PCB connector protection

Hallo allen,

Ik ben bezig met het tekenen van een PCB. En hierbij heb ik een connector die van de pcb af gaat. (om vervolgens een knop of een ander pcb op aan te sluiten)
De connector is een simpele 4 polig connector met 5v voeding, 2 inputs en een GND.

Nu wil ik graag dat de connector het een en ander kan verdragen. Zowel de mogelijkheid dat de pinnen onderling kortgesloten kunnen worden als inkomende ruis over de kabels van nog onbekende lengte.

Voor het kortsluiten van de 5 volt naar de IO is niks spannend(serie weerstand en een zener). Maar als de 5v aan de GND zal komen dan zal de hele 5v van de PCB weg zakken. Hierbij komt dan al de resettable fuse in mijn gedachte op om vlak voor de connector te doen. Maar dan komt de vraag: Kan een PPTC tegen een volle kortsluiting? Normaal zie je de PPTC altijd in serie van een last(dus een weerstand), en is de PTC meer voor het reguleren van de 'teveel' stroom. Maar is de PPTC dus ook op zichzelf beschermt tegen de grote stromen van een korstsluiting? (meestal staat bij de artikelen dat een PPTC een maximale stroom aan kan, als die bereikt is, is het PTC dan stuk? zie: http://nl.farnell.com/raychem-te-connectivity/microsmd005f-2/polyswitc… (maximum current of 10A))

Verder voor inkomende storingen verwijzen mensen wel eens naar een ferrite bead in de 5volt supply lijn bij de connector te doen.
Maar is dit dan niet eerder voor uitgaande storingen afkomstig van de PCB zelf? Want als het gaat om inkomende storing, wil je dan niet een ferrite bead op iedere connector pin hebben? (dus zelfs ook de GND pin?)

Mvg,
Koen

Dit soort PTC's heeft een maximaal toelaatbare spanning, dit is de spanning die je dus volledig over het element kan zetten. Door de hoge stroom die gaat lopen zal het element opwarmen en de hold current aannemen. Let wel op PTC's zijn traag en als de achterliggende voeding niet de juiste hoeveelheid stroom kan leveren zal de spanning alsnog wegzakken bij hoge belasting of kortsluiting. PTC's zijn eigenlijk geen goede vorm van stroombegrenzing, indien stroombegrenzing snel en binnen nauwe marges moet vallen is deze oplossing niet bruikbaar.

This is the world we know best, the world of madness

Ik heb verder gezocht. En ik kwam het volgende schema tegen voor het regelen van een overstroom beveiliging. Echter heeft dit wel een grote voltage drop over de transistor en weerstand. Echter niet handig voor mijn toepassing

Is er een makkelijke low component count oplossing waar ik overheen kijk?

Is er een component die een PPTC makkelijk vervangt waarvan ik het bestaan niet af weet?