Breadboard draden strippen

tmdr

Golden Member

Recent heb ik wat spoelen met solid core draad gekocht om mijn breadboards netter te houden.
Werkt fantastisch. Geen hoge bogen met veel wisselende kleuren. Nu ligt alles strak en duidelijk traceerbaar met duidelijke kleuren.
Echter loop ik tegen het probleem aan dat het strippen van deze solid draden van de spoel (en de lengte er van meten) geen feest is. Na een avondje iets bouwen op een breadboard staan de blaren bijna op m'n vingers. Heb een striptang die zijwaards stript geprobeerd, maar een (héle oude) striptang die in lijn met het draad stript werkt toch beter en nauwkeuriger.

Heeft iemand tips om op de goede lengte te knippen en om blaren te voorkomen?
Of beter gezegd: wat is de beste manier om zulke draden goed te knippen?

Arco

Special Member

Gewoon een heel eind tegelijk kaal maken. Voor rechte bruggen heb je toch geen isolatie nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben ervan afgestapt, zalig die soepele draadjes met stekker aan en zeker de helft minder werk.
Enkel de + en GND zijn soms nog met vaste draad omdat die blijven zitten, de rest met soepele.

edit: en de kamer blijft nog proper ook, geen stukjes isolatie meer op de tafel en grond.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 15 april 2017 09:07:45 (19%)

LDmicro user.
tmdr

Golden Member

@Arco: dat doe ik inderdaad voor kleine bruggen etc. Voor wat langere stukken en draden die over elkaar lopen is de isolatie en de kleur wel makkelijk. Ook kleine stukjes die van de power rails naar + en GND van IC's etc gaan is het makkelijk (snel checken of je niks verkeerd hebt geprikt voor je de boel gaat testen is voor mij wel een must).

@MGP: bij mij werkt dit dus niet helaas! De vieze kamer is zo weer opgeruimd gelukkig (geen tapijt oid). Ik heb best wat flexibele draden in veel kleuren, maar de juiste kleur in de juiste lengte zit er natuurlijk nooit (genoeg) tussen. Dit is daarom best een uitkomst. Plus dat het (voor mij) een stuk overzichtelijker is).

Misschien een ander soort draad zoeken? Sommige isolatiematerialen zijn heel stug en strippen moeilijk, andere gaan er veel makkelijker af.

tmdr

Golden Member

De isolatie gaat er best goed af. Dat is soms ook het probleem. Ik strip eerst 2x de lengte van de pootjes en dan meet ik de lengte van de isolatie en strip ik die één pootlengte. Daarna knip ik het af met een zijkniptang en buig de pootjes om. Juist het gecontroleerd "opschuiven" van een stuk isolatie is het rotte in dit verhaal. Het is er namelijk zo helemaal van af als je dit niet gecontroleerd doet.

mel

Golden Member

Gewoon bij de drogist een "nagelknipper" kopen, daar een klein gleufje in vijlen, de dikte van de draad. Klaar.
En je kan m nog vastschroeven op de werkbank ook :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik heb zo'n striptang waar gaatjes in zitten voor de goede diameter. Die snijd dus rondom in de isolatie.

Laatst heb ik twee borden behoorlijk vol gelegd. Lange draden deed ik zo: Eerst één kant strippen en haaks om zetten. Druk op de juistje plaats in het bord en plooi de draad zoals je wilt. Met stift een stipje zetten op de isolatie waar je weer koper wil hebben. Even loshalen en knippen+stippen. Deze kant ook haaks zetten en alles op zijn plek. Ging prima.

Het enige waar je op moet letten is dat het deel dat je kaal wilt hebben, zo recht mogelijk is. Krom vernield je contacten en na het strippen verbuigen beschadigd het koper.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
fatbeard

Honourable Member

Ik gebruik al jááren (eigenlijk altijd al) PTT binnenkabel (die grijze, met 4 geïsoleerde en een blanke draad) voor mijn breadboard experimenten.
Precies de juiste dikte en stugheid, niet al te moeilijk te strippen en bovenal: retegoedkoop, als niet gratis.

Voor dat strippen heb ik intussen gebruikt: mijn nagels (als ik geen geschikte tang kon vinden), een strip pincet, 'handmatige' striptang, diverse automatische striptangen (niet allemaal, maar wel veel), heel veel soorten zijsnij tangen en zelfs een precisie-stripper.
Bij sommige methoden moet je wel het draadje naderhand 'rechten'...

Die precisie-stripper is mijn favoriet, vanwege de (de naam zegt het al) precisie: exacte lengte, geen rafels, geen vervormingen.

En ja, het breadboard leeft na 30 jaar nog steeds (op één contact na dan)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.