pic controller en artikel op circuitsonline

hallo

ik zit dit artikel op jullie site te bestuderen:
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/8

in het artikel staat al dat het van enkele jaren geleden is, ik weet niet hoe snel deze techniek verouderd. maar op internet/google kan ik niks vergelijkbaars vinden waarvan de programmeertaal een beetje lijkt op die van in de tutorial. hebben jullie nog tips van tutorials die actueel zijn en duidelijk. ik kom op youtube veel spaanse tutorials tegen maar dat kan ik niet volgen. ook in de tutorial staat een iets van een link voor downloaden van de pic software, maar die versie is ook niet recent. iemand nog tips voor een goede pic versie

De programmeertaal is PIC assembly. Microchip maakt een complete ontwikkelomgeving, die gratis te downloaden is: MPLAB X. Je gaat me toch niet vertellen dat je nog niet op de site van de fabrikant gekeken had?

De 16F84 is wel zwaar verouderd. Er zijn controllers die goedkoper, sneller en uitgebreider zijn. De 16F88 bijvoorbeeld.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Staat trouwens onder software duidelijk beschreven waarin geprogrammeerd is en waar de software te vinden is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

En anders begin je hier.
www.picbasic.nl
Of ga voor een andere programmeer taal, één waar je al iets meer over weet. Er zijn ook goede C compilers voor PIC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er zijn prima C compilers voor PIC, en die van Microchip zijn nog gratis ook (alleen code optimalisatie vereist een licentie).

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ja mensen, bedankt voor reacties, het lijkt misschien zo dat ik gewoon een vraag hier deponeer over software zonder eerst zelf te kijken/googlen, maar dat is niet zo. ergens vindt ik dat wel jammer. ik heb van het weekend heel veel zitten te googlen maar ik kom veel verschillende dingen tegen dat het op den duur lijkt alsof ik door de bomen het bos niet meer kan zien. en ik vergelijk alles met mijn eigen plc. Daarbij is er 1 soort software (step 7)om te programmeren, 1 adapter om de plc in eerste instantie te programmeren, en hoofdzakelijk 3 tot 5 talen waarin geprogrammeerd kan worden (stl,fbd,ldr,grapf en scl. elke taal herken je zo. maar bij pic, hoe meer ik google hoe meer software ik tegenkom en dit geld ook voor de programmeer interface, kom ik er ook tientallen van tegen, sommige kunnen er zelf eentje maken. Software,:het lijkt wel op elkaar maar veelal ook niet. Bij siemens is het zo: ob1 is de eerste, daarin fc of fb met db. 1 manier van werken, helder, thats it.
bedankt voor de tip over picbasic ik zal het bestuderen en kom er misschien op terug

Lambiek

Special Member

Op 13 maart 2017 22:33:49 schreef gerardvbeek:
elke taal herken je zo. maar bij pic, hoe meer ik google hoe meer software ik tegenkom.......

Je moet gewoon een taal kiezen die bij jou past, maar er moet wel een compiler zijn voor cip controllers natuurlijk.

en dit geld ook voor de programmeer interface, kom ik er ook tientallen van tegen, sommige kunnen er zelf eentje maken.

Zelf maken moet je niet aan beginnen, ik (en vele anderen) heb hele goede ervaring met de pickit_2 en pickit_3.

bedankt voor de tip over picbasic ik zal het bestuderen en kom er misschien op terug

Is een hele leuke cursus om mee te beginnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik zit zo geregeld die cursus door te nemen, mooie cursus is het ik kan me er helemaal in vastbijten. maar heb ik het volgende correct begrepen?
als ik een orginele pic kit3 koop dan kan ik met de originele software "mplap ide" microchips volledig programmeren en ook compilen naar de chip (zoals dat in vakjargon heet). En dat mplab ide lijkt dat veel op dat in de cursus, heeft iemand daar ervaring mee

gr gerard

Shiptronic

Overleden

Als je met een PLC bedoeld dat je Ladder kent kan dat ook : http://cq.cx/ladder.pl

Maar ik zou een taalkiezen die je op meerder vlakken kan gebruiken, bv C

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

MPLAB is tien keer zo uitgebreid als PICBASIC, maar je zult in MPLAB geen BASIC kunnen gebruiken. Je kunt kiezen uit assembly language, of de industrie standaard taal C. Ik raad je aan om je te verdiepen in C, als je ooit wat meer wilt gaan doen met embedded systemen (zoals microcontrollers). C is daarin de meest gebruikte taal.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Met MPLab (of MPLabX) kun je in assembly en C programmeren, wat je wilt.
Assembly is default, en C compilers voor 8/16/32 bit kun je downloaden bij Microchip.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 2 april 2017 19:39:44 schreef Fuzzbass:
MPLAB is tien keer zo uitgebreid als PICBASIC, maar je zult in MPLAB geen BASIC kunnen gebruiken. .

Het is jaren geleden dat ik er iets mee gedaan heb, maar in die tijd kan je PIC-Basic in MPlab integreren, dat waren wel een aantal stappen maar het werkte wel.

Maar misschien kunnen we beter aan TS vragen wat hij wil maken of bereiken met de PIC? Als je een laagdrempelig platform zoek om met microcontrollers te gaan werken kijk dan ook eens naar Arduino. Daar is veel over te vinden en je bent snel vertrokken, maar het blijft een beetje "vals" spelen. Er is een zeer grote communie rond, en alles wat je verzin is al wel eens gemaakt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Je kunt ook MikroBasic/C/Pascal overwegen. Zit een redelijke IDE bij, en is in demoversie (tot 4k code) gratis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je verder wilt gaan met picbasic.nl zou ik kiezen voor http://www.protonbasic.co.uk/content.php/1450-Proton-Compiler-Updates
Picbasic.nl is gebaseerd op een hele oude (lite) versie van bovenstaande link (Proton picbasic).

