.
Als er een luchtspleet blijft aan de onderkant lijkt het mij geen enkel probleem.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Zo'n tafelmodel heeft pootjes als ie van onderen lucht moet aanzuigen. Dus zolang je hem op een vlakke ondergrond zet en niet moedwillig de pootjes er af gaat zagen, moet het kunnen.

Worst case heeft ie pootjes die net links en rechts van de koelkast afvallen, zodat ie met z'n onderkant direct op de koelkast komt te zitten. Dat moet je dus niet doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als er toch teveel warmte ontstaat, wat is dan een goed materiaal om tussen de koelkast en kookplaat te plaatsen?

triplex of zoiets. MDF komen bij warmte vervelende gassen uit. Anders "echt" hout.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 6 april 2017 10:42:47 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als een inductiekookplaat te warm wordt dan zal hij zichzelf uitschakelen. Bij die van mij zie je dan niet echt iets op het display of zo maar de inductieplaten die te heet zijn worden gewoon niet meer aangestuurd.

Heb eens met 4 pannen tegelijk pannenkoeken gebakken op ons vierpittertje voor een kinderfeestje.

Dat ging maar kwartiertje goed. Heeft nog erg lang geduurd voor ik door het klaargemaakte beslag heen was.

Onze magnetronoven zit er ook nog onder. Als je die ook nog aan hebt tegelijkertijd kan ik het helemaal schudden.

Inductie heeft zo zijn beperkingen maar ik vind de voordelen ruim opwegen tegen de nadelen.

inductie blaast vaak aan de voorzijde uit, dat is tegen het front waar normaal een lade zit. ik heb dat hier wat ruimer gemaakt, zodat er warme lucht langs weg kan.

in de eerste modellen zat er een opstaande rand boven de pitten die de aanzuigkant voor de fans was. echter kwam er door die sleuf ook rijst, bloem en dergelijke mee wat op de print belande. vandaar dat die sleuf er 2 jaar later al niet meer inzat.

als je 2 pitten vol open zet bij een 4 pits inductieplaat, loopt er al 16A weg bij grote pannen, zeker als je goede inductiepannen gebruikt loopt de boel dan wel warm, evt de lade tijdelijk eruit halen voor extra koeling kan helpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Waarom staat dat dan niet in de specs,CQ de gebruiksaanwijzing?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De meeste elektronica heeft een hekel aan hitte dus ik stond ook weer niet heel verbaasd.

Na mijn pannekoekendebacle nerm ik bij oververhitting nu wel maatregelen. Het ventilatieroostertje tussen magnetronoven en kookplaat kan er simpel uit geklikt voor meer koellucht en is dit nog niet voldoende; koel ik met koude natte doeken de glazen plaat waar geen pannen staan. Zeker de bedieningsdisplay moet je koel houden anders reageert die ook nergens meer op bij te hoge temperatuur.

Werkt echt goed.

als je plaat vrij strak in een dik keukenblad zit, dan kan de koellucht niet uit de plaat, die gaat voor of achter weg, maar op de zijde van het fornuis. als het keukenblad dus dik is, of er zit een lat tegen die rand aan, kan de koellucht niet weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vond bij Pelgrim deze handleiding van een vrijstaande kookplaathttp://213.160.196.149/docs/PELGRIM/PKI154RVS_GBA_561328_NL-EN-FR-DE.p…
Daarin staat dat hij rondom 25 mm vrij moet staan (pagina 19) en nog meer aanwijzingen voor de plaatsing.

Bedankt voor alle info!

Ik heb nog een andere vraag:
Is inductie altijd zuiniger dan electrisch en keramisch of hangt het samen met wattage en manier van gebruik?

Op 10 april 2017 15:45:28 schreef epacta:
Bedankt voor alle info!

Ik heb nog een andere vraag:
Is inductie altijd zuiniger dan electrisch en keramisch of hangt het samen met wattage en manier van gebruik?

Volgens mij is het altijd zuiniger, de truuk is namelijk dat de bodem van de pan wordt warm gemaakt en dat is ook het enige dat je warm wil hebben. Er is wel wat verlies in het apparaat en de tussen(glas)plaat maar de eerste minuut heb je al meteen vollop hitte en na 5 minuten kan je je hand weer op de kookplaat leggen.

Bij elektrisch/keramisch/halogeen e.d. wordt een element warm gemaakt en die warmte moet worden doorgegeven aan de pan (via een glasplaat). Hier is veel meer verlies, de eerste minuut gebeurt er nog weinig en leg zeker niet je hand op de plaat na 5 minuten!

Mee eens. Kookplaat kan rustig bovenop een koelkast.

Inventum:

7 installatievoorschrift
Nederlands •11
• De veiligheid tijdens het gebruik is alleen gegarandeerd als de montage technisch correct en in overeenstemming met dit
installatievoorschrift is uitgevoerd. De installateur is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door een foutieve montage.
• De kookplaat behoort tot beschermingsklasse I en mag alleen worden gebruikt in combinatie met een geaarde aansluiting. De
fabrikant is niet aansprakelijk voor de ongeschikte werking en de mogelijke schade veroorzaakt door ongeschikte elektrische
installaties.
• De kookplaat moet worden aangesloten op een vaste installatie waarin middelen voor uitschakeling zijn ingebouwd, in
overeenstemming met de voorschriften van de installatie.
• Inductiekookplaten mogen alleen worden geïnstalleerd boven een lade, oven met gedwongen ventilatie of vaatwasser,
altijd met een minimale afstand voor de ventilatie. Onder de kookplaat mogen geen koelkasten, ovens zonder ventilatie of
wasmachines geïnstalleerd worden.
• Zorg ervoor dat de voedingskabel niet bekneld raakt tijdens de installatie of langs scherpe randen loopt. Indien er een oven
onder gemonteerd is, laat de kabel dan via de achterste hoeken van de oven tot de aansluitkast lopen. Hij moet zo geplaatst
worden dat er geen hete delen van de kookplaat of de oven geraakt worden.
• Het aansluitpunt, de wandcontactdoos en/of de stekker moeten altijd toegankelijk zijn.
• Het werkblad waarin de kookplaat wordt gemonteerd moet vlak, horizontaal en stabiel zijn. Volg de instructies van de fabrikant
van het werkblad op.
• Door verkeerde installatie, aansluiting of montage vervalt de garantie.
• Attentie: elke wijziging in het apparaat, inclusief het monteren en het vervangen van de voedingskabel, moet worden
uitgevoerd door een erkende installateur.

Siemens:

Aanwijzingen bij inbouwmeubels
¡ U kunt de inductiekookplaat alleen boven laden of
ovens met ventilatie installeren. Geen koelkasten,
vaatwasmachines, ovens zonder ventilatie of wasmachines onder de kookplaat installeren.
¡ Ervoor zorgen dat het inbouwmeubel minstens tot
90 °C hittebestendig is.

En ja waarom? alleen vanwege de warmte ontwikkeling van de machines?? Of het smelten vande apparaten??. Een topblad van wasmachine, koelkast ed is allemaal van kunststof, dus zie het probleem niet. Een Oven zitten ze vaak boven, van metaal en heter kan je het niet krijgen en gaat toch ook goed?? Hier zit een Inductie kookplaat al 10 jaar boven een metalen oven en gaat prima! Dus onzin allemaal..

Sine

Moderator

Wat is het precies voor een ding? Een "een vrijstaande inductiekookplaat" is nogal een ruim begrip.

Dat is zo'n ding namelijk ook:

Dit topic is gesloten