Proton picbasic is tegenwoordig vrij te gebruiken met een hele reeks pic's (8 pins tot 40 pins) zie de link.
Het is alleen wat jammer dat daar nou net de 16F628 niet tussen zit.
Je zult de code in picbasic.nl dus wat aan moeten passen voor andere types.

Op 2 april 2017 19:39:44 schreef Fuzzbass:
MPLAB is tien keer zo uitgebreid als PICBASIC

Er van uitgaand dat assembler de enige direct meegeleverde programmeertaal is kan zo'n uitspraak nooit hout snijden. Er zit geen enkele macro of functie in, je moet alles helemaal zelf programmeren, iets dat bij PicBasic niet nodig is omdat daar al allerlei functionele ondersteuning in zit. Als je een C-compiler installeert dan is het afhankelijk van die compiler wat je aan functionele ondersteuning mee krijgt (in de regel is dat behoorlijk mager).

@shiptronic: je kunt PicBasic wel min of meer integreren met MPLab 8.x, maar niet met MBLabX. Die integratie houdt echter niet in dat je in MPLab Basic kunt programmeren want het heeft alleen betrekking op het programmeren van de mcu.

@gerard: als je een Pickit 2 of 3 hebt kun je de hexfile die door PicBasic/mikroBasic/mikroC/mikroPascal wordt gemaakt direct in je mcu stoppen, daar heb je MPLab IDE niet voor nodig.

Just find out what you like and let it kill you
Arco

Special Member

Er zit geen enkele macro of functie in

Niet standaard nee. Maar er zijn diverse macro verzamelingen, bijv de ENGR2210.INC
Geeft je o.a. For...Next, If...Then...Else, Repeat until, en Select Case in assembly...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ja mensen, bedankt voor reacties. ik zie een opmerking staan van wat ik precies wil bereiken met Pic, ik heb eigenlijk geen specifiek doel voor ogen. ik had van een machine de toerenteller kapot en die heb ik vervolgens met hulp van circuitsonline gemaakt. toen zat ik dus ook uit nieuwsgierigheid veel op deze site te neuzen en kwam ik een tip tegen dat ook een toerenteller met een pic gemaakt kon worden. zodoende zit ik dat een beetje te bestuderen. ook heb ik voor de hobby wat siemens plc's. en zo zit ik wat te vergelijken, wat overeenkomsten en verschillen zijn maar ik kom er wel achter dat er met pic wel honderden mogelijkheden zijn. Ik zit een beetje te overwegen om misschien wel een pic kit3 te kopen op conrad, dan heb ik het orgineel en goed. alleen de software die ik moet hebben zoveel tips en dingen zie ik op internet, ik heb het gevoel dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien. ik moet ook toegeven dat ik dat c programmeren nog niet heb bestudeerd. heeft iemand hier nog mooie tips of tutorials voor

zodoende wat info

gr gerard

Shiptronic

Overleden

Op 3 april 2017 19:04:07 schreef gerardvbeek:
ik zie een opmerking staan van wat ik precies wil bereiken met Pic, ik heb eigenlijk geen specifiek doel voor ogen.

welke opmerking is dat? met als kanttekening dat ik de ladder opmerking niet zou adviseren ;) , en dat van die toerentellen had ik al een beetje verwacht.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 april 2017 13:22:01 schreef Arco:
[...]
Niet standaard nee. Maar er zijn diverse macro verzamelingen, bijv de ENGR2210.INC
Geeft je o.a. For...Next, If...Then...Else, Repeat until, en Select Case in assembly...

Wow! Ik mis dan alleen nog maar een paar triviale zaken als UART, I2C, SPI, ADC, EEProm, LCD, GLCD, floating point math, trigonometrie functies, functies voor het lezen en schrijven in programmageheugen, stringmanipulatie, 1wire functies, random, usb functies... Die fowcontrol macro's die jij noemt heb ik zelf al gebouwd. Koekie.

Just find out what you like and let it kill you

heeft iemand nog mooie tips voor een tutorial of zoiets hoe je in c programmeert. iets wat net zo leerzaam is als dat van picbasic

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik kom geregeld bij pic tegen dat er 8, 16 en 32 bit microchips zijn, wat betekent dit nou precies, als ik het google kom ik tegen 8 bit in een byte enzo. maar hoe werkt dit nou bij een microchip.

Arco

Special Member

Er zijn controlllers met 1,4,8,16,32,64... bits. Dat is de interne verwerkingsbreedte (dus 8 bits een byte, 16 bits een word...)
Dus een 32 bits processor is voor verwerken van words e.d. veel sneller/efficienter als een 8 bits processor.
(Compiler moet intern bytes aan elkaar plakken om grotere variabelen te krijgen en kost ook veel meer werk om berekeningen daarop te doen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik zit geregeld tutorials te kijken van mplab ide/ipe etc en ook compilers.
maar het doel van de compiler is mij nog niet precies duidelijk. nu heb ik een snapshot bijgevoegd van een video daar in staat "include' dit 'include' dat enzovoort. ook kwam ik daar eens in tegen een "include" compiler x8c ofzo. hoe zit dat nou precies

Arco

Special Member

De include files zitten veel gebruikte declaraties en/of functies in. Die hoef je dan niet ierdere keer opnieuw uit te vinden... ;)
Het doel van de compiler is om door mensen leesbare code (waar de MCU niks aan heeft) om te zetten in iets wat de controller begrijpt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